4 צפייה בגלריה
מלך ירדן עבדאללה נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מלך ירדן עבדאללה נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מלך ירדן עבדאללה ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחדר הסגלגל
(צילום: AFP)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אירח אמש (שני) את עבדאללה מלך ירדן בבית הלבן, ופרסם הצהרה שבה הביע תמיכה ב"מעמדה של ירדן כשומרת המקומות הקדושים בירושלים" על רקע המתיחות השבוע בהר הבית.
בפתח פגישתם בחדר הסגלגל הודה ביידן לעבדאללה, שאותו כינה "חבר טוב, נאמן והגון", על "מערכת יחסים מתמשכת ואסטרטגית" ואמר מול העיתונאים: "תמיד הייתם שם בשבילנו, ואנחנו תמיד נהיה שם בשביל ירדן. אתם חיים בשכונה קשה". עוד אמר ביידן: "אנחנו הולכים לחזק את שיתוף הפעולה ההדדי".
4 צפייה בגלריה
מלך ירדן עבדאללה נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מלך ירדן עבדאללה נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"הולכים לחזק את שיתוף הפעולה". ביידן ועבדאללה
(צילום: רויטרס)

עבדאללה ציין כי בפני האזור עומדים אתגרים רבים. "אתם תמיד יכולים לסמוך עליי, על ארצי ועל עמיתינו הרבים באזור", אמר לביידן המלך, שהגיע לפגישה עם בנו נסיך הכתר חוסיין. המלך הירדני גם שיבח את ביידן על מאבקו במגפת הקורונה, על רקע תרומת חצי מיליון חיסוני קורונה מארה"ב לירדן לקראת הביקור.
בתום הפגישה פרסם הבית הלבן הודעה שלפיה "שני המנהיגים דנו בהזדמנויות לחזק את השלום והיציבות במזרח התיכון. בהקשר זה, הנשיא הביע את תמיכתו הנחרצת בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני וכבוד לתפקידה המיוחד של ירדן כשומרת המקומות הקדושים המוסלמיים בירושלים".
4 צפייה בגלריה
מלך ירדן עבדאללה נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מלך ירדן עבדאללה נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
יורש העצר הנסיך חוסיין הצטרף לפגישה
(צילום: רויטרס)
עוד נמסר כי "הנשיא הביע את תמיכת ארה"ב במגעים בין ירדן והממשלה החדשה בירושלים, כפי שהתבטאו בהסכמים ההדדיים מוקדם יותר החודש לשיפור אספקת המים הטריים לירדן והגברת הייצור הירדני לגדה המערבית".
הדברים נאמרו על רקע המתיחות שהתעוררה שלשום בהר הבית סביב עליית יהודים למתחם בתשעה באב. ראש הממשלה בנט פרסם הודעה שבה הוזכר "חופש הפולחן ליהודים" בהר. משרד החוץ הירדני טען כי ישראל הפרה את הנהלים המקובלים בהר הבית וגינה את האירועים. לאחר מכן הבהירו בלשכת בנט כי בהודעה נפלה טעות, וכי הכוונה הייתה ל"חופש ביקור" ליהודים בהר. שר החוץ יאיר לפיד הודיע כי שיגר מסר לירדנים ולפיו אין שינוי בסטטוס קוו בהר הבית.
עוד נמסר מהבית הלבן כי ביידן ועבדאללה דנו בחידוש צי מטוסי ה-F-16 של ירדן. מחר ייפגש עבדאללה לארוחת בוקר עם סגנית הנשיא קמאלה האריס במעונה הרשמי. הוא גם ייפגש עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בחלקת המדינה. עבדאללה הגיע לביקור בוושינגטון בליווי רעייתו המלכה ראניה, והיא התארחה לכוס תה אצל הגברת הראשונה ג'יל ביידן. אחת ממטרות הביקור היא תמיכתה של ארה"ב בשלטונו של עבדאללה לאחר חשיפת המזימה להפיל את עבדאללה, שבה היה מעורב אחיו הנסיך חמזה.
4 צפייה בגלריה
מתפללים יהודים עולים ל הר הבית ירושלים בתשעה באב
מתפללים יהודים עולים ל הר הבית ירושלים בתשעה באב
"תפקיד מיוחד" לירדן. הר הבית, השבוע
(צילום: AP)
המלך עבדאללה הוא המנהיג הראשון מהמזרח התיכון שנפגש עם ביידן מאז הושבע לתפקידו לפני כחצי שנה. אחריו ייפגש ביידן ביום שני הבא עם ראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-קאזמי. כמו כן בארה"ב ובישראל מנסים לתאם מועד לפגישה בין ביידן לראש הממשלה הטרי נפתלי בנט בזמן הקרוב.
אחרי שנים של נתק מול ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו, המלך עבדאללה חידש בשבועות האחרונים את הקשר עם מנהיגי ישראל. לפני שבוע וחצי שוחח עבדאללה עם נשיא המדינה החדש יצחק הרצוג. מלשכתו של הרצוג נמסר כי השיחה בין השניים הייתה "ידידותית וחמה", וכי במהלכה עבדאללה "הביע שביעות רצון מחזרת היחסים המדיניים בין שתי המדינות למסלולם התקין בתקופה האחרונה".
שבוע קודם לכן אירח עבדאללה בארמונו בחשאי את ראש הממשלה בנט. בפגישה דנו שני המנהיגים בסוגיית המים שמספקת ישראל לממלכה. בעקבות זאת בנט החליט כי ישראל תמכור לירדן עוד 50 מיליון קוב של מים השנה.