3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: יאיר שגיא)
סגן-אלוף (במיל') שלומי ריזמן, מג"ד המילואים לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו בסיירת מטכ"ל, פרסם הבוקר (שלישי) מכתב חריף שבו הוא תוקף אותו על השימוש במילה "סרבנים" לכינוי אנשי המילואים שמוחים נגד המהפכה המשפטית: "בוא נדבר עליך כאיש מילואים", כתב ריזמן, "במלחמת לבנון הראשונה שיתף אותי דני ב' ז"ל שהטיל עליך משימה במסגרת מילואי היחידה - המשימה לא הייתה לרוחך אז 'הברזת' לו ונעלמת".
ריזמן הוסיף: "בהמשך הייתי מג"ד המילואים שלך. באותן שנים כרענו תחת הנטל וכל אחד מחבריך, צעיר או קשיש, עשה 70-40 ימי מילואים בשנה, חלק אפילו הגיע במיוחד מחו"ל. אתה עשית מספר אפסי של ימי מילואים ולכן גרעתי אותך מסדר כוח היחידה". במכתבו ציין ריזמן גם את אמירתה של שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן, שכינתה את 37 הטייסים שהצטרפו למחאה נגד המהפכה המשפטית "טייסים על תנאי" ו"נפולת של נמושות": "שרה בממשלתך כינתה כך את לוחמי האוויר ולא פיטרת אותה. שתיקתך הופכת אותך שותף לדבריה".
3 צפייה בגלריה
מכתבו של סא"ל במיל' שלמה ריזמן לנתניהו
מכתבו של סא"ל במיל' שלמה ריזמן לנתניהו
מכתבו של סא"ל במיל' שלומי ריזמן לנתניהו
3 צפייה בגלריה
גלית דיסטל בישיבת הממשלה
גלית דיסטל בישיבת הממשלה
"שרה בממשלתך כינתה טייסים 'נפולת של נמושות', ולא פיטרת אותה". דיסטל-אטבריאן
( צילום: מארק ישראל סלם)
במכתבו כתב ריזמן לנתניהו: "כינית 'סרבנים' אנשי מילואים יקרים שהודיעו שלמען דיקטטור לא יהיו מוכנים להמשיך להתנדב ולסכן את חייהם. על פי העיתונות גם נזפת בפורום מטכ"ל - 'יצאתם לשביתה. אין דבר כזה שמילואימניקים עושים כרצונם'".
בסיום ציין ריזמן: "לעומתך, אנשי המילואים שאתה משתלח בהם 'טוחנים' ימ"מ בלי תירוצים וסיפורים, והם אינם 'סרבנים'. אתה הסרבן. אתה מסרב לעצור את דריסת הדמוקרטיה וצה"ל" - וחתם את המכתב כך: "מאת שלומי, מג"ד המילואים שלך ביחידה".
ריזמן סיפר ל-ynet כי לקראת סוף שנות ה-80, אחרי מלחמת לבנון, אנשי המילואים עשו כמות עצומה של ימי מילואים, שחלקם נועדו לתמוך ביחידה הסדירה, וחלקם כחלק מהכנות למלחמה. לדבריו, "בשלב מסוים הייתה מצוקה של כוח אדם. התחלתי לעבור על סדר הכוחות כדי לראות מה קורה, ולהפתעתי גיליתי שנתניהו לאורך השנים עשה בין ימים בודדים לאפס ימים, ולכן גרעתי אותו מהיחידה. בשנים שפיקדתי עליו הוא פשוט לא נשא בנטל. אנשים הגיעו מחו"ל, השאירו משפחות ועסקים, ונכנסו מתחת לאלונקה".
את המידע הזה שומר ריזמן כבר עשרות שנים. "זה יושב לי בבטן הרבה זמן", הוא שיתף. "הנאום אתמול היה הקש ששבר את גב הגמל. לאורך שנים נתניהו מסית את הישראלים זה בזה ומחרב את החברה הישראלית. בחודשים האחרונים הוא התחיל להחריב את הדמוקרטיה הישראלית, ולאחרונה הוא מחרב את מערך המילואים בצה"ל. אני מרגיש שאני לא יכול לשתוק יותר", אמר. "הוא מפרק את כל הנכסים שנבנו פה ב-75 שנה, והוא האחרון שיכול להשתלח במילואימניקים". נציין כי עד כה לא נעשתה פנייה מנתניהו או מקורביו לריזמן.
מטעמו של ראש הממשלה נתניהו נמסר בתגובה: "הטענות של שלומי ריזמן הן שקר מוחלט. הוא כלל לא היה מפקדו במילואים של נתניהו, שכן כשריזמן מונה למג"ד במילואים נתניהו כבר שירת את המדינה כציר ישראל בוושינגטון וכשגריר ישראל באו"ם. נתניהו הקדיש את חייו למען ביטחון ישראל ואף סיכן את חייו מספר פעמים בקרבות אש במלחמת ההתשה בתעלת סואץ ובמבצעים רבים. הוא אף נפצע במבצע לשחרור חטופי מטוס סבנה. כאיש מילואים ראש הממשלה נתניהו חזר מלימודיו בארה"ב על מנת להשתתף במלחמת יום הכיפורים ושנה לאחר מכן הוא חזר שוב מלימודיו בחו"ל כדי להתנדב לשירות מילואים".
עוד נמסר מטעמו של נתניהו כי "חודש לפני מלחמת לבנון הראשונה, נתניהו מונה לתפקיד ציר ישראל בוושינגטון כדי לסייע במלחמת ההסברה על דעת הקהל בארה"ב. ערב יציאתו לשליחותו המדינית, פרצה המלחמה. נתניהו התייצב ביחידתו ותוך זמן קצר יצא לסיור מיוחד בהרי השוף מעל ביירות, שהוכן עבור שליחותו המדינית. משם הוא יצא מיד לוושינגטון והתייצב לצידו של משה ארנס בחזית המאבק המדיני וההסברתי הקשה של ישראל לכל אורך המלחמה. בכל עת שנקרא לדגל, ראש הממשלה נתניהו התייצב לשירות מילואים. כך הוא מצפה מכולם לעשות והוא מלא הערכה למשרתי המילואים שנושאים בנטל הגנת המדינה".
ריזמן הגיב על דברי נתניהו ואמר כי "אם היית עושה מילואים היית יודע שאני המג"ד שלך. באותן שנים הנורמה הייתה שכולם עושים מילואים מלא-על-מלא, עד גיל 45: חברים שלך ביחידה, טנקיסטים וחי"רניקים, כולל אנשי ציבור וחברי כנסת (לדוגמה איתן כבל ונפתלי בנט), חלקם הגיע במיוחד מחו"ל, חלקם הקדיש את חופשותיהם בארץ למילואים".
גם מפקד סיירת מפכ"ל לשעבר עמר בר-לב, אישר את אמיתות דבריו של ריזמן: "ב-1978 הקים מחדש סא"ל (אז) נחמיה תמרי ז"ל את גדוד המילואים של היחידה ומוניתי למפקדו. סא"ל דני ב. ז"ל החליף אותי כשמוניתי למפקד היחידה וסא"ל ריזמן החליפו והיה למפקדו השלישי של גדוד המלואים של סיירת מטכ"ל", כתב בטוויטר. "נתניהו היה סרן במיל', בגדוד המילואים תחת פקודנו. כל מילה במכתבו של סא"ל ריזמן אמת".

ממחאת המילואימניקים "אחים לנשק" נמסר בתגובה לפרסום: "זו הוכחה נוספת שמי שקורא למתנדבי המילואים שנושאים בנטל הערכי סרבן הוא הסרבן בעצמו. סרבן דמוקרטיה שמשתמט ממילואים ומסרב לשרת את המדינה יחד עם אחיו הלוחמים. כישלון באחריות, כישלון בביטחון, כישלון במשילות".
גם בנאומו אתמול, בדומה לנאומיו הקודמים, תקף נתניהו את מחאות אנשי המילואים, שהודיעו בחודשים האחרונים כי לא יתייצבו לשירות אם חקיקת המהפכה המשפטית תצא לפועל. "אויבינו פירשו את הקריאות לסרבנות כחולשה בחוסן הלאומי שלנו", אמר אתמול נתניהו, ברמיזה לכך שמחאות אנשי הצבא הן אלו שהובילו להיחלשות בהרתעה של ישראל.
בחודש שעבר אמר נתניהו כי הוא מצפה מהרמטכ"ל ומראשי זרועות הביטחון "להיאבק בתקיפות בסרבנות". לדבריו, "אין שום מקום לסרבנות בשיח הציבורי. מדינה חפצת חיים לא יכולה להשלים עם תופעות כאלה, ואנחנו לא נשלים איתם". דבריו הגיעו לאחר שעשרות טייסים ומפעילי כטמ"מים (כלי טיס מאוישים מרחוק) במילואים הודיעו אז כי אם יזומנו, לא יתייצבו כדי להשתתף בהפגנות נגד המהפכה המשפטית.

תחקירים גילו: נתניהו עשה מעט מאוד ימי מילואים

תחקיר שערך בשנת 1996 עיתון "כל העיר" העלה שנתניהו לא ממש הרבה להתייצב למילואים, בעיקר בשנים שבהן היה בחו"ל לצורך הלימודים או הקריירה הדיפלומטית שלו.
לפני מלחמת ששת הימים, כשנתניהו היה עסוק בבחינות הגמר בתיכון בפילדלפיה, הוא סיים בהצטיינות ומיהר לחזור לארץ כדי להתגייס. ביוני 1967 התגייס לסיירת מטכ"ל בעקבות אחיו הבכור ובפועל שירת חמש שנים ביחידה והשתחרר ממנה לפני מלחמת יום הכיפורים בדרגת סרן. תחקירים עיתונאיים שבחנו את הנושא קבעו שמאז נתניהו עשה מעט מאוד ימי מילואים, בעיקר בגלל שהותו הארוכה בחו"ל.
נתניהו מקפיד לציין כי עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים עלה על המטוס הראשון לארץ כדי להתגייס. אך חבריו לסיירת טוענים כי נתניהו גם היה בין הראשונים לעלות על מטוס חזרה לאמריקה, שלושה שבועות בלבד אחרי פרוץ המלחמה, למרות שחבריו ביחידה נשארו במילואים עוד כחצי שנה עד מאי 1975 וחלקם המשיכו אף יותר מזה.
מלחמת לבנון תפסה את נתניהו כחודש לפני שהיה אמור לצאת לוושינגטון לשמש כציר בשגרירות. ב-5 ביוני 1982 הוכרז על גיוס חירום, ונתניהו, כמו כל חבריו המילואימניקים בסיירת, התייצבו בבסיס היחידה במרכז הארץ. משם הועברו לנקודת הריכוז של הכוחות המיוחדים בשבי-ציון, ומשם למחניים, להמתנה שנמשכה כל ששת ימי הלחימה הראשונים, שבהם השתתפו בעיקר חילות השריון והאוויר. ביום השישי נתניהו עזב את חבריו וחזר הביתה - הוא לא השתתף במלחמה.
נתניהו הציג גרסאות שונות על התנהגותו בתקופת המלחמה. באחד הראיונות לעיתון חדשות סיפר: "אני לא זוכר אם גייסו אותי או לא. אני חושב שאפילו לא גויסתי. אמרתי שאני לא יוצא לוושינגטון לפני שאני מגיע לקו, ודובר צה"ל, אני חושב, ארגן לי סיור בביירות". בריאיון אחר טען שלא גויס אלא התנדב, ו"ומאחר שהאנשים שנלחמו נבחרו באופן סלקטיבי, אותי לא בחרו מפני שאני אח שכול".