את ארצות הברית פקד בסוף השבוע עוד אירוע קטלני של ירי, המצטרף לשורת מעשי הטבח שהתחוללו בה בשבועות האחרונים ועוררו מחדש את הוויכוח הציבורי על הקלות שבה יכולים האמריקנים להשיג נשק ולהשתמש בו. הפעם היה זה גבר בן 70 שהגיע לארוחת ערב חגיגית בכנסייה אפיסקופלית בפרבר של העיר בירמינגהאם באלבמה, שלף אקדח – ורצח שלושה משתתפים.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב כנסייה אלבמה אירוע ירי ה רוצח רוברט פינדליי סמית'
ארה"ב כנסייה אלבמה אירוע ירי ה רוצח רוברט פינדליי סמית'
היורה, רוברט פינדליי סמית'. נעצר על נהיגה בשכרות והואשם בהתחזות לשוטר
7 צפייה בגלריה
ארה"ב אלבמה וולטר ו לינדה רייני וולט נרצח ב ירי ב כנסייה
ארה"ב אלבמה וולטר ו לינדה רייני וולט נרצח ב ירי ב כנסייה
וולטר ולינדה רייני. הוא עוד הספיק להציע לרוצח להצטרף לשולחן
היורה, רוברט פינדליי סמית', התכוון כנראה לבצע טבח גדול יותר, אבל אחד מחברי הכנסייה מיהר לעברו, היכה בו בכיסא – ואז ריתק אותו לקרקע והחזיק בו עד שהמשטרה הגיעה. בכנסייה סיפרו כי סמית' הגיע בעבר לכמה טקסים במקום. "למה שאדם שהיה כאן זמן מה יחליט לפתע להגיע לארוחת ערב ולהרוג מישהו?", שאל דאג קרפנטר, ששימש ככומר של הכנסייה במשך 30 שנה, וסיים את תפקידו ב-2005. "זה לא הגיוני".
ארוחת הערב שנערכה במקום ביום חמישי בערב לפני השעון המקומי (שישי לפנות בוקר שעון ישראל) היא אירוע שמתקיים מדי חודש. בפוסט שקידם את הסעודה בעמוד הפייסבוק של הכנסייה היא הוצגה כ"ארוחת בּוּמרים" (בני דור ה"בייבי-בום", שנולדו אחרי מלחמת העולם השנייה), שבה כל אחד מהמשתתפים מביא דבר מאכל. משתתפי האירוע העידו כי היורה הגיע לארוחה, הציג את עצמו רק כ"מר סמית'", והתיישב בשולחן כפי שעשה בארוחת ערב קודמת שנערכה בכנסייה.
"אנשים ניסו לדבר אליו והוא היה די מרוחק, מאוד מתבודד", סיפר קרפנטר על ששמע מהמשתתפים. לפי עדויותיהם, אחד מחברי הכנסייה, וולטר רייני, הזמין את סמית' להצטרף לשולחן שלו, אבל הוא סירב. אשתו של רייני, לינדה, הבחינה שסמית' כלל אינו אוכל ואין לו אוכל על השולחן, ולכן הציעה להכין לו צלחת, אבל הוא דחה גם את הצעתה.

הרוצח החזיק ברישיון למכור נשק

זמן קצר אחר כך שלף סמית' את אקדחו ופתח באש: הוא ירה בוולטר רייני ובשתי חברות כנסייה אחרות, ואז אחד מבאי האירוע, גבר בשנות ה-70 לחייו, תפס כיסא, הנחית אותו על סמית' וריתק אותו לקרקע. הוא חילץ את האקדח מידיו והיכה בו בראשו בעזרת האקדח. בתמונה של סמית' שצולמה אחר כך בתחנת המשטרה נראים סימן שחור סביב עינו השמאלית וחתכים על אפו ועל מצחו.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב טקסס יובלדי טבח ילדים בורחים מ בית הספר רוב בזמן הירי של סלבדור ראמוס
ארה"ב טקסס יובלדי טבח ילדים בורחים מ בית הספר רוב בזמן הירי של סלבדור ראמוס
תלמידים בורחים דרך החלונות בבית הספר ביובלדי, טקסס, במהלך הטבח שבו נרצחו 19 ילדים ושתי מורות
(צילום: רויטרס )
7 צפייה בגלריה
כנס של ארגון NRA
כנס של ארגון NRA
מתרשמים מכלי נשק בכנס ה-NRA, איגוד הרובאים הלאומי של ארה"ב
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
הפגנה מול כינוס של ארגון NRA ב יוסטון טקסס
הפגנה מול כינוס של ארגון NRA ב יוסטון טקסס
מפגינים נגד כנס ה-NRA ביוסטון. אין הסכמה על שינוי חוקי הנשק
(צילום: רויטרס)
רייני בן ה-84 מת בזירת האירוע. אשתו לינדה, שהייתה נשואה לו שישה עשורים, לא נפגעה, והיא ליוותה אותו ברגעיו האחרונים. "כולנו אסירי תודה על כך שחייה ניצלו ושהוא מת בזרועותיה בעודה לוחשת באוזנו מילות נחמה ואהבה", מסרה משפחת רייני. שתי הנרצחות האחרות הן שרה ייגר, בת 75, וג'יין פאונדס, בת 84. המניע של סמית' לירי אינו ידוע: כל שידוע עליו ממסמכים רשמיים הוא שהוא הפעיל עסק למכירת נשק, ועשה זאת ברישיון, וכי אין לו עבר פלילי אלים. פעמיים נעצר בגין נהיגה בשכרות, ופעם אחת הואשם בהתחזות לשוטר.
מסע הירי בכנסייה באלבמה בא כאמור אחרי שורת מעשי טבח שאירעו לאחרונה בארה"ב, ובראשם טבח הילדים בטקסס, שבו נרצחו בבית הספר היסודי ביובלדי 19 ילדים ושתי מורות, והטבח נגד שחורים בעיר באפלו שבמדינת ניו יורק, שם גזען המאמין בעליונות האדם הלבן רצח עשרה בני אדם. גם על הכנסיות אירועי הירי אינם פוסחים: לפני קצת יותר מחודש נרצח אדם אחד ועוד חמישה נפצעו כשגבר פתח באש לעבר חברי קהילת מאמינים בכנסייה בדרום קרוליינה. היה זה שבע שנים אחרי שגזען המאמין בעליונות האדם הלבן פרץ לכנסייה בצ'רלסטון שבדרום קרוליינה ורצח שם תשעה בני אדם.
7 צפייה בגלריה
פייטון ג'נדרון בן 18 שביצע טבח ב סופרמרקט ב באפלו מדינת ניו יורק ארה"ב
פייטון ג'נדרון בן 18 שביצע טבח ב סופרמרקט ב באפלו מדינת ניו יורק ארה"ב
פייטון ג'נדרון בן ה-18, שביצע את הטבח בסופרמרקט בבאפלו, וההלם אחרי הירי הקטלני
(צילום: AFP, AP)
7 צפייה בגלריה
הפגנות ונרות זיכרון בזירת טבח ירי ב באפלו מדינת ניו יורק ארה"ב
הפגנות ונרות זיכרון בזירת טבח ירי ב באפלו מדינת ניו יורק ארה"ב
נרות לזכר הנרצחים בבאפלו. מעשי הטבח נעשים קטלניים יותר
(צילום: EPA)
הוויכוח הציבורי בסוגיית הנשק בארה"ב נמשך כבר עשרות שנים: בעוד הפוליטיקאים הרפובליקנים וחלק גדול מבוחריהם מתעקשים להגן על התיקון השני לחוקה, המעגן את זכותו של כל אזרח אמריקני לשאת נשק, במחנה הדמוקרטי דורשים להחריף דרמטית את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, וכך לסלק את רוב התחמושת מהרחובות ולהפחית את הסכנה הנשקפת לאזרחים. במחנה הרפובליקני, שאיגוד הרובאים (NRA) נהנה באופן מסורתי מהשפעה גדולה בו, מתעקשים כי לא תפוצתם של כלי הנשק היא הבעיה, וכי לנוכח ההשתוללות של רוצחים מטורפים ברחובות יהיה נכון דווקא לחמש עוד אנשים "הגונים" – כדי שיוכלו לשמור על הציבור מפני התוקפים.
אף שמסעות ירי כמו אלה שאירעו לאחרונה אינם תופעה חדשה בארה"ב, בעשור האחרון הם הפכו לקטלניים בהרבה מבעבר. בשנים האחרונות הם כללו רצח של 60 בני אדם בפסטיבל מוזיקה בנבאדה ב-2017; 49 איש במועדון גייז בפלורידה ב-2016; 32 קורבנות במכללת וירג'יניה טק ב-2007; ו-26 בכנסייה בטקסס ב-2017. גם מסעות הירי בבתי הספר נעשו רצחניים יותר, והם כללו את הטבח בבית הספר היסודי "סנדי הוק" בקונטיקט ב-2012, שבו רצח אדם לנזה 20 תלמידים ושישה מבוגרים, ואת הטבח בתיכון בפלורידה ב-2018 שבו רצח התלמיד לשעבר ניקולס קרוז 14 תלמידים ושלושה אנשי צוות.