מפת הטרור: כשמביטים על כמות המחבלים שיצאו מהערים הפלסטיניות ברחבי הגדה מבינים את מדיניות הבידול שצה"ל ושב"כ מנסים להנחיל ביהודה ושומרון. לפי הנתונים, 15 מחבלים שביצעו פיגועים מחודש מרץ ועד עכשיו הגיעו מצפון השומרון - כפול מכל מקום אחר, להוציא את ירושלים - 12 משכם ועוד שלושה מג'נין.
המשמעות היא שמדיניות הבידול מצליחה באופן מסוים "לשמר" את הטרור בצפון השומרון, מה שמסייע לכוחות לפעול נגדו באופן ממוקד. אך מדיניות זו לא נמדדת רק מהיכן יוצאים המחבלים, אלא עד כמה האוכלוסייה מגיבה לפיגועים ומצטרפת למעגל הטרור. כלומר, עד כמה מתקיימות הפרות סדר, וכמה צעירים יוצאים להתעמת עם כוחות צה"ל, ואת זה כמעט ולא רואים במקומות אחרים מלבד השומרון. אפילו בחברון, עיר חמאסית מובהקת, לא רואים זאת.
5 צפייה בגלריה
זירת הדריסה בנאות אפקה, תל אביב
זירת הדריסה בנאות אפקה, תל אביב
זירת הפיגוע בנאות אפקה. המחבל יצא מחממת חמאס בחברון
(צילום: שאול גולן)
מדיניות הבידול נמדדת גם בהקלות שמעניקה ישראל לפלסטינים. את ראש החץ מובילים מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) והמנהל האזרחי. הדבר בא לידי ביטוי בפתיחת מעברים והעברת סחורות ובהרחבת אישורי עבודה והסרת מניעות. גורמי ביטחון יודעים לספר כי גזרת יהודה ועציון מקבלות משמעותית יותר "גזרים" מתושבי השומרון.
מנגד, בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי מנסים להדליק את השטח ולגרור כמה שיותר פלסטינים לתוך מעגל הטרור, וזאת באמצעות הוצאת פיגועים בגזרות אחרות מלבד השומרון. הדבר קל יותר דווקא במחנות הפליטים ביהודה ושומרון, המתדלקות אחת את השנייה. כך למשל נכנס למעגל הטרור מחנה הפליטים עקבת ג'אבר, שם התחקו אחר מחנות הפליטים עסכר (שכם) ומחנה הפליטים בג'נין. המטרה של ארגוני הטרור היא להגיע להסלמה רחבה ככל שניתן, ולימים של אינתיפאדה.

חברון

מחוז חברון שנמצא במקום אסטרטגי מוקף בהתיישבות, והוציא מתחילת השנה שבעה פיגועים, כשהאחרון שבהם הוא פיגוע הירי הקשה בצומת האר"י בדרום הר חברון, שבו נרצחה שלשום בת שבע נגרי.
אין ספק שהגזרה בחברון מתחממת והופכת להיות חממה מרכזית של חמאס בגדה המערבית. בחמאס כמובן גם כן מבינים את הפוטנציאל, ובונים תשתית תמיכה חזקה לאחר שהרשות הפלסטינית איבדה המון מכוחה בשליטה על העיר חברון, מחנות הפליטים והעיירות הקטנות שמשויכות לחברון. ראוי לציין שתאי הסטודנטים שפועלים בכל המוסדות במחוז זה שייכים לתנועת חמאס, מה שאומר שההשתלטות על תודעת הדור הצעיר כבר צלחה.
הפיגועים שיצאו ממחוז חברון הם ירי, דריסה ודקירה, כאשר הקשה ביותר שבהם היה הפיגוע המשולב בשכונת נאות אפקה. מחבל מהכפר סמוע שבדרום הר חברון דרס ודקר עוברי אורח ברחוב פנחס רוזן בתל אביב. תשעה אנשים נפצעו בפיגוע שביצע המחבל עבד אלאלווהאב חלאילה, כבן 20, המזוהה עם חמאס. הארגון פרסם כרוז בעקבות הפיגוע שבו כינה את המחבל "לוחם שמת מות קדושים", וטען כי הוא נהרג ב"פעולה הירואית" בתל אביב - "במסגרת ההגנה אל מול הטבח הציוני הממושך בג'נין".
מפגעים אחרים שיצאו מאזור זה, בשונה מאזורים אחרים, פעלו לבד ללא שיוך ארגוני או פומבי ולכן היה קשה לעצור אותם בזמן.

5 צפייה בגלריה
עימותים בעסכר
עימותים בעסכר
פעילות צה"ל במחנה הפליטים עסכר. מתחילת השנה יצאו 12 מחבלים מאזור שכם
(צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)

שכם

מתחילת השנה ועד היום יצאו מאזור שכם 12 מחבלים שביצעו פיגועי דקירה וירי, כאשר הם משתמשים בציר המרכזי של חווארה לבצע שם פיגועים ביהודים.
מחוז שכם כולל שני מחנות פליטים בולטים בפעילות טרור - עסכר ובלאטה, לצד העיר העתיקה בעיר שמשמשת מקלט לפעילות טרור כנגד ישראל. בשנה האחרונה נולדה שם התארגנות חמושה, "גוב האריות", שזכתה לפופולריות גדולה בקרב הפלסטינים. בשכם פועלים כל הארגונים החמושים נגד ישראל, מגדודי חללי אל-אקצא, חמאס והג'יהאד האיסלאמי. בכוונתו של מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה הייתה לבנות בשכם תשתית טרור חזקה שתילחם בישראל, אך רעיון זה קרס כשחוסלו כל חברי גוב האריות.
הבולטים בין המחבלים שיצאו משם בשנה האחרונה היה עבד אל פתאח חרושה (49), שחוסל על ידי צה"ל בג'נין. חרושה, איש חמאס ממחנה עסכר, ביצע את פיגוע הירי בחווארה שבו נרצחו הלל ויגל יניב. בניו של חרושה הבריחו אותו מחווארה ללב מחנה הפליטים ג'נין, מתוך הערכה כי שם יצליח להימלט מכוחות הביטחון. אלה היו במחנה הפליטים עסכר הסמוך לשכם, שם תכננו בעצם להוציא לפועל פיגוע נוסף. "הם חשבו שיוכלו להימלט ממערכת הביטחון, אלא שכעת מובהר כי אין ערי מקלט, גם לא בג'נין או בשכם", אמר גורם ביטחוני.
מאז סיום מבצע "בית וגן" בג'נין מנגנוני הביטחון המסכל התחילו לפעול באופן אינטנסיבי וחזק יותר בכל אזור שכם. הרשות הפלסטינית התחילה בתקופה האחרונה להחזיר את משילותה, והחלה לעצור את החמושים שפועלים נגד ישראל גם בתוך מחנה הפליטים בלאטה, שסבל מהזנחה ומחוסר משילות באופן מיוחד.

יריחו

המחוז השקט ביותר בשטחי הגדה המערבית, בעיר שנחשבת למקום תיירותי ורחוק מכל פעילות טרור כנגד ישראל. אלא בשנה האחרונה, חבורת צעירים שרובם ממחנה הפליטים הסמוך לעיר עקבת ג'בר, החליטו להקים קבוצה חמושה שנקראת "גדוד עקבת ג'בר". צה"ל הצליח לחסל את רוב חברי הקבוצה כמעט באופן מלא.
בינואר ניסו שני מחבלים שמזוהים עם חמאס לבצע פיגוע ירי בבקעת הירדן, כשנכנסו למסעדה בצומת אלמוג ופתחו שם בירי, אך עקב מעצור בנשק הם חדלו מלירות ונמלטו מהזירה. לאחר פחות מחודש שבעה מחבלים, בהם שני מחבלי חמאס ראפת עווידאת ומאלק לאפי, מבצעי הפיגוע, נהרגו במהלך קרב יריות עם כוח מגדוד לביאי הבקעה במחנה הפליטים עקבת ג'בר באזור יריחו.
משפחת עווידאת איבדה ארבעה מחבריה במהלך חיסול המחבלים, וכעת היא נחשבת למשפחה בעלת ערך נוסף במחנה. מתחילת השנה ועד היום יצאו שני פיגועים מיריחו. מנגנוני הביטחון המסכל יחסית שולטים בכל האזור, שבו נמצאים מוסדות חשובים עבור הרשות, בהם אגפים של המודיעין הפלסטיני.

בית לחם

מאז אירועי האינתיפאדה השנייה, העיר בית לחם והכפרים הסמוכים לה נשארו בשולי המאבק הפלסטיני החמוש, למעט מחנות הפליטים דהיישה ועאידה. במחנות אלה מנגנוני הביטחון הפלסטיני לא מצליחים לשלוט, והם מתנהלים כאוטונומיה נפרדת. חשיבותה של בית לחם ההיסטורית והעולמית מחייבת את הרשות הפלסטינית להמשיך למשול בה ולהשקיע בה נוכחות משטרתית גדולה מדי יום, וזה גורם שלא מאפשר לפעילות הטרור להתפתח שם.
נזכיר כי מחנה דהיישה סובל מהזנחה, אבטלה ורמת חיים ירודה, כמו רוב מחנות הפליטים, אך ארגוני הטרור לא מצליחים להשתקע ולפעול בו מאחר והרשות רואה חשיבות עליונה לשמור על העיר בית לחם שקטה ונקייה מטרור.

5 צפייה בגלריה
חמושים פלסטינים המחנה הפליטים ג'נין
חמושים פלסטינים המחנה הפליטים ג'נין
מוגדרת כ"מבצר ההתנגדות", שהפכה לחממת טרור. חמושים בג'נין
(צילום: רויטרס/Raneen Sawafta)

ג'נין

מג'נין, או כפי שהיא מוגדרת בפי הפלסטינים "מבצר ההתנגדות", הפכה בשנים האחרונות למקלט לטרור וחממה למחבלים, במיוחד ממחנה הפליטים שפועל בתוכה. בג'נין פועלים כל הארגונים: גדודי חללי אל-אקצא, הג'יהאד האיסלאמי וחמאס, כולם תחת מטרייה אחת שנקראת "חטיבת ג'נין", שזוכה לאהדה עצומה בקרב הפלסטינים.
המחבל כמאל אבו בכר, שרצח בפיגוע בתחילת החודש את סייר עיריית תל אביב חן אמיר, התגורר בשנתיים האחרונות במחנה ג'נין. אחרי ביקורו של אבו מאזן ביולי האחרון בג'נין, חזרו מנגנוני הביטחון המסכל למשול בעיר ג'נין ובמחנה שלה תוך ביקורת ציבורית קשה מצד התושבים הפלסטינים שרובם בג'נין בעד התנגדות חמושה מאורגנת נגד ישראל.

רמאללה

מאזור רמאללה יצאו השנה שבעה מחבלים, למרות שמדובר במחוז הרשמי של הרשות הפלסטינית, שבו היא זוכה לאהדה ושיש בו נוכחות גדולה מאוד של כוחות מנגנוני הביטחון ומוסדות הממשלה הפלסטינית.
המחבל מועתז חוואג'ה, שרצח בפיגוע ירי ברחוב דיזנגוף את אור אשכר בחודש מרץ, הוא תושב נעלין - הכפר מנפת רמאללה שעד היום יוצאים תושביו להפגין נגד בניית גדר ההפרדה. אביו של חוואג'ה, סלאח אל-חוואג'ה, הוא בכיר חמאס בנפת רמאללה. כמוהו גם המחבל אחמד עיטאן, שביצע את הפיגוע בקדומים השנה, שגם הוא תושב הכפר קיביה שבנפת רמאללה. הדבר מצביע על כך שבדרך כלל יהיו אלה אנשי הכפרים בנפת רמאללה שיבצעו פיגועים.
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בנווה יעקב. בשועפט התפתח דור צעיר שתומך בהתנגדות חמושה
( צילום: יואב דודקביץ')

ירושלים

התושבים הפלסטינים במחוז ירושלים הם אזרחים תלושים מבחינת זהותם. הם אינם אזרחים פלסטינים ואינם ישראלים, למרות שהם מגדירים את עצמם פלסטינים ב-100%.
מחנה שועפט והשכונות בעוטף ירושלים כוללות ריכוזי אוכלוסייה מאוד גדולים וצפופים מתפתח שם דור צעיר שתומך בהתנגדות חמושה, אך לארגוני הטרור קשה להקים שם קבוצות או התארגנויות כמו באזורים פלסטינים אחרים, בגלל המודיעין החזק בתוך השכונות האלה.
מחבלים כמו חירי עלקם, שביצע את פיגוע הירי בנווה יעקב, או מוהנד מעיזרייה שביצע את פיגוע הירי במעלה אדומים, הם צעירים ללא שיוך ארגוני.