הפוליטיקאי הרוסי הוותיק בוריס נדז'דין, המתנגד בפומבי למלחמה שהכריזה ארצו נגד אוקראינה, הודיע בצהריים (יום ד') כי הגיע לרף החתימות הדרוש כדי להתמודד מול ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות שייערכו בעוד כחודש וחצי, וכי הגיש אותן יחד עם כל המסמכים הדרושים לוועדת הבחירות המרכזית. אם מועמדותו תאושר, הוא יהיה כנראה המועמד היחיד בבחירות המתנגד לפוטין, אף שהנשיא צפוי לנצח בהצבעה ללא קושי.
6 צפייה בגלריה
בוריס נדז'ין מועמד ל נשיאות רוסיה השיג מספיק חתימות
בוריס נדז'ין מועמד ל נשיאות רוסיה השיג מספיק חתימות
בוריס נדז'דין. מקווה לסמן את "תחילת הסוף" של פוטין
(צילום: EPA/MAXIM SHIPENKOV)
6 צפייה בגלריה
תומכי בוריס נדז'ין חותמים על תמיכתם ב מועמדות שלו ל נשיאות רוסיה מוסקבה
תומכי בוריס נדז'ין חותמים על תמיכתם ב מועמדות שלו ל נשיאות רוסיה מוסקבה
תושבי מוסקבה עומדים בתור כדי להוסיף את חתימתם לרשימה של נדז'דין. "זו הגאווה שלי"
(צילום: AP)
מועמדותו של נדז'דין מעוררת סקרנות ותהיות לא מעטות ברוסיה ומחוצה לה: רבים הופתעו מכך שהעז למתוח ביקורת בוטה על המלחמה שמנהל פוטין נגד אוקראינה, בהתחשב בכך שמתנגדים אחרים שהעזו להשמיע ביקורת כזו נשלחו לכלא לתקופות ארוכות. העובדה שנדז'דין עצמו לא נענש ושחרף הצהרותיו הותר לו להגיע רחוק כל כך בקמפיין שלו העלתה את השאלה אם למעשה מועמדותו משרתת את הקרמלין, וזה משתמש בה כדי לאפשר למבקרי פוטין לשחרר מעט קיטור – וכדי ליצור מראית עין של בחירות דמוקרטיות. נדז'דין מכחיש שקיים הסכם חשאי כלשהו בינו לבין השלטונות.
בריאיון לסוכנות הידיעות AFP תיאר לאחרונה נדז'דין את המלחמה של ארצו נגד אוקראינה כ"סיוט", הבטיח לסיים אותה אם ייבחר לנשיא, ומתח ביקורת על הגלישה של רוסיה לשלטון אוטוריטרי ב-25 השנים שבהן שולט בה פוטין. הוא התחייב גם שאם ייבחר לנשיא יחתור לדיאלוג עם המערב, יעצור את מבצעי הדיכוי נגד להט"בים, ישים סוף למיליטריזציה של רוסיה וישחרר את כל האסירים הפוליטיים, בהם מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני. בעזרת ההבטחות הללו הצליח נדז'דין בשבועות האחרונים להוציא אלפי רוסים למרכזי ההרשמה שבהם אסף חתימות של אזרחים כדי שיתאפשר לו להתמודד בבחירות.
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
"אולי הוא לא רואה בי יריב גדול". נשיא רוסיה פוטין
(צילום: EPA/SERGEY GUNEEV/SPUTNIK/KREMLIN POOL)
כשנשאל על-ידי AFP כיצד ייתכן שבניגוד למבקרים אחרים של המשטר הרוסי הוא לא נעצר ונכלא בגין דבריו השיב נדז'דין: "אני לא יודע למה. אולי פוטין לא רואה בי איום גדול". דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, אכן אמר בשבוע שעבר במסיבת עיתונאים: "אנחנו לא רואים בו מתחרה".

אמא ממוצא יהודי והתנקשות ב-2015

גם אם פוטין ואנשיו אכן מאמינים שהקמפיין הביקורתי שנדז'דין מנהל נגדם משרת אותם בדרך כלשהי, הבוטות של דבריו נגד המלחמה באוקראינה לאחרונה העלתה את ההשערה שהוא חצה את הקו האדום, ושבסופו של דבר השלטונות ימנעו ממנו להתמודד על הנשיאות בנימוקים טכניים כלשהם, או שהוא יאולץ בדרך אחרת לפרוש.
אחרי שהיום הגיש נדז'דין את 105 אלף החתימות שאסף – כ-5,000 יותר מהנדרש – בעשרת הימים הקרובים אמורים אנשי ועדת הבחירות לבדוק אם כל החתימות אותנטיות. בחודש הבא, לקראת הבחירות שייערכו ב-15 עד 17 במרץ, יודיעו מי יופיע בפתקי ההצבעה מלבד פוטין, שאסף בקלות 3.5 מיליון חתימות.
בעבר כבר פסלה ועדת הבחירות מועמדים בגין "אי-סדרים" באיסוף החתימות, ולא מן הנמנע שכך תעשה גם במקרה של נדז'דין. רק בחודש שעבר אסרו הרשויות על יקטרינה דונצובה, חברת פרלמנט מחוזי לשעבר שקראה לשים קץ למלחמה באוקראינה, להתמודד בבחירות, וועדת הבחירות טענה אז לטעויות טכניות במסמכים שהגישה.
6 צפייה בגלריה
בוריס נדז'ין מועמד ל נשיאות רוסיה השיג מספיק חתימות
בוריס נדז'ין מועמד ל נשיאות רוסיה השיג מספיק חתימות
"אלפי אנשים לא ישנו ימים ארוכים". נדז'דין במעמד הגשת החתימות
(צילום: EPA/MAXIM SHIPENKOV)
כך או כך, בהודעה שפרסם היום בערוץ הטלגרם שלו התגאה נדז'דין בהישג שכבר רשם, והודה לתומכיו על החתימות שגויסו: "זו הגאווה שלי", כתב. "עבודתם של אלפי אנשים שלא ישנו במשך ימים ארוכים. תוצאת התורים שבהם עמדתם בקור היא הקופסאות האלה (עם החתימות)". בריאיון שלו ל-AFP הודה החודש נדז'דין כי יתקשה לנצח את הנשיא המכהן, אבל הביע תקווה שתוצאה טובה שלו תסמן את תחילת הסוף של פוטין.
נדז'דין בן ה-60 מעורב בפוליטיקה הרוסית כבר 30 שנה, ובמהלכן שימש חבר במועצת עיר ליד מוסקבה וכיהן במשך שלוש שנים כחבר הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, הדוּמה. לפי הביוגרפיה שלו הוא נולד ב-1963 באוזבקיסטן לאם ממוצא יהודי, מורה למוזיקה, ולרופא רוסי, וכשבגר למד רפואה ומשפטים. הוא הספיק לשתף פעולה עם פעיל האופוזיציה בוריס נמצוב, שנחשב יריב גדול של פוטין ונרצח על-ידי מתנקשים ברחוב במוסקבה ב-2015.

באים לחתום במינוס 40 מעלות

אלכסנדר רקיטיינסקי, תומך של נדז'דין שהגיע בשבוע שעבר לצרף את חתימתו במרכז הרשמה בסנט פטרסבורג, אמר בעודו מחכה בתור: "הייתה תקופה שבה הייתי אדיש וחשבתי שאני לא יכול לעשות כלום, אבל עכשיו יש לי הזדמנות לנצל את זכויותיי כאזרח". ריקטיינסקי בא במקור מבלגורוד, העיר הרוסית שנתונה בחודשים האחרונים למתקפות נקם של קייב, והוא אמר כי הוא תומך בנדז'דין כדי שעירו לא תפוצץ עוד "וכדי שאנשים לא ימותו ברחובות".
תורים ארוכים נראו בשבועות האחרונים במרכזי ההרשמה של נדז'דין לא רק במוסקבה ובסנט פטרסבורג, אלא גם בקרסנודר, סראטוב ויקטרינבורג שמעבר להרי אורל. גם בעיר יקוצק שבמזרח הרחוק, אחד ממקומות היישוב הקרים בעולם, העידו אנשי צוותו של נדז'דין שעד 400 בני אדם ביום קראו תיגר על הטמפרטורות, שעמדו על כמינוס 40 מעלות, כדי לחתום על העצומה למענו.
6 צפייה בגלריה
תומכי בוריס נדז'ין חותמים על תמיכתם ב מועמדות שלו ל נשיאות רוסיה מוסקבה
תומכי בוריס נדז'ין חותמים על תמיכתם ב מועמדות שלו ל נשיאות רוסיה מוסקבה
מבצע הרישום במוסקבה. גם נדז'דין יודע שלא ינצח
(צילום: Alexander NEMENOV / AFP)
במרכז איסוף חתימות במוסקבה סיפר קיריל סבנקוב, בן 48, שהוא תומך בנדז'דין בגלל עמדתו בנוגע לאוקראינה ולמשא ומתן לשלום. אחרים הסבירו שהם רוצים אלטרנטיבה אמיתית לפוטין, שלדבריהם הביא את רוסיה למבוי סתום: "הכלכלה ממש בצניחה, אנשים נעשים עניים יותר והמחירים עולים", אמרה אנה בת ה-21 מסנט פטרסבורג, שסירבה לחשוף את שם משפחתה מחשש לביטחונה. "פוטין לא עשה שום דבר טוב למען המדינה הזו".
תומכי נדז'דין שעמדו בתורים במוסקבה ובסנט פטרסבורג סיפרו לסוכנות AP שעבורם זו גם הייתה הזדמנות נדירה לשהות במחיצתם של אנשים המחזיקים בדעות דומות לשלהם. "הבנתי שאלה אנשים שרוצים שינוי ואני רוצה להיות חלק מזה", אמרה מרגריטה, סטודנטית בת 28, שגם היא סירבה לחשוף את שמה המלא מחשש לרדיפה.
6 צפייה בגלריה
בוריס נדז'ין מועמד ל נשיאות רוסיה השיג מספיק חתימות
בוריס נדז'ין מועמד ל נשיאות רוסיה השיג מספיק חתימות
"במקומם הייתי חושב - למה נתנו לו לעשות את זה?". נדז'דין
(צילום: AP/Alexander Zemlianichenko)
יהיו התוצאות אשר יהיו, יש הסבורים שהמראות של אלפים עומדים בתורים במזג האוויר המקפיא כדי לצרף את חתימתם לרשימות של נדז'דין חושפים הלכי רוח ברוסיה של היום יותר מההצבעה במרץ עצמה. נדז'דין עצמו הודעה בשבוע שעבר בריאיון לסוכנות הידיעות AP כי הופתע ממידת ההצלחה של הקמפיין שלו, ובאותה הזדמנות טען כי גם אם הקרמלין לא ראה בו תחילה איום גדול, כעת מוצאים עצמם בכירי השלטון במצב לא פשוט: "אם אני הייתי בנעליים שלהם הייתי חושב לעצמי – 'למה נתנו לו לעשות את זה מלכתחילה?'".
מלבד פוטין אישרה עד כה ועדת הבחירות שלושה מועמדים, כולם תומכי הנשיא באופן כללי: ניקולאי חריטונוב מהמפלגה הקומוניסטית, לאוניד סלוצקי מהמפלגה הליברל-דמוקרטית וולדיסלב דבנקוב. נדז'דין מקווה לדבריו להיות אופוזיציה אמיתית ברשימת המועמדים.