5 צפייה בגלריה
 בר וזירת הרצח בטירה, שלשום
 בר וזירת הרצח בטירה, שלשום
בר וזירת הרצח בטירה, שלשום
(צילום: דוברות המשטרה, יאיר שגיא)
בתום דיון מיוחד של ועדת המשנה למלחמה בפשיעה בחברה הערבית, שהתקיים הערב (רביעי) במשרד ראש הממשלה, הוחלט כי סמכויות שב"כ לא יורחבו למען הטיפול בנושא - והחוק לא ישתנה, בניגוד לדרישת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "שב"כ יסייע למשטרה בפעולתה נגד ארגוני הפשיעה בכל הקשור לבחירות לרשויות המקומיות, במסגרת ייעודו ותפקידיו על פי חוק", נקבע כעבור כשלוש שעות של שיח - אך למעשה, בהרבה מובנים התערבות מעין זו מבוצעת כבר כעת.
שב"כ ממילא פועל כאשר מדובר בפגיעה בסמלי שלטון או במקרי הברחות נשק שיש חשש שיזלגו לטרור. חקירת רצח מנכ"ל עיריית טירה היא דוגמה טובה ועדכנית למעורבותו של הארגון. ישנו חשש כי עבד אלרחמן קשוע (60) נרצח על רקע החלטותיו או פעילותו כנושא משרה - מה שמחזק, תחת החוק הקיים, הצדקה למעורבות שב"כ בחקירה.
5 צפייה בגלריה
ד"ר קשוע עבד אלרוחמן
ד"ר קשוע עבד אלרוחמן
עבד אלרחמן קשוע
(צילום: עיריית טירה)
5 צפייה בגלריה
גאזי סעב אחד מהפצועים באבו סאנן
גאזי סעב אחד מהפצועים באבו סאנן
גאזי סעב
(מתוך פייסבוק)
הבחירות לרשויות ומעורבותם של ארגוני פשיעה הם נושאים ששב"כ הציף בפני המטה לביטחון לאומי לפני יותר משנה, כאירוע בעל נפיצות שיש לתכללו ברמה הלאומית. ככל שיתקדמו הבחירות, ההערכה היא שנראה אירועים נוספים כמו הרצח שאירע בטירה, מה שכאמור מתקיים תחת הגדרת החוק של שב"כ וייעודו בהגדרת סמלי שלטון.
דוגמה שנייה למעורבותו של שב"כ בסוגיה אירעה בהקשרו של רצח נוסף בחברה הערבית. אתמול, בשטח חקלאי באבו סנאן, רעולי פנים ירו למוות בגאזי סעב (53), שהתמודד לבחירות לרשות המקומית. באירוע זה שב"כ "נכנס לחקירה" תחת חוק הארגון ב"סדרי המשטר הדמוקרטי", מהחשש שהקורבן נרצח מתוקף תפקידו בבחירות העירוניות.
בהמשך להצהרת המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי, וככל שיתברר בחקירה שאין מדובר ברצח בגלל תפקידו אלא בשל סכסוך משפחות פלילי, שב"כ יצא מהתמונה ויעביר את התיק במלואו לחקירה בלעדית במשטרה.
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"שב"כ צריך להיכנס לכל 150 מקרי הרצח". בן גביר
(צילום: אלעד גרשגורן)
בדיון שנערך הערב, ראש השב"כ רונן בר ציין כי הארגון לא צריך להיכנס לכל אירוע, אלא באופן ממוקד בלבד. מנגד, ציין בן גביר: "יש כל מיני תהליכים של חקיקה, זה בסדר וחשוב. העברנו חוק פרוטקשן וחוק נשק, ועכשיו אנו מעבירים חוקים להסמכת המשטרה בעניינים הטכנולוגיים. אבל צריך משהו עכשיו, הרגע, הרי אנשים נרצחים. המציאות היא שהשמיכה קצרה ואין להם כלים טכנולוגיים, ולכן אני דורש אפשרות למעצרים מנהליים ומעורבות של שב"כ בחקירות".
שב"כ, כאמור, הביע התנגדות להתערבות הארגון בכלל החקירות בחברה הערבית, וציין כי הוא "מוכן להיכנס רק לפגיעה בסמלי וסדרי שלטון". בתגובה, אמר בן גביר: "אבל צריך הרבה יותר. שב"כ צריך להיכנס לכל 150 מקרי הרצח. יש אירועים מדממים, ולשב"כ יש יתרון טכנולוגי וחקירתי".
5 צפייה בגלריה
נתניהו וזירת הרצח באבו סנאן
נתניהו וזירת הרצח באבו סנאן
נתניהו וזירת הרצח באבו סנאן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן גביר טען שהחוק מסמיך את הממשלה לקבוע כי מקרי הרצח בחברה הערבית הם עניין ביטחוני - ובאפשרותו להנחות "כניסה" לחקירות גם ללא חקיקה. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ציינה: "אנחנו לא משתמשים בזה". בן גביר תקף: "אתם משתמשים בזה נגד עשרות יהודים העולים להר הבית, משתחווים ואומרים 'שמע ישראל', זה נורא בעיניי. למה אתם לא משתמשים בזה נגד רוצחים?".
גורמים שהשתתפו בדיון התרשמו שההחלטה לערב את שב"כ היא לא יותר מגימיק, מאחר שהארגון בעצמו התנגד לכך, וגם משרד המשפטים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר כי "חייבים לשנות את המשוואה". לטענת הגורמים, נתניהו רוצה ששב"כ יהיה מעורב יותר, אך לא מתכוון לכפות זאת על הארגון. בסופו של דבר נקבע דיון המשך לשבוע הבא לגבי הסמכויות המניעתיות - צווי הגבלה והרחקה וכל מה שהוא לא מעצרים מנהליים.
יו"ר הוועד הארצי לראשי הרשויות המקומיות הערביות מודר יונס מסר: "מה שבטוח הוא שראשי הרשויות הערביות מחויבים לטיפול בפשיעה הרבה יותר מהממשלה. נתניהו גילה רק עכשיו שיש משבר פשיעה בחברה הערבית, וחושב שאם ירים את קולו יאמינו לו שאכפת לו. הממשלה הזו נלחמת בציבור הערבי ובזכויותיו. הרי לא ניתן לקבוע את המניע למקרי הרצח הרבים כאשר אחוז פענוח התיקים עומד על פחות מ 8% עלובים". בוועד הדגישו כי שנת הלימודים בחברה הערבית לא תיפתח, וכי והרשויות ישבתו החל מ-1 ספטמבר לנוכח "הפקרת הממשלה את אזרחיה וקיצוצי התקציבים לרשויות המקומיות".

בעכו הפגינו מאות: "נתניהו הוא הקטר? האחריות עליו"

בתוך כך, מאות בני אדם הפגינו בצומת עין המפרץ בעכו במחאה על "שפיכות הדמים ואוזלת היד של ממשלת נתניהו ובן גביר". חבר הכנסת לשעבר זוהיר בהלול והפעילה החברתית האני ג'דיר ציינו: "האנשים שכאן הם התקווה. האחריות למצב בחברה הערבית היא על ראש הממשלה בלבד, הוא הקטר".
ד"ר אמיר חניפס קרא להוצאת תחנות המשטרה מהיישובים הערביים והדרוזיים. "המשטרה לא עושה כלום, כחלק ממדיניות השר", אמר. ראש מועצת מזרע פואד עוואד הוסיף: "אני חושש לחיי התושבים שלי. אני גם לא רגיל שיש כאן שוטרים השומרים על ההפגנה. אנשי החברה הערבית חוששים לצאת להפגין כדי שלא יקבלו מכות, ייעצרו או שיפתחו נגדם תיקים פליליים".
שייח עבאס עקור, איש דת ופעיל חברתי בעיר אמר כי "רוצחים מהחברה הערבית מוציאים היום לפועל את איחולי 'מוות לערבים' של בן גביר. מאחורי כל מספר יש אמא, אבא". בילאל יוסף, יוצר קולנוע ובמאי, סיכם: "הגזענות לא התחילה מבן גביר. מה שקורה עכשיו זהו טרנספר עקיף. דרוש מרי אזרחי".