8 צפייה בגלריה
מהפינה הימנית למעלה, לפי כיוון השעון: רס"ן ר', סרן ת', רס"ן ש', רס"ן א', רס"ן ל' ורס"ן י'
מהפינה הימנית למעלה, לפי כיוון השעון: רס"ן ר', סרן ת', רס"ן ש', רס"ן א', רס"ן ל' ורס"ן י'
מהפינה הימנית למעלה, לפי כיוון השעון: רס"ן ר', סרן ת', רס"ן ש', רס"ן א', רס"ן ל' ורס"ן י'
(צילום: דובר צה"ל)
קציני המודיעין של אוגדת איו"ש מחברים בין יכולות המעקב של יחידת 8200, ששמורות בדרך כלל לזירות כמו סוריה ולבנון, ללוחמי היחידות דובדבן ואגוז. הם מזהים שרוב האוכלוסייה הפלסטינית "מקללת" בכל פעם שפיגוע פוגע בפרנסה המקומית, ולפעמים גם יוצאים לשטח אל הלוחמים שבצירים כדי לוודא שההתרעה המודיעינית הובנה כהלכה. שש קצינות וקציני המודיעין של החטיבות המרחביות באוגדת איו"ש הפכו בחודש האחרון לעסוקים ולמוטרדים ביותר בגזרתם.
סרן ת', קצינת המודיעין של החטיבה המרחבית מנשה שחולשת על גזרת ג'נין, חוותה כמה כישלונות מאז תחילת גל הטרור האחרון. היא שמעה לראשונה על הפיגוע ברחוב דיזנגוף מהדיווחים בתקשורת כאשר הגיעה לביתה להפוגה קלה, וקיוותה שלא מדובר במחבל שיצא מהגזרה שלה. "כשהבנו באמצע הלילה שהמפגע יצא מהחטמ"ר שלנו חזרתי מיד לבסיס, כי ידעתי שיהיו לכך משמעויות מיידיות על מה שיקרה בגזרה עוד באותו הלילה", סיפרה סרן ת' בשיחה משותפת שקיימנו יחד עם עמיתיה לאוגדה. "אנחנו מבינים שמחבלים ימצאו את הדרך לחדור לישראל גם אם תיבנה חומה סביב הגזרה, אבל זה היה מתסכל כי אנחנו עובדים קשה בהגנה ובהתקפה ומצליחים לסכל פיגועים".
8 צפייה בגלריה
הזירה בתל אביב
הזירה בתל אביב
"הפלסטינים מקללים כשמחבל גורם לפגיעה בפרנסה שלהם". זירת הפיגוע בדיזנגוף
(צילום: טל שחר)
8 צפייה בגלריה
 זירת הפיגוע בבני ברק
 זירת הפיגוע בבני ברק
"מחבלים תמיד יצליחו לחדור לישראל, אבל אנחנו עובדים קשה ומצליחים לסכל פיגועים". זירת הפיגוע בבני ברק
( צילום: AFP)
הקצינה הצעירה העידה על ההגבלות שהוטלו על התושבים בגזרת ג'נין, שתנועתם הוגבלה על ידי ישראל באופן משמעותי לנוכח גל הטרור. "ההגבלות פוגעות בתושבים כלכלית, ופלסטינים רבים מקללים כשהם מגלים שמחבל שיצא מקרבם הביא אותם למצבם הנוכחי", סיפרה סרן ת', "הופתעתי כשגיליתי שהמחבל שביצע את הפיגוע בבני ברק יצא מכפר יעבד, כי הוא חצה דרך שער שמיועד לשפר את המצב הכלכלי של הפלסטינים". עוד אמרה סרן ת' כי "אלו הגבלות שקיווינו שלא נצטרך להטיל, אבל ההשפעה ניכרת בשטח. גם סגירת קו התפר. עלינו להסתכל על התמונה הרחבה ולאתר סממנים למיגור גל הטרור כמו פעילות הלחץ שאנחנו מבצעים בעומק השטח הפלסטיני".
דרומה מגזרת ג'נין, קצינת המודיעין של החטיבה המרחבית אפרים, רב סרן ל', משתתפת סביב השעון במרדפים אחרי מבוקשים, שחודרים לשטח ישראל דרך פרצות השב"חים בגדר ההפרדה. גם היא שמעה על הפיגוע בדיזנגוף בביתה ומיהרה לחזור לגזרה: "אני כן מזהה רצון באוכלוסיה הפלסטינית לנתק כל קשר עם המחבלים, וגם את הגינויים של הרשות, לצד העובדה שהפיגועים האלה נותנים השראה למפגעים בודדים נוספים".
8 צפייה בגלריה
הרכב של המחבל
הרכב של המחבל
"יש בקרב הפלסטינים רצון לנתק כל קשר עם המחבלים". זירת הפיגוע בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
8 צפייה בגלריה
הפגנה בשייח ג'ראח
הפגנה בשייח ג'ראח
רס"ן ר': "האירועים בשיח ג'ראח תרמו למתיחת עוד לפני הפיגועים"
(צילום: AFP)
רב סרן ר', קצינת המודיעין של החטיבה המרחבית עציון שחולשת על גזרת בית לחם, מציינת כי אירועים נוספים תרמו למתיחות שהתפתחה לגל הטרור הנוכחי, עוד לפני הפיגוע בבאר שבע. "ברשות הפלסטינית חוו שביתת מורים בכל מוסדות החינוך, שגרמה לצעירים ולנוער להיות חסרי תעסוקה לאורך היום, והיו גם האירועים סביב שכונת שייח ג'ראח בירושלים". רב סרן ר' אמרה כי החטיבה מנתחת את נתיבי החדירה של השב"חים דרך הפרצות בגדר ההפרדה, וכך ממקדים את פעילות הכוחות לחסום אותם.
קצין המודיעין של החטיבה המרחבית יהודה, רב סרן ש', מתמודד עם חברון, העיר ה"חמאסית" ביותר בגדה. טרם יצאו מחבלים מחברון בגל הטרור הנוכחי, אך רב סרן ש' טוען כי מצב זה יכול להשתנות במהירות. "אני מזהה הסתה רחבה ורואה בבירור מי ראש הנחש שמפיץ אותה", תיאר רב סרן ש', "זה כבר לא בשוליים, ההסתה הזו משפיעה על חלקים גדולים בציבור בחברון, והיא מתבטאת בעלייה בכמות האינדיקציות לביצוע פיגועים".
8 צפייה בגלריה
זירת הירי
זירת הירי
"יש הסתה רחבה ורואים בבירור מי מפיץ אותה, זה כבר לא בשוליים"
8 צפייה בגלריה
קבר יוסף לאחר האירוע
קבר יוסף לאחר האירוע
"המבוגרים בשכם התנגדו להשחתת קבר יוסף, הצעירים תמכו"
חטיבת יהודה עצרה מספר פעילי דאעש בתחילת החודש במסגרת מבצע גדול שהובילה מחשש להתעוררות של תאים רדומים בחברון לנוכח הפיגועים בבאר שבע ובחדרה, שמבצעיהם הזדהו עם ארגון המדינה האיסלאמית. רב סרן ש' מסר כי "יש עלייה בטרור העממי, אבל אנחנו נערכים באופן מדויק ככל הניתן. השבוע כוח מבצעי הצליח לירות ולפגוע במחבלים שתכננו להשליך בקבוקי תבערה על הצירים - בעקבות מודיעין שהעברנו כיצד והיכן להתמקם במארב". עוד אמר רב סרן ש' כי החטיבה פועלת נגד תופעת הפרצות בקו התפר: "ידענו שיש שם חור שחור, צריך עוד הרבה כוחות כדי לסגור את הגדר הרמטית, אבל כעת יש יותר קשב לנושא".
רב סרן א', קצין המודיעין של החטיבה המרחבית שומרון, סיפר על המצב הנפיץ בגזרה, שבה מחבלים הצליחו פעמיים בחודש האחרון להשחית את קבר יוסף. "מדובר בחיכוך פנים פלסטיני מעניין - המבוגרים בשכם מתנגדים לפגיעה במתחם כי הוא נחשב למקום קדוש גם עבור המוסלמים, בניגוד לצעירים שתומכים בהשחתה". עוד סיפר רב סרן א' כי בערים ובכפרים שבגזרה נראות הפגנות סולידריות עם תושבי ג'נין: "הפעילות אצלנו בסופו של דבר היא במספר צירים, בהם מניעת פיגועים, הפעילות נגד טרור עממי וכן נגד המפגעים הבודדים".
8 צפייה בגלריה
עימותים בסילוואד
עימותים בסילוואד
"הגעתי לשטח אישית ווידאתי שהחיילים ערוכים לסכל את חוליית המחבלים שיצאה מסילוואד"
בחטיבה המרחבית בנימין, שאחראית על רמאללה, נרשם השבוע אירוע חריג כאשר כוחות החטיבה ירו טיל לאו לעבר המבנה שבו התבצרה חוליית המחבלים בסילוואד שתכננו לבצע פיגוע מיידי. קצין המודיעין של החטיבה, רב סרן י', סיפר שהיערכות החטיבה נערכה זמן רב לפני הסיכול המוצלח של החוליה, שכללה גם את המחבל שהיה מעורב ברצח מלאכי רוזנפלד. "נערכנו בחודשים האחרונים מתוך הבנה שתהיה הסלמה לקראת הרמדאן", אמר רב סרן י', "האצנו מאפס ל-200 יחד עם השב"כ, ועצרנו מראש מאות פלסטינים שהיו עלולים לבצע פיגועים".
על ההיערכות למבצע בסילוואד, סיפר רב סרן י': "אני עברתי אישית מטרמפיאדה לטרמפיאדה כדי לוודא שהלוחמים בשטח מבינים את ההתרעה לפיגוע שהעברתי להם, ושכל החמ"לים מעודכנים על המבצע בזמן אמת. הכלים שקיבלנו מיחידות כמו 9900 ו-8200 עוזרות המון, ואפשרו באחד המקרים לזהות מחבל שיידה אבן מרכב חולף, פחות מחצי שעה אחרי שעשה זאת".