השבר ביחסים בין ישראל לארה"ב הגיע לשיא חדש לאחר שוושינגטון לא הטילה וטו על החלטת מועצת הביטחון, המתיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ג'ו ביידן היא חסרת תקדים - אבל בליכוד מסמנים דווקא את השר בני גנץ כאשם במשבר עם הבית הלבן. לדברי שרים וחברי כנסת מהמפלגה, יו"ר המחנה הממלכתי פועל להפלת הממשלה.

ח״כ ניסים ואטורי, סגן יו״ר הכנסת, אמר אתמול (שלישי) במליאה כי האשם המרכזי במצב הוא גנץ - ותלה זאת בביקורו המדיני של השר בוושינגטון בתחילת החודש, שאותו לא תיאם עם נתניהו. ״תמיד מדברים פה על זה שנתניהו אשם, אבל בואו נחשוב דקה לפני מה קרה - גנץ יצא לארה"ב לתדרך את האמריקנים כדי לפגוע בממשלת ישראל", אמר ואטורי. "במי פגעו בסוף? במדינת ישראל אתם (האופוזיציה) פוגעים. אתם הבאתם אסון על ישראל בהתנהגות שלכם בעולם מול האמריקנים, כל מה שקרה הוא בגללכם. מה אתם עומדים פה כמו צדיקים? רציתם לפגוע בממשלה ופגעתם במדינת ישראל״.
ח״כ מירב בן ארי מיש עתיד הטיחה בו כי "גנץ בקואליציה שלך״, וח״כ ואטורי השיב: ״נכון, גנץ חבר קואליציה, אבל הוא גיס חמישי. נתניהו הוא האחראי היחיד פה שעומד מול האמריקנים, מה אתם רוצים להפסיק את הלחימה? לא להיכנס לרפיח? הכשלתם את עסקת החטופים. אתם הפרעתם להחזיר את החטופים הביתה, אתם אסון למדינה - המנהיגים שלכם יאיר לפיד ובני גנץ". לדברי ואטורי, "גנץ גרם לכך שהאמריקנים לא הטילו וטו על החלטה של הפסקת אש בלי החזרת החטופים, אתם מבינים את המשמעות? גנץ, חשבת שדפקת את ראש הממשלה - אבל גרמת אסון למדינת ישראל״.
3 צפייה בגלריה
נתניהו וגנץ. במפלגתו של רה"מ מאשימים את יו"ר המחנה הממלכתי במשבר עם ארה"ב
נתניהו וגנץ. במפלגתו של רה"מ מאשימים את יו"ר המחנה הממלכתי במשבר עם ארה"ב
נתניהו וגנץ. במפלגתו של רה"מ מאשימים את יו"ר המחנה הממלכתי במשבר עם ארה"ב
(צילום: EPA, יואב דודקביץ')
גם שר התקשורת שלמה קרעי האשים את השר בני גנץ, כמו גם את שר הביטחון יואב גלנט, שכל עניינם הוא הפלת הממשלה. ״הקומבינטור האמיתי הוא מר בני גנץ וכפילו/סגנו מר יואב גלנט", צייץ קרעי ברשת X. "‏יותר משצורכי המלחמה מעניינים אותם, הם מגויסים על מלא להפלת הממשלה. ‏את עניין גיוס החרדים שאין תורתם אומנותם צריך לתקן, אבל מצג השווא שיש דחיפות לעשות זאת עכשיו באופן 'היסטורי ובלי קומבינות' כדברי גנץ, הוא לא יותר ממניפולציה שקופה להפלת הממשלה. לצערי, חלק מחבריי לקואליציה הולכים שולל אחרי ההצגה הזו. ‏מספיק עם השקרים - ‏בג״ץ, היועמ״שית שצריך היה להדיח כבר מזמן, גנץ וגלנט, ובגיבוי התקשורת כמובן, חוברים יחדיו להפלת הממשלה״.
לקרעי הצטרפה גם שרת התחבורה מירי רגב, שהעבירה מסר דומה בציוץ שפרסמה. ״לפני ביקור גנץ, ‏ביידן מצהיר על עמידה איתנה לצד ישראל ומחויבות אישית לפעול להחזרת החטופים. ‏אחרי ביקור גנץ, ארה״ב מחליטה לא להטיל וטו על ההחלטה המבישה להפסקת אש ללא השבת החטופים. ‏אלו הן העובדות. תשפטו אתם״, כתבה רגב.
ח״כ טלי גוטליב מצאה דווקא אשם אחר - הנשיא ג׳ו ביידן. ״אם נדמה כאן למישהו שזה מאבק בין ביידן לנתניהו, אז זה מאבק של ביידן ביהודים, זה מאבק של ביידן בעם ישראל", היא אמרה במליאה. "זה להעדיף חמאס מרצח על פני היהודים. זאת אנטישמיות בת זמננו. אנחנו לבד, ואם לא נטיל את אימתנו על אומות העולם - לא נצליח בלחימה״, אמרה ח״כ גוטליב במליאה.
3 צפייה בגלריה
שלמה קרעי במליאת הכנסת
שלמה קרעי במליאת הכנסת
"גנץ וגלנט חוברים יחדיו להפלת הממשלה". קרעי
(צילום: שלו שלום)
חבר כנסת נוסף מהליכוד שדיבר אתמול במליאה הוא ח״כ אריאל קלנר, שאמר כי ״שנים הסבירו לנו שתמיכה בינלאומית מקבלים על ידי פייסנות, ועינינו רואות שבכל שנות ה׳כביכול כיבוש׳ לא הגענו להאג ולא פגעו בנו כמו אתמול במועצת הביטחון". לדבריו, "חצי שנה אחרי הטבח הזוועתי, כשהלגיטימציה צריכה להיות בשיאה - אנחנו מגונים. לא חבריי, זה לא בגלל נתניהו - ׳רק לא ביבי׳ זו מחלה מקומית. מי שחושב שנצדיע לכל גחמה של ביידן לא למד כלום. תודה ראש הממשלה נתניהו על העמידה האיתנה״.
מחלקת המדינה האמריקנית דחתה אמש את טענתו של נתניהו, לפיה החלטת מועצת הביטחון פגעה במאמצים לשחרור חטופים. "ההצהרה הזו לא מדויקת", אמר דובר המחלקה מתיו מילר. לדבריו, תשובת חמאס הוכנה לפני ההצבעה במועצת הביטחון, ולכן - הוא הגדיר את טענת לשכת נתניהו כ"לא הוגנת". זאת לאחר שלשכת נתניהו טענה אתמול בבוקר כי עמדת חמאס, שדחה את ההצעה שגובשה בין השאר באמצעות ארה"ב, "מוכיחה באופן ברור שחמאס לא מעוניין בהמשך המו"מ - ומהווה עדות מצערת לנזקים של החלטת מועצת הביטחון. חמאס שוב דחה כל הצעת פשרה אמריקנית וחזר על דרישותיו הקיצוניות: סיום מיידי של המלחמה, נסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה והשארת השלטון כדי שיוכל לחזור פעם אחר פעם על הטבח של ה–7 באוקטובר, כפי שהבטיח לעשות".
3 צפייה בגלריה
טלי גוטליב
טלי גוטליב
"ביידן נאבק בעם ישראל, זו אנטישמיות בת זמננו". ח"כ גוטליב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי לשכת רה"מ, "חמאס סירב לכל הצעת פשרה אמריקנית, וגם בירך על החלטת מועצת הביטחון. ישראל לא תיכנע לדרישות ההזויות של החמאס, ותמשיך לפעול כדי להשיג את כל מטרות המלחמה: לשחרר את כל החטופים, להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס ולהבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל".מנגד, זמן קצר אחרי הודעת ישראל הודיע משרד החוץ הקטארי כי הוא לא מזהה "השפעות שליליות" על המו"מ, שלטענתו נמשך. ברויטרס דווח מפי "מקור הבקיא במו"מ" כי צוותי המוסד נשארים בדוחא, והשיחות בפועל נמשכות. לטענת הגורם, רק צוות קטן חוזר לישראל להתייעצויות. בישראל, נדגיש, טענו בתוקף שצוות המו"מ הוחזר.
בצל המתיחות בין ישראל לארה"ב, שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה של האמריקני לויד אוסטין נפגשו בפנטגון ודנו על התקדמות הלחימה, המאמצים להשבת החטופים וחיזוק שיתופי הפעולה הביטחוניים-אסטרטגיים בין המדינות. גלנט הודה לאוסטין על ההזמנה, ואמר כי "המו"מ המתנהל להשבת החטופים מצריך אותנו להגביר את הלחץ הצבאי, ולשלב ידיים במאמצים הצבאיים והמדיניים".

לפני הפגישה בין השניים אמר אוסטין כי הגנה על האזרחים הפלסטינים היא "ציווי מוסרי ואסטרטגי". אוסטין כינה את המצב ברצועת עזה "קטסטרופה הומניטרית", והוסיף: "מספר ההרוגים בעזה הרבה יותר מדי גבוה וכמות הסיוע שנכנס נמוכה מדי. האסון ההומניטרי ברצועה מחמיר". אוסטין הוסיף כי הוא וגלנט ידונו על דרכים להקל על המשבר ההומניטרי ועל אפשרויות נוספות להתמודדות עם מעוזי הטרור ברפיח. למרות המשבר ביחסים בין המדינות, אוסטין הבהיר כי הקשר הביטחוני בין ישראל לארה"ב "בלתי ניתן לערעור".
הלילה אמר גלנט לכתבים בארה"ב כי בפגישתו עם אוסטין הוא הדגיש בפניו עד כמה חשובים הקשרים עם וושינגטון לביטחון ישראל, כמו גם את החשיבות של שמירה על היתרון הצבאי האיכותי שלה באזור - כולל היכולות האוויריות שלה. "אנחנו חולקים 100% מהערכים ו-99% מהאינטרסים עם ארה"ב", אמר גלנט לכתבים. עוד אמר שר הביטחון כי הוא דן עם אוסטין גם בנושא החטופים, במאמצי הסיוע ההומניטרי ובאופן שבו ישראל מתכננת להשמיד את חמאס. לדברי גלנט, "אלטרנטיבה מקומית חייבת להיבנות בעזה כדי שתשלוט ברצועה לאחר שחמאס יובס".