חצי שנה של מלחמה בצפון והסוף לא נראה באופק: יישובי הצפון ספגו מעל 3,000 רקטות, מאות טילי נ"ט ועשרות כטב"מי נפץ, דוגמת זה שפגע אתמול (רביעי) במתנ"ס בערב אל-עראמשה וגרם לפציעתם של 18 אנשים, מתוכם לוחם אחד במצב אנוש ו-4 קשה.
4 צפייה בגלריה
ההריסות במטולה לאחר תקיפות חיזבאללה מלבנון
ההריסות במטולה לאחר תקיפות חיזבאללה מלבנון
ההריסות במטולה לאחר תקיפות חיזבאללה מלבנון
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
מלבד ריתוק של כוחות רבים של צה"ל לזירת הצפון, חיזבאללה גם רושם לזכותו את ההישג של פינוי היישובים, מה שמביא למחזות שלא נראו בישראל מעולם של חבל ארץ נטוש כמעט לגמרי מתושבים. נכון לעכשיו, אושר ההסדר של פינוי התושבים עד ל-7 ביולי, אך אין שום ערובה לכך שבתאריך זה אכן יוכלו אנשי הצפון לחזור לאזור, וכרגע אין שום מגעים להסדרה. על פי נתונים שנמסרו בדיונים בכנסת, עומד מספר המפונים מהצפון על 61 אלף, חלקם מקריית שמונה ואחרים מהיישובים שמרוחקים עד 3.5 קילומטר מהגבול עם לבנון. מלבדם, יש גם תושבים שהתפנו באופן עצמאי לאחר שהתקשו לקיים שגרת חיים תקינה באזור שקרוב מאוד ללחימה.

ההחלטה על פינוי היישובים שהתקבלה ממש בתחילת הלחימה מנעה ללא ספק סיכון חיי אדם ואפשרה לצה"ל מרחב פעולה גדול יותר, אך בצידה היא הפכה חבל ארץ שלם לריק מתושבים וליישובים נגרמו נזקים כבדים בתשתיות ולענפי הפעילות במקום כמו חקלאות, תיירות ומסחר. ילדי המפונים למדו במסגרות ארעיות בבתי מלון או ביישובים אליהם הם פונו וגם הם שרויים בחוסר ודאות לגבי פתיחת שנת הלימודים הבאה חזרה בבתי הספר בצפון.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפות צה"ל בדרום לבנון
תיעוד מתקיפות צה"ל בדרום לבנון
תיעוד מתקיפות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תקיפה במג'דל זון
תקיפה במג'דל זון
תקיפה במג'דל זון
(צילום: AFP)
חיזבאללה מתגאה בהישג הטקטי של פינוי היישובים ולא פעם פרסם תמונות של בתים שנפגעו במטולה, מנרה או קריית שמונה. במספר מקרים הוא אף פגע בתושבים ובחיילים ומלבד התקרית אתמול ישראל איבדה 14 חיילים ו-8 אזרחים שנהרגו. חיזבאללה גם כיוון אש כבדה לעבר מוצבי צה"ל השונים ובעיקר התגאה בניסיונות לפגוע ב"עיניים של המדינה" – בהר מירון.

חיסולים בעומק לבנון

למרות הדשדוש והתחושה שהסוף לא קרוב, צריך לזכור שחיזבאללה שילם מחירים כבדים הרבה יותר. באופן רשמי פרסם ארגון הטרור כי נהרגו 280 מפעיליו, יחד עם עוד עשרות אנשי טרור פלסטינים שמתגוררים באזור, אך ההערכות הן כי מדובר במספרים גבוהים יותר. בנוסף, בוצעו כמה סיכולים ממוקדים ביניהם של מפקד כוח רדואן ובכירים אחרים. חלק מהחיסולים בוצעו בעומק לבנון, מה שמראה כי לצה"ל אין מגבלות של מרחק מהגבול. בימים האחרונים ביצע פיקוד צפון תרגיל רחב שדימה תרחישי לחימה בגזרה. בין היתר, כוחות התותחנים תרגלו מעבר משגרה לחירום במתכונת פתע, לחימה בשטח בנוי וגם בוצע דימוי לחימה במרחב הדיגיטלי.
גם התשתיות בצד הלבנוני ספגו מכה קשה – התושבים של מרבית היישובים עזבו את האזור, מחסנים ואמצעי לחימה של חיזבאללה פוצצו ותשתיות טרור ספגו מכות קשות לאורך הגבול. ההערכות הן שבמהלך הלחימה גם נפצעו קשה 1,200 איש ויותר מ-150 אלף עזבו את האזור מה שהביא לביקורת קשה על חיזבאללה מצד התושבים עצמם ומגורמים בלבנון שחוששים שהארגון ידרדר אותם למלחמה כוללת עם ישראל.
4 צפייה בגלריה
נסראללה, עמוס הוכשטיין, נתניהו
נסראללה, עמוס הוכשטיין, נתניהו
נסראללה, עמוס הוכשטיין, נתניהו. אין מגעים מדיניים
(צילום: AFP / DALATI NOHRA, מרים אלסטר)
הביקורת הזאת, והלחץ הצבאי הישראלי, טרם הביאו לפריצת דרך בניסיונות להגיע להסדר כלשהו להפסקת הלחימה. שליחו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, ביקר מספר פעמים באזור וניסה לקדם הליך מדיני שמתבסס על החלטה 1701 שמרחיקה את כוחות חיזבאללה מהגבול, אך חסן נסראללה הבהיר מספר פעמים כי "לא יהיה שיח להפסקת אש לפני סיום התוקפנות הישראלית בעזה". גם בימים האחרונים אישרו גורמים מדיניים כי אין שום התקדמות או כיוון לשיחות לגבי הסדר בצפון, מכיוון שהכל תלוי בהפסקת אש בעזה, שגם היא לא נראית באופק לאחר הסירוב של חמאס להצעה האמריקנית להשבת החטופים.
בשורה התחתונה, למרות ההישגים הצבאיים והלחץ הבינלאומי על לבנון, היעד האסטרטגי - להרחיק את כוח רדואן וחיזבאללה מהגבול כדי שתושבי הצפון יוכלו לחזור הביתה - לא הושג, וההערכות הן שגם יהיה קשה להשיג אותו עד שתיגמר המערכה בדרום.

"המצב היום בקריית שמונה הוא בדיוק כמו כשיצאנו מהעיר"

תושב קריית שמונה ודובר העירייה, דורון שנפר, אמר אתמול ל-ynet כי "יש בעיר כ-3,000 תושבים שנמצאים באופן קבוע. המציאות בעיר היא של לחימה, וזה מלחיץ כי אין לנו זמן התרעה כמו במרכז הארץ. שלשום למשל הלכתי לחפש לחמניות להכין ארוחת ערב ופתאום באמצע שום מקום זה תפס אותי על המדרכה ופשוט נשכבתי. זו המציאות בקריית שמונה. זה הזמן לדרוש הכרעה: אנחנו אמורים לחזור לבתים ב-7.7 ויש מספיק זמן לפתור את הבעיה. אין לנו שום רצון להישאר מחוץ לקריית שמונה מעבר לתאריך הזה".

שנפר הוסיף כי "אני לא רואה מצב שאנחנו לא פותחים את שנת הלימודים בקריית שמונה כי אם זה יקרה גם אם ננצח במלחמה למעשה הפסדנו, כי אנשים לא יחזרו. אנשים רוצים ודאות איפה לרשום את הילדים שלהם ואם זה לא בקריית שמונה צריכים למצוא מקום אחר בישראל. לא יכול להיות שאנחנו יושבים כבר כמה חודשים מחוץ לעיר והמצב היום בקריית שמונה הוא בדיוק כמו היום שיצאנו מהעיר ב-20.10. זה דבר שלא מתקבל על הדעת".
יש לך הערכה כמה בתים ניזוקו בחצי השנה האחרונה? "יש כמעט כ-400 טילים שנפלו בתוך קריית שמונה, יש לנו מאות רכבים שניזוקו, מעל 20 בתים שספגו פגיעה ישירה והם הרוסים כליל ומעבר לפגיעה הישירה יש פגיעות נוספות מסביב. יש גם מאות בתים שנפגעו, נזק עצום בתשתיות, בתי ספר וגנים אבל את כל זה אפשר לתקן. למזלנו אין לנו נפגעים בגוף למעט לצערי הרב הרוג אחד שהיה לפני כשלושה שבועות וכעשרה פצועים. זה כתוצאה מהפינוי - אם חס וחלילה העיר לא הייתה מתפנה היינו מדברים על מספרים הרבה יותר גדולים".
פורסם לראשונה: 22:02, 17.04.24