בית הדין הצבאי האריך אמש (שני) את מעצרו של סמ"ר (במיל') אביעד פריג'ה, החשוד בהמתה בקלות דעת לאחר שירה למוות ביובל קסטלמן במהלך נטרול המחבלים שביצעו את הפיגוע הרצחני בירושלים, עד הערב בשעה 19:00. מעצרו הוארך ביום, בניגוד לבקשת התביעה הצבאית להאריך את מעצרו ביומיים.

3 צפייה בגלריה
אביעד פריג׳ה החשוד בירי ביובל קסטלמן
אביעד פריג׳ה החשוד בירי ביובל קסטלמן
פריג'ה בבית הדין הצבאי
3 צפייה בגלריה
יובל דורון קסטלמן ז"ל, שנורה בשוגג על ידי חיילי צה"ל  יובל קסטלמן שוכב על הכביש לאחר שהוציא את הארנק להציג את תעודת הזהות
יובל דורון קסטלמן ז"ל, שנורה בשוגג על ידי חיילי צה"ל  יובל קסטלמן שוכב על הכביש לאחר שהוציא את הארנק להציג את תעודת הזהות
קסטלמן שוכב על הכביש אחרי שהוציא את הארנק להציג תעודת הזהות
(באדיבות המשפחה)
במהלך הדיון התגלה בבית הדין כי חלף זמן בין הירייה הראשונה שביצע פריג'ה בקסטלמן לבין המשך הירי שלו, כשבתווך קסטלמן רכן על ברכיו והשליך את אקדחו. סעיף החשד העיקרי נגד פריג'ה הוא המתה בקלות דעת, ובבית הדין טענו כי העבירה הייתה מיוחסת לו גם אם היה מתגלה, לפחות לפי חומר הראיות הנוכחי, שקסטלמן הוא אכן מחבל. זאת לאור העובדה כי לא זוהה נשק בקרבתו, הוא לא היווה סכנה, הרים את ידיו ואף חשף את חולצתו כדי להראות שאינו נושא מטען חבלה.
בנוסף, בית הדין הציע להגנה לדאוג לפריג'ה לחלופת מעצר בבסיס צבאי, וציין כי לא עולה חשש למסוכנות ואף לא לשיבוש מהלכי משפט - כפי שטענה התביעה. בתוך כך, בדיון התברר כי החקירה על סף סיום וכי הלוחם שיתף פעולה עם חוקריו.
בידי מצ"ח יש ראיות רבות לירי, מלבד הסרטון שפורסם. בבקשה להארכת מעצרו, ציינו כאמור במצ"ח כי העילות הן מסוכנות של הלוחם, חשש לשיבוש מהלכי משפט מצידו ופגיעה ממשית במשמעת הצבא. החוקרים מצאו פערים בין גרסתו הראשונית של פריג'ה בחקירה לבין הממצאים בזירה. בעקבות החקירה ובשל הממצאים שעלו הוחלט לעצור אותו ולהמשיך בחקירתו כשהוא עצור.

3 צפייה בגלריה
אביעד פריג'ה החשוד בירי ביובל קסטלמן
אביעד פריג'ה החשוד בירי ביובל קסטלמן
פריג'ה אחרי הירי בקסטלמן
(צילום: לירן תמרי)
פריג'ה לא היה ביחידתו בסוף השבוע ונחקר שלשום תחת אזהרה במצ"ח, וכך גם הלוחם השני שירה - ונשקיהם נלקחו לבדיקה בליסטית. חקירתו של פריג'ה במצ"ח נמשכה גם אתמול, וממנה עלה כי קסטלמן נפגע משבעה קליעים, רובם בפלג גופו העליון. מי שצילמה את תיעוד הירי בקסטלמן, דיירת שגרה בבניין מול הטרמפיאדה שבה אירע הפיגוע, מסרה עדות מפורטת במשטרה. מקורביה אמרו כי היא "לא מפסיקה לחשוב על האירוע".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשאל אמש בהצהרתו היומית אם יחודדו נהלים בעקבות הריגתו של קסטלמן. "אני חושב שיובל הוא גיבור ישראל, שהרג מחבל בזמן אמת, בנחישות ובאומץ לב. בצה"ל יש הנחיות ברורות איך ומתי יורים. יש גם כלל ערכי מאוד ברור, כשמישהו מרים ידיים לא יורים בו", השיב. "העניין הזה מצוי עכשיו בחקירת מצ"ח והדבר הזה יתברר. יש גם צעדים פיקודיים ומשפטיים אבל עד שחקירה לא מסתיימת לא דנים אדם. לכן צריך להמתין לתוצאותיה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ניחם אתמול אחר הצהריים את בני משפחתו של קסטלמן. "קודם כל אני בא לנחם. אני לא מסוגל לשנות את המציאות, אני בא להביע תנחומים בשם עם שלם. אני לא בא גם רק כאדם פרטי, אני בא כנשיא מדינת ישראל, לבקש סליחה ולהביע הערכה עצומה לגיבור ישראל שעשה דבר עצום ואמיץ. לא כל אחד עושה את זה", אמר הרצוג לבני המשפחה. "הוא יצא מהרכב כי ככה הוא חונך, כי הוא תמיד עשה את זה, כדי להציל אחים ואחיות שהוא לא הכיר, ושילם בחייו בצורה נוראה ומחפירה בעיניי".
פריג'ה, נזכיר, פתח באש עם לוחם מילואים נוסף לעבר שני המחבלים שביצעו את הפיגוע בצומת גבעת שאול בירושלים - כשקסטלמן עצמו, שהיה חמוש באקדח, הגיע מהכיוון השני וירה במחבלים גם כן. שני החיילים - שהיו בתחנה ולא זיהו את קסטלמן רץ מהצד השני - ככל הנראה זיהו אותו בשוגג כמחבל, וירו בו למוות.
בתיעוד מהזירה קסטלמן נראה מרים את ידיו לאות כניעה ומוריד את חולצתו כדי להראות להם שאינו נושא מטען חבלה. הוא זרק את אקדחו וארנקו, הרים ידיים וצעק לעבר החיילים: "תסתכלו בתעודת זהות שאני יהודי". הוא המשיך לצעוק עד שאחד הכדורים פגע בפיו, מאחר שלסתו נשברה ולא יכול היה לדבר עוד. הוא נפצע אנושות, פונה לבית החולים ושם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו אחרי שעות ארוכות.
פורסם לראשונה: 20:14, 04.12.23