אחרי ימים ארוכים של המתנה, וכשבישראל מביעים פסימיות בנוגע לסיכויים להביא לפריצת דרך במהירות, בקטאר יוצא הערב (יום ב') לדרך המשא ומתן הלא-ישיר בין ישראל לחמאס על עסקת חטופים שנייה במלחמה. המשלחת הישראלית, בראשות ראש המוסד דדי ברנע, נחתה מוקדם יותר הערב בדוחא אחרי שקיבלה אמש "מנדט" לשיחות מהקבינט המדיני-ביטחוני, וכעת צפוי משא ומתן אינטנסיבי.
5 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע, מוחמד אל-ת'אני, אסמאעיל הנייה
דוד דדי ברנע, מוחמד אל-ת'אני, אסמאעיל הנייה
ראש המוסד דדי ברנע, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני ומנהיג חמאס הנייה שיושב בדוחא
(צילום: יריב כץ, AP)
בניגוד למשלחת שיצאה לפריז בחודש שעבר, שם גובש המתווה בין ישראל למתווכות שעומד בבסיס המגעים, הפעם לא הצטרף לנסיעה ראש השב"כ רונן בר. במקומו הגיע לקטאר סגנו, ובמשלחת חבר גם אלוף במיל' ניצן אלון, שמרכז את המאמץ המודיעיני בצבא בכל הנוגע לשבויים ולנעדרים. בדוחא נמצאים בשעה זו צוותים של המוסד, שב"כ ואמ"ן.
השיחות הלא-ישירות בדוחא יתנהלו בפורמט דומה לזה שהיה במגעים לעסקת שליט לפני 13 שנה: המשלחת הישראלית תשהה במבנה אחד, בעוד נציגי חמאס ישהו במבנה אחר – אך לא רחוק. המתווכים מטעם קטאר "ידלגו" ביניהם, וינסו לגשר את הפערים. גורם ישראלי אמר כי חברי המשלחות לא יראו זה את זה, במה שמכונה "שיחות קרבה" או "שיחות פינג-פונג".
בסביבות השעה 18:00 הערב נפגש ברנע עם המתווכים הקטארים והמצרים לארוחת "איפטאר", ארוחת שבירת הצום המוסלמי, ובהמשך צפויות להתחיל שיחות העבודה. הצוות מתוכנן להישאר בימים הקרובים בדוחא למשא ומתן אינטנסיבי. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי כבר הערב צפויה פגישה בין חברי המשלחת הישראלית לבין המתווכים, וגורם המעורה בפרטים אמר לעיתון האמריקני שישתתפו בה ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני וכן נציגים מצריים, שמתווכים גם הם מול חמאס.
5 צפייה בגלריה
 ראש השב"כ רונן בר
 ראש השב"כ רונן בר
לא יצא לדוחא, ושלח את סגנו. ראש השב"כ רונן בר
(צילום: יאיר שגיא)
בישראל ביקשו לפני תחילת המגעים לשמור על ציפיות נמוכות, וגורם מדיני שבקיא בשיחות אמר לפני צאת המשלחת כי מדובר רק בהתנעה של " תהליך ארוך ומורכב". לדבריו, "זו פעם ראשונה שהולך להיות משא ומתן פרטני על ההסכם וחייבים להבין שכל פסיק שמשתנה בו, כל מילת קישור, כל מילה וכל תוכן – ייקח הרבה מאוד זמן לנהל".

הקשר האיטי מול חמאס-עזה, ושאלת גירוש מחבלים "כבדים"

"יש חמאס-חוץ שנמצא בקטאר וחמאס-פנים שנמצא במנהרות, ולוקח בין 24 ל-36 שעות להעביר כל מסר", הוסיף הגורם. "המשא ומתן הוא לא מול חמאס חוץ, שלו אין כוח וגם לא יכולת החלטה, אלא רק מול סינוואר שנמצא במנהרות. זה מקשה מאוד על התהליך. זה לא משא ומתן שיתנהל על ידי המתווכות. צריך להוריד את הציפיות להגיע להסכם מהיר".
הגורם ציין כי המנדט שהעניק הקבינט למשלחת הוא "ברור" – וכי הוצבו לה קווים ברורים בנוגע להיכן ניתן להתגמש והיכן לא ניתן לעשות זאת. "הצוות לא קיבל את כל מה שרצה, למשל סביב מספרי האסירים, והקבינט הגביל את זה והציב קווים אדומים ברורים", ציין.
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
"בין 24 ל-36 שעות עד שהנהגת חמאס-עזה מקבלת מסר מחמאס-חוץ". סינוואר, שמתחבא במנהרות ברצועה
(צילום: EPA)
גורמים אחרים שמעורים בנושא הדגישו כי המנדט שהתקבל מאפשר להתחיל בשיחות: "אולי לא קיבלנו את כל מה שרצינו, אבל יש בהחלט תנאים שניתן לקדם איתם מו"מ במסגרת המנדט. לא התקבלו כל הבקשות של צוות המו"מ, אך התקבלו דברים שהם חשובים להתקדמות בתהליך. הקבינט נתן אור ירוק להתניע התהליך וזה מה שחשוב".
במוקד השיחות עומד כאמור המתווה שגובש בפסגת פריז השנייה, ולפיו הצדדים יסכימו על הפוגה זמנית שתימשך כשישה שבועות ובמהלכה ישוחררו כ-40 חטופים – נשים, ילדים ומבוגרים (מתוך 134 שמוחזקים בשבי, ולפחות 35 מהם אינם בחיים). זאת בתמורה לשחרור אסירים ביטחוניים ושינויים בכל הנוגע למתחולל ברצועת עזה. המגעים מתחדשים כעת אחרי ימים ארוכים של המתנה לתשובת חמאס למתווה, שאמנם הוגדרה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו כ"מפורכת", אך בכל זאת הובילה להסכמת ישראל לחידוש המו"מ.
ישראל, נזכיר, סירבה בתחילת החודש לשלוח נציגים לשיחות שתוכננו להתקיים בקהיר – אחרי שחמאס סיפק אז תשובה חלקית בלבד. כעת סיפק חמאס תשובה חדשה, כשלפי הדיווח הערב ב"ניו יורק טיימס" ארגון הטרור התגמש וכבר אינו דורש הסכמה מראש על הפסקת אש מוחלטת. בתשובה שסיפק, כך לפי הדיווחים, הוא דורש לשחרר בשלב הראשון 800 מחבלים תמורת 40 חטופים – חמש חיילות, שבע נשים, 15 גברים מבוגרים ועוד 13 צעירים פצועים וחולים.
5 צפייה בגלריה
הפגנות קריאה לעסקת שחרור החטופים
הפגנות קריאה לעסקת שחרור החטופים
הפגנה הערב בתל אביב בדרישה ל"עסקה עכשיו!"
(צילום: דנור אהרון)

אחד מסלעי המחלוקת הוא דרישת חמאס לקבוע את זהותם של 150 אסירים "כבדים", בהם רוצחים ששפוטים למאסרי עולם – שאותם הוא דורש בתמורה לשחרור חמש חיילות. אחת האפשרויות שהועלו היא לאמץ את "מודל שליט", כך שלישראל יהיה וטו על השמות שיעלה חמאס. מחשש שזה יגרום למשיכת זמן, הרעיון הוא שבשיחות הקרבה יסכמו את השמות תוך כמה ימים ולא בהחלפת ניירות שתיקח שבועות – אם לא חודשים. ישראל עומדת על כך שהרוצחים הכבדים יגורשו לחו"ל ואילו החמאס מתעקש שיחזרו לביתם.
ויכוח משמעותי נוסף יהיה בסוגיית חזרת התושבים לצפון עזה. חמאס דורש חזרה מלאה וביטול של המסדרון בשליטת צה"ל המבתר את הרצועה. ישראל מתנגדת בתוקף, וטוענת שהמשמעות תהיה החזרת צפון הרצועה לשליטת חמאס. בישראל מוכנים לחזרה מדורגת של נשים וילדים, שאינם בגיל לחימה.
בנוסף, ישראל מתנגדת בתוקף לדרישת חמאס לאפשר "ערבות" של רוסיה וטורקיה לעסקה. נקודה בעייתית נוספת היא הסירוב של חמאס למסור רשימת שמות של חטופים חיים שישוחררו בפעימה ההומניטרית. חמאס דורש קודם כל הפוגה של שבוע, בטענה שרק אז יצליח לאסוף את השמות של החטופים המשוחררים. בישראל חוששים שמדובר בפתח לתרמית דומה לזו שהייתה בעסקת החטופים הראשונה, שהתפוצצה לאחר שחמאס טען ש"אין לו 10 נשים וילדים חיים" – טענה שישראל סברה שהיא שקרית.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. המנדט שהקבינט העניק למשלחת כלל "קווים אדומים"
(צילום: מארק ישראל סלם)
בתוך כך, ובמקביל למו"מ בדוחא, לבירת קטאר הגיע היום מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח, אחד ממקורביו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בהודעה מטעמו נמסר כי הוא יבקר גם בבחריין ובסעודיה, וינהל "התייעצויות דו-צדדיות ממושכות בנושאים שונים" - מבלי לחשוף את הסוגיות שבכוונתו לדון בהן.
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה