4 צפייה בגלריה
פיגוע בטיילת תל אביב
פיגוע בטיילת תל אביב
רכב המחבל שביצע את פיגוע הדריסה שלשום בתל אביב
(צילום: AFP)
אחרי שני פיגועים רצחניים תוך חצי יממה, בבקעת הירדן ובתל אביב, הנחה שר הביטחון יואב גלנט את מערכת הביטחון להקצות תגבור של כוחות צה"ל לפעילות מחוז מרכז של משטרת ישראל. הנחיה זו של גלנט נמסרה בעקבות הערכת מצב ביטחונית שהתקיימה אמש (שבת), לאחר מתקפות הטרור. לפי ההודעה, סדר הכוחות שיוקצה יסוכם בקרוב בדרגים המקצועיים.
כמו כן, הוחלט על תגבור כוחות נוסף החל מהיום באוגדת יהודה ושומרון, במרחב התפר ובחטיבת הבקעה והעמקים. בנוסף, שר הביטחון החליט להאריך את הסגר הכללי על יהודה ושומרון וסגירת המעברים ברצועת עזה עד למוצאי חג שביעי של פסח, בלילה שבין יום רביעי לחמישי. משמעות הטלת סגר היא שפלסטינים לא יוכלו להגיע לתפילות באל-אקצא בימים הקרובים. המשך הטלת הסגר כולל גם ביטול מיידי של הצעדים האזרחיים שאושרו לרגל חודש הרמדאן ומניעת כניסת פועלים לישראל.
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט בהערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון
יואב גלנט בהערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון
שר הביטחון והרמטכ"ל. גלנט הורה לתגבר את המשטרה במרכז בכוחות צה"ל
שלשום בערב, לאחר הפיגוע בטיילת בתל אביב שבו נרצח תייר איטלקי והפיגוע בבקעה שבו נרצחו שתי אחיות בנות 16 ו-20 ואמן נפצעה אנושות, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו למשטרה לגייס את כל פלוגות מג"ב במילואים ולצה"ל לגייס כוחות נוספים אל מול מתקפת הטרור.
בעקבות זאת הודיעו במשטרה כי מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, הנחה לגייס ארבע פלוגות מילואים נוספות באופן מיידי כבר היום. שש פלוגות מילואים של מג"ב כבר פועלות בגזרת ירושלים, עוטף ירושלים ובלוד, וארבע הפלוגות שיגויסו יצטרפו לכוחות אלו. בהודעת המשטרה נכתב כי הפלוגות הנוספות שיגויסו יפעלו להגברת הנוכחות וחיזוק הביטחון במרכזי הערים ובמוקדים הומי אדם.
4 צפייה בגלריה
אלסנדרו פאריני
אלסנדרו פאריני
אלסנדרו פאריני וזירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: AFP)

בפיגוע הדריסה בטיילת בתל אביב שלשום נרצח כאמור אלסנדרו פאריני, תייר בשנות ה-30 לחייו מאיטליה, ושבעה תיירים נוספים נפצעו באורח קל עד בינוני. הנהג הדורס, יוסף אבו ג'אבר (45) מכפר קאסם, התהפך עם רכבו באזור צ'ארלס קלור ונורה למוות בזירה על-ידי קצין משטרה ופקחים שהיו בסמוך.
אבו ג'אבר עבד בעבר כמנקה בחטיבת הביניים שז"ר בקריית אונו. כבר שלשום כשהתפרסמה תמונתו זיהו אותו התלמידים ההמומים, שנהגו לצחוק עם אבו ג'אבר ולרקוד איתו. במשפחתו טוענים שמדובר היה בתאונה. בבוקר שלאחר הפיגוע הגיעו עשרות לזירה, הניחו פרחים והדליקו נרות. תמונתו של פאריני שנרצח בפיגוע הוצבה שם, לצד הכיתוב "צעירי ישראל מחבקים את צעירי איטליה".
בתוך כך, בבית החולים הדסה עין כרם ממשיכים הרופאים להילחם על חייה של האם שנפצעה שלשום באורח אנוש בפיגוע הירי בבקעת הירדן, שבו נרצחו שתי בנותיה. האם מונשמת ומורדמת ביחידה לטיפול נמרץ, לאחר שאתמול בלילה עברה ניתוח אורתופדי דחוף. משפחתה שוהה לצידה. בפיגוע בצומת חמרה בבקעה נרצחו נערה בת 16 ואחותה, בת 20. האם, בת 48, עדיין נתונה בסכנת חיים מיידית.
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
"כולנו עם אחד, חברה משותפת אחת, מדינה אחת". הרצוג
(צילום: מוטי קמחי)
על רקע המצב הביטחוני המתוח, נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר אמש: "על ימי החג שלנו מעיבה עננת טרור כבדה. ליבנו יוצא למשפחות השכולות, ליבנו דואב על אובדן החיים ואנו מתפללים להחלמתם המהירה של הפצועים. אויבינו פועלים בדרכים שונות ומגוונות לפגוע בנו באופן מכוון במהלך התקופה הזו שאמורה להיות תקופת חג וחופשות. בשקרים נתעבים הם מלבים אש בין-דתית זרה. על גבה הם בונים פרובוקציות ומסיתים לפעולות אלימות ורצח של חפים מפשע על גבולותינו ובתוכנו. באופן מכוון הם פועלים להעמיק את קווי השסע בתוכנו, חותרים לפצל אותנו וחוגגים על הדם.
"אז שלא יתבלבלו - אנחנו כולנו עם אחד, חברה משותפת אחת, מדינה אחת. התגברנו בעבר ונתגבר גם כעת. שלא יתבלבלו - ההתקפות האכזריות והנפשעות הללו רק מחזקות אותנו ומקרבות בינינו. נכה בהם ונילחם בהם וביחד נתגבר. כי יכול נוכל להם. ודווקא בשל כך, אני קורא לכם אחיותיי ואחיי - המשיכו לקיים את שגרת החגים, כל אחד לפי מנהגיו ושמחותיו. צאו לטייל בארצינו היפה. הקפידו לשמור על עירנות וזהירות כמתבקש מהתקופה הזו. אבל אל תתנו למבקשי רעתנו להשפיע על חיינו. אני סומך על כוחות הביטחון, המשטרה והשב"כ שעובדים קשה מאד ומחזק את ידיהם ברגעים הקשים הללו. אני קורא לכולם לסייע להם ככל שניתן".
פורסם לראשונה: 19:59, 08.04.23