4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
טראמפ וביידן. "אין כבוד למנהיגות שלנו, זאת תקופה אפלה של אמריקה"
(צילום: AP, רויטרס)
נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, שמתמודד מחדש על המועמדות של המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות של 2024, השתמש אמש (שבת) בעסקת השבויים בין ישראל לחמאס כדי להתנגח ביריבו הנשיא המכהן ג'ו ביידן. "האם מישהו שם לב שחמאס החזיר אנשים ממדינות אחרות אבל עד כה לא החזיר שבוי אמריקני אחד? יש רק סיבה אחת לכך: אין כבוד למדינה שלנו או למנהיגות שלנו", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו Truth Social. "זאת תקופה מאוד עצובה ואפלה של אמריקה!".
כ-20 דקות לאחר מכן, כשהמשבר סביב שחרור הפעימה השנייה של החטופים עדיין היה בעיצומו, כתב טראמפ: "חמאס רוצה כעת עסקה טובה יותר עבור בני ערובה. זה לא הולך להיגמר טוב!". בשישי, ביידן דווקא הביע תקווה שהפסקת האש הזמנית תוארך ובני ערובה נוספים יוחזרו. עוד אמר ביידן כי המטרה שלו היא לכלול בפעימות הראשונות לפחות שתי אזרחיות אמריקניות.
הכותרת
איך מטפלים בחטופים ששוחררו?
29:04
4 צפייה בגלריה
רכבים של הצלב האדום מגיעים למעבר רפיח
רכבים של הצלב האדום מגיעים למעבר רפיח
רכבים של הצלב האדום מגיעים למעבר רפיח, אמש. טראמפ טען: "חמאס רוצה כעת עסקה טובה יותר עבור בני ערובה"
(צילום: Photo by AFPTV / AFP)
המהלומות של טראמפ נגד ביידן בהקשרי המלחמה לא התחילו אמש, ובריאיון לפני שבועיים לערוץ האמריקני בספרדית "יוניוויז'ן" אמר כי "התקפות החמאס האלה הן בושה. למרבה הצער, דולרים של משלמי המסים האמריקנים עזרו לממן את התקיפות האלה, שלפי דיווחים רבים הגיעו מממשל ביידן".
גם לפני כחודש, בכנס של "קואליציית היהודים הרפובליקנים", טראמפ האשים כי "חולשתו של ג'ו ביידן גרמה למתקפה על ישראל" ואמר כי "אנחנו נותנים לעזה 100 מיליון דולר, אבל החמאס לוקח 100% מזה. זה בלתי מתקבל על הדעת". לדברי טראמפ, "אם הייתי נשיא, המתקפה על ישראל לעולם לא הייתה מתרחשת".
בריאיון ב"יוניוויז'ן" אמר גם הנשיא לשעבר כי "לישראל יש את כל הזכות להגן על עצמה בכוח מוחץ", אך מנגד הבהיר כי ארה"ב לא צריכה להתערב במלחמה, אלא "פשוט לתת לה להתגלגל" כי "הרבה אנשים מתים" ו"אין מה לעשות בנידון".
4 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בצפון רצועת עזה, שבוע שעבר. טראמפ: ארה"ב לא צריכה להתערב במלחמה, צריך לתת לה להתגלגל
(צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)
באותו ריאיון תקף טראמפ גם את ישראל, וטען כי היא נכשלת בעבודת ההסברה בעולם ו"הצד השני מנצח". לדברי הנשיא לשעבר, אין עוד שנאה בעולם ובהיסטוריה האנושית כמו השנאה של הפלסטינים כלפי ישראל וכלפי היהודים, "וכנראה גם נהפוך הוא".
גם בימים הראשונים למלחמה, טראמפ לא פספס הזדמנויות לתקוף את ישראל, וגם את ראש הממשלה בנימין נתניהו - לו הוא שומר טינה עוד מאז שבנובמבר 2020 הוא התקשר לברך את ביידן על ניצחונו בבחירות - ניצחון אותו טראמפ עדיין ממשיך להכחיש. בריאיון לרשת "פוקס ניוז" בחודש שעבר, אמר טראמפ על נתניהו כי "הוא לא היה מוכן וישראל לא הייתה מוכנה". לדבריו, "תחת טראמפ, הם לא היו צריכים להיות מוכנים".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו
נתניהו. טראמפ טען: "הוא לא היה מוכן וישראל לא הייתה מוכנה"
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, pool)
חמישה ימים אחרי הטבח של ה-7 באוקטובר, חזר טראמפ שוב על הטענה ש"ישראל לא הייתה מוכנה". בנאום בפאלם ביץ' שבפלורידה, אמר טראמפ גם: "כשאתה מדבר על המודיעין או על דברים שכשלו בשבוע האחרון, הם חייבים לסדר את זה בגלל שהם לוחמים בכוח שעלול להיות חזק מאוד. הם נלחמים, פוטנציאלית, באיראן".
"שמעתי את בכירי הביטחון של ביידן שאמרו שלשום – 'אנחנו מקווים שחיזבאללה לא יתקוף מהצפון, זו נקודת התורפה'", הוסיף טראמפ, ומתח ביקורת - תוך שייתכן שהוא מתכוון לשר הביטחון יואב גלנט: "חיזבאללה מאוד חכמים, ולהם יש איזה שר הגנה לאומי או משהו שאומר – אני מקווה שחיזבאללה לא יתקוף אותנו מהצפון. מי שמע על אידיוט שאומר דבר כזה".
טראמפ בביקורת על ישראל ונתניהו

נראה שעד כה הביקורת על ישראל לא פגעה בטראמפ. לפי אתר הסקרים "538", הנשיא לשעבר מוביל בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית ברוב מוחץ של 60.3% - כשהמועמד שאחריו מושל פלורידה רון דסנטיס עומד על 12.6% בלבד.
גם בכל הנוגע לבחירות הכלליות, בממוצע הסקרים שנערכו בשבועיים האחרונים - טראמפ מוביל על ביידן בכ-4.3%. עוד ניתן לראות ב"538" כי ממוצע הסקרים מראה שרק 38.9% מרוצים מביידן כנשיא, בעוד 42.1% רואים את טראמפ ב"אור חיובי".