5 צפייה בגלריה
מסמכי פנטגון מודלפים על ישראל מאיראן
מסמכי פנטגון מודלפים על ישראל מאיראן
F-16 והמסמך על תרגיל התקיפה באיראן
(צילום: AFP)
נחשף מסמך אמריקני סודי ביותר על תרגיל חיל האוויר הישראלי והערכת ה-CIA לגבי תקיפה אפשרית באיראן - ולצדו עוד מסמכים הנוגעים לישראל ואיראן: ב-ynet נחשף הלילה (שבת) לראשונה קובץ נוסף של מסמכי הפנטגון מאלו שהודלפו, ועדיין לא צוטטו. המסמכים החדשים שהתגלו כוללים סקירות על ישראל ואיראן, וכן סקירה מרתקת על תרגיל אווירי שלפי האמריקנים נערך לפני כמעט חודשיים.
המסמך של ראש המודיעין הלאומי, המסווג כסודי ביותר והופץ ב-23 בפברואר, הופק לפי הקוד המופיע בו באמצעות סיגינט - יירוט תשדורות של אותות אלקטרוניים. לפי הקידוד שלו אין להעבירו למדינות זרות. בנוסף הוא מקודד כ-FISA, משמע שבית המשפט המיוחד הסודי המאשר מעקב רגיש עבור קהילת המודיעין האמריקנית עסק בנושא.
5 צפייה בגלריה
מסמכי פנטגון מודלפים על ישראל מאיראן
מסמכי פנטגון מודלפים על ישראל מאיראן
סודי ביותר, מהמודיעין הלאומי
5 צפייה בגלריה
מסמכי פנטגון מודלפים על ישראל מאיראן
מסמכי פנטגון מודלפים על ישראל מאיראן
המסמך על התרגיל האווירי, לצד הערכת ה-CIA
על פי המסמך, "ב-20 בפברואר ערכה ישראל תרגיל אווירי גדול שנועד ככל הנראה לדמות תקיפה של תוכנית הגרעין האיראנית, ייתכן שעל מנת להראות את הנחישות של ירושלים לפעול נגד טהרן". התרגיל עצמו, אם אכן התקיים באותו תאריך, לא נחשף עד עתה. חודש לפני כן צפה קצין אמריקני בתרגיל מסווג שכזה, שדימה תקיפה של עשרות מטוסים באיראן - ובסיום ינואר נערך גם תרגיל גדול המשותף לישראל וארצות הברית.
במסמך ציינו מחבריו כי מוקדם יותר בחודש פברואר זיהתה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) באחד ממתקני ההעשרה באיראן עקבות של אורניום מועשר ברמה הקרובה לרמה הנדרשת להעשרה לנשק גרעיני, "ובכך הם התקרבו לקו אדום ישראלי מוכרז".
לפי המסמך, "ה-CIA לא יודע מה התוכניות של ישראל לתקופה הקרובה, ומה הכוונות שלה. ישראל עשויה לחכות ולראות מה תהיה תגובת ארצות הברית והקהילה הבינלאומית לממצאי סבא"א בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית והאם המנהיג האיראני העליון יאשר העשרת אורניום לרמה הנדרשת לנשק גרעיני, לפני שתחליט אם לפעול".

במסמך מכונה ראש הממשלה בנימין נתניהו בטעות "הנשיא נתניהו", ונכתב כי הוא "כנראה מחשב שישראל תצטרך לתקוף את איראן כדי להרתיע את תוכנית הגרעין שלה. הוא ניצב מול יכולת צבאית פוחתת בניסיונו להסיג לאחור את תוכנית ההעשרה האיראנית".
כשה-CIA מציין את "היכולת הצבאית הפוחתת" של נתניהו לתקוף את מתקני ההעשרה באיראן מתכוונים שם ככל הנראה למחאות ולאיומים של טייסי חיל האוויר על רקע המהפכה המשפטית.
ה-NSA גייס לאחרונה עשרות דוברי עברית וכרגע עובדים בשירותו לפי מקורות יודעי דבר 250 מתרגמים, אנליסטים וקשבים, שמאזינים לשידורים, לקשר ולטלפונים בעברית. אבל לעתים החומר שמועבר משם ל-CIA ולמודיעין הצבאי אינו מדויק, והמסמך על בכירי המוסד שהביעו לכאורה את התנגדותם למהפכה המשפטית ונחשף בקובץ המסמכים הקודם הוא דוגמה לכך.
על פי מסמך אחר שנחשף כאן לראשונה, ושגם הוא נכתב ב-23 בפברואר, כוח קודס של משמרות המהפכה ומיליציות שיעיות ניצלו את משלוחי הסיוע לנפגעי רעידת האדמה בסוריה כדי להבריח נשק לשותפיהם האיראנים. במסמך צוין כי ישראל תוקפת לעתים משלוחי נשק איראניים המיועדים ללבנון ולסוריה, ואילו איראן טוענת שבמשלוחים יש ציוד הומניטרי.
5 צפייה בגלריה
מסמכי פנטגון מודלפים על ישראל מאיראן
מסמכי פנטגון מודלפים על ישראל מאיראן
המסמך המתאר את ההברחות האיראניות
הובאו באותו מסמך שתי דוגמאות להברחה בכסות של סיוע הומניטרי. ב-13 בפברואר קצין בכוח קודס הורה לחבר מיליציית באדר השיעית לשלב כלי נשק בתוך ערכת סיוע. קצין כוח קודס אחר הכין רשימה של מאות כלי רכב וסחורות שנכנסו לסוריה מעיראק מאז רעידת האדמה ב-6 בפברואר.
במקרה אחר, ב-7 בפברואר, המנהיג הצבאי של המיליציה הפרו-איראנית כתאיב חיזבאללה פיקד על העברה של רובים, תחמושת ו-30 מל"טים שהוסתרו בערכות סיוע, בכוונה שיעזרו בתקיפות עתידיות של הכוחות האמריקניים בסוריה.
בהערכה, שכתובה בסופו של המסמך, נכתב כי "הצורך בסיוע בסוריה כנראה סיפק לאיראן ולמיליציות חלון הזדמנות להסתרת והגדלת מעבר כלי הנשק בחודש הבא. ישראל כנראה תמשיך לסכל העברת נשק איראני, אבל תידרש לאישור מודיעיני מובהק יותר לפני תקיפות משלוחי סיוע, על רקע תשומת הלב העולמית למאמצי הסיוע".
ביום חמישי בערב הסתיים המצוד הנרחב שניהלה ארצות הברית אחר החשוד בהדלפת המסמכים עם מעצרו בביתו. החשוד, ג'ק טיישירה (21), הוא תושב מסצ'וסטס שעבד במחלקת המודיעין של המשמר הלאומי של חיל האוויר. סוכני FBI חמושים פשטו על ביתו של טיישירה, ובהמשך פורסמו תיעודים מהאוויר של רגעי המעצר.

5 צפייה בגלריה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
טיישירה ואחד המסמכים שהודלפו
טיישירה שירת כטכנאי IT בבסיס צבאי בקייפ קוד, ואופי העבודה שלו ככל הנראה סייע לו לקבל גישה למסמכים המסווגים. הוא הצטרף למשמר הלאומי כבר בספטמבר 2019. תפקידו הרשמי בבסיס היה "מומחה סייבר תעבורתי", שתפקידו להבטיח את תקינותן של מערכות תקשורת.
לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", טיישירה ניהל את הפורום המקוון שבו הופצו בחודשים האחרונים המסמכים המסווגים, בפלטפורמת הדיונים Discord שפופולרית בקרב גיימרים. הוא הביע בפורום המקוון עמדות גזעניות, שם הקוד שלו בקבוצה היה jackthedripper ("ג'ק המטפטף"), ונטען כי הוא הפיץ ברשת לפחות 300 תמונות ומסמכים מסווגים.
פרשת המסמכים המסווגים מביכה את הפנטגון מאז נחשפה בסוף השבוע שעבר. בין השאר עוסקים המסמכים במלחמה באוקראינה, וכוללים פירוט יוצא דופן של משלוחי הנשק המערביים לקייב, תיאור חולשותיו של הצבא האוקראיני ודיווח על כוונה של מצרים למכור בחשאי 40 אלף רקטות לצבא פוטין. עוד לפני החשיפה הנוכחית ב-ynet, כבר נמצאה בהם התייחסות לישראל, בכלל זה דיון בדרכים לגרום לה לספק נשק לצבא האוקראיני, עדכונים על ההסלמה בעימות עם הפלסטינים וכאמור גם המסמך על המוסד והמהפכה המשפטית.