סוכנות "בלומברג" דיווחה בצהריים (יום ה') כי ספינת ריגול של איראן, שסייעה לחות'ים לתקוף ספינות בים האדום ובמפרץ עדן, עזבה החודש את האזור ו"חזרה הביתה" למצר הורמוז, סמוך לחופי איראן. בדיווח הודגש כי מדובר ב"נכס" איראני חשוב באזור, שאיראן מעבירה למקום בטוח יותר בצל החשש מתגובת ישראל למתקפה האיראנית חסרת-התקדים בתחילת השבוע.
2 צפייה בגלריה
ספינת ריגול של איראן Behshad
ספינת ריגול של איראן Behshad
ספינת הריגול האיראנית "בשהאד". ארכיון
לפי הדיווח, הספינה "בשהאד" שאיראן עצמה מודה כי נועד למטרות מודיעיניות, עזבה את מיקומה הקודם סמוך לחופי תימן ב-4 באפריל - ימים אחדים אחרי חיסולו בדמשק של בכיר כוח קודס חסן מהדווי, במתקפה שיוחסה לישראל והובילה כבר אז לאיומי נקמה מצד המשטר האיראני. אותה נקמה מומשה בלילה שבין שבת לראשון, עם שיגורים של יותר מ-350 טילים וכטב"מים על ישראל, שרובם המוחלט יורט בהצלחה.
בבלומברג מדווחים כי לפי נתוני המסלול של הספינה, הבוקר היא כבר הגיעה למצר הורמוז, ובהמשך היום צפויה להגיע לנמל האיראני בנדר עבאס.

לפי דיווחים שפורסמו בעבר, הספינה סייעה לחות'ים באיסוף מידע על ספינות לפני המתקפות שהם החלו לשגר לעברן מאז תחילת המלחמה בעזה. ארה"ב האשמה בעבר שטהרן "מעורבת עמוקות" במתקפות החות'ים, וטהרן הכחישה זאת באופן רשמי.
ברשת NBC דווח בפברואר האחרון כי ארה"ב הייתה אחראית למתקפת סייבר כלפי אותה ספינת ריגול. לפי הדיווח, מתקפת הסייבר הייתה אחד מצעדי התגמול האמריקניים למתקפה של המיליציות הפרו-איראניות נגד בסיס אמריקני בסוריה - שבה נהרגו שלושה חיילים אמריקנים. צבא ארה"ב גם הפציץ שורה של יעדי מיליציות בתגובה, ומאז פסקו המתקפות על כוחותיהם באזור - לפי הדיווחים בשל לחץ איראני להימנע מהסלמה מול ארה"ב.
הדיווח על הוצאת הספינה מצטרף לדיווח אתמול ב"וול סטריט ג'ורנל", ולפיו כחלק מההיערכות לתגובה ישראלית איראן החלה לפנות את אנשיה מאתרים שונים בסוריה. מקורות סוריים ואיראניים אמרו לעיתון כי גם חיזבאללה מצמצם את נוכחות הבכירים שלו בסוריה. קצינים בכירים פחות, בדרגים בינוניים, משנים את מקומות הימצאם מחשש לתקיפה ישראלית.
כחלק מ"צעדי החירום" האיראניים, אנשי משמרות המהפכה כבר פינו בסיסים בסוריה, ואילו אחרים עושים זאת בשעות הלילה - אז הם חוששים כי התקיפה הישראלית עשויה להגיע. על מחסני הנשק האיראניים בסוריה, לפי הדיווח, שומרים חיילים בודדים בימים אלה.
חיזבאללה, כך לפי "וול סטריט ג'ורנל", שמר על כוננות גבוהה יותר במהלך המתקפה האיראנית - מחשש למתקפה ישראלית על מתקניו. כעת, לפי גורם המעורה בפרטים ששוחח עם העיתון האמריקני, חיזבאללה הוריד את רמת הכוננות שלו - מתוך הערכה שישראל לא תפגע בו בלבנון בתגובה למתקפה האיראנית. איראן, הוסיף הגורם, הציעה לאנשי חיזבאללה לנקוט אמצעי זהירות - מחשש שישראל תפגע בבסיסים של משמרות המהפכה, מחסנים ועמדות חיזבאללה במדינה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, f-35, עלי חמינאי
בנימין נתניהו, f-35, עלי חמינאי
נתניהו, חמינאי ומטוס F-35. מתי תגיע התגובה הישראלית?
(צילום: אלכס קולומוסיקי, JACK GUEZ / AFP, AFP / HO / KHAMENEI.IR)
ההיערכות האיראנית למתקפת התגובה הישראלית מגיעה במקביל לשלל האיומים מטהרן נגד תגובה שכזו. נשיא איראן התרברב היום וטען: "היום הטילים שלנו מגיעים ללב הישות הציונית, כדי להרתיע אותה מפשעיה ורצח העם שהיא מבצעת". בישראל הבטיחו להגיב, ולמרות שיש לכך רוב בצמרת - הדיונים על אופי התגובה והתזמון שלה נמשכים. זאת בצל החשש מהסלמה משמעותית באזור, והקושי בהערכת התגובה האיראנית - קושי שהתגלה היטב אחרי חיסול מהדווי.
בעלות בריתה של ישראל, בראשן ארה"ב, מפעילות עליה כעת לחץ להימנע מתגובה חריפה שתביא להסלמה - כשהנשיא ג'ו בידן עצמו הזהיר שמלחמה אזורית עלולה לגרור את וושינגטון לסכסוך ישיר מול איראן. בצל הלחץ הזה, הבוקר דווח ברשת ABC, מפי גורם אמריקני בכיר, כי התגובה נגד איראן לא צפויה לקרות לפני חג הפסח בשבוע הבא. גורמים ישראליים אמרו ל-ABC כי ישראל נערכה וביטלה לפחות בשני לילות פעולת תגובה למתקפה האיראנית. לפי הדיווח, בין האפשרויות שנשקלות פגיעה בשלוחיה של איראן, אך לא על שטחה, וגם אופציות אחרות כמו מתקפת סייבר.
ליאור בן ארי השתתפה בהכנת הכתבה