5 צפייה בגלריה
כיתת לימוד כמעט ריקה
כיתת לימוד כמעט ריקה
כיתת לימוד כמעט ריקה, לפני שהבידודים בוטלו. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
(צילום: אלעד גרשגורן)
מורות וגננות חוששות להגיע בשבוע הבא ללמד בבתי הספר ובגנים, בעקבות ביטול מתווה הבידודים וכשאין - לטענתן - מענה הדוק אחר שיבטיח את בריאותן. המחסור במאות אלפי בדיקות אנטיגן והפטור שניתן משום כך לתלמידים להגיע ביום ראשון הקרוב בלי להציג תוצאת בדיקה מעמיק את הדאגות והחרדות. "ביטול המתווה בלי מענה אחר יגרום למסיבות הדבקה בבתי הספר", קובעת מורה מתיכון בצפון הארץ, שסיפרה כי שלשום החליטה על דעת עצמה לשלוח תלמיד הביתה לאחר שהתברר שאח שלו מאומת.
אתמול בצהריים (שישי) האריך בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב עד ליום שני את צווי המניעה הזמניים שהוצאו לגננות ולמורים המשתייכים להסתדרות המורים, ולפיכך עליהם להגיע לגנים ולבתי הספר היסודיים גם ביום ראשון. בית הדין קבע כי הדרגים הבכירים, ובראשם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד ומנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר, יקיימו שיח במוצאי שבת וביום ראשון - ויודיעו עד יום שני ב-10:00 בבוקר על התוצאות.
5 צפייה בגלריה
יפה בן דויד, דלית שטאובר
יפה בן דויד, דלית שטאובר
יודיעו על תוצאות השיח ביניהן עד יום שני ב-10:00. יפה בן דויד ומנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר
(צילום: הדר יואביאן, אלכס קולומויסקי)

זאת אחרי שביום רביעי, מיד לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעו על ביטול מתווה הבידודים, פרסמה בן דויד הודעה דרמטית שבה קראה לגננות ולמורים שמשתייכים להסתדרות לא להגיע למוסדות החינוך. משרד החינוך מיהר לפנות לבית הדין לעבודה - ובלילה שבין רביעי לחמישי התקבלה החלטה להוציא צווים שמנעו מהסתדרות המורים לשבות.
עם זאת, מנתוני מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות עולה כי ביום חמישי הייתה נוכחות של כ-50% בלבד מהתלמידים. בין השאר, כך העריכו גורמים ברשויות, הורים רבים עוד חששו לשלוח את ילדיהם לבתי הספר בשל ביטול הבידודים, אם כי הנתון הזה נובע כנראה גם בשל היעדרות תלמידים מאומתים בבידוד וגנים שנסגרו עקב מחסור בסייעות ובגננות. על פי ההערכות, מיום ראשון שיעור נוכחות התלמידים שמגיעים כבר יעלה.
בפסיקת בית הדין צוין כי משרד החינוך הודה שקיימים קשיים ופערים משמעותיים, בין היתר בחלוקת בדיקות אנטיגן בצורה מסודרת וכן בקשיים לוגיסטיים שכוללים בעיות בפורטל האינטרנט שבאמצעותו אמורים ההורים לדווח בכל יום ראשון ורביעי על תוצאות הבדיקות של ילדיהם.
במהלך הדיון שנערך אתמול, דחה בית האזורי לעבודה את טענת המדינה שלפיה השביתה שתוכננה נבעה ממניעים פוליטיים. בפסיקת בית הדין אף נקבע כי שביתת מחאה קצרה היא לגיטימית ולא תיחשב לשביתה פוליטית אסורה, בנסיבות שמטרתה להביע את מצוקת העובדים, בפרט כשמדובר בטענת עובדים על כך שמעסיקם אינו דואג לסביבה בטוחה.
החשש של צוותי ההוראה, לו שותפים גם כמה מבכירי משרד הבריאות, נובע בעיקר מההבנה שהורים רבים לא מתכוונים לבצע את הבדיקות. אנשי החינוך מסתמכים על הניסיון שלהם בגלים הקודמים - וגם על דבריה של נציגת משרד הבריאות בדיון שהתקיים לפני שבוע בוועדת החינוך של הכנסת: כשחברי הכנסת ביקשו להפסיק עם הבידודים במערכת החינוך, אמרה בתגובה ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות במשרד הבריאות, כי "המתווה של האנטיגן הביתי בבתי הספר היסודי לא עבד – חלק מההורים לא דיווחו ולא ביצעו בדיקה. ראינו את ההדבקות העודפות אבל הסכמנו להמשיך עם המתווה עם הידוק קל".

"אני, המורה, לא נספרת ולא נחשבת"

מורן, גננת מחולון, אמרה כי היא חוששת להידבק ומודאגת מאוד: "ילד לא מחוסן או מחלים שבא במגע עם בן משפחה מאומת ויצא שלילי בבדיקה מוסדית יכול להיות בגן בלי בידוד - זו הפקרות מוחלטת. הבריאות שלנו הגננות לא חשובה? אנחנו הגננות חוששות להידבק ולהדביק בתוך כל הכאוס הזה שנוצר. המציאות הקשה הזו עולה על כל דמיון, בא לי לבכות".
5 צפייה בגלריה
אורט רמת יוסף
אורט רמת יוסף
"המציאות הקשה עולה על כל דימיון". כיתה בבת ים, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
(צילום: קובי קואנקס)

רחלי, מורה מפתח תקווה, מתארת מציאות מבולבלת וחששות גם בבית הספר שלה: "אנחנו מאוד מפחדים מכל המתווה החדש ששם אותנו בחזית מבלי לקבל תנאים שיגנו עלינו. ביטול המתווה הוא אולי בשורה להורים, אבל שוכחים שגם אנחנו הורים לילדים קטנים, ואף אחד לא נותן מענה למה שיקרה אם חלילה נחלה. יש פה מעגל מסוכן שרק יוכל להגביר את התפרצות המחלה. אסור לסכן את המורים".
מורה מתל אביב, בת 64 עם סכרת, מאוד מפחדת מהחלת המתווה החדש שעלול לסכן אותה במיוחד: "מספר החולים עולה. ביום ראשון יגיעו תלמידים, חלקם עם נזלת, לאחרים כאבי גרון. אלה תלמידים שלא קיבלו בדיקות ולא נבדקו. הבנתי ששרת החינוך מתייחסת רק להורים ולתלמידים. אני, המורה, לא נספרת. לא נחשבת. זה עצוב, חבל. נתנו אמון גדול מדי בהורים, אבל תמיד יהיו כאלה שלא יעשו בדיקות וישלחו בכל זאת ילדים מצוננים ללימודים כי אנחנו הבייביסיטר מבחינתם".
לדבריה, יש מורים רבים שנמצאים בקבוצת סיכון לתחלואה קשה בנגיף הקורונה בגלל גילם או בגלל הרקע הרפואי שלהם, ואין להם אפשרות לבחור לעבוד וללמד מהבית - כמו שיש בכל שאר מקומות העבודה.
5 צפייה בגלריה
מאיה גפן קלימי
מאיה גפן קלימי
"חובטים בנו כל הזמן. זה מעליב אותנו, המורים". מאיה גפן קלימי
מאיה גפן קלימי, מורה מכפר סבא, אומרת שאין מורה שאינו חושש להידבק: "כולנו חוששים להידבק, כמו כל אדם. עם כל החששות אנחנו מגיעים ללמד, מכיוון שאכפת לנו מהילדים. אבל ההתמקדות היא בהורים ובילדים, ושוכחים את מי שמחזיק את הילדים ונותן להן מענה בזמן קורונה וגם בלי קורונה. צריך לשמור גם על הילדים וגם על המורים, ולא רק על אחד הצדדים. המורים והגננות נותנים את הנשמה, אך חובטים בנו כל הזמן. הזילות הזו מעליבה אותנו, המורים".
גם עינת, מורה לאנגלית מחדרה - בת 55 שמטפלת באמה שהחלימה מסרטן - חוששת במיוחד: "אני מגיעה לבית הספר בלית ברירה. כאם חד-הורית עם שני ילדים בצבא אני לא יכולה להרשות לעצמי להיעדר מבית הספר, למרות הידיעה שאני בסיכון להידבק. אנחנו מרגישים כמו ברווזים במטווח בלונה פארק, מפקירים אותנו לחלוטין".
ולא רק הסתדרות המורים של יפה בן דויד נותנת למורים החוששים גב חזק: יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים מנשה לוי אמר כי "הצוותים החינוכיים חשים שלא סופרים אותם. מדברים על להגן על הילדים ובצדק - אבל לא מדברים על הגנה לצוותים החינוכיים, שמרגישים מופקרים לנוכח עמדת ראשי מערכת הבריאות שהציגה את ביטול הבידודים כצעד מסוכן שעלול להגדיל את רמת התחלואה של תלמידים והצוותים החינוכיים".
5 צפייה בגלריה
דורית חזן
דורית חזן
"הגננות מופקרות שוב ושוב". דורית חזן
(צילום: יוסי זליגר)
דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות מבית ההסתדרות הלאומית, תיארה את המצב ככאוס. "זה מה שקורה כשיש חוסר בהירות בהנחיות, לא עובדים בסנכרון ובתיאום, וראשי המערכת מתנגחים אחד בשני", אמרה. "שינוי במתווה הבידודים במערכת החינוך מבלי לתת מענה מסודר לבעיות של הגננות יוכל להוביל לכך שיותר צוותי הוראה יידבקו וידביקו את התלמידים בגנים. נראה שלמקבלי ההחלטות לא באמת אכפת מהאזרחים, ובטוח לא מהגננות שמופקרות שוב ושוב".
יו"ר ארגון המורים העל יסודיים רן ארז מבקש לאפשר למורים ללמד מהבית בזום, כדי לא לסכן אותם להידבקויות עם ביטול מתווה הבידודים. במכתב לשרת החינוך וליו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ציין ארז כי גיל החציון של המורים הוא 52 בחינוך העל-יסודי: "דבר זה אומר שמחציתם של עובדי ההוראה מעל גיל זה וחלקם עם מחלות רקע".
לדבריו, על מנת להתגבר על הסכנה הקיימת לבריאותם של מורים אלו, כמו גם על חששותיהם, הוא מבקש לאפשר למורים ככל שהם חפצים בכך ובתיאום עם מנהלי בתי הספר ללמד מהבית בזום. "הסכמתכם זאת היא לא רק לטובתם, אלא לטובת כלל המערכת העל-יסודית, במיוחד כשאנו יודעים שהתלמידים לא נבדקים וחלקם הגדול אינו מחוסן", ציין. ארז הבהיר כי הוא תומך בביטול הבידודים, אך במקביל יש לתת מענה למורים המבקשים ללמד מרחוק.
פורסם לראשונה: 22:07, 28.01.22