מקשר את הממשלה הנוכחית לעליית מדרגה בפשיעה בחברה הערבית, מייחס לבכיריה מעורבות מעשית בהחלטות של הממשלות הקודמות, נותן קרדיט למשטרה ובמקביל תוקף את בתי המשפט והפרקליטות, ומבטיח להמשיך לתמוך ביו"ר מפלגתו: אחרי שכיהן בעבר כשר המשפטים וכשר לביטחון הפנים, אמר היום (ב') ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) בריאיון לאולפן ynet: "יש לנו משטרה שסורסה לאורך השנים".
עיקר הטענות של הממשלה הנוכחית בראשות נפתלי בנט בכל הקשור למאבק מול הפשיעה בחברה הערבית, שגבתה מתחילת השנה את חייהם של 105 אזרחי המדינה, מופנות לממשלות שאותן הוביל במשך 12 שנה יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו. "הפשיעה הערבית אכן לא התחילה לפני ארבעה חודשים וגם לא לפני שנתיים וזו המשימה המרכזית שניצבת לפתחה של משטרת ישראל ובמידה רבה גם מדינת ישראל כי זה לא המשטרה לבדה", אמר בתגובה ח"כ אוחנה.
הוא הוסיף: "גם כשהמשטרה עושה את העבודה מצוין ותופסת את העבריינים ומביאה אותם לבתי המשפט, אלה משחררים או לחילופין הפרקליטות מגיעה להסדרי טיעון מגוחכים. לא כך ממגרים פשיעה. אני כן יכול להגיד שיש בחודשים האחרונים עליית מדרגה מדאיגה מאוד, שבאה לידי ביטוי ברצח של השוטר בנהריה, בירי לעבר ביתו של ניצב ג'מאל חכרוש ובאירועים האלימים שראינו כלפי שוטרים בכפר קאסם".


- אתה בעצמך אומר "זה לא התחיל לפני ארבעה חודשים", אי אפשר להתחמק מהביקורת על האחריות שלכם. "בסך הכול הייתי שנה השר לביטחון הפנים, ובשנה הזאת עשינו כמה פעולות מאוד משמעותיות. ההקמה של האגף לסיכול פשיעה בחברה הערבית החלטת ממשלה מתוקצבת שעברה בזמן ממשלת מעבר זה דבר מאוד לא שגרתי. הקמת מפקדות משימתיות בטובא זנגרייה, ברהט, בטייבה, ברמלה, בלוד ובמקומות נוספים".
- בשורה התחתונה זה לא הניב תוצאות. "אתה זורע זרעים, אתה מטפח את השתיל, בסוף יבוא היום שגם תקצור את הפירות אבל אתה צריך לעשות את המעשים הנכונים כדי שבבוא היום מישהו יקטוף את הפירות. אולי זה לא יהיה אתה, אולי אלו יהיו הבאים אחריך. הממשלות האלה, האחרונות, הקימו בשלוש-ארבע השנים האחרונות תחנות משטרה יותר מאשר ב-70 השנים שקדמו לכך. גם בזמן כהונתו של השר ארדן הוקמו תחנות משטרה ביישובים הערביים יותר מאשר ב-70 השנים שקדמו לכך".
- אז לדעתך נראה בעוד כמה חודשים ירידה דרסטית בפשיעה? "אני לא יודע להגיד לך בעוד כמה זמן, אני כן מאמין שזה יקרה בשנים הקרובות. בסוף אנחנו מגיעים משטרה ולבתי המשפט, אבל לפני שמגיעים לשם יש את מערכות החינוך, מערכות הרווחה, השלטון המקומי שיכול בהחלט לתרום את חלקו".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער ונפתלי בנט
גדעון סער ונפתלי בנט
השר סער ורה"מ בנט. "היו חלק מהממשלות הקודמות"
(צילום: ערוץ כנסת)
יום אחרי שראש הממשלה בנט אמר לשרים בהתייחסו להידרדרות בפשיעה בחברה הערבית "אנחנו מאבדים את המדינה", הגיב ח"כ אוחנה במורת רוח. "נפתלי בנט לא נחת מהירח, הוא היה חבר בממשלות ישראל כולן ובקבינטים המדיניים-ביטחוניים של השנים האחרונות. כמותו גם רוב הממשלה, כולל שר המשפטים סער וכולל רבים שכאילו נחתו מאיזה שום מקום ואומרים 'מה אתם עשיתם כל השנים?'. אתם הייתם חלק מהממשלות האלו ונעשו דברים רבים".
ח"כ אוחנה אמר עוד: "אנחנו צריכים את המערכות כולן. הייתי בוועדה לביטחון הפנים בכנסת לפני שבוע ונתתי דוגמה לפסק דין מגוחך. בן אדם שנתפס עם אקדח ומשתיק קול וכדור בקנה, בורח מהשוטרים, בלי לוחית זיהוי, מסכן את התעבורה - 24 חודשי מאסר. אז כל עוד הפרקליטות ובתי המשפט לא יירתמו למערכה הזו ויטילו עונשים כבדים ומרתיעים, אנחנו לא באמת נראה תוצאות אמיתיות".

"ההתייחסות לכל רצח היא במלוא החומרה"

בהתייחסו לטענה שהמשטרה משקיעה פחות במיגור הפשיעה בחברה הערבית מאשר בחברה הכללית-יהודית, אמר אוחנה: "זו עלילת דם ושמעתי אותה עולה מקרב חלק מחברי הכנסת הערבים. אפילו השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אומר 'שנים הייתה גישה שכל עוד הם רוצחים אחד את השני, זה לא מעניין אותנו'. מעולם לא הייתה גישה כזו, לא במשטרה ולמיטב ידיעתי אצל שום גורם אחר. ההתייחסות לכל רצח היא במלוא החומרה".
- מה הציון שאתה נותן לשר בר-לב ולראש הממשלה בנט בנושא הזה? "אני לא נותן ציונים, אבל אני כן חייב להגיד דבר אחד. זיהיתי בשנה הזאת שבה הייתי השר לביטחון הפנים שיש לנו משטרה שסורסה לאורך השנים ולא כמו שאומרים בגלל תקציבים. דווקא בעשור האחרון תקציב המשטרה עלה פי שניים".
- מי סירס אותה? "החל מלפני 20 שנה, 'ועדת אור' דרך מח"ש ודרך בתי המשפט והפרקליטות והיועמ"ש ואני יכול לתת שלל דוגמאות. השוטרים חוששים. הם לא חוששים מהעבריינים, הם חוששים ממה יעשו להם בבתי המשפט ובפרקליטות ובהעמדה לדין ובמניעת דרגה וכו'. מה שאני ניסיתי לעשות בשנה הזאת זה להפוך את המגמה, לתת גיבוי, לתת גב, לחזק את השוטרים. בכל מקרה שבו שוטר היה מעורב בשימוש בנשק, כמובן בנסיבות של סכנת חיים, שמעתי את הנסיבות וחיזקתי את השוטרים. הענקתי להם תעודות הערכה. זה פשט כאש בשדה קוצים והשוטרים באמת הרגישו שיש להם גב.
"לעומת זאת, בשבוע הראשון שלו בתפקיד, השר בר-לב שומע שבדיר אל-אסד שוטרים ירו בנשק מתוך סכנת חיים. הוא מבקש בתוך 24 שעות תחקיר מדוע שוטרים ירו בנשק. את יודעת מה התוצאה של דיר אל-אסד? כפר קאסם. זה מה שקרה כמה חודשים אחר ששלושה שוטרים חמושים מותקפים על ידי 30-20 עבריינים שמכים בהם נמרצות באגרופים. אין משטרה בעולם ששוטרים כאלה לא היו עושים שימוש בנשק, ולצערי השוטרים האלה לא עשו שימוש בנשק וזה דבר רע מאוד".
4 צפייה בגלריה
עומר בר לב באולפן ynet
עומר בר לב באולפן ynet
השר בר-לב. "המשטרה סורסה"
(צילום: הדר יואביאן)
- איך איבדנו את המשילות בנגב? "אין מחוז שביקרתי בו מתוך שבעת המחוזות במשטרת ישראל יותר מאשר מחוז הדרום. לא רק בגלל שאני בא מהדרום ויליד באר שבע, אלא גם בגלל ששם באמת יש מצוקה קשה וראיתי זאת. היו כמה אירועים מאוד מתוקשרים, למשל המעשה הנפשע שנעשה בילדה בת 10, למשל הפריצה לבסיס שנגנבו ממנו 90 אלף כדורים. כל המקרים האלו פוענחו על ידי המשטרה והעבריינים הובאו לדין. מה נעשה איתם בבתי המשפט או בפרקליטות? זו שאלה אחרת".
- אז אתה אומר שבסופו של דבר, בתי המשפט המקלים הם אלו שגורמים לאובדן ההתרעה. "אני חושב שבהחלט. בתי המשפט הם חוליה מרכזית בשרשרת של אכיפת החוק, בשרשרת של מניעת עבריינות, גם בחברה הערבית וגם בכליל. לצערי, לא רק בתי המשפט. גם הפרקליטות שמגיעה להסדרי טיעון עם העבריינים לא הבינה את גודל השעה. אנחנו צריכים לדרוש ענישה הרבה יותר מחמירה כדי להרתיע את העבריינים ובכך לצמצם, לא למגר כי אף מדינה לא מיגרה את הפשיעה, אבל לצמצם אותה באופן משמעותי".
4 צפייה בגלריה
קובי שבתאי
קובי שבתאי
המפכ"ל שבתאי. "הוא נערך עם כל המשטרה בצורה הכי רצינית"
(צילום: אלעד גרשגורן)
ח"כ אוחנה, שהיה השר לביטחון הפנים בזמן האסון במירון שבו נספו 45 בני אדם, עשוי להיקרא למתן עדות בוועדת החקירה הממלכתית שחוקרת את נסיבותיו. אחרי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי במשטרה הועלתה אפשרות מבעוד מועד של סכנת צפיפות וראש אגף המבצעים לשעבר במשטרה ניצב אמנון אלקלעי אף טען בוועדת החקירה כי המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי סירב להצעתו להגביל את כמות הקהל בהילולה, אמר אוחנה: "כל הדיונים התמקדו בסוגיית הקורונה".
אוחנה אמר עוד בהתייחסו לעדויות בוועדת החקירה: "היינו במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, אם כי בשלב הזה כבר הגיעו החיסונים ולכן כבר לא הייתה הצדקה למנוע את האירוע כמו שהייתה הצדקה שנה קודם לכן. להזכירך, בכל יום שישי באותה תקופה ראינו עשרות אלפי מתפללים בהר הבית, ראינו אלפי אנשים ברחובות הסמוכים לבלפור, ולומר דווקא לחרדים 'נסגור לכם את האירוע' - לא הייתה הצדקה לכך".
- לא שמעת בישיבות האלה אזהרה של גורם מקצועי במשטרה? "לא, מפני אירוע כזה לא. אבל בוודאי שנערכים לכל תרחיש, בפרט לאירוע רב-נפגעים. יצאו אגב תרגולים, לדעתי יום לפני האירוע נעשה תרגול פינוי אירוע רב-נפגעים כדי שאם חס וחלילה יקרה אירוע מכל סוג שהוא, אז יהיה אפשר לפנות את הפצועים במהירות. אני אמרתי לכל אורך הדרך שנשתף פעולה עם כל גוף בדיקה שייקבע ואני מקווה שיגיעו למסקנות".
- מה החלק של המפכ"ל באירוע הזה? "אני חושב שהמפכ"ל נערך יחד עם כל משטרת ישראל בצורה הכי רצינית לאירוע הזה. זו חוכמה מאוד קטנה לבוא בדיעבד אחרי שקרה כזה אסון ולהגיד 'איך לא ידעתם?'. האירוע נערך עשרות שנים באותה מתכונת".
4 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
"הליכוד היא תנועה דמוקרטית". ח"כ אוחנה באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס )
על המתיחות בליכוד, שעלתה בין היתר אחרי הודעתו של ח"כ יולי אדלשטיין להתמודד לראשות המפלגה, אמר ח"כ אוחנה: "אינני יודע למה לא מתקיימת היום ישיבת סיעה. זה קורה מפעם לפעם שלא מתקיימת ישיבת סיעה. לפעמים זה תלוי בלו"ז של ראש התנועה שלנו, לפעמים זה תלוי בגורמים אחרים. אני לא רואה שום משבר, להפך - אני חושב שאנחנו מוכיחים שהליכוד היא תנועה דמוקרטית ושניתן לערער בה על מנהיגותו של ראש התנועה וניתן לקיים גם בחירות פנימיות".
- אתה תתמוך בנתניהו בפריימריז לכשיהיו? "כל עוד אני אהיה סבור שנתניהו הוא האדם הנכון לעמוד בראש התנועה ובראש המדינה שלנו, ואני אכן כך סבור והוא מעוניין להיות ראש התנועה, אז אני אתמוך בו, כן".
בנוגע לכוונתו של שר המשפטים גדעון סער לקדם את הצעת החוק שלפיה נאשם בפלילים לא יוכל להרכיב ממשלה, אמר ח"כ אוחנה: "אני חושב שזו בושה וחרפה גם לגדעון סער הפחדן וגם לכל מי שיתמוך בהצעת החוק הזו. שר משפטים שעל פי הסקרים לא עובר את אחוז החסימה מרשה לעצמו לחסום את מי שיש לו את התמיכה הציבורית הרחבה ביותר כמועמד לראשות ממשלה. חוקים כאלה הם אנטי-דמוקרטיים".