במקביל לדיונים שהתקיימו היום (ראשון) אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע למתיחות בגבול לבנון, פעילים רעולי פנים עם דגלי חיזבאללה תועדו חותכים גדר שהניח כוח יוניפי"ל בשטח לבנון, סמוך לגדר הגבול עם ישראל באזור כפר רג'ר - שחלקו נמצא בתוך שטח ישראל. צפו בתיעוד בפתח הכתבה.
התיעודים פורסמו על ידי עלי שועייב, כתב ערוץ הטלוויזיה של חזבאללה "אל מנאר", שטען כי זו הפעם הראשונה מאז 2006 שאזרחים לבנונים נכנסים לקטע הכביש שבו תועדו הפעילים. עם זאת, יש לציין כי קטע הכביש המדובר הוא בשטח לבנון ולא מעבר לקו הכחול.
3 צפייה בגלריה
פעילי חיזבאללה מפגינים בגבול עג'ר
פעילי חיזבאללה מפגינים בגבול עג'ר
"אז נבחו, אנחנו לא חוששים מהם". רעולי הפנים סמוך לגבול, היום
מטרת חיתוך הגדר הייתה למנוע מחיילי כוח יוניפי"ל להגיע לקטע הכביש שנמצא סמוך לרג'ר. באחד הסרטונים המתעדים את האירועים נראים הפעילים צועקים ומנופפים בידיהם, ובתיעוד ברשתות החברתיות נראים חיילי יוניפי"ל מנסים להחזיר אותם אחורה, ללא הצלחה. "הם כמו כלבים, באים לנבוח קצת והולכים", אמר לנו תושב הצד הישראלי של הכפר, שצפה במתרחש מחצר אחד הבתים הסמוכים ולא ייחס חשיבות לאירוע. "אז נבחו, אנחנו לא חוששים מהם".
דובר רג'ר בלאל חטיב הסביר ל-ynet כי "יש שתי גדרות, מצפון לכביש המערכת הישן ואחת ממש על הגבול. הם חצו את הגדר הצפונית והגיעו עד הגדר שלנו אבל לא חצו את הקו הכחול. הם נופפו קצת בדגלים וצעקו והלכו. זה קרה בטח על רקע החג האשורה שם ואני מאמין שיוניפ"ל ידאגו לסגור את הגדר שאותה הלבנונים חתכו".
3 צפייה בגלריה
פעילי חיזבאללה מפגינים בגבול עג'ר
פעילי חיזבאללה מפגינים בגבול עג'ר
עם דגלי חיזבאללה ליד גדר הגבול, היום
הגדר שמקיפה את הצד הישראלי של הכפר הציתו איומים במלחמה מצד חיזבאללה. "בשנת 2000 סוריה ניסתה להתערב במשבר, אבל עכשיו המשטר בקושי עומד על הרגליים ואני לא רואה אותם נוקפים אצבע", הסביר חטיב. "סוריה לא תתערב עכשיו, הכול זה פוליטי ומדיני. ישראל תוקפת אותם מידי פעם והם האחרונים שיש להם עניין לרסן את חיזבאללה עכשיו ולהתערב למען חופש הפעולה של ישראל".
בהערכת המצב בהשתתפות ראש הממשלה השתתפו גם שר הביטחון יואב גלנט, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר, ראש המל"ל צחי הנגבי ונוספים. נמסר כי "ראש הממשלה קיבל את המלצות ודרכי הפעולה שהציעו צה"ל ומערכת הביטחון".
התיעוד שפורסם היום הוא האחרון בשורה של אירועים שהגבירו משמעותית את המתיחות בגבול לבנון. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס אתמול למתיחות, ושלח מסר מאיים לישראל בנאום שנשא מרחוק בעצרת דתית-שיעית גדולה בדרום ביירות. "לבנון היא מדינה מותקפת, וישראל עדיין כובשת חלקים ממנה", טען.
3 צפייה בגלריה
נסראללה בנאום מרחוק, בעצרת בדרום ביירות
נסראללה בנאום מרחוק, בעצרת בדרום ביירות
"איומי בונקר". נסראללה בנאום מרחוק, אתמול בעצרת בדרום ביירות
(צילום: רויטרס, Aziz Taher)

הוא התייחס במרומז להצבת האוהלים בהר דב, סמוך לגבול, ואמר: "ישראל כבשה מחדש חלק מרג'ר ובחוצפה מדברת על פרובוקציות. אני פונה לציונים ואומר - היזהרו מכל צעד טיפשי או החלטות כאלה ואחרות". לאחר מכן, המשיך באיומיו: "ההתנגדות לא תקל ראש באחריות המוטלת עליה בתגובה ובשחרור אדמות, אנחנו מוכנים לכל אופציה ולא נשתוק מול כל מעשה טיפשי".
בפתח ישיבת הממשלה היום, הגיב ראש הממשלה לאיומיו של נסראללה, וכינה אותם "איומי בונקר". לדברי רה"מ, "אנחנו לא מתרשמים מהם. ביום המבחן הוא ימצא אותנו עומדים כתף אל כתף, לא כדאי לו לבחון אותנו".
בתחילת החודש אישרו גורמי ביטחון בישראל כי אנשי חיזבאללה פירקו את אחד משני האוהלים שהוקמו בשטח ישראל בהר דב, אך הודיעו כי מספר האנשים ששהו במאהל לא השתנה - בין שישה לשמונה חמושים - וכולם התקבצו לתוך האוהל שנותר במקום. חיזבאללה העביר את האוהל לצד הלבנוני - מצפון לקו הכחול. תחילה אנשיו הורידו רק חלק אחד מהאוהל, ולאחר מכן פינו את התשתית והזיזו גם את בסיס הבטון שלו והשלימו את הסרתו.
הפירוק התבצע בשלבים, ולכן בצה"ל לא יכלו בוודאות לחתום על "זיכוי השטח" והמתינו לראות מה קורה עם האוהל השני. מבחינת צה"ל, עד שהאוהל השני והכוחות של חיזבאללה שמסתובבים בתוך הגבול לא יפונו - המשימה לא הושלמה. בישראל מעריכים שהצעד הזה נובע מהלחץ הבינלאומי הכבד שהופעל על ממשלת לבנון, הן מצד ארצות הברית והן מצד צרפת והאו"ם.


בסרטון שפורסם בשבוע שעבר - וצולם על ידי חייל צה"ל שסייר לאורך גדר הגבול, נראים חמושים רעולי פנים מתצפתים לשטח ישראל סנטימטרים מעבר לגדר. גורמים בצה"ל הבהירו כי הפעילים לא חצו את הקו הכחול ולא היוו סכנה לתושבי האזור או לחיילים, אך מדובר בהפרה של החלטה 1701 של האו"ם, שקובעת כי לחיזבאללה אסור לפעול על הגבול.
לפני כשבוע וחצי ערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה "אל-מנאר" פרסם תיעוד ובו נראה הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי לצד חיילים וקצינים רבים במהלך סיור בגבול לבנון, באזור צוק מנרה. לטענת כתב הערוץ עלי שועייב, התיעוד צולם בזמן שהקבוצה הייתה בקו הגבול ממול לכפר הלבנוני חולא, שנמצא פחות משני קילומטרים מהגבול עם ישראל.
בידיעה משולבים תיעודים מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותו - שלחו לנו במייל אדום.