לא במקרה נחשבת ירושלים לאחת הערים הנפיצות בעולם. האוכלוסייה המגוונת, המשמעות הדתית ונוכחות סמלי השלטון של המדינה, מזמינים כל העת מחאות שלעיתים קרובות מתובלות באלימות, וכל זאת בזמן שכוחות הביטחון בבירה מתמודדים סביב השעון מול אירועי טרור שוחקים ומתישים. אל מול סיטואציות מורכבות שבהן נאלצים שוטרי מחוז ירושלים להתמודד מול הפרות סדר קשות, עלבונות ואלימות פיזית של ממש מצד פורעי חוק, לעיתים קרובות מדי תועדו כמה מהם מפנים כוח בוטה כלפי מפגינים.
רק שלשום, למשל, תיעדו חרדים בלש מפעיל אלימות קשה נגד אזרחים - ובעקבות תלונה של אחד מהם נפתחה חקירה במח"ש, והשוטר ייחקר ביום ראשון. באותה מחאה תועד מפגין רוקד מול מכת"זית - עד שזרם מים חזק מעיף אותו לרצפה.
חרדים וחילונים, ימנים ושמאלנים, ערבים ויהודים - אין פלח באוכלוסייה שלא התלונן בשנים האחרונות על אלימות שוטרים בירושלים. מפעילי המחאה מול מעונו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ברחוב בלפור, דרך נערי גבעות שמוחים על מותו של הנער אהוביה סנדק במהלך מרדף משטרתי, ועד חרדים שמוחים נגד הרחבת הרכבת הקלה או חנויות שמוכרות טלפונים ניידים ללא אישור של ועדת הרבנים לענייני תקשורת. לכולם יש מצבור של תיעוד אלימות שוטרים.

5 צפייה בגלריה
שוטר מכה ילד בהפגנה על מות אהוביה סנדק בירושלים
שוטר מכה ילד בהפגנה על מות אהוביה סנדק בירושלים
שוטר מכה מפגין באלה
(צילום: חוננו, מתתיהו. ר.)
5 צפייה בגלריה
שוטר מכה ילד בהפגנה על מות אהוביה סנדק בירושלים
שוטר מכה ילד בהפגנה על מות אהוביה סנדק בירושלים
(צילום: חוננו, מתתיהו. ר.)
בנובמבר האחרון התפרעו עשרות צעירים במחאה על מותו של אהוביה סנדק. המפגינים חסמו אז את הכניסה והיציאה מירושלים לכביש 1, והשליכו רימון הלם, אבנים וחפצים שונים לעבר השוטרים. אחד מהם נפגע אז בראשו ובמקביל נגרם נזק לניידת. 14 מפגינים נעצרו ולזירה הגיעה גם המכת"זית הידועה לשמצה שמתיזה סילוני מים. בין לבין נרשמו עימותים קשים בין השוטרים למפגינים, אך יותר מכול בלט תיעוד של שוטר שהכה מפגין באמצעות אלה.
יאיר קהתי, ממארגני המחאה לפתיחת חקירת מותו של סנדק בידי גורם עצמאי, טוען כי המשטרה מתנהגת בשיטות מאפיוזיות. "במחאה שלנו היו מכת"זיות, הייתה אלימות פיזית, אלות, מאות עצורים, ילדה בת 14 שעף עליה זרנוק של מכת"זית בראש. זה מגיע לאלימות כי הדרג המדיני, שממנו יורדות ההוראות לדרג המבצעי, חושב שיש ציבור שהחיים שלו פחות חשובים.
"אין לנו חופש מחאה", קובע קהתי. "גם אם יש מחאה שנחשבת לא חוקית, ובן אדם יושב על הכביש וחוסם אותו, שיבואו ארבעה שוטרים ויתפסו אותו. בהפגנות שלנו, מי שחוסם את הכביש זה המשטרה והם משפריצים בואש (האמצעי לפיזור הפגנות שמכיל ריח רע) על המפגינים במדרכה. גם כשנותנים לנו אישור למחאה, בפועל אנחנו לא מרגישים שמאפשרים לנו למחות. לחסום כביש זו לא פרובוקציה ואם זו כן פרובוקציה, למה לא נוהגים כך גם במחאת הנכים?".

5 צפייה בגלריה
יאיר קהתי
יאיר קהתי
"אנחנו לא מרגישים שמאפשרים לנו למחות". קהתי
קהתי אומר שהוא וחבריו לא מתכוונים להתקפל. "אנחנו לא נכנעים לבריונות המשטרתית של המשטרה. אנשים רוצים שההד ישמע. נרצח פה בן אדם והם חוסמים את הכביש. כשההפגנות של אהוביה היו על המדרכה, אף אחד לא סיקר את זה. המשטרה לא צריכה להשתמש באלימות גם אם משתמשים בפרובוקציה. הרבה פעמים אני רואה שהמשטרה מעודדת את האלימות כשהיא מדקדקת עם מפגינים על גבולות המחאה".
לדבריו, האלימות המשטרתית יוצרת הנדסת תודעה שמובילה לכך שמוחים רבים נרתעים מלהגיע להפגנות. "הם חוששים מהאלימות המשטרתית. הרבה מבוגרים לא מגיעים כי הם חטפו בואש. זה פוגע ממש בחופש המחאה. למשטרת ישראל לא אכפת מחופש המחאה, אלא אכפת לה שיהיה לה שקט".

בסרטון שצילם צוות ynet בדצמבר 2020 נראה שוטר יס"מ מכה צעיר חרדי בראשו עד אובדן הכרה. השוטר לא הגיש אז סיוע לצעיר ועזב את המקום. בעקבות התיעוד, במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הודיעו שיפתחו בבדיקת התקרית.
לאחר שהמשטרה פיזרה את המפגינים, התקהלו כמה מהם בחצרות בניינים סמוכים. באחת החצרות החלו שוטרי יס"מ לדחוק את המפגינים לעבר גרם מדרגות צר שמוביל לרחוב אחר כדי לפזר את ההתקהלות. בשלב מסוים נראה שוטר יס"מ מכה במרפקיו את אחד המפגינים בראשו. בתיעוד מהזירה נראה הצעיר מתעלף. השוטר עזב את המקום עם עמיתיו, וצוות ynet שנכח בזירה הגיש לצעיר עזרה ראשונה.

שוטר יס"מ הפיל ילד על קורקינט למדרכה

חודשיים לאחר מכן נעצרו 18 מפגינים במהומות באזור שכונת מאה שערים לאחר שכוחות משטרה הגיעו למקום כדי לאכוף את תקנות הקורונה והסגר. הפרות הסדר של המפגינים החרדים כללו השלכת אבנים לעבר השוטרים, הבערת פחים ותקיפת כלי רכב פרטיים שחלפו בשכונה. בעימותים השתתפו גם ילדים רבים. כמה מהם דחפו פחי אשפה לכביש ואף הציתו אותם.
כמה מהשוטרים תועדו אז בהפעלת יד קשה מאוד נגד המפגינים. בין היתר תועד שוטר יס"מ דוחף ילד שרכב על קורקינט בשכונת גאולה הסמוכה ומפיל אותו על המדרכה.

באפריל 2020 יצאו כ-100 מפגינים לאזור כיכר השבת בבירה במחאה על האיסור לקיים תפילות במניין בעקבות משבר הקורונה. 10 מתפרעים נעצרו, שוטרים שהגיעו למקום נרגמו באבנים ובתגובה השליכו רימוני הלם לעבר המפגינים. במהלך העימותים הושלך על ידי הכוחות רימון הלם סמוך לילדה בת 9 בשכונת מאה שערים. הילדה, זיסי מרגליות, נפצעה אז קל מאוד ולא נזקקה לפינוי לבית חולים.
עו"ד יששכר דב פרנקל, תושב שכונת מאה שערים, יצא במהלך המהומות אז מביתו להביא מזון ותרופות להוריו. בתיעוד שפורסם אז ב-ynet נראה דב פרנקל מותקף על ידי שוטרים בזמן שהוא הולך ברחוב מכוסה בטלית. "אחד מהשוטרים צרח לי 'רוץ הביתה', אמרתי לו 'בסדר', ועוד לפני שהתחלתי לעשות עוד פסיעה - אני קולט שאני על הרצפה", סיפר אז דב פרנקל. "המשקפיים נפלו, קיבלתי בעיטה, ברוך השם יצאתי בלי נזק".
5 צפייה בגלריה
הילדה שנפצעה מרימון ואביה
הילדה שנפצעה מרימון ואביה
זיסי מרגליות, הילדה שנפצעה מרימון הלם שהשליכו שוטרים
(צילום: אלי מנדלבאום)

באוגוסט 2020 תועד קצין המבצעים של מרחב ציון במשטרה, סגן-ניצב ניסו גואטה, מפעיל אלימות חריגה נגד מפגינים שמחו נגד ראש הממשלה לשעבר נתניהו. את אחד המפגינים הקצין הכה וגרר על הקרקע. האירוע תועד ופורסם ברשתות החברתיות בזמן שהעימותים נמשכו. בתיעוד נוסף שפורסם אז מהזירה, נראה סנ"צ גואטה מתעמת מול מפגין אחר ומרתק אותו בכוח לרצפה. הקצין עצמו טען כי במהלך התקרית הוא איבד מכשיר קשר וכי חולצתו נקרעה. נגד גואטה הוגש כתב אישום ומשפטו עדיין מתנהל.
בנובמבר 2020, הפגינו רבים ברחבי הארץ בכיכרות, בצמתים ובגשרים נגד ראש הממשלה לשעבר נתניהו. בהפגנה הקבועה שנערכה כמדי שבוע בצאת השבת. כ-2,000 מוחים הגיעו אז לכיכר פריז, שני חשודים עוכבו לחקירה, ואישה שתועדה נגררת על ידי השוטרים על הקרקע צעקה: "אני בתחתונים".

יובל ריבלין, שנמנה עם המפגינים הקבועים בבלפור, סיפר: "הייתה אז הרבה אלימות מצד המשטרה. זה כלל הרבה פעמים דחיפות, אגרופים ומכת"זיות. זה הרבה פעמים הגיע ממצב שהמשטרה מחליטה שהיא רוצה להזיז אותנו למקום אחר והיא עושה את זה באלימות, או שכשהיו צעדות והלכנו למקום שלא רצו שנלך אליו, המשטרה הייתה נוהגת באלימות. לפעמים זה היה קורה סתם שהמשטרה החליטה שיש יותר מדי אנשים במקום מסוים והיא מתחילה להיות אלימה באופן מפתיע".
ריבלין אמר עוד: "התחושה הייתה שהמשטרה לא אוהבת שאנחנו מפגינים. הרבה מההפגנות בירושלים הופכות להיות באיזשהו שלב הפגנות נגד אלימות משטרתית כי המשטרה אלימה ולא נותנת להפגין. יש לה אינטרס שלא נפגין. היא לא רוצה את הבלגן הזה, אז היא עושה כל מה שהיא יכולה כדי להפסיק את ההפגנות כמה שיותר מהר. היא מדכאת את חופש ההפגנה".
על השאלה מדוע נראה כי יש אלימות משטרתית רבה דווקא בירושלים, השיב ריבלין: "זה 'חינוך' של שנים ארוכות וזה צריך להשתנות כמה שיותר מהר. לא הגיוני שהמשטרה תדכא את הזכויות שלנו במקום לעשות את העבודה שלה ולשמור על הזכויות שלנו. אם נמאס להם לשמור בהפגנות אז שיתפטרו במקום להפעיל אלימות".

באוקטובר האחרון נפוץ תיעוד מתקרית אלימה שהתרחשה בשער שכם. בתיעוד נראה שוטר מכה ללא כל סיבה נער ערבי שניגש אליו כדי להתלונן על אלימות מצד שוטר אחר. במחלקה לחקירות שוטרים פתחו אז בבדיקת האירוע.
"הוא הכה אותי ברגל", תועד אז הנער אומר לשוטר שהגיב: "מי תקף אותך?". הנער הצביע על שוטר אחר ברחבה ואמר: "זה שעומד שם". לאחר מכן השוטר שאליו פנה הנער שאל אותו: "לתת לך מכה ברגל השנייה?", ומיד הכה עם אלה ברגליו של הנער.
כעבור כמה ימים, התעמתו צעירים ערבים עם שוטרים באזור שכם ויידו אבנים לעברם ולעבר אוטובוסים שחלפו במקום. בעקבות השלכת האבנים נגרם נזק לכמה כלי רכב. שני חשודים נעצרו אז, אולם בתיעוד מהזירה נראה שוטר מרחיק באלימות רבה צעיר.
הסרטון, שפורסם ברשתות חברתיות, לא הציג את תחילת האירוע. השוטר נראה מכה את הצעיר באגרופים, באלה ובבעיטה. קרוביו של הצעיר שהוכה אמרו אז: "הוא ישב על המדרגות והותקף ללא סיבה, וגם גירשו אותו מהמקום. הוא ניסה להבין למה מגרשים אותו והשוטר בחר להרביץ לו". מהמשטרה נמסר אז כי "החשודים בסרטון התפרעו ותקפו את הלוחמים שהרחיקו אותם מהמקום. לוחמי מג"ב ימשיכו לפעול בנחישות נגד מתפרעים ומפרי סדר".

ביוני בשנה שעברה, פתחה המחלקה לחקירות שוטרים בחקירה נגד קצין משטרה בדרגת רב-פקד, בחשד שסטר למפגין בעיר העתיקה במהלך הרמדאן. הקצין תועד סוטר לצעיר הערבי שסינן לעברו משפט לא ברור. בתיעוד לא נראה הצעיר נוקט אלימות, אך למרות זאת צולם הקצין רץ לעברו וסוטר לו. עוברי אורח נשמעו אז צועקים לעבר קצין המשטרה: "הוא לא עשה כלום".
דקות ספורות לאחר מכן נראה צעיר ערבי משליך בקבוק מים לעבר כוח יס"מ שעצר אותו מיד. הקצין שתועד סוטר לצעיר אחר, תועד רץ לעברו של משליך הבקבוק, מזיז את השוטרים שעצרו אותו וסוטר גם בפניו. בעקבות אירועים אלה נפתחה כאמור החקירה נגד קצין המשטרה.

חבר כנסת הוכה - מח"ש סגרה את התיק

גם פוליטיקאים לעיתים מעורבים במקרים דומים. כך קרה למשל לח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) שנפצע במהלך עימות עם שוטרים בשכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים. בתיעוד מהזירה, במהלך הפגנת הזדהות עם התושבים הערבים שמוחים נגד ההתיישבות היהודית בשכונה, נראה כסיף מתעמת עם שוטר שדחף אותו ותקף אותו באגרוף. במשטרה טענו אז כי כסיף היה זה שתקף שוטר ולא הזדהה. המחלקה לחקירות שוטרים חקרה את התקיפה, ובסופו של דבר סגרה את התיק נגד השוטר מחוסר ראיות.

ח"כ כסיף אומר כעת בהתייחסו למקרה: ההפגנות בשייח ג'ראח כבר קיימות הרבה שנים. באותו יום הייתי בהפגנה שהייתה שלווה ובאיזשהו שלב המשטרה חסמה לנו את הדרך. ההפגנה החלה להתפזר ואני נשארתי מאחור. פתאום ראיתי שהמשטרה יורה רימוני הלם. רצתי להרגיע ואז הכו אותי, הפילו אותי לאדמה והמשיכו להכות אותי כשאני שוכב ועשו לי גם את תרגיל 'ג'ורג פלויד'.
"צעקו לשוטרים שאני חבר כנסת אבל זה לא עזר. גם אם זה לא היה חבר כנסת, לא הייתה לזה הצדקה. טופלתי באמבולנס והייתי בבית חולים, ומח"ש כרגיל טייחה את המקרה. אחרי כמעט שמונה חודשים מאז האירוע הודיעו לי שהתיק נסגר. התירוצים של מח"ש היו עלובים. הם אמרו שאי אפשר להוכיח שלא אני התחלתי את האלימות, שזה קשקוש כי יש סרטונים שמראים את זה. והם כותבים ש'הופעל כוח סביר'".
כסיף אמר עוד: "אני לא האישיו פה, יש אלימות במשטרה בירושלים. אני לא סומך על מח"ש. הם מטייחים חקירות, יש פה שילוב מסוכן מאוד של אלימות משטרתית וברוטליות שאף אחד לא שם לזה סוף. בשנים שנתניהו היה בשלטון, היה להם עידוד לאלימות הזו. הם חייבים להפסיק לטייח את מקרי האלימות. זה לא מחלקת חקירות שוטרים, אלא מחלקת טיוח חקירות שוטרים וזה מה שמאפשר להם להמשיך את האלימות".
5 צפייה בגלריה
עופר כסיף
עופר כסיף
"הפילו אותי לאדמה והמשיכו להכות אותי". ח"כ כסיף אחרי העימות בשייח ג'ראח
במאי בשנה שעברה פיזרה המשטרה עשרות בני אדם שהפגינו בשכונת שייח ג'ראח. בתיעוד מעימות בזירה, נראו שוטרים מסתערים על המפגינים, בהם גם נשים וילדים שעמדו על המדרכה. אחד השוטרים תועד כורז למפגינים מהניידת: "זו התקהלות אסורה, יש לכם חמש דקות לפזר את ההתקהלות. בהמשך נראית קבוצה של שוטרים מתייצבת אל מול המפגינים, ואחד השוטרים מניף שלוש אצבעות ומתחיל לספור אחורנית: "שלוש, שתיים – אם אתם לא מתפזרים אנחנו נשתמש בכוח", קרא. כאשר הוריד את האצבע האחרונה שלו הוא נראה מסמל בידיו לשוטרים האחרים להסתער: "קדימה לפזר!".
אחד המפגינים שהשתתפו במחאה העיד אז: "היינו בהפגנה רגילה ולא חסמנו את הכביש אלא הגענו במטרה להשמיע את הזעקה שלנו, אבל לצערי המשטרה בחרה להכות אותנו בלי שום סיבה. אם זה היה מתנחלים לא היו נוגעים בהם".

תגובת המשטרה

"צר לנו על הבחירה להביא את הדברים בצורה מגמתית וחד צדדית, תוך התעלמות בוטה ומוחלטת מהמציאות והפרות הסדר האלימות והקשות שעמה מתמודדים שוטרי משטרת ישראל בירושלים. בשנה החולפת נפצעו בירושלים למעלה מ-100 שוטרים כתוצאה מאלימות של מפירי סדר, יידויי אבנים וחפצים אחרים לעברם ותקיפות שוטרים. מרבית המקרים שהוזכרו בכתבה מהשנים האחרונות כללו אלימות קשה שהופנתה כלפי שוטרים או אזרחים לצד הפרות סדר חמורות.
"בחלק מהמקרים שהוזכרו ושבהם הייתה תלונה על חריגה בשימוש בכוח ועלה הצורך לבדיקת התנהלות השוטרים - הרי שהמקרה הועבר לבדיקת מח"ש ולטיפולם. יודגש כי אחד מתפקידיה המרכזיים של המשטרה הוא לשמור על הסדר הציבורי ועל שלום הציבור וביטחונו. במציאות הנוכחית, לעיתים קרובות נדרשים השוטרים לפיזור הפרות סדר אלימות תוך שימוש בכוח או אמצעים ובהתאם לסמכות המוקנות להם בחוק.
"לא בכדי המחוקק הקנה למשטרה סמכויות אלו שנועדו לפיזור הפרות סדר אלימות שעלולות להסלים עד לכדי פגיעה בחיי אדם. בהתאם השוטרים עוברים הכשרות והדרכות לגבי אופן השימוש בסמכויות, באמצעים ובכוח במהלך הפרות סדר החל משלב גיוסם וגם במהלך השירות ביחידות השונות. במציאות שבה המשטרה לא תאכוף את החוק ולא תפעל כלפי מי שבוחר לחסום צירים, להתפרע, ליידות חפצים, לגרום נזק לרכוש ולנהוג באלימות - לא ניתן יהיה לקיים שגרת חיים תקינה, בפרט בהיבטים של חופש התנועה, שלמות הרכוש ושמירת שלום הציבור וביטחונו.
"יודגש כי מדי שבוע מתקיימות בעיר ירושלים מחאות רבות כחוק, מחאות שאינן הופכות להפרות סדר והתפרעויות אלימות ושבהן השוטרים לא עושים ולא נדרשים לעשות כל שימוש בסמכויות אכיפה או אמצעים לפיזור הפרות סדר. במקרים שבהם מופר הסדר הציבורי בניגוד לחוק, השימוש בכוח או באמצעים לפיזור מפירי הסדר מבוצע במדורג, לאחר אזהרות ומתן הוראת פיזור על ידי קצין משטרה ומהלכי הידברות מקדימים ככל שניתן. נמשיך לאפשר את חופש המחאה בגבולות החוק, אולם לא נאפשר הפרת הסדר הציבורי, התפרעות אלימה, ונדליזם או פגיעה באזרחים ובשוטרים בניגוד לחוק".