העיתון הקטארי אל-ערבי אל-ג'דיד דיווח אתמול (רביעי) על פגישה חשאית בין ראש המוסד דדי ברנע לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, במסגרת ביקורו בקהיר - לשם הגיע בראש המשלחת הישראלית לשיחות המשא ומתן על עסקת חטופים. לפי גורם מצרי, במהלך הפגישה בין השניים ברנע "העביר מסר מנתניהו" לא-סיסי, בצל המתיחות בין המנהיגים.
המסר הזה הועבר לאחר שבחודש שעבר דווח כי ראש המשלה בנימין נתניהו ניסה ליזום שיחת טלפון עם נשיא מצרים – אך סורב. לבקשת ראש הממשלה ניסו במועצה לביטחון לאומי (המל"ל) ליזום את השיחה עם א-סיסי, אך המצרים לא נענו לבקשה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: דנה קופל, AFP, יואב דודקביץ')
בישראל לא התרגשו אז יותר מדי מהסירוב המצרי לשיחת הטלפון – שפורסם בחדשות 13 - וטענו שלא מדובר בדרמה וכי השיחה תתקיים בסופו של דבר. השיחה האחרונה בין נתניהו לא-סיסי התקיימה ב-6 ביוני אשתקד, אחרי הפיגוע שבו חדר שוטר מצרי את הגבול והרג שלושה חיילי צה"ל.
ה"מסר מנתניהו" של ברנע גם מגיע כשברקע המתיחות הגוברת מול מצרים בעקבות המלחמה בעזה – כשבקהיר מביעים זעם על הצהרות ישראליות, בראשן של נתניהו, בנוגע לצורך להשתלט על ציר פילדלפי – וגם על האשמות שהופנו כלפי מצרים מצד צוות התביעה הישראלי בהאג בנוגע לאחריות לקושי בהכנסת סיוע הומניטרי לרצועה.
בתחילת השבוע פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" כי בצל אמירותיו של נתניהו בנוגע לכניסה לרפיח, ואיומי חמאס כי פעולה שכזו תטרפד משא ומתן לעסקת חטופים - מצרים העבירה מסרים לארגון הטרור ולפיהם עליו להגיע להסכם תוך שבועיים, או שצה"ל יחל בפעילות הקרקעית בעיר שהפכה למקלט ליותר ממיליון עקורים.
לפי הדיווח, התוכנית של ישראל לפעול ברפיח מאיימת גם לפגוע ביחסים בין ירושלים לקהיר, שם גורמים רשמיים מודאגים מ"שיטפון של פלסטינים" נמלטים שייכנסו לחצי האי סיני. ב"וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי גורמים מצריים לחצו שוב ושוב לאחרונה על עמיתיהם הישראלים להגביל את היקף המבצע המתוכנן ברפיח, והזהירו כי באפשרותה של קהיר להשעות את הסכם השלום עם ישראל.
2 צפייה בגלריה
מצרים בונה איזור מגודר לקליטת פליטים מעזה
מצרים בונה איזור מגודר לקליטת פליטים מעזה
בניית חומה במצרים, בשטח שמיועד לכאורה לקליטת עזתים
לפי פרסומים היום באתר "קבוצת סיני לזכויות אדם", במזרח סיני, סמוך לגבול עם עזה, התחילו לפני יומיים להכשיר שטח ענק לקליטת העזתים, חרף הצהרות המצרים. לפי התוכנית, השטח יהיה מוקף בחומות ענק שנועדו לבלום ניסיונות הסתננות של תושבי עזה לשטחי סיני או להמשיך ל"מצרים הגדולה" - קהיר, אלכסנדריה וערי התעלה. גורם רשמי במצרים סירב להתייחס לפניית ynet נושא.
ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם כי מפי גורמים רשמיים בקהיר שהרשויות במצרים חוששות כאמור ממבצע ישראלי באזור רפיח, ובשל כך נבנה באזור חצי האי סיני מתחם מוקף בחומות בשטח של כ-13 קמ"ר. לפי אותם גורמים, האזור שנבנה יכול לאפשר שהייה של 100 אלף בני אדם. מושל אזור צפון סיני הכחיש שמדובר בשטח שמיועד לפליטים פלסטינים. לדבריו, הפעילות באזור היא חלק ממאמץ לשקם בתים שנהרסו במהלך המבצע של צבא מצרים נגד פעילי דאעש באזור.
במטרה להקטין את הסיכון, מצרים חיזקה את גבולותיה והוסיפה מצלמות, מגדלי תצפית וסנסורים. היא גם העבירה טנקים וכלי רכב משוריינים אל קרבת הגבול. מצרים, אחת המתווכות במשא ומתן לעסקת חטופים, הזהירה כאמור את חמאס כי עליו להגיע להסכם עם ישראל תוך שבועיים - אחרת ישראל תתקדם בתוכניותיה לפעולה קרקעית ברפיח.