16 חודשים עברו מאז נרצח יואל להנגהל במסיבת יום הולדת בקריית שמונה, והיום (רביעי) נפתח בבית המשפט המחוזי בנצרת שלב ההוכחות במשפט של הנאשם ברצח - ליעד אדרי בן ה-22. אדרי, שכתב האישום נגדו הוגש כבר לפני יותר משנה, הגיע לבית המשפט מלווה בהוריו כדי להאזין לדברי הפתיחה של התובעת עו"ד ליז קדמון מפרקליטות מחוז צפון.
עורכות הדין של ליעד אדרי ושל משפחת להנגהל בבית המשפט
(צילום: אביהו שפירא)

במשך דקות ארוכות פירטה עו"ד קדמון את השתלשלות האירועים הטראגית שהובילה למותו של להנגהל, כפי שמתואר באישום. "ב-6 באוקטובר 2022 בילה המנוח, צעיר בן 18 שהגיע לארץ מספר חודשים קודם לכן, עם חברתו הדסה ועם חברים נוספים. הוא רצה לבלות לילה שקט, לאכול פיצה", סיפרה התובעת. "באותו הזמן בילו נערים בני 15-13 ושתו משקאות אלכוהוליים, ואז התפתחה תגרה".
ואז, כך לפי תיאורה של קדמון, "הילדים מהאירוע הראשון הזעיקו חברים. הנאשם ישב באותו הזמן בזולה שלו ובן דודו הזעיק אותו, הוא נראה שש אלי קרב. כולם התארגנו לקראת האירוע הגדול". בהמשך, הציגה קדמון לשופטות ההרכב, הנשיאה אסתר הלמן והשופטות יפעת שטרית ואוסילה אבו אסעד, סרטון שמתעד את הרגעים שלפני הרצח.
2 צפייה בגלריה
ליעד אדרי
ליעד אדרי
"בן דודו הזעיק אותו, הוא נראה שש אלי קרב". ליעד אדרי בבית המשפט
(צילום: שרון צור)
"הנאשם הגיע למקום והתפתחה שיחה עם המנוח וחבריו", הסבירה התובעת את מה שרואים בסרטון. "'מה אתם מרביצים לילדים קטנים?', שאל הנאשם, והמנוח וחבריו ענו לו שאף אחד לא איים על ילדים קטנים. מתפתחת שיחה אגרסיבית, והדסה, חברתו של המנוח הספיקה להגיד להם 'לא באנו לריב איתכם'".
לדברי קדמון, "יש לנו עדי ראייה שהנאשם החזיק סכין, אך אף עד לא ראה את רגע הדקירה ממש. אני אוכיח את אשמתו באמצעות ראיות נסיבתיות". כשהשופטות שאלו אותה האם הסכין נמצאה, השיבה התובעת כי "הסכין זו שאלת המיליון דולר, הסכין הועלמה, יודעים שהיא הועלמה במכוון ולא נמצאה עד היום. אין חולק שהנאשם הגיע לזירה כשהוא דלוק ומחפש לריב, הוא לא בא כדי לדבר שלום, אך הוא טען שנתן בעיטה, וזו הגרסה שנתן לכל אורך 45 ימי המעצר". לדבריה, "הוא יזם והוביל את האירוע, וכל הלילה שיבש ראיות ופנה עם אביו לעדים אחרים שיספקו גרסאות אחרות".
2 צפייה בגלריה
יואל להנגהל
יואל להנגהל
"הוא הגיע לארץ מטעמים ציוניים, וחלם להיות לוחם בצה"ל". יואל להנגהל
קדמון סיפרה קצת גם על יואל עצמו: "היו לו חלומות, והוא הגיע לארץ מטעמים ציוניים והלך ללמוד בישיבה תיכונית. הוא חלם להיות לוחם בצה"ל, וחלם על דרך מבטיחה בארץ המובטחת".
עו"ד שירה ניר, שמייצגת את אדרי, מסרה בתגובה: "אני משוכנעת מעל לכל ספק שלא משנה באיזה דרך יסתיים ההליך הפלילי נגד הנאשם, הוא לא יסתיים כשעבירת הרצח היא חלק מההרשעה! אין סיכוי שהוא יורשע בעבירת הרצח על סמך ראיות נסיבתיות בלבד וללא כל ראיות פורנזיות. בפרט שהסרטון של הקטטה, כשמפרקים אותו לרזולוציות של תמונה אחר תמונה, מוכיח לכל עין שליעד אדרי לא דקר את המנוח ולא אחראי למותו, אלא נהפוך הוא - יש דמות אחרת שנראית באופן ברור בתנועת הדקירה והבריחה שאחריה".
לצד שלב פתיחת ההוכחות במשפטו של אדרי, נגזרו הבוקר ארבעה חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות על השוטר חיים גבאי, שהואשם בשיבוש חקירת הרצח של יואל להנגהל. במסגרת הסדר מקל, שפורסם לראשונה ב-ynet, הוא הודה במרמה והפרת אמונים וסעיפי השיבוש נמחקו. בנוסף נגזרו עליו 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 25 אלף שקל, שישולמו בתוך כחודש למשפחתו של המנוח.
בסדרת חשיפות ב-ynet פורסם כיצד רנ"ג גבאי שוחח בשעות שלאחר האירוע עם הנאשם ברצח, שהיה בעבר בן זוגה של בתו - לא פחות מתשע פעמים. לפי כתב האישום נגד גבאי ושני קציני משטרה נוספים, אדרי סיפר לשוטר המפוטר שהיה מעורב בקטטה וביקש ממנו לקבל מידע על אודות מצבו הרפואי של להנגהל ועל חקירות המשטרה. גבאי עדכן אותו בכל הפרטים, והמליץ לו לשכור עורך דין.
עו"ד קדמון התייחסה בדבריה היום גם לגבאי, וציינה כי יואל וחבריו "היו מאוד מאוכזבים שהמשטרה לא טיפלה ברצינות בעניינים, לאחר שהשוטר גבאי לקח את בתו שבילתה במסיבה הביתה". בנוסף, טענה קדמון כי "רואים את החזרה של הנאשם לזירה, מסתודד עם השוטר גבאי שאמור לנהל את הזירה, ועוסק יחד איתו כל הלילה בהעלמת ראיות ושיבוש".
באחת השיחות בליל הרצח אמר גבאי לאדרי שהוא "יכול להיות רגוע", ובבוקר שלמחרת המליץ לאימו של אדרי לשכור עורך דין עבור בנה מפני שזהותו ידועה למשטרה – למרות שידע שמעורבותו של אדרי אינה ידועה למשטרה בשלב זה. כל אותו הזמן גבאי נמנע במכוון מלמסור את המידע למפקדיו ולצוות החקירה. הוא גם לא דיווח בזמן אמת למפקדיו על כל אותן שיחות.