סדרה של תקיפות חריגות דווחה הלילה (בין שישי לשבת) בסוריה, באל-בוכמאל שבגבול עם עיראק. כלי תקשורת ערביים דיווחו תחילה כי ארה"ב היא שאחראית לתקיפות הללו, אבל ההערכה היא שישראל עומדת מאחורי ההפצצות. התקיפות כוונו נגד ציר הברחות הנשק מאיראן שעליו היה אחראי רזא מוסאווי, בכיר משמרות המהפכה שחוסל השבוע בסוריה.

4 צפייה בגלריה
 ארבעה הורגים של ארגון הטרור חיזבאללה
 ארבעה הורגים של ארגון הטרור חיזבאללה
ארבעת ההרוגים שעליהם דיווח הבוקר חיזבאללה
מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה למשטר אסד שפועל מלונדון, דיווח הלילה כי בתקיפות נהרגו תשעה פעילים במיליציות הפרו-איראניות - ובהם שלושה בעלי אזרחות סוריה ושישה בעלי אזרחות שאינה סורית. לפי המרכז, ישנם פצועים רבים כתוצאה מהתקיפות, חלקם במצב קשה.
ברשת אל-ערביה הסעודית דווח כי בין ההרוגים בתקיפות גם אזרחים לבנונים, ובהמשך דיווחה סוכנות הידיעות AP כי ארבעה מההרוגים הם אנשי חיזבאללה - בעוד שני הרוגים אחרים הם אזרחים סורים. הדיווח ב-AP נסמך על שני גורמים במיליציות הפרו-איראניות בעיראק, ששוחחו עם הסוכנות בעילום שם. ארגון הטרור הלבנוני, יצוין, דיווח הבוקר על ארבעה הרוגים נוספים משורותיו, שמתו כ"שהידים בדרך לירושלים" - מבלי לציין היכן וכיצד הם נהרגו. הארגון ציין כי הארבעה הם תושבי אל-בקאע שבגבול לבנון-סוריה.
גם "קול הבירה" הסורי, המזוהה עם האופוזיציה במדינה, דיווח בצהריים כי ההרוגים שעליהם הודיע חיזבאללה נהרגו בהפצצות באל-בוכמאל. לפי הדיווח פעילי ארגון הטרור שנהרגו שייכים ל"יחידה 108" שמפקחת, לצד יחידות נוספות, על הברחת הנשק והציוד הצבאי האיראני מסוריה לאזורים שבשליטת חיזבאללה בדרום לבנון.
4 צפייה בגלריה
לפי הדיווחים באיראן: תיעוד התקיפה באל-בוכמאל, סוריה
לפי הדיווחים באיראן: תיעוד התקיפה באל-בוכמאל, סוריה
תיעוד מתקיפה שדווחה בינואר השנה באל-בוכמאל, בגבול בין סוריה לעיראק. הציר היבשתי של הברחות הנשק
לפי הדיווח ב-AP, התקיפות הלילה באזור אל-בוכמאל כללו בסך הכול שלוש הפצצות ולצד ששת הרוגים עוד שניים נפצעו. באל-ערביה צוטט גורם ביטחוני שטען כי ההפצצות כוונו לאתרים ששייכים למיליציית "פאטמיון" בשטח סוריה, קרוב לגבול עם עיראק. מדובר במיליציה אפגנית שפועלת באזור דיר א-זור ונתמכת על-ידי משמרות המהפכה האיראניים. בדיווח באתר Deir Ezzor 24, שמתמקד בדיווחים מהאזור, נטען כי ההפצצות פגעו בשתי עמדות צבאיות ובמחסן אמצעי לחימה שרק לאחרונה הועברו אליו משגרי רקטות ותחמושת.
פרשננו הצבאי רון בן ישי ציין אתמול כי איראן מאיצה כעת את משלוחי הנשק לחיזבאללה, ומנסה להעביר לארגון הטרור בעיקר רקטות, טילים וכטב"מים שנועדו לפגוע בעורף הישראלי ובמתקנים רגישים בישראל. ישראל משבשת את ההיערכות הזו בסוריה, ובעיקר בנמל התעופה הצבאי בדמשק - לשם מגיעים חלק מהמשלוחים. משלוחים אחרים מגיעים למקומות אחרים, כמו דרך מעבר אל-בוכמאל שהותקף הלילה.
התקיפות הלילה התמקדו לפי הדיווחים באזורים שנמצאים בשליטת המיליציות באל-בוכמאל, ובין השאר הותקפה שיירה של שמונה משאיות שהגיעו לסוריה מעיראק. לפי הדיווחים הותקפו גם מפקדות, לצד מחסן תחמושת כאמור. יודגש כי לפי דיווחים זרים ישראל פעלה באזור הזה לא-אחת - וערכה שם הפצצות כדי לסכל העברות של אמצעי לחימה דרך מה שמהווה את ציר ההברחות היבשתי מאיראן לסוריה וממנה ללבנון, דרך עיראק.
4 צפייה בגלריה
האצה בהעברת הנשק ללבנון בצל המלחמה. מנהיג איראן עלי חמינאי ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
האצה בהעברת הנשק ללבנון בצל המלחמה. מנהיג איראן עלי חמינאי ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
האצה בהעברת הנשק ללבנון בצל המלחמה. מנהיג איראן עלי חמינאי ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
(צילום: AFP, AP)
לפחות באחד המקרים, ישראל אישרה רשמית שהפציצה באל-בוכמאל: בדצמבר אשתקד הרמטכ"ל דאז אביב כוכבי אישר בקולו את הדיווחים על תקיפת שיירת משאיות חודש לפני כן. בהתייחסות הנדירה שלו לתקיפה הזו, הוא ניסה למעשה להבהיר את יכולותיה המודיעיניות של ישראל כשאמר: "יכולנו לא לדעת לפני כמה שבועות על השיירה הסורית שעוברת מעיראק לסוריה. יכולנו לא לדעת מה יש בה ויכולנו לא לדעת שמתוך 25 משאיות, זו המשאית. משאית מספר 8 היא המשאית עם האמל"ח".
אף שלפי חלק מהדיווחים הערביים ארה"ב היא שתקפה הלילה, וושינגטון לא קיבלה על כך אחריות רשמית כפי שעשתה אחרי תקיפות קודמות שלה בשבועות האחרונים נגד המיליציות הפרו-איראניות - תקיפות שנעשו בתגובה למתקפות מצד המיליציות נגד כוחות אמריקניים בסוריה ובעיראק בצל המלחמה בעזה. הכוחות האמריקניים, נזכיר, מותקפים שוב ושוב מאז אמצע אוקטובר על-ידי רקטות וכטב"מים שמשגרות לעברם המיליציות, כחלק מהלחץ האיראני להביא להפסקת אש בין ישראל לחמאס.
התקיפות הלילה התרחשו אחרי שאתמול "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" - ארגון-גג של מיליציות שתומכות באיראן - לקחה אחריות על תקיפות נוספות נגד שלושה בסיסים אמריקניים. מדובר בבסיסים חראב אל-ג'יר וא-שדאדי בסוריה, שהותקפו בטילים; ובבסיס חריר, שנמצא באזור ארביל בעיראק והותקף באמצעות כטב"ם.

4 צפייה בגלריה
כוחות צבא ארה"ב
כוחות צבא ארה"ב
כוחות צבא אמריקניים בסוריה, ארכיון
(צילום: AFP)
יחד עם לקיחות האחריות של "ההתנגדות האסלאמית בעיראק" פורסמו גם שני סרטונים מהתקיפות נגד הבסיסים האמריקניים. לפי אל-ערביה, הבסיסים האמריקניים בעיראק ובסוריה היו נתונים ליותר מ-110 תקיפות מתחילת המלחמה ברצועת עזה. המיליציות אמרו כי ימשיכו לתקוף את הבסיסים מתוך תמיכה ברצועת עזה ובתגובה ל"מעשי הטבח של ישראל ברצועה, תמיכתה של וושינגטון בישראל ותפקידה בהמשך התוקפנות".
העיר אל-בוכמאל שייכת למחוז דיר א-זור בסוריה, אזור השפעה בולט של איראן והמיליציות הנאמנות לה במדינה, ופועלים בו מחבלים בעלי אזרחויות שונות. בתחילת נובמבר אף פורסם בעיתון א-שרק אל-אווסט הסעודי כי איראן הופכת את אזור דיר א-זור בסוריה ל"שטח צבאי סגור"; בדיווח נכתב כי המיליציות הנמצאות באזור, שמזוהות עם משמרות המהפכה, מביאות לוחמים מעיראק דרך מעברי גבול בין סוריה לעיראק, כדי להתכונן לאפשרות הרחבת המערכה עם ישראל. לפי העיתון, על אזרחים נאסר להגיע למקום.