באוקראינה ובעולם גובר היום (ג') העיסוק בסרטון שהופץ אתמול ברשתות החברתיות ושבו לטענת גורמי ממשל בקייב נראה חייל אוקראיני שבוי, שאינו חמוש, מוצא להורג על ידי חייליה של רוסיה. באוקראינה טוענים שמדובר בעדות נוספת לפשעי המלחמה שמבצעים הכוחות הרוסיים הפולשים, והנשיא וולודימיר זלנסקי הבטיח "למצוא את הרוצחים" שירו למוות בחייל השבוי לכאורה.
12 צפייה בגלריה
טימופיי שאדורה חיל אוקראיני שלדברי אוקראינה נפל ב שבי של רוסיה באזור בחמוט והוצא להורג תיעוד רגע לפני הוצאה להורג
טימופיי שאדורה חיל אוקראיני שלדברי אוקראינה נפל ב שבי של רוסיה באזור בחמוט והוצא להורג תיעוד רגע לפני הוצאה להורג
הלוחם שזוהה על ידי קייב כטימופיי שדורה, בתיעוד מרגעיו האחרונים בשבי. קרא "התהילה לאוקראינה - ונורה"
12 צפייה בגלריה
  נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
  נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי, פוטין והירי בשדה הקרב. "נמצא את הרוצחים", הבטיח הנשיא האוקראיני
(צילום: AFP, AP, EPA)
בסרטון, שנמשך 12 שניות בלבד, נראה איש שלובש את מדי הצבא האוקראיני עומד סמוך למה שנראה כמו בור רדוד שנחפר באזור מיוער. הוא נראה רגוע, ומעשן סיגריה. האש לעברו נפתחת שניות לאחר שקרא "סלאבה אוקראיני" ("התהילה לאוקראינה") – סיסמה שהפכה לקריאת המלחמה והתעוזה הפופולרית ביותר בקרב מיליוני אוקראינים מאז תחילת הפלישה הרוסית לארצם. היורה או היורים עצמם לא נראים בסרטון, אבל אחד מהם שדיבר ברוסית נשמע מסנן לעברו קללה ואומר: "תמות!".
מקור הסרטון לא ברור לפי שעה, ואף שכלי תקשורת בעולם הבהירו כי הם לא יכולים לוודא את אמינותו או את המקום והזמן שבו צולם הם דיווחו עליו בהרחבה. בצהריים הודיע הצבא האוקראיני כי הצליח לזהות את האיש מהסרטון: מדובר לדבריו בטימופיי שדורה, לוחם בן 41 בבריגדה ה-30 של כוחות היבשה. שדורה, כך נמסר, לקח חלק בקרבות באזור העיר בחמוט במזרח אוקראינה ונעלם ביום שישי האחרון.
העובדה שהלוחם השבוי נראה כמי שמתגרה ברוצחיו, עם מבטו השלו וקריאת המלחמה "התהילה לאוקראינה", הפכה אותו לגיבור בעיני האוקראינים – וברשתות החברתיות גולשים רבים צירפו לפוסטים שלהם את הסיסמה "התהילה לגיבורים", זו שנהוג להשיב כשנשמעת הקריאה "התהילה לאוקראינה". במקביל ההשטאג GloryToUkraine# הפך אמש לוויראלי בטוויטר. אחותו של שדורה סיפרה ל-BBC כי היא גאה על עמידתו אל מול שוביו ברגעיו האחרונים: "אחי בהחלט יכול היה לעמוד ככה אל מול הרוסים. לאורך חייו הוא מעולם לא הסתיר את האמת והוא בהחלט לא עשה זאת מול האויב".
תיעוד חלקי של ההוצאה להורג (ייתכן שעדיין יהיה קשה לצפייה לחלק מהקוראים):
עוד לפני זיהויו, התייחס אמש הנשיא זלנסקי לסרטון שהופץ ואמר כי "הכובשים" רצחו "לוחם שבאומץ אמר להם מול הפנים: 'התהילה לאוקראינה. אני רוצה להגיב במילים שלו יחד, באחדות: התהילה לאוקראינה! התהילה לגיבורים! התהילה לאוקראינה!". התובע הכללי של אוקראינה, אנדריי קוצין, הודיע במקביל כי נפתחה חקירה פלילית בנוגע למה שהרשויות תיארו כ"ירי ברברי וחסר בושה באדם לא-חמוש".
שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, טען כי הסרטון הוא עוד "הוכחה" לכך שמטרת רוסיה היא לבצע באוקראינה רצח עם. הוא קרא לבית הדין הפלילי הבינלאומי לפתוח "מיד" בחקירה בעקבות התקרית, אם כי בית הדין כבר מנהל חקירה כללית בנוגע לטענות לפשעים במלחמה. גם ראש הסגל של הנשיא, אנדריי ירמאק, התייחס במילים חריפות לתיעוד שהופץ, ובציוץ בטוויטר כתב שההוצאה להורג היא חלק מ"מדיניות מכוונת של טרור" מצד מוסקבה. הוא הבטיח נקמה: "על כל פשע מלחמה שכזה יהיה עונש". מוסקבה לא התייחסה עד כה להאשמות כלפיה.

הקרב על בחמוט: "על כל הרוג אוקראיני אחד נהרגים 5 רוסים"

הטענות להוצאה להורג של שבוי מלחמה מצטרפות לשלל פשעי המלחמה שקייב והמערב מאשימות שרוסיה ביצעה בשנה האחרונה, בכללם מעשי טבח קשים באזרחים, כמו זה שאירע בעיירה בוצ'ה בפרברי קייב. אוקראינה טוענת גם למעשי אונס והתעללות אכזריים באזרחים ובשבויי מלחמה: ביולי הופץ למשל סרטון שבו נראה סירוס של חייל אוקראיני שנפל בשבי באזור דונבאס. לפי BBC, מי שביצע את המעשה המזוויע זוהה כאחד מלוחמיו של השליט הצ'צ'ני רמזן קדירוב, בעל בריתו הקרוב של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.
12 צפייה בגלריה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
ההרס בבחמוט. קרב של יותר של שבעה חודשים, ואלפי הרוגים
(צילום: AFP )
12 צפייה בגלריה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
(צילום: רויטרס )
בינתיים, בחזית עצמה נמשכים כל העת הקרבות הקשים בין הצדדים. צבא אוקראינה דיווח הבוקר כי אתמול הדפו כוחותיו לפחות 140 מתקפות שונות מצד הכוחות הרוסיים, הן בחזית המזרחית והן באזור חרסון שבדרום המדינה. הקרב הקשה מכל ממשיך להתחולל בבחמוט שבמחוז דונייצק: הוא נמשך כבר יותר משבעה חודשים, והמוני לוחמים נפלו בו בשני הצדדים. רוסיה מקדישה לכיבושו מאמצים אדירים, ובימים האחרונים דווח כי הצליחה לחסום עוד ועוד נתיבי אספקה וכי כוחותיה הצליחו להיכנס לתוך העיר עצמה ולנהל קרבות רחוב עם הלוחמים האוקראינים שמתבצרים שם.
על רקע ההתקדמות ההדרגתית של רוסיה בקרב על בחמוט גברו ההערכות שהצבא האוקראיני ייאלץ לסגת מהעיר, וגם בכירים בקייב אותתו על האפשרות הזו, אבל אתמול הודיע הנשיא זלנסקי כי בהתייעצויות שערך עם בכירי הצבא הוחלט פה אחד כי יש להמשיך להגן על בחמוט – ולתגבר את הכוחות שמוצבים בה. "אמרתי לרמטכ"ל למצוא את הכוחות המתאימים כדי לעזור לחבר'ה בבחמוט. אין שום חלק באוקראינה שננטוש. אין שום תעלה אוקראינית שבה הנחישות והגבורה של הלוחמים שלנו אינן בעלות ערך", אמר הנשיא.
למרות ההצהרה הלוחמנית של זלנסקי, פרשנים במערב סבורים כי נסיגה אוקראינית מבחמוט עדיין נמצאת על הפרק, ואחרים אף מעריכים שלמעשה היא כבר החלה באופן הדרגתי ולא רשמי, עם העברה של הכוחות בעיר למקומות מוגנים יותר בשטחיה. ברויטרס דווח כי האוקראינים מחזקים גם את העמדות שלהם ממערב לעיר, במה שנראה כהכנה לנסיגה אפשרית ומסודרת, כזו שתמנע קריסה של קווי ההגנה שלהם.
הרס ואש בבחמוט, העיר שפוטין כותש
(צילום: רויטרס)

12 צפייה בגלריה
ירי נ"מ של צבא אוקראינה באזור בחמוט מחוז דונייצק מלחמה מול רוסיה
ירי נ"מ של צבא אוקראינה באזור בחמוט מחוז דונייצק מלחמה מול רוסיה
ירי ארטילרי של צבא אוקראינה באזור בחמוט. זלנסקי לא מוותר, ומתגבר כוחות
(צילום: EPA )
12 צפייה בגלריה
ירי ארטילרי של צבא אוקראינה באזור בחמוט מחוז דונייצק מלחמה מול רוסיה
ירי ארטילרי של צבא אוקראינה באזור בחמוט מחוז דונייצק מלחמה מול רוסיה
( צילום: רויטרס )
12 צפייה בגלריה
אוקראינה חייל אוקראיני בטנק ליד בחמוט מחוז דונייצק
אוקראינה חייל אוקראיני בטנק ליד בחמוט מחוז דונייצק
(צילום: רויטרס )
רוסיה מצדיקה את המשאבים האדירים שהיא מפנה לכיבוש בחמוט בטענה שמדובר בעיר אסטרטגית, ולדבריה נפילתה תאפשר לה להתקדם לעבר ערים אוקראיניות אחרות במחוז דונייצק, אולם בקייב ובמערב מטילים ספק בערך האסטרטגי של בחמוט וסבורים שהקרמלין מבקש באמצעות כיבושה להשיג סוף-סוף תמונת ניצחון כלשהי, אחרי הנסיגות המשפילות של הצבא הרוסי בשנה שעברה.

רוסיה מייחלת לניצחון: "בלי פשלות, או שכולנו נידפק"

עבור אוקראינה הפכה ההגנה על בחמוט לסמל לנחישות ולתעוזה של לוחמיה, והיא מסבירה את ההתעקשות על העיר כניסיון להתיש את הרוסים, לגרום להם לאבדות קשות שיקשו עליהם להיערך למתקפה הנרחבת שפוטין תכנן – ולבזבז את התחמושת שלהם. יועצו הבכיר של זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, אמר אמש בריאיון לסוכנות AP כי במקביל לניסיון לרתק את הצבא הרוסי לבחמוט, מקווה קייב להמשיך להיערך למתקפת-נגד משלה ולאמן עבורה עשרות אלפי לוחמים.
אף שהקרבות בבחמוט גובים כאמור מחיר דמים כבד משני הצדדים, הרוסים סופגים בה אובדן גבוה בהרבה מזה שסופגים האוקראינים: רשת CNN דיווחה הלילה מפי גורם צבאי בנאט"ו כי ההערכה של הברית, המבוססת על מודיעין שהגיע לידיה, היא שעל כל לוחם אוקראיני אחד שנהרג בבחמוט נהרגים חמישה לוחמים רוסים. ההערכה הזו לא מפתיעה מאוד: במערב ובאוקראינה טוענים שהלוחמים הרוסים נשלחים כמו "בשר תותחים" לשדה הקרב, לעתים קרובות ללא הכשרה וציוד מספקים.
12 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב אוקראינה
יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב אוקראינה
פריגוז'ין, ראש מיליציית שכירי החרב "וגנר", בתיעוד שפרסם מהחזית באוקראינה. "תעשו את העבודה בלי פשלות, או שכולם יידפקו"
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
תיעוד של משרד ההגנה הרוסי צבא רוסיה ב זפוריז'יה אוקראינה
תיעוד של משרד ההגנה הרוסי צבא רוסיה ב זפוריז'יה אוקראינה
תיעוד שפרסמה רוסיה מהקרבות באזור זפוריז'יה, לא הרחק מחבל דונבאס
(צילום: EPA)
גם יבגני פריגוז'ין, הבעלים של חברת שכירי החרב האכזרית "קבוצת וגנר", שנשלחה לסייע לצבא הרוסי באוקראינה, טען כי המחסור בתחמושת הוא שגורם להרוגים הרבים בצד הרוסי. פריגוז'ין תלה את האשמה בשר ההגנה סרגיי שויגו ובבכירי הצבא, שלדבריו זוקפים לעצמם את ההישגים של חיילי המיליציה בשדה הקרב, והאשים אותם ב"בגידה חמורה" משום שלטענתו הם מונעים העברת תחמושת לשכירי החרב.
בסוף השבוע פריגוז'ין טען כי הכוחות הרוסיים הצליחו "לכתר למעשה" את בחמוט, אך אתמול הזהיר שהמחסור בתחמושת עלול להכשיל את הקמפיין לכיבושה. "אני דופק על כל הדלתות ומשמיע את האזהרה לגבי תחמושת וכוחות תגבור, כמו גם הצורך לחפות על האגפים שלנו. אם כולם יהיו מתואמים ויעשו את העבודה שלהם בלי שאפתנות ופשלות – אז נוכל לחסום את הכוחות האוקראיניים. אם לא, כולם יידפקו".

בלארוס: "עצרנו טרוריסט בשירות המודיעין האוקראיני וה-CIA"

בתוך כך, בלארוס הודיעה בצהריים כי עצרה את האחראים לניסיון לחבל בשבוע שעבר במטוס מתקדם ויקר ערך של חיל האוויר הרוסי, שחנה בנמל תעופה סמוך לבירה מינסק. הרודן אלכסנדר לוקשנקו הכריז כי במסגרת מבצע מעצרים לכדו השלטונות "טרוריסט" שפעל לכאורה בשירות המודיעין האוקראיני וה-CIA, וכן 20 משתפי פעולה. זהותם לא פורסמה.
12 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ראיון ל AP
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ראיון ל AP
לוקשנקו והמטוס הרוסי ש"ספג רק נזק קל" בבסיס ליד מינסק. הבטיח "לא להיגרר" למלחמה
(צילום:shutterstock , AP)
פעילי אופוזיציה בלארוסים הם שלקחו אחריות על המתקפה הזו, שבוצעה לדבריהם בעזרת רחפנים מתפוצצים, ולמרות שלוקשנקו לא התייחס אליהם בדבריו הוא הצהיר כי הורה לערוך "פשיטות" ברחבי בלארוס. הוא טען כי במתקפה היה שימוש ב"רחפן קטן" שגרם רק נזק קל למטוס הרוסי. מדובר במטוס פיקוד ושליטה מדגם ברייב A-50, שמצויד במכ"ם מתקדם ויכול לעקוב אחרי 60 מטרות בבת אחת.
בלארוס, נזכיר, היא בעלת ברית קרובה של רוסיה ואפשרה לכוחותיה לפלוש משטחה לאוקראינה, ופעולת החבלה החריגה הגיעה על רקע החשש שלוקשנקו ייכנע ללחץ שמפעיל עליו פוטין וישלח את כוחותיו כדי לסייע לו במאמץ המלחמתי. עד כה החשש הזה לא התממש, למרות שלוקשנקו איים להגיב על פרובוקציות לכאורה מצד קייב. בהצהרתו בצהריים האשים לוקשנקו שארה"ב ואוקראינה רוצות "לגרור" את בלארוס למלחמה – ואמר שאין בכוונתו לאפשר זאת.