השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, התייחס בפתיחת נקודת משטרה חדשה בנמל עכו - שנה אחרי שננטשה והוצתה בעת המהומות - לפרשת "הסרסור בסוהרות", לאחר חשיפת ynet לפיה מחבל חשוד בעבירות מין חמורות בחיילות ששירתה כסוהרת. "העדויות שמתפרסמות מזעזעות", אמר אחר הצהריים (יום א') בר-לב. "מדובר בליקוי מאורות שאסור שיחזור על עצמו. המקרים הללו התרחשו לפני כארבע שנים, אבל צריך להפוך כל אבן כדי לוודא שהדברים האלה הם נחלת העבר".
"אני מתחייב שנטפל ביד קשה ביותר ובאפס סובלנות כלפי מי שפגע בנשים, שיפגע בנשים ושפוגע בנשים, בין אם באלימות מינית או באלימות אחרת", הוסיף השר בר-לב. "אני גם קורא לכל מי שהוטרדה ומוטרדת לא להסס ולפנות לדרגים שמעליה. לא ניתן יד לטיוחים. מי שייתן יד לטיוחים - יודח". הוא הוסיף כי יש צורך "להפוך כל אבן כדי לוודא שהדברים האלה הם נחלת העבר".
5 צפייה בגלריה
הסוהרת לשעבר שחשפה כי נאנסה על ידי אסיר ביטחוני, והשר בר לב שמבטיח: "לא יהיה טיוח"
הסוהרת לשעבר שחשפה כי נאנסה על ידי אסיר ביטחוני, והשר בר לב שמבטיח: "לא יהיה טיוח"
הסוהרת לשעבר שחשפה כי נאנסה על ידי אסיר ביטחוני, והשר בר לב שמבטיח: "לא יהיה טיוח"
(צילום: נדב אבס )
5 צפייה בגלריה
עמר בר לב, יעקב שבתאי, יורם סופר ושמעון לנקרי
עמר בר לב, יעקב שבתאי, יורם סופר ושמעון לנקרי
השר בר לב והמפכ"ל שבתאי בטקס חניכת נקודת המשטרה החדשה בעכו. "להפוך כל אבן כדי לוודא שזו נחלת העבר"
(צילום: גיל נחושתן)
במרכז פרשת "הסרסור בסוהרות", נזכיר, עומדים שורה של מקרים שהתרחשו לכאורה בכלא גלבוע בין השנים 2014 ל-2017. לפי החשד, קציני המודיעין בכלא נהגו להיענות לדרישתו של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, ולהעביר לאגף שבו הוא כלוא סוהרות בהתאם לדרישתו. עטאללה ביצע לפי החשד מעשים מגונים בסוהרות בהזדמנויות רבות, וכל זאת בידיעה ובהסכמה לכאורה של בכירים בכלא.
הפרשה אמנם נחשפה כבר ב-2018, אולם החקירה שנפתחה אז נסגרה בסופו של דבר כשברקע שורה של מחדלים שנחשפו לאחרונה ב-ynet, כגון העובדה שהחוקר שאליו התלוננה אחת הסוהרות לא העביר את החקירה ליחידה הנדרשת, להב 433, ואף חשף בפני קצין המודיעין בכלא כי החיילת התלוננה לגביו. הפרשה פרצה מחדש בנובמבר אשתקד, אז העיד מפקד כלא גלבוע גונדר-משנה פרדי בן שטרית בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחה מהכלא והתוודה כי "סרסרו בסוהרות כדי לספק צרכים מיניים למחבלים". בן שטרית לא פיקד על הכלא באותה תקופה, אך דבריו עוררו סערה ציבורית שהביאה את פרקליט המדינה עמית איסמן לפתוח מחדש את תיק החקירה בדצמבר 2021.

בימים האחרונים עוררו החשיפות ב-ynet וב"ידיעות האחרונות" סערה מחודשת, ובראשם עדותה של אחת החיילות לשעבר, שלפיה נאנסה על ידי אסיר ביטחוני במהלך שירותה בכלא כסוהרת. על הפרשה עדיין מוטל צו איסור פרסום שמגביל את היכולת לפרסם פרטים רבים ממנה, והיום הגישו ynet ו"ידיעות אחרונות" בקשה להסרתו. השר בר-לב עצמו, וכך גם השרה מרב מיכאלי, קראו להסרת הצו.
גם ראש הממשלה יאיר לפיד הביע הבוקר זעזוע מהחשיפות האחרונות בפרשה. "לא יכול להיות שחיילת בצה"ל נאנסת במהלך שירות בידי מחבל", אמר לפיד בפתח ישיבת הממשלה. "אתמול שוחחתי בעניין ארוכות עם השר לביטחון פנים ועם נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי", הוסיף לפיד, וציין כי הוצגו בפניו הצעדים שנעשו בשב"ס כדי לוודא שמקרה מסוג זה לא יקרה שוב: "המקרה, שקרה בתקופת הממשלה הקודמת, נמצא תחת צו איסור פרסום, אבל הוא צריך להיחקר והוא ייחקר. נוודא שהחיילת מקבלת סיוע, נמצה את הדין עם האשמים, ונבטיח שזה לא יקרה שוב".

המפכ"ל מבטיח: "נדחוק החוצה את העבריינים"

תחנת המשטרה שבה דיבר אחר הצהריים בר-לב נפתחה ארבעה ימים אחרי פרסום דוח מבקר המדינה על המחדלים בזמן הפרעות ב"שומר החומות". במקביל, נחנך בעיר פרויקט "עיר בטוחה", הכולל הגדלה של מספר המצלמות החכמות בעיר העתיקה ובשכונות המעורבות, שימוש בטכנולוגיה ו"הגברת הכוח המגיב".
5 צפייה בגלריה
עמר בר לב, יעקב שבתאי, יורם סופר, ניר ג'מבר ושמעון לנקרי
עמר בר לב, יעקב שבתאי, יורם סופר, ניר ג'מבר ושמעון לנקרי
הטקס היום בעכו. שבתאי: "עושים היסטוריה ומחזקים את המשטרה בעיר"
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
עמר בר לב ויעקב שבתאי
עמר בר לב ויעקב שבתאי
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
 סנ"צ ניר ג'מבר, מפקד תחנת עכו במשטרה, בהצהרה לתקשורת
 סנ"צ ניר ג'מבר, מפקד תחנת עכו במשטרה, בהצהרה לתקשורת
ניר ג'מבר, שמונה למפקד תחנת זבולון ויועלה בדרגה
( צילום: אביהו שפירא )
באירוע נאם גם המפכ"ל יעקב שבתאי. בתחילת דבריו הוא הודיע כי מפקד תחנת זבולון הבא - התחנה שאחד מקציני המשטרה שלה ביצע את הירי שממנו נהרג סלומון טקה - יהיה ניר ג'מבר, שעלה מאתיופיה ב-1983. ג'מבר, שיועלה כעת לדרגת ניצב-משנה, שימש עד כה כמפקד תחנת עכו.
טקה, נזכיר, נהרג ביוני 2019 כתוצאה מירי של קצין משטרה שבעת שלא היה בתפקיד ביקש להתערב בסכסוך בין נערים בקריית חיים, וטען כי חש מאוים. הקצין ירה ככל הנראה כדור לרצפה כדי להרחיק ממנו את הנערים - אך הכדור ניתז מהקרקע, פגע בטקה בן ה-18 והרג אותו. המוות הוביל להפגנות ענק ברחבי ישראל, במחאה על יחס המשטרה והמדינה כלפי בני העדה האתיופית. הקצין מואשם כעת בגרימת מותו ברשלנות של טקה.
"היום אנו עושים היסטוריה, מחזקים את משטרת ישראל בעכו שהייתה ממוקדי הפרעות בשומר חומות", אמר היום המפכ"ל על פתיחת הנקודה המחודשת. "הודות לטכנולוגיה מתקדמת ושיתוף פעולה בין המשטרה, הרשות והתושבים - העיר העתיקה בעכו הופכת למרכז שיטור חזק עם שליטה נרחבת של המשטרה על הנעשה בעיר. הדבר יביא לשיפור תחושת הביטחון ולדחיקה החוצה של העבריינים".

במשטרה אמרו כי ההחלטה על יישום הפרויקט התקבלה על רקע אירועי "שומר חומות", אז התמודדה המדינה עם הפרות סדר קיצוניות בערים מעורבות ובמוקדים נוספים, "וכחלק מהחלטת ממשלה 549 לטיפול בתופעות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, שיעדיה: העמקת שלטון החוק, חיזוק תחושת הביטחון האישי, הגברת ההרתעה, העלאת אמון הציבור, הנגשת שרותי המשטרה לאזרח ושיפור הקשר עם התושב".
הם הוסיפו כי התפיסה המתמקדת במניעת עבירות טרם התרחשותן, לצד חיזוק המענה המבצעי לאירועים בזמן אמת. "התוכנית היא חלק ממאמץ לאומי משותף של משטרת ישראל עם המשרד לביטחון פנים, גורמי אכיפה שונים, הקהילה והרשות המקומית ובמסגרתה נפרסה תשתית טכנולוגית, חוזקו כוחות מבצעיים בתחומי השיטור, החקירות, המודיעין וקשרי קהילה", הוסיפו.
ראש העיר עכו, שמעון לנקרי, אמר בטקס: "אני עוד לא התאוששתי מהאירועים הקשים בשומר החומות. היום אנחנו עושים תיקון. ביטחון אישי צריך לבוא לפני חינוך, רווחה ודברים נוספים. אסור שבן אדם יפחד ללכת בעירו".