השר היחיד שרץ בבחירות המקומיות הפסיד, באלעד ראש העיר איבד את כיסאו, בבית שמש ראשת העיר על סף הדחה ובערים אחרות - שלא כולן מזוהות לחלוטין עם החרדים - הם זכו להישגים מרשימים. הסיבה, בין היתר: אחוזי ההצבעה הגבוהים בשכונות החרדיות.
בירושלים ראש העיר משה ליאון ניצח בקלילות את יוסי חביליו, שנתמך בין היתר על ידי יש עתיד, העבודה ומרצ - אבל התוצאה המשמעותית הייתה דווקא בבחירות למועצה. לפי התוצאות כרגע, לרשימות החרדיות דגל התורה, ש"ס, אגודת ישראל והפלג הירושלמי 16 מושבים במועצה מתוך 30.
5 צפייה בגלריה
הצבעה בבני ברק
הצבעה בבני ברק
מודעות של יהדות התורה וש"ס בבני ברק. הצלחה לחרדים במוקדים רבים
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
הכניסה לירושלים ביום הבחירות
הכניסה לירושלים ביום הבחירות
מודעת בחירות של נעם, אתמול. נכון לעכשיו, גם הם במועצה
(צילום: שאול גולן)
רשימת "מאוחדים" החרד"לית של אריה קינג צפויה לקבל שני מנדטים, ומפלגת נעם מנדט אחד, כך שיחד לכל אותן רשימות 19 מושבים מתוך 30, לא כולל ראש העיר - ולכן לחרדים רוב מוחלט במועצה. עם זאת, התוצאות עשויות להשתנות אחרי ספירת המעטפות הכפולות של החיילים.
רשימתו של ליאון קיבלה רק שני מנדטים (לעומת אפס בבחירות הקודמות) ורשימת התעוררות החילונית - רק שלושה. הרשימה הליברלית שזכתה למנדטים הרבים ביותר נכון לעכשיו היא "האיחוד הירושלמי" בראשות חביליו. סיבה מרכזית לכישלון הרשימות הללו היא אחוזי ההצבעה - לשם השוואה, השכונה החילונית שבה נרשמו אחוזי ההצבעה הגבוהים ביותר היא גבעת משואה - 56%. לעומתה, ברמת שלמה החרדית שיעור ההצבעה היה 74%.

5 צפייה בגלריה
הלן גלבר
הלן גלבר
הלן גלבר. תבוסה באשדוד
(צילום: תומר שונם הלוי )
באשדוד הציפייה הייתה למאבק צמוד, ואולי אפילו להפתעה של המועמדת הלן גלבר, שהגדירה את עצמה כפלורליסטית וליברלית, ואמרה: "זה מהפך או המשך הדשדוש. עיר לכולנו או עיר למגזר אחד".
אבל התוצאות היו שונות. ראש העיר מאז 2008 יחיאל לסרי, שקיבל גיבוי מהחרדים, זכה ל-48% לעומת 19% בלבד לגלבר. במועצה קיבלו ש"ס, יהדות התורה ואגודת ישראל 38% בעיר שלא נחשבת לחרדית.
בטבריה ראש העיר למשך מעט יותר משנה רון קובי, שהתפרסם בעקבות האמירות שלו נגד החרדים, הובס וסיים שלישי עם 22% בלבד מהקולות לעומת 51% ליוסי נבעה, מנכ"ל מוסדות רבי מאיר בעל הנס - שנתמך על ידי ש"ס והליכוד. הסיעה הגדולה בעיר, ובהפרש גדול, תהיה "מאמינים בטבריה - בדרכו של הצדיק רבי דוד קוק". 30% בחרו בה.
5 צפייה בגלריה
יוסי נבעה
יוסי נבעה
יוסי נבעה. ראש העיר החדש של טבריה
(צילום: שרון צור)

לא הרחק משם, צבר אריה דרעי הישג נוסף - כשמועמדו לראשות העיר צפת יוסי קקון ניצח עם 51% את ראש העיר שוקי אוחנה. קקון, שנולד במגדל העמק למשפחה בת 13 ילדים, נתמך גם על ידי עוצמה יהודית.
בערד ראש העיר המכהן ניסן בן חמו, שנתמך על ידי יש עתיד, הפסיד וקיבל 40% בלבד מהקולות, אל מול 49% של יאיר מעיין מהליכוד, שקיבל את תמיכת החרדים. הסיעה הגדולה בעיר - אגודת ישראל, עם 33% מהקולות.
מהפך גם באלעד. ראש העיר בעשר השנים האחרונות ישראל פרוש, בנו הבכור של מאיר פרוש, הפסיד לממלא מקומו בחמש השנים האחרונות, מועמד ש"ס יהודה בוטבול, שקיבל 55% מהקולות.
וגם בבית שמש ראשת העיר עשויה ללכת הביתה. עליזה בלוך, שהפתיעה עם ניצחון על המועמדים החרדיים בבחירות הקודמות, קיבלה 32.4% - וכלל לא ברור אם תתמודד בסיבוב השני, אליו העפיל שמואל גרינברג (35.7%). משה אבוטבול, ראש העיר לפני בלוך, קיבל 31.9% - אבל הפער בין השניים עומד על כ-275 קולות בלבד, וייתכן שינוי בהתאם לתוצאות המעטפות הכפולות.

5 צפייה בגלריה
אוריאל בוסו מצביע בבני ברק
אוריאל בוסו מצביע בבני ברק
השר בוסו. רץ והפסיד
(צילום: יאיר שגיא)
בעיר החרדית הגדולה ביותר, בני ברק, ניצח מועמד יהדות התורה חנוך זייברט עם 59% וחזר לתפקיד שבו כיהן עד 2018, אז החליף אותו אברהם רובינשטיין. שר הבריאות אוריאל בוסו התמודד מטעם ש"ס, וקיבל 36%. בביתר עילית ניצח ראש העיר ב-17 השנים האחרונות מאיר רובינשטיין עם 66% מהקולות, במודיעין עילית איש לא רץ מול יעקב אשר גוטרמן והוא נבחר שוב - אף ש-17% הצביעו נגדו.
ישראל כהן, פרשן פוליטי חרדי, הסביר את ניצחון החרדים בערים: ״לחרדים באופן מסורתי יש בבחירות אחוזי הצבעה גבוהים כי הם לא מגיעים רק בגלל החובה האזרחית אלא מהקריאה של הרבנים לצאת להצביע 'ועשית ככל אשר יורוך', כי זו חובה ומצווה דתית״.
לדבריו, ״לפני 7 באוקטובר היינו במצב שכל השיח היה על הדתה. היה דיבור שכוח קפלן ישתלב וישתלט על מפלגות בערים והם יפעלו כדי להשפיע על הבחירות לכיוון הליברלי. בפועל, המלחמה קטעה את הסיפור הזה והשיח נהיה אחר. שיעור ההצבעה בציבור הכללי היה נמוך יותר בעקבות המלחמה, והציבור החרדי, שכאמור יוצא בהמוניו להצביע, צבר הצלחה משמעותית ולכן רואים את ההצלחה בערים הללו״.
״אני מקווה שראשי הערים החרדים בערים המעורבות לא יילכו לכיוון של כפייה דתית", אומר כהן. "אלא לכיוון של אחדות, ויראו שחרדים יכולים להתנהל במקצועיות ולדאוג לצרכים של כלל האוכלוסייה".