דברה ליפשטדט, שליחתו המיוחדת של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למאבק באנטישמיות, גינתה הלילה (בין שישי לשבת) את מקרי היריקות האחרונים מצד יהודים לעבר צליינים נוצרים בעיר העתיקה בירושלים. "אם זה היה הפוך, לא הייתה לנו שום בעיה לתאר התנהגות שכזו כאנטישמית", היא צייצה ברשת X (טוויטר לשעבר). לצד זאת שיבחה ליפשטדט את משטרת ישראל ומסרה כי היא מברכת על כך ש"פעלה במהירות" - ועצרה את החשודים בפגיעה בנוצרים.

1 צפייה בגלריה
המשטרה עצרה 5 חשודים שירקו על נוצרים
המשטרה עצרה 5 חשודים שירקו על נוצרים
תיעוד אחד ממקרי היריקות בירושלים, שפרסמה המשטרה
(צילום: דוברות המשטרה )
הגינוי שפרסמה ליפשטדט אינו הגינוי האמריקני הראשון לתופעה, וגם במחלקת המדינה התייחסו אליה. "אנו מגנים באופן חד משמעי מעשים נתעבים שכאלה. יתרה מכך, נדגיש כי ארה"ב נותרה מסורה לעבודה של קידום אמצעים שווים של ביטחון, שגשוג וחירות לכל האנשים - ללא קשר לאמונתם. בירכנו על ההצהרות של ראש הממשלה וגורמים נוספים בגנות המעשים הללו", אמר השבוע דובר במחלקת המדינה ל-ynet.
בדבריה הלילה התייחסה ליפשטדט למעצרם ביום רביעי של חמישה חשודים ביריקות לעבר נוצרים בירושלים. כמה מהחשודים השתתפו בתהלוכה בהובלת אחיו של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שהשתתף בה גם הוא וטען כי אף שמדובר בתופעה מגונה היא "יצאה מפרופורציות" וכי המשטרה "מהדהדת" אותה. המפכ"ל יעקב שבתאי התייחס מצדו בחומרה לתופעה הזו, והנחה את מפקדי המחוזות במשטרה להעניק תשומת לב מיוחדת לאירועים שבהם נרשמת פגיעה באזרחים ובמבני ציבור ותפילה על רקע דתי.
לא מדובר אמנם בתופעה חדשה, אך נראה שבתקופה האחרונה היא הולכת ומחמירה - ומעוררת דאגה וכעס בעולם הנוצרי. על פי תיעודים שנאספו ממצלמות אבטחה, מתלונות במשטרה ומעדויות אישיות, אין יום שבו נזירים ואנשי דת נוצרים אינם מושפלים ומותקפים בחלקים שונים של העיר העתיקה בירושלים ובסביבותיה. הביטוי הנפוץ ביותר להתקפה הוא יריקה - על האיש, על הבגד, על הקרקע או בכניסה למבני דת. יריקה על אדם נחשבת לתקיפה על פי החוק הפלילי (סעיף 378) ודינה עד שנת מאסר, ועד שנתיים כשזו נעשית על רקע דתי או לאומני.

"מעולם לא ראיתי כל כך הרבה שנאה על פניהם של האנשים", סיפר השבוע יורגן בולר, נשיא השגרירות הנוצרית הבינלאומית בעיר. "יש כאן כמה קבוצות קיצוניות - זו סקאלה חדשה של שנאה נגד התנועה הנוצרית שלא ראיתי כמותה ב-30 השנים האחרונות". בולר ציין כי היה עד לשתי תקיפות נגד נוצרים שאירעו לאחרונה. "רק בחודש האחרון הותקפנו או התמודדנו עם אפליה מחוץ לתפילות שלנו", אמר, "ראיתי את זה בעיניים שלי. אני מאמין שמדובר במיעוט של קבוצות קיצוניות, שירקו על נוצרים בעיר העתיקה והפגינו נגדנו מחוץ לאירועים".
התופעה זכתה לתשומת לב רבה בעקבות תיעודים של כמה מהמקרים האחרונים, ובישראל נשמעו בעקבות זאת שורה של גינויים, ולצד רבנים שהתנערו מהיריקות וגינוי רשמי שנמסר לוותיקן גם ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם גינוי - ומסר כי ישראל מחויבת לאפשר חופש פולחן לכל הדתות. בממשלתו, יצוין, חבר דווקא שר שבעבר לא נשמע כמי שמתנער ממש מתופעת היריקות: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר ב-2017, לפני שהיה שר או חבר כנסת: "יש מנהג יהודי קדום כשעוברים ליד מנזר או ליד כומר יורקים, אפשר להסכים או להסכים, אבל כאשר יורקים לצד אני לא חושב שמדובר בעבירה".