ראש האופוזיציה יאיר לפיד הציג היום (רביעי) מתווה למלחמה באפליה ובהדרת נשים, בעקבות האירועים האחרונים שבמסגרתם הודרו נשים במרחב הציבורי. יו"ר יש עתיד הציג את המתווה בדיון פגרה מיוחד בכנסת.
עוד באותו נושא:
3 צפייה בגלריה
ראש האופוזיציה יאיר לפיד בכינוס חירום בנושא הדרת נשים בכנסת
ראש האופוזיציה יאיר לפיד בכינוס חירום בנושא הדרת נשים בכנסת
הדיון בכנסת
(צילום: עוז שכטר)
כחלק מהמתווה חשף לפיד חבילת חקיקה הכוללת 12 חוקים להתמודדות עם התופעה. בין החוקים: צמצום פערי שכר, הגדלת הייצוג והגברת הענישה במקרי פגיעה בנשים. יו"ר יש עתיד אמר במהלך הדיון כי "אני משוכנע שיש ח"כים בקואלציה שיהיו שמחים לחתום על החקיקה הזו. זו לא הממשלה שהם רצו. זה לא היחס לנשים שהם שותפים לו. הם יודעים שהם שותפים לאפליה ולחוסר שוויון ולפגיעה שייקח שנים לתקן. אני קורא להם מכאן להעביר את החוקים האלה יחד איתנו".
הדיון התקיים כאמור בעקבות העלייה בדיווחים על מקרי הדרת נשים במרחב הציבורי בחודש האחרון. בדיון השתתפו נבחרות ונבחרי ציבור, מנכ"ליות בכירות בשירות הציבורי לשעבר, נציגות ארגוני חברה אזרחית ומובילות דעה. ההערכה בסביבת לפיד היא כי בחוקים מסויימים ניתן לגייס רוב גם מהקואליציה, ובכוונתו להביא אותם להצבעה עם פתיחת כנס החורף של הכנסת ב-16 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
 מורן זר בכינוס חירום בנושא הדרת נשים בכנסת
 מורן זר בכינוס חירום בנושא הדרת נשים בכנסת
מייסדת "בונות אלטרנטיבה": "נשים מתעוררות - גם חילוניות וגם חרדיות"
(צילום: עוז שכטר)
עם הצגת החוקים תקף ראש האופוזיציה את הקואליציה: "זה רק קצה הקרחון המיזוגני שאנחנו מתרסקים עליו - מוחקים נשים משלטי חוצות, מחוקקים הפרדה בשטחים ציבוריים, אפילו פה בכנסת התקיימו כנסים שבהם לא נתנו לנשים להיכנס. זה לא מקרי שכל זה קורה דווקא עכשיו. זה המסר שמגיע מלמעלה, מהממשלה. זו מדיניות. יש בקואליציה שתי מפלגות שבהן נשים בכלל לא יכולות להיבחר. תסתכלו על מספר השרות בממשלה הזו, על מספר הח"כיות בקואליציה, על מספר המנכ"ליות במשרדים ממשלתיים. הם לא מאיישים נשים במשרות בכירות. הנשים שנמצאות סופגות עלבונות שוביניסטיות".
מנכ"לית שדולת הנשים עינת פישר לאלו אמרה כי "השנה ברור שיש מלחמת תודעה בין מסיונריות דתית לשמירה על צביון ליברלי-חילוני של המרחב הציבורי. חזית נוחה למסיונריות היא המלחמה על 'זכותן של נשים להפרדה' - זה נשמע הרבה יותר ליברלי מ'מניעת הדרה'".
מורן זר קצנשטיין, מייסדת תנועת "בונות אלטרנטיבה", הסבירה כי "יש פה נורמה חברתית של פגיעה והדרת נשים. הקמנו לפני שלושה ימים סיירות בכל הארץ כדי להציב קו אדום. הן עולות בחולצות אדומות על אוטובוסים, ובמרחב הציבורי, ומגנות על זכויותיהן של נשים. אני רוצה להגיד, נשים מתעוררות - גם חילוניות וגם חרדיות. הולכת להיות פה היסטוריה, יהיה פה מהפך בבחירות המוניציפאליות, יהיו פה הרבה יותר נשים בזכות מה שקורה פה עכשיו".
3 צפייה בגלריה
נהג אגד הפריד בין הבנים לבנות שעלו על האוטובוס והכריח את הנערות להתכסות בשמיכה
נהג אגד הפריד בין הבנים לבנות שעלו על האוטובוס והכריח את הנערות להתכסות בשמיכה
נערות באוטובוס נדרשו להתכסות - ולשבת מאחור
(באדיבות הנערות)

אמיר כוכבי, ראש העיר הוד השרון, התחייב: "אגביר את השוויון ואת המאבק בהדרת נשים בתקצוב, בחינוך, בתכנון, בקבלת החלטות ובבחירת נשות ואנשי הצוות בעירייה ובגופי הסמך שלה, דווקא אל מול השינויים הרבים והרעים שאותם מובילה הממשלה בשמונת החודשים האחרונים. אני זוכר תמיד שיש לנו עוד דרך ארוכה עד שנגיע לשוויון מגדרי מוחלט ואני יודע ששותפות גברית חשובה למאבק".
לפי המתווה של יש עתיד אלו הצעות החוק שיש לקדם כדי למנוע את מקרי ההדרה הבאים: תיקון חקיקה (בשיתוף שדולת הנשים) - אפליה במרחב הציבורי תיחשב הטרדה מינית; הצעת חוק לאיסור הדרת נשים מהמרחב הציבורי, מי שיעבור על כך דינו מאסר חמש שנים או קנס 500 אלף שקלים; הצעת חוק הפרשנות - הגדרת אפליה על רקע זהות מגדרית, נטייה מינית או אמונה דתית; הצעת חוק החברות - מכסות ייצוג לנשים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות; הצעת חוק התכנון והבנייה - ייצוג הולם לנשים במוסדות התכנון; הצעת חוק שוויון זכויות האישה - הרחבת חובת הייצוג ההולם של נשים בגופים ציבוריים.
לצד חוקים אלו, במפלגה מציעים כמה חוקים נוספים: הצעת חוק חינוך ממלכתי - איסור פעילות שיש בה שנאה בשל נטייה מינית, גזענות והדרת נשים במוסדות חינוך רשמיים; הצעת חוק שוויון זכויות האישה - ייצוג הולם לנשים בוועדות ציבוריות ברשויות המקומיות; הצעת חוק צמצום פערי שכר מגדריים; הצעת חוק הגנת הצרכן - איסור הפליית מחירים בשל מגדר; הצעת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה - איסור אפליה על רקע מגדרי; הצעת חוק איסור הפליה על רקע נטייה מינית או מגדר.