מסע הכיבושים של הטליבאן נמשך, והיום (ג'), בדיוק שלושה שבועות לתום הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן, כבש הארגון האיסלאמיסטי בירת מחוז שביעית בחמשת הימים האחרונים – העיר פראה, בירת מחוז פראה שבמערב המדינה. אחר הצהריים נכנסו מחבלי הארגון אל העיר, השתלטו על לשכת המושל, וכבשו גם את מטה המשטרה. כוחות הביטחון של ממשלת אפגניסטן נאלצו לסגת.
16 צפייה בגלריה
אפגניסטן איש כוחות הביטחון האפגניים ב מלחמה מול טליבאן הראת
אפגניסטן איש כוחות הביטחון האפגניים ב מלחמה מול טליבאן הראת
איש כוחות הביטחון האפגניים במלחמה מול הטליבאן באזור הראת
(צילום: EPA)
16 צפייה בגלריה
אפגניסטן אנשי טליבאן ב עיר קונדוז שאותה כבשו
אפגניסטן אנשי טליבאן ב עיר קונדוז שאותה כבשו
לוחמי הטליבאן בקונדוז, אחרי שכבשו אותה בשבת
( צילום: AP)
גורם בכיר באיחוד האירופי אישר בצהריים כי הטליבאן שולט כעת ב-65% משטח אפגניסטן, והזהיר שהארגון מנסה לבודד את הבירה קאבול ולנתק אותה מכוחות הממשלה המוצבים בצפון וחיוניים כל כך לשמירת השלטון. אותו גורם הצהיר שכ-400 אלף אפגנים נעקרו בחודשים האחרונים מבתיהם בגלל הלחימה בין הטליבאן לבין כוחות הממשלה, והודה כי האיחוד חושש מ"גל מהגרים גדול" מאפגניסטן אל שטחיו אם זו תקרוס, ורוצה למנוע גל כזה. מדינות רבות באיחוד מודאגות מהאפשרות של גל מהגרים אדיר כמו זה שפקד את אירופה בשנים 2016-2015, אז נדדו אל היבשת יותר ממיליון מבקשי מקלט מהמזרח התיכון ומאפריקה בשל המלחמות בארצותיהם.
המתקפה הגדולה של הטליבאן ברחבי אפגניסטן נמשכת מאז חודש מאי, אז החל חלקה העיקרי של נסיגת חיילי ארה"ב ונאט"ו מהמדינה אחרי 20 שנות מלחמה. הנסיגה החלה בהתאם להסכם השלום שחתם עם הטליבאן הממשל האמריקני הקודם בראשות דונלד טראמפ. אחרי שהטליבאן רשם שורת הישגים בפריפריה, בימים האחרונים ניכר כי הארגון ממקד את מאמציו בכיבוש מרכזים אורבניים, ובראשם ערי הבירה של המחוזות השונים, ועוד ועוד ערים כאלה נופלות לידיו. במערב חוששים מקריסה מוחלטת של כוחות הביטחון האפגניים ומפרוץ מלחמת אזרחים שיהיו לה השלכות מרחיקות לכת על העולם כולו.
16 צפייה בגלריה
אפגניסטן אנשי טליבאן ב עיר קונדוז שאותה כבשו
אפגניסטן אנשי טליבאן ב עיר קונדוז שאותה כבשו
"מכים ובוזזים". אנשי הטליבאן בקונדוז, השבוע
( צילום: AP)
16 צפייה בגלריה
אפגניסטן קנדהאר פליטים ש ברחו מ טליבאן מחכים ב מקלט
אפגניסטן קנדהאר פליטים ש ברחו מ טליבאן מחכים ב מקלט
חשש מגל פליטים לאירופה. אפגנית שנעקרה מביתה
(צילום: EPA)
הגורם האירופי הבכיר ששוחח אחר הצהריים עם כתבים על הידרדרות המצב באפגניסטן הודה כי השלטונות האפגניים היו רוצים שהסגת הכוחות הזרים מהמדינה תושעה – שאיפה שלא נראה כי יש עוד סיכוי שתתממש. הגורם האשים את הטליבאן כי לא מילא את הבטחתו להתמסר למשא ומתן רציני כדי לגבש הסכם שלום בינו לבין כוחות הממשלה. לדבריו, 11 ערי בירה מחוזיות באפגניסטן נמצאות כעת בסכנת נפילה לידי ארגון הטרור, והעברת סיוע הומניטרי לאפגנים נעשית קשה יותר ויותר.
16 צפייה בגלריה
אפגניסטן פליטים ש ברחו מ הטליבאן חונים ב פארק ב קאבול
אפגניסטן פליטים ש ברחו מ הטליבאן חונים ב פארק ב קאבול
פליטים שברחו מארגון הטרור חונים בפארק בבירה קאבול
(צילום: רויטרס)
עשרות אלפי בני אדם נעקרו בימים האחרונים מבתיהם בצפון אפגניסטן, האזור שבו כיבושי הטליבאן הם המהירים ביותר, וברחו לקאבול ולאזורים אחרים במדינה הנחשבים מעט בטוחים יותר. כעת לוטשים אנשי הטליבאן את עיניהם למזאר אי-שריף, העיר הגדולה ביותר בצפון אפגניסטן, ואם זו תיפול לידיהם – היא תסמן את קריסתו המוחלטת של שלטון הממשלה באזור זה, שנחשב באופן מסורתי למעוז של אפגנים המתנגדים לטליבאן. במקביל נמשכת הלחימה בין כוחות הממשלה לטליבאן במחוזות קנדהאר והלמנד שבדרום, שני מעוזים מסורתיים של הטליבאן עצמו.

המיליציות מצטרפות: "מעדיף למות בכבוד"

השליח המיוחד של ארה"ב לאפגניסטן, זלמאי חלילזאד, הגיע בימים האחרונים לקטאר בניסיון לשכנע את נציגי הטליבאן הנמצאים שם להסכים להפסקת אש עם הממשלה האפגנית. בישיבות בקטאר צפויים להשתתף גם שליחים מבריטניה, סין, האו"ם והאיחוד האירופי. כך או כך, דובר משרד ההגנה האמריקני ג'ון קירבי אותת כי בסופו של דבר כוחות הממשלה האפגניים, אלה שארה"ב לחמה לצדם כתף אל כתף במשך כמעט 20 שנה, יצטרכו להתמודד לבדם עם המצב הקשה בשטח, וכי וושינגטון לא תשוב לשדה הקרב: בתדרוך לעיתונאים אמר קירבי כי המשימה לחולל תפנית בקרבות מוטלת על הממשלה האפגנית עצמה, וכי ארה"ב "אינה יכולה לעשות הרבה" כדי לעזור. "זה המאבק שלהם", אמר על האפגנים. "זו המדינה שלהם, והם צריכים להגן עליה".
16 צפייה בגלריה
אפגניסטן הכוחות המיוחדים האפגניים נגד טליבאן
אפגניסטן הכוחות המיוחדים האפגניים נגד טליבאן
לא למות בייאוש. הכוחות המיוחדים של ממשלת אפגניסטן
(צילום: AP)
16 צפייה בגלריה
אפגניסטן אנשי טליבאן ב עיר קונדוז שאותה כבשו
אפגניסטן אנשי טליבאן ב עיר קונדוז שאותה כבשו
7 ערים ב-5 ימים. עמד בידוק של הטליבאן בקונדוז
( צילום: AP)
במזאר אי-שריף, העיר הגדולה שבה ממקד כעת הטליבאן את מאמציו, הסתגרו היום התושבים בבתים, כשבחוץ נלחמים כוחות הממשלה במחבלים. צפון אפגניסטן נחשב במשך שנים לאזור השקט ביותר במדינה ונוכחות הטליבאן בו הייתה מינימלית, אבל כעת הממשלה מאבדת את אחיזתה שם, ונראה כי התוכנית של הטליבאן היא לכבוש את הצפון, המערב והדרום – ואז לסגור על הבירה קאבול. ראש ממשלת אפגניסטן אשרף ראני פנה לאנשי מיליציות מקומיות בצפון בבקשה שיעזרו לכוחותיו להדוף את הטליבאן, ואחד המתגייסים למשימה הוא עטא מוחמד נור, מפקד מיליציה מקומית שהבטיח להילחם עד הסוף המר: "ההתנגדות תימשך עד טיפת הדם האחרונה", הצהיר, "אני מעדיף למות בכבוד מאשר למות בייאוש".
בצל ההערכה כי הטליבאן מתקרב לכיבוש מזאר אי-שריף הודיעה היום הודו על סגירת הקונסוליה שלה בעיר – הקונסוליה האחרונה שלה שעוד פעלה באפגניסטן – וקראה לאזרחיה באזור לעזוב את המדינה במטוס מיוחד ששלחה כדי לפנותם.
16 צפייה בגלריה
אפגניסטן קאבול אנשי מיליציות ש מצטרפים לסייע לכוחות האפגניים במלחמה נגד טליבאן
אפגניסטן קאבול אנשי מיליציות ש מצטרפים לסייע לכוחות האפגניים במלחמה נגד טליבאן
אנשי מיליציות מניפים את רוביהם בקאבול, נענים לקריאת הממשלה לסייע במלחמה מול הטליבאן
(צילום: AP)
16 צפייה בגלריה
אפגניסטן הלוויית ראש מרכז ההסברה של הממשלה שנרצח על ידי טליבאן
אפגניסטן הלוויית ראש מרכז ההסברה של הממשלה שנרצח על ידי טליבאן
הלווייתו של ראש מרכז ההסברה של ממשלת אפגניסטן, שנרצח ביום שישי על-ידי הטליבאן
(צילום: AP)
בעוד הלחימה נמשכת, עשרות אלפי עקורים נעים ונדים ברחבי אפגניסטן, ומשפחות הבורחות מערים שהטליבאן כובש מדווחות על יחס אכזרי מצד המחבלים. "הטליבאן מכים ובוזזים", סיפרה רחימה, אשר חונה כעת בפארק בבירה קאבול יחד עם מאות משפחות שברחו כמוה ממחוז שברגן. "אִם יש בת צעירה או אלמנה במשפחה – הם לוקחים אותן בכוח. ברחנו כדי לשמור על הכבוד שלנו", סיפרה. פריד, שנמלט מהעיר קונדוז, שנפלה בסוף השבוע גם היא לידי הטליבאן, אמר: "אנחנו מותשים כל כך".

הטייסים נרצחים: מטען חבלה במכונית

היום נודע כי שש מדינות באיחוד – אוסטריה, דנמרק, בלגיה, הולנד, יוון וגרמניה – שלחו מכתב לנציבות האירופית, הגוף הביצועי העליון של האיחוד, והזהירו אותו שלא לאפשר למצב הנוכחי באפגניסטן להביא לעצירת גירושם של מבקשי מקלט אפגנים שהגיעו לאיחוד בשנים האחרונות ושבקשת המקלט שלהם נדחתה. מאז 2015 הוגשו לאיחוד האירופי כ-570 אלף בקשות מקלט של אזרחים אפגנים, ו-44 אלף מהבקשות הוגשו בשנת 2020 לבדה. בשנה זו דורגה אפגניסטן במקום השני ברשימת המדינות שמהן מגיעים מבקשי המקלט באיחוד.
16 צפייה בגלריה
אפגניסטן טייס חיל האוויר חמידוללה עזימי חוסל ב התנקשות של טליבאן
אפגניסטן טייס חיל האוויר חמידוללה עזימי חוסל ב התנקשות של טליבאן
הטייס חמידוללה עזימי. השמיני שנרצח בהתנקשות
בשטח באפגניסטן נמשך גם מסע הנקמה האישי שמנהל הטליבאן נגד מתנגדיו הבולטים. אחרי שדווח כי בחודשים האחרונים התנקשו אנשי הארגון בלא פחות משבעה טייסים בחיל האוויר האפגני, ביום שבת נפל הקורבן השמיני: טייס מסוק הקרב חמידוללה עזימי חוסל בפיצוץ מטען חבלה שהוצמד למכוניתו. עוד חמישה אנשים נפצעו בהתנקשות הזו.
בצל גל ההתנקשויות דווח בימים האחרונים כי טייסים אפגנים עורקים מחיל האוויר – עריקות שצפויות להקשות עוד יותר על ממשלת אפגניסטן בשדה הקרב. לפחות 19 טייסים כבר הודיעו על פרישה, ואחד מהם סיפר לעיתון הלונדוני "הטיימס" כי הוא חש שהממשלה אינה מסוגלת לספק לו ביטחון: "אני רואה את החברים שלי נרצחים ולא מרגיש בטוח. אני צריך להחליף את המכונית שלי בכל יום, לשאול מכוניות מחברים כדי לנסוע לעבודה. אני לא יכול לבלות מחוץ לבית, לצאת לקניות, להסתפר".

החשש: שלטון הדמים יחזור

ארה"ב, נזכיר, פלשה לאפגניסטן אחרי מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001, ואז היא הפילה את משטר הטליבאן האיסלאמיסטי ששלט בה ופתחה במצוד אחרי מנהיגי אל-קאעידה שהיו אחראים למתקפה, ובהם אוסמה בן לאדן. בימים אלה היא משלימה את הנסיגה שלה ושל כוחות נאט"ו מהמדינה אחרי 20 שנה, בתום מלחמה שהפכה לארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקנית. אף שאחרי פלישת ארה"ב לאפגניסטן הופל משטר הטליבאן במהרה, ואף שבשיא המלחמה חוסל בן לאדן, הטליבאן שב והתחזק מאז, ובחודשים האחרונים הוא כובש עוד ועוד שטחים, עד שכעת הוא שולט כבר ברוב אפגניסטן.
16 צפייה בגלריה
אפגניסטן נסיגת כוחות ארה"ב טליבאן
אפגניסטן נסיגת כוחות ארה"ב טליבאן
צבא ארה"ב חוזר הביתה. "זו המדינה שלהם, הם צריכים להגן עליה"
(צילום: AP)
הנסיגה האמריקנית מתבצעת בעקבות ההסכם לסיום הלחימה שעליו חתם אשתקד ממשלו של דונלד טראמפ עם הטליבאן, אך היא נעשית בלי שהושג הסכם מקביל בין הטליבאן לממשלת אפגניסטן. ממשלו של ג'ו ביידן עיכב מעט את הנסיגה כדי להשלים את ההיערכות הלוגיסטית, אבל הודיע שהנסיגה תושלם עד 31 באוגוסט. לפני כחודש עזבו אחרוני החיילים האמריקנים את בסיס חיל האוויר בגראם, הבסיס הראשי ששימש אותם ב-20 שנות המלחמה, ושבשיא שהו בו כ-100 אלף חיילים אמריקנים. גורמים אפגנים התלוננו מיד אחר כך כי צבא ארה"ב עזב את הבסיס באישון ליל בלי להודיע על כך לעמיתיו האפגנים, ובכך הותיר אותם חשופים למתקפה של הטליבאן.
בשבועות האחרונים, על רקע הנסיגה האמריקנית, נפלו בצפון אפגניסטן עוד ועוד אזורים לידי הטליבאן, וקרוב ל-1,000 חיילים אפגנים להימלט אל מעבר לגבול, לשטח טג'יקיסטן, משום שחששו מהעימות עם לוחמי הארגון האיסלאמיסטי. בעקבות כיבושי הטליבאן גובר באזור החשש מקריסתם של כוחות הממשלה האפגנית, ושכנותיה של אפגניסטן מודאגות מהאפשרות שהמוני פליטים הבורחים מארגון הטרור יציפו אותן. כמה מדינות סגרו בשבועות האחרונים את הקונסוליות שלהן בצפון אפגניסטן, וטג'יקיסטן השכנה גייסה 20 אלף חיילי מילואים כדי לבצר את גבולה הדרומי.
16 צפייה בגלריה
אפגניסטן כוחות הביטחון ה אפגניים ב הראת טליבאן
אפגניסטן כוחות הביטחון ה אפגניים ב הראת טליבאן
הכוחות האפגניים נלחמים בטליבאן באזור הראת. חשש משובו של משטר הדמים
(צילום: EPA)
בקרב האוכלוסייה האזרחית באפגניסטן גובר עוד ועוד החשש מפני חידוש שלטונו האכזרי של הטליבאן, שבשנים 2001-1996 ניהל בה משטר דמים, שבמסגרתו מנע מנשים לצאת ללמוד, סקל באבנים את מתנגדיו ואת מי שהפרו לטעמו את כללי ההלכה האיסלאמית – והטיל מורא על תושבי המדינה כולה. אפגנים רבים רואים כעת באמריקנים כמי שבנסיגה מאפגניסטן מפקירים אותם לגורלם, ולמעשה מוסרים אותם בחזרה לידי השלטון האיסלאמיסטי שדיכא אותם במשך שנים.