מדינה המארחת את משחקי גביע העולם בכדורגל, בדומה לאולימפיאדה או יריד אקספו, זוכה להקרין את העוצמה שלה כלפי חוץ, לקשור את שמה באירוע גלובלי מאחד ולבסס את הפופולריות שלה בעולם. במקרה של קטאר, הפופולריות הזו קשה יותר לעיכול. הביקורות על שחיתות ורמיסת זכויות אדם ליוו את כל תקופת ההכנות למונדיאל ובוודאי ימשיכו לעלות בתקופת המשחקים הנפתחים בעוד שבוע.
"הגרדיאן" הבריטי פרסם בשנה שעברה ש-6,500 פועלים זרים נהרגו שם בעשור האחרון. בכלל, כלי התקשורת הנחשבים בעולם נותנים במה רחבה לביקורת על התנהלותה של קטאר בנושא אירוח המשחקים וההכנה לאירוע. לכך מצטרפות ביקורות ותיקות יותר על השפעתה המסוכנת של הנסיכות בעידוד טרור וערעור היציבות במזרח התיכון. חלקה בליבוי מחאות האביב הערבי ובעלייה ההיסטורית של האחים המוסלמים לשלטון במצרים היה לא מבוטל. בנוסף, קטאר מממנת את תנועת חמאס, מארחת בשטחה טרוריסטים והרשימה עוד ארוכה. ועם זאת, שורה של אירועים ותהליכים מדיניים שהתרחשו בשנתיים האחרונות הביאו לכך שהיא הפכה ממדינה מנודה למוקד משיכה עולמי, ולא רק לאוהדי כדורגל. המונדיאל רק מסמל את שיאו של תהליך זה.
תהליך הנרמול של קטאר החל בשכונה הקרובה שלה. שיתוף הפעולה בין מדינות המפרץ סביב המונדיאל מציג חזית אחידה של אינטרסים והבנות, אך מפגן סולידריות זה מגיע לאחר 4.5 שנים שבהן קטאר הייתה מוחרמת על ידי ערב הסעודית, בחריין, איחוד האמירויות ומצרים, שהאשימו אותה בהפצת אידאולוגיה רדיקלית. מדינות אלו סגרו את הנתיבים האוויריים, היבשתיים והימיים לקטאר וממנה. הפיוס שנערך ביניהן ב-2021 החזיר אותה לחיק המדינות הסוניות המתונות, ושמר על מעמדה כמדינה חזקה שאינה מתקפלת אל מול איומים וחרמות.
ועדיין, עם כל הכבוד לפיוס המפרצי, המנרמלת הגדולה של קטאר היא המעצמה הגדולה בעולם, ארה"ב תחת ממשל ג'ו ביידן, שהפכה אותה למדינה מקובלת ולגיטימית, יותר מערב הסעודית. בתחילת 2022 נפגש אמיר קטאר השיח' תמים בן-חמד עם ביידן והיה בכך למנהיג הראשון מהמפרץ לעשות זאת. בהצהרת הבית הלבן נכתב כי "הנשיא עדכן את האמיר על כוונתו להגדיר את קטאר כבעלת ברית מרכזית מחוץ לנאט"ו".
כוונה זו מומשה במרץ 2022 וזיכתה את קטאר בזכויות יתר בנוגע לרכישות נשק ושיתופי פעולה ביטחוניים עם ארה"ב. מאז נמנע ביידן מביקור באיחוד האמירויות, ערך ביקור צונן למדי בערב הסעודית ובהמשך ניהל קרב דיפלומטי עם יורש העצר מוחמד בן-סלמאן בעקבות השפעתו על צמצום מכסות הנפט. בשיאו של המשבר הגיעה משלחת אמריקנית לביקור רשמי בקטאר ובכך חידדה את ההבחנה שממשל ביידן עושה בינה לבין שכנותיה – הבחנה שבתקופתו של ממשל טראמפ עבדה לטובת האחרונות.

קטאר זכתה ביחס מועדף זה בעיקר בזכות תפקידה בנסיגה האמריקנית מאפגניסטן ב-2021, שהייתה מרכיב מרכזי במדיניות החוץ של ביידן עם כניסתו לתפקיד. קטאר שימשה מתווכת עם הטליבאן, הקימה מחנה פליטים אפגני שעדיין פועל בשטחה והעניקה תשתיות וסיוע מיידי לכוחות הצבא האמריקני במבצע המורכב. בסיס אל-עודייד בקטאר, שבו מוצב חיל האוויר האמריקני, שימש נקודת עוגן מרכזית למאות אלפי אפגנים שהועברו דרכו בעת הנסיגה ועשרות האלפים שקיבלו בו מקלט.
מורן זגהד"ר מורן זגה
בשנתיים האחרונות זכתה קטאר ליחס אוהד גם מצד האיחוד האירופי, שבחר בה כמדינה המארחת של חידוש השיחות עם איראן. תפקידה כמתווכת עלה מדרגה עם המנדט שקיבלה מארה"ב בניהול הקשר עם טהרן, למרות ההתנערות הפומבית מקשר זה. תחת ממשל ביידן קיימו בכירים קטארים פגישות רבות עם עמיתיהם האיראנים בנושא חזרה לשיחות הגרעין ושחרור אסירים אמריקנים. מכאן מובן שקטאר נחשבת למדינה מקובלת ולגיטימית גם מצד גורמים קיצוניים כמו הטליבאן, איראן ושלוחותיה, שמעניקים לה את זכות התיווך.
מדינה שגודלה מחצית משטחה של ישראל, ומספר אזרחיה נאמד בכ-350 אלף איש בלבד, הצליחה להפוך לשחקן מרכזי באזור ולשחקן חשוב ומקובל בזירה העולמית. השנים 2022-2021 הן כנראה הטובות ביותר שידעה מזה זמן. המונדיאל נחשב לעוד שלב בתהליך הנרמול הבינלאומי שהיא עוברת, ולכן, הביקורות הרבות עליה לא יזעזעו בקלות את מרחב הלגיטימציה הגדול שלו היא זוכה כעת - משכנותיה המתונות, משכנותיה הקיצוניות, ממעצמות העולם ומעשרות אלפי המבקרים שיצביעו ברגליים ויגיעו אליה במהלך נובמבר ודצמבר השנה.
  • ד"ר מורן זגה היא חוקרת מדינות המפרץ ב"מיתווים - המכון הישראלי למדיניות-חוץ אזורית" ובאוניברסיטת חיפה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il