90 יום חלפו מאז שמאיר תמרי (32) נרצח בכניסה ליישוב חרמש, יותר משבוע עבר מהפיגוע שבו אביעד ניר (28) ואביו שי סיילאס ניגרקר (60) נורו מטווח אפס במכון לשטיפת רכב חווארה - והמצוד אחר המחבלים עדיין נמשך. "השאיפה שלנו היא שמעגל הסיכול יגבר על מעגל הטרור, שלא יהיו מחבלים נמלטים", הסביר גורם ביטחוני, "זה ברור שיש המון אנשים שלא ישנים יום ולילה עד שהמחבל שבגזרתם נתפס. לפעמים גם אם אתה יודע מי המחבל והיכן הוא נמצא, צריך להמתין לעיתוי הנכון כדי לבצע את המעצר".
3 צפייה בגלריה
שי סיילאס ניגרקר אביעד ניר מאיר תמרי
שי סיילאס ניגרקר אביעד ניר מאיר תמרי
הנרצחים בפיגועים בחווארה ובחרמש: שי סיילאס ניגרקר, אביעד ניר ומאיר תמרי
לאחר כל פיגוע נפתח מיד חפ"ק של שב"כ ויחידות מודיעין של צה"ל, שנסגר רק עם תפיסת המחבלים או חיסולם. בתחילה מוצבים מחסומים ומתבצעות פעילויות בדמות "צ'ק פוסט" בצירים שבאזור הפיגוע, הכוללות סריקות בין מבנים וסמטאות, אך ככל שחולף הזמן ה"מרדף" הוא בעיקר מודיעיני. הכוחות אוספים כל פיסת מידע היכולה להרכיב את הפאזל ולשפוך אור על מקום הימצאותו של המחבל הנמלט - החל מקופסאות סיגריות שהשליך בדרך, דרך אדם שפגש בטעות ועד ביגוד או חזות שהחליף.
עשרות עובדים בשב"כ אחראים על המצוד, והופכים כל אבן - מודיעינית ומבצעית - לאיתור המבוקשים. רכזים מפעילים מקורות אנושיים בעלי היכרות עמוקה עם השטח, שיודעים מי מתגורר בכל מקום והיכן המחבלים עשויים להסתתר. במקביל מופעלים כלים טכנולוגיים באיסוף מידע ובעולם הסייבר, שתכליתם חיבור חלקי הפאזל שמובילים אנשי דסק המודיעין בשב"כ.

כאמור, המצוד אחר המחבלים שביצעו את הפיגועים בחווארה ובכניסה לחרמש עדיין נמשך, ואנו למדים עליהם בעיקר מהתקשורת הפלסטינית. לפני כמה שבועות התראיין באחת הרשתות הפלסטיניות אדם בעילום שם ובפנים מטושטשות, שהציג את עצמו כמי שביצע את הפיגוע שבו נרצח תמרי. הוא סיפר כיצד התנהל הפיגוע והפך ל"דמות" בקרב הפלסטינים.
שמו של המחבל הנמלט שלכאורה ביצע את הפיגוע בחווארה, אוסמה בני פדל, עלה גם הוא ברשתות הפלסטיניות. הוא נמצא ככל הנראה בסביבת שכם, וצה"ל מפעיל עליו לחץ דרך בני משפחתו - והוציא צו הריסה לבית שבו התגורר. מדובר במהלך חריג שהתרחש גם בעת המצוד אחר המחבל אשרף נעלוואה שביצע את הפיגוע באזור התעשייה ברקן, ונמלט מכוחות הביטחון במשך 68 ימים.
3 צפייה בגלריה
הרכב של הנרצחים בפיגוע בחווארה
הרכב של הנרצחים בפיגוע בחווארה
זירת הפיגוע בחווארה ורכבם של הנרצחים
(צילום: לירן תמרי)
יש לציין כי מלבד העובדה שאותם מחבלים יכולים לבצע פיגועים נוספים, שכן אין להם מה להפסיד, הם מעוררי הסתה. נעלוואה הפך לכוכב פלסטיני, ובכל פעם שכוחות הביטחון הגיעו לתפוס אותו והוא הצליח להימלט - תהודתו ברחוב גדלה. תרחיש דומה אירע גם במקרה של פתחי חאזם, אביו של המחבל רעד חזם שביצע את הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב באפריל שנה שעברה, כאשר הפך לגורם הסתה מרכזי במחנה הפליטים ג'נין ובמקומות נוספים.
תוצאות המצוד אחר המחבלים תלויות הן במודיעין המצביע על מיקומם והן בתכנון המבצעי למימושו, בהתחשב בסיכון הכוחות ובצמצום האפשרות לבריחת המבוקש. במבצעים מסובכים ברמת סיכון גבוהה, שב"כ יעדיף להפעיל את הימ"מ כיחידה מבצעת בשיתוף פעולה עם לוחמי יחידת המבצעים של שב"כ. יתר המעצרים מבוצעים על ידי היחידות המיוחדות של צה"ל הפועלות בפיקוד המרכז.
בשנים האחרונות התנהלו מצודים ממושכים אחר מחבלים גם במשך יותר מ-50 יום, אך מרבית המעצרים והסיכולים מבוצעים בטווח שבין 24 שעות ועד שבוע לאחר הפיגוע. "המשפחה זוכרת והשב"כ לא שוכח", אמר ראש השב"כ רונן בר לפני כמה חודשים, וזהו הקו המנחה של הארגון. בסופו של דבר שב"כ שם את ידו על כל אחד מהמחבלים, כפי שאירע בלכידתו של רוצחו של מלאכי רוזנפלד, שבע שנים לאחר הפיגוע. "מבוקשים עם דם על הידיים שרצחו ישראלים לא יישארו חופשיים", סיכם גורם ביטחוני בכיר, "נגיע אליהם במוקדם או במאוחר, בכל מקום שבו יסתתרו".
כדי להבין את היקף הטרור מעבר למעצר מחבלים שכבר ביצעו פיגועים, צריך להביט במספרים. לפי הנתונים, מתחילת השנה נעצרו יותר מ-1,400 פעילי טרור ברחבי יהודה ושומרון. בנוסף, מתחילת השנה סוכלו ביהודה ושומרון יותר מ-470 פיגועי ירי, מטען, דקירה, דריסה ועוד.