הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הבהיר אתמול (שני) כי תגובה ישראלית למתקפה האיראנית תצא לפועל. במערכת הביטחון נערכים לכך, אך הקלפים של ישראל לא נפתחו. ישראל הבהירה לבעלות הברית שלה בעולם שהמתקפה לא צפויה להביא את האזור למלחמה – אבל בעולם נשמעה כבר דאגה מפני אפשרות שתגיע עד לכדי תקיפת מתקני הגרעין של איראן בתגובה למתקפה שכללה יותר מ-300 שיגורים.

את החשש הזה הביע הלילה ראש סבא"א, רפאל גרוסי, שכבר אמר בשנה שעברה שתקיפת מתקני גרעין היא "מחוץ לחוק". בשיחה עם כתבים בניו יורק ציין גרוסי כי "אנחנו תמיד מודאגים מהאפשרות הזו", וקרא ל"איפוק קיצוני". הוא ציין כי ביום ראשון סגרה איראן את מתקני הגרעין שלה והרחיקה את פקחי הסוכנות מהמתקנים שנפתחו אתמול מחדש.
ברשת NBC האמריקנית דווח היום כי האמריקנים צופים תגובה "מוגבלת" בהיקפה, שככל הנראה תתמקד בהתקפות נגד כוחות צבא איראן ושלוחיה מחוץ למדינה. ההערכה מבוססת על שיחות בין בכירים ישראלים ואמריקנים, שהתקיימו עוד לפני המתקפה של איראן בליל שבת. ישראל, כך נכתב, עדכנה את ארה"ב על תגובה אפשרית עוד לפני המתקפה. הגורמים הדגישו כי הם לא עודכנו לגבי ההחלטה הסופית של ישראל כיצד היא תגיב, וכי ייתכן שהאפשרויות השתנו מאז אותן שיחות בסוף השבוע.
בכלי תקשורת בארה"ב נכתב כי תקיפת מתקני גרעין היא אחת האפשרויות שעומדות בפני ישראל – אך היא מביאה איתה סיכונים רבים. בשנים האחרונות, מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, הגבירה איראן את העשרת האורניום שלה. כפי שפרסם נדב איל, בתקופה האחרונה, איראן אף פועלת או "מגששת" אחר השגת רכיבים הנחוצים לקבוצת הנשק להרכבת פצצה גרעינית. איראן, לפי הפרסום, אמנם לא פורצת לפצצה כעת – אך פעילותה עשויה להוות דאגה.
3 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי צנטריפוגות גרעין איראן
איברהים ראיסי צנטריפוגות גרעין איראן
טהרן "מגששת" אחר השגת רכיבים הנחוצים לקבוצת הנשק להרכבת פצצה גרעינית. נשיא איראן ראיסי וצנטריפוגות
(צילום: EPA, AFP)
תקיפת מתקני הגרעין של איראן, כולל המתקן בנתנז – החפור בעומק ההרים – עשויה להיות "יעד אטרקטיבי" עבור ישראל. אלא שכלל לא בטוח שאפילו הפצצות חודרות הבונקרים המתקדמות ביותר של ארה"ב יוכלו לפגוע במתקן, ומעבר לכך – זה יכול להביא לסיום בפועל של הברית האזורית שפעלה מול המתקפה של טהרן רק ביום שבת האחרון.
צעד כזה עשוי, לפי המגזין האמריקני Foreign Policy, להביא גם למתקפות חריפות יותר מצד שלוחיה של איראן – כמו חיזבאללה. "כשארה"ב כבר הודיעה שלא תתמוך במתקפה ישירה, הישראלים צריכים להיזהר שלא להכעיס את ספקית הנשק הגדולה שלה – ואת ביידן שבשנת בחירות", נכתב עוד.

חיסול בכירים, או תקיפת אתרים אחרים

אתרים אחרים באיראן – שאינם קשורים לגרעין – הם גם אפשרות ליעד. מלבד זאת, ישראל תוכל גם לפגוע בבכירים איראנים, בין אם באמצעות ארגוני הביון שלה ובין אם בתקיפה שעליה תיקח אחריות. ב-Foreign Policy העלו כאפשרות לחיסול את מפקד חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה, אמיר עלי חאג'יזאדה, שפיקד על המתקפה האיראנית.
3 צפייה בגלריה
אמיר עלי חאג'יזאדה
אמיר עלי חאג'יזאדה
אפשרות לחיסול כנקמה ישראלית? מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, אמיר עלי חאג'יזאדה
(צילום: AFP/SEPAH NEWS)
יעדים אחרים, נכתב, יכולים להיות בסיסים צבאיים, מחסני נשק ברחבי איראן – או אפילו מפקדות של משמרות המהפכה. לצד זאת, לא ניתן להוריד מהפרק אפשרות שישראל תתקוף יעדים איראניים מחוץ לשטח איראן – כמו בעיראק או בסוריה, כפי שעשתה בתחילת החודש, אז תקפה מבנה סמוך לשגרירות האיראנית – בו חוסל חסן מהדווי, שהפגיעה בו ובבניין שבו שהה הביאה את טהרן להגיב.
לפי המגזין האמריקני, פגיעה במפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה יכולה להעביר מסר של הרתעה – אבל היא עשויה להיות קשה, מאחר שהוא עשוי לשהות במסתור – בוודאי בשעות לילה. מפקד פיקוד המרכז האמריקני לשעבר, פרנק מקנזי, אמר כי "המנהיגים של איראן נמצאים בכוננות גבוהה. המנהיגים יהיו בבונקרים".

מתקפת סייבר, או פגיעה בשלוחים

רב-אלוף הרצי הלוי הבטיח להגיב לירי הטילים, אך לא התחייב שזו תהיה תקיפה קינטית שתגרום לאש לבעור במתקן איראני. לצד זאת, ישראל יכולה גם לשים לה ליעד את שלוחיה של טהרן במזרח התיכון – שהשתתפו גם הם במתקפה: על פי צה"ל, המתקפה יצאה מארבע מדינות שונות – סוריה, תימן, עיראק – וגם איראן עצמה. לכך הצטרף גם חיזבאללה – שבנפרד או במקביל – שיגר טילים לגולן.
3 צפייה בגלריה
גנרל פרנק מקנזי
גנרל פרנק מקנזי
גנרל פרנק מקנזי. "מתקפת סייבר תוכל לגרום להשפלה באיראן״
(צילום: AP)

מתקפת סייבר על איראן, או פגיעה בשלוחיה במזרח התיכון - גם בחיזבאללה שמנהל מול ישראל לחימה בגבול הצפון - יכולה להיחשב לתגובה "ברמה הנמוכה יותר", מאחר שהיא לא כוללת פגיעה בשטח איראן.
מתקפת סייבר, לפי מקנזי, תוכל לגרום ל"השפלה" לאיראן באזור אחרי שכמעט ולא הצליחה לפגוע בדבר בישראל. "אם אני צריך לעשות משהו, הייתי עושה משהו שיגביר עוד יותר את העליונות הטכנולוגית על איראן. משהו שיביך אותם", אמר.
לישראל, לפי דיווחים בעבר, כבר היה חלק ניכר במתקפות סייבר על איראן. אחת המתקפות הזכורות היא הפגיעה בתחנות הדלק באיראן, במערכת הרכבות – ואף במתקני הגרעין באמצעות תולעת המחשבים סטוקסנט, שלפי דיווחים בעבר תקף בשליחות ישראל וארה"ב את מתקן הגרעין בנתנז.
בינתיים, באיראן נשמעה היום אזהרה נוספת לישראל מפי הנשיא איבראהים ראיסי. "נגיב בצורה רחבה וכואבת למעשה הקל ביותר שיפגע באינטרסים האיראנים ומול כל מי שיבצע אותו. התמיכה שמעניקות חלק ממדינות המערב לישראל מספקת את הקרקע למתח באזור", אמר ראיסי – שהצטרף לשלל איומים מצד טהרן בימים האחרונים.