1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נוחת ב ז'נבה שוויץ
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נוחת ב ז'נבה שוויץ
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: AFP)
בסוף השבוע פורסמו ידיעות על מותו המסתורי של דיפלומט רוסי שנפל ממרפסת באחת הקומות הגבוהות של השגרירות הרוסית בברלין. האירוע התרחש שבועיים קודם לכן ונשמר בסוד. זהות ההרוג אינה ידועה. כנראה שהיה מרגל בשירות הביון הרוסי ובנו של אחד הקודקודים בארגון. זהו לא מוות סתמי. כיוון שההרוג היה דיפלומט, הרוסים מנעו את נתיחתו לאחר המוות וגופתו נשלחה בחזרה לרוסיה.
זו לא הפעם הראשונה שידה של אמא רוסיה מפשפשת בקרביים גרמניים: לפני כשנתיים נרצח לאור יום בפארק ברלינאי אזרח גיאורגי שנלחם עם הצ'צ'נים נגד רוסיה. לפני כמה שבועות נעצר עובד בשגרירות הבריטית בברלין בחשד לריגול עבור רוסיה. לגרמניה יש הוכחות ברורות שרוסיה האזינה לקווי טלפון בבונדסטאג, כולל זה של הקנצלרית אנגלה מרקל, ולגרמניה ורוסיה יש חשבונות פתוחים מניסיון החיסול של אלכסיי נבלני ומהפלישה לקרים.
עוד לא ירדה הידיעה על המוות בשגרירות מכותרות האינטרנט, והעולם כבר הוצף בתמונות מזוויעות חדשות: חיילים מבלארוס הוליכו אלפי פליטים לגבול עם פולין ודחפו, בעטו ואגרפו אותם לכיוון הגדר, תוך שהם מונעים מהם לחזור.
גם בנושא האנרגיה, כמו בוויסות הפליטים וההתערבות בסוריה, פוטין מנצל את התלות האירופית בו כשהכריז שאחד התנאים שלו לאספקת הגז הוא הפסקת השימוש באוקראינה כתחנה מרכזית לאספקת הגז לשאר אירופה
על הנייר מדובר בניסיון נקמה של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בגין הסנקציות של האיחוד האירופי נגדו. אבל לוקשנקו, "הדיקטטור האחרון של אירופה", הוא מריונטה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הוא לא זז מטר בלעדיו ובלי ההגנה הצבאית והכלכלית שלו.
יחד עם הברית שלו עם רג'פ טאיפ ארדואן בטורקיה, פוטין תופס היום את אירופה באזור מאוד לא נעים. בשעת כושר מתאימה פוטין יכול להרים את הסכר ולהציף את היבשת בפליטים. מדובר באיחוד אירופאי חלש, נטול בריטניה ומרקל. רבות ממדינות האיחוד נכנסות לשנת בחירות. הצפה של פליטים תיצור כאוס וזליגה לימין הקיצוני. מדובר בנתונים שהם אזור המחיה הטבעי של פוטין.
וזה עוד לפני שהזכרנו את משבר האנרגיה. בעוד שברוב מדינות אירופה קיים משבר אנרגיה חמור שנוצר בחלקו בגלל המעבר לאנרגיה מתחדשת, משבר שיעלה מאות אירו בשנה לבתי אב באירופה ועלול לגרום למשפחות למות בקור כי אין להן כסף, פוטין - שבכלל לא הואיל להסתכל על ועידת גלזגו - שולט היום כמעט לחלוטין ברזרבות הגז האירופאיות. אם בעבר הפצירו מדינות רבות בגרמניה לעצור את צינור הגז נורדסטרים 2 בינה לבין רוסיה, הרי כעת הן מתחננות להאיץ את הפרויקט. שוב, פוטין נמצא באזור הנוחות שלו. ידו על השלטר.
זאב אברהמיזאב אברהמיעצמי
גם בנושא האנרגיה, כמו בוויסות הפליטים וההתערבות בסוריה, פוטין מנצל את התלות האירופית בו (90 אחוז מהגז באירופה מיובא, רובו מרוסיה) כשהכריז שאחד התנאים שלו לאספקת הגז הוא הפסקת השימוש באוקראינה כתחנה מרכזית לאספקת הגז לשאר אירופה.
אירופה רוצה לצעוד קדימה, לעתיד ירוק יותר, רב תרבותי, מאוחד, ליברלי, עם ערכים כמו חופש דיבור ועיתונות וזכויות לכל אזרח. כבר אי אפשר להתעלם מהעובדה שענן פוטין כבד רובץ מעל לכל הרצונות הללו. עוין, לא בוחל במאומה, מוכן להשתמש בבני אדם ובנחילי דיסאינפורמציה כדי להשיג את מטרתו: להחזיר את מחוגי הזמן ל-1989.
  • זאב אברהמי הוא עיתונאי "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com