5 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
חברי הקואליציה נאלצו להבהיר את עצמם, להתנצל או להתעלם. בנימין נתניהו
(צילום: רויטרס)
חברי הקואליציה בהובלתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ניפקו בשבועות האחרונים שורת אמירות, מכוונות או פליטות פה, שחוללו משברים מדיניים וסערות פנימיות. הסערות שפרצו אילצו את חברי הקואליציה להבהיר את עצמם או להתנצל, אם כי לעתים הם בחרו פשוט להתעלם - כמו במקרה שבו תועדו חברי כנסת מהליכוד, בהם שרים בכירים, חוגגים את פורים בביתו של איש משפחת פשע שריצה עונשי מאסר, גם על חטיפה וסחיטה.
לאחת הסערות, שגררה אחריה משבר מדיני, היה אחראי חבר בכיר בממשלה - שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. השר נאם בפריז כשעל הפודיום מפת "ארץ ישראל השלמה", הכוללת גם את ירדן. הוא אמר כי "אין דבר כזה עם פלסטיני. העם הפלסטיני הוא המצאה בת פחות מ-100 שנה". לדבריו, הוא עצמו פלסטיני: "סבא שלי, שהיה דור 13 בירושלים, הוא הפלסטיני האמיתי. סבתא שלי, שנולדה במטולה לפני יותר מ-100 שנה למשפחת חלוצים, היא פלסטינית".
5 צפייה בגלריה
נאום סמוטריץ' בפריז
נאום סמוטריץ' בפריז
נאום סמוטריץ' בפריז: "אין דבר כזה עם פלסטיני"
תחת לחץ מצידה של ירדן פרסם משרד החוץ בישראל הודעת הרגעה בנוגע לעמדת המדינה כלפי הממלכה. "ישראל מחויבת להסכם השלום עם ירדן מ-1994", נמסר. "לא חל כל שינוי בעמדת מדינת ישראל אשר מכירה בשלמותה הטריטוריאלית של הממלכה ההאשמית".
ביום רביעי גם חברי הכנסת משה גפני ויעקב אשר מיהדות התורה עוררו סערה, לאחר שהגישו את הצעת "חוק המיסיון" - שלפיה יאסר עצם השידול להמרת דת, כשזה נעשה בפניה ישירה לאדם. הצעת החוק עוררה חשש וזעם בקרב הקהילה הנוצרית בעולם, מחשש שהדבר יפגע בצורה קשה בחופש הביטוי. גם ברשת "ניוז מאקס" השמרנית בארה"ב תקפו את הצעת החוק של גפני. נתניהו התייחס בשל כך להצעת החוק, וצייץ בטוויטר בעברית ובאנגלית: "לא נקדם שום חוק נגד הקהילה הנוצרית".

ביום שני היה זה ח"כ דודי אמסלם מהליכוד שעורר פליאה, כאשר מתח ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה במחאות נגד המהפכה המשפטית - ושלח מסר מאיים למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי. "יום יבוא, לא רחוק, אנחנו נקים ועדת חקירה על כל מה שהיה פה בתקופה האחרונה, בחודשיים האחרונים", אמר אמסלם מעל בימת הכנסת. הוא פנה לשבתאי והוסיף: "אתה תראה כמה אנשים פה ייחקרו באזהרה ויועמדו לדין. אני מציע לך, אל תהיה אחד מהם. אתה אחראי, זו המשמרת שלך".
לדבריו, "אתה רואה את האנרכיה והבריונות במדינת ישראל. גם אם הם טייסים, אנרכיסט זה אנרכיסט. אתה לא יכול להכיל על הזמן שלי ושל אזרחי ישראל". אמסלם אמר עוד כי "זאת הפיכה מוחלטת, ככה מתבצעת הפיכה הלכה למעשה. אל תפחד מהם". השר המיועד מהליכוד קרא למפכ"ל לכנס את קציני המשטרה ולתת להם הנחיה "לפעול לפי החוק ולשמור על הסדר הציבורי".
למחרת, לשכת אמסלם פרסמה תגובה לסערה שעוררו הדברים, וטענה שהוא לא איים על המפכ"ל: "אמסלם קרא בנאומו למפכ"ל שלא לחשוש מהאיומים כנגדו, מצד אותם אנרכיסטים ותומכיהם בתקשורת, ולעשות את עבודתו, קרי שמירה על הסדר הציבורי. חבר הכנסת אמסלם דיבר על איומים של אחרים, ולא איים בעצמו על קובי שבתאי. אדרבא, הוא דווקא עודד אותו לעשות את המצופה ממשטרת ישראל".
5 צפייה בגלריה
חברי הליכוד במסיבה
חברי הליכוד במסיבה
חברי הליכוד הבכירים בביתו של איש משפחת הפשע
שערורייה נוספת נרשמה לפני ימים ספורים, בעקבות תיעוד שהופץ ובו נראים בכירי הליכוד - שר המשפטים יריב לוין, שרת התחבורה מירי רגב, ח"כ דוד אמסלם ושר האנרגיה ישראל כץ - כשהם חוגגים את פורים האחרון בהרצליה בביתו של העבריין רפי חיים-קדושים, שנחשב לדמות בולטת בסניף הליכוד בהרצליה.
ברביעי האחרון רגב הזכירה בוועידת מקרקעי ישראל את מערך התחבורה המרשים באיחוד האמירויות - ואז סיפקה אמירה מפתיעה: "הייתי בדובאי - לא שאחזור לשם, אני לא אוהבת את המקום הזה". רגב אמרה זאת בזמן שביקשה דווקא להחמיא לאמירויות על מערך התחבורה שהקימו שם "תוך שש שנים", לדבריה.
בהמשך פרסמה רגב הבהרה, טענה שהיא "אוהבת את דובאי" ושדבריה הוצאו מהקשרם. "החמאתי לדובאי על כך שהקימו מדינה בשש שנים, מדינה מתפתחת ויפה", אמרה. "אני מביאה אותם כדוגמא בכל פגישה לכל חברות התשתית בישראל. כל השאר נאמר בהומור וחיוך שהתקשורת לא מעבירה בכוונת מכוון. אני מחכה לביקור הבא שלי שם". בהמשך היא אף שוחחה עם שגריר איחוד האמירויות בישראל, מוחמד אל-חאג'ה, שאף הזמין אותה לביקור לטענתה. "הניסיון לסכסך בין מדינות הפך להזמנה לביקור נוסף".
5 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
נאלץ לפרסם הבהרה עקב דברי רגב. כהן
(צילום: AP)
גם שר החוץ אלי כהן נאלץ לפרסם הבהרה בעקבות דברי רגב, ואמר כי "בשנתיים האחרונות ביקרתי ארבע פעמים בדובאי - פעמיים כחלק ממשלחות רשמיות, ופעמיים בחרתי לבקר בה יחד עם משפחתי. דובאי מקום נפלא לבקר בו, ולא בכדי יותר ממיליון ישראלים בשנתיים האחרונות בחרו גם הם לבקר בדובאי. הקשר שלנו עם דובאי ואיחוד האמירויות הוא קשר אסטרטגי ואנחנו נפעל לחזק אותו, בין היתר באמצעות קשרי התיירות החשובים לשתי המדינות". בציוץ בטוויטר הוסיף כהן: "I❤️Dubai".
בעוד הבהרה שהוציאה לשכת ראש הממשלה, בנוגע להחלטת הכנסת לבטל את חוק ההתנתקות, נמסר כי אין כוונה להקים יישובים חדשים באזור. ההודעה הגיעה עקב זימון שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג לשיחה חריגה עם סגנית שר החוץ האמריקני וונדי שרמן, בעקבות ביטול החוק שעבר בכנסת. "שרמן הביעה דאגה בנוגע לחקיקה שהעבירה הכנסת", נמסר ממשרד החוץ בארה"ב. לפי ההודעה, הם גם דנו בחשיבות של "הימנעות כל הצדדים ממעשים או התבטאויות שעלולים לעורר עוד יותר את המתחים לקראת רמדאן וחגי הפסח והפסחא".