המאבק לפינוי התחנה המרכזית בתל אביב לא פוסח על ילדי שכונות דרום העיר. יותר מ-13 אלף בני אדם חתמו על עצומה שניסחו תושבות האזור, יעל מבט והשחקנית דאנה איבגי, שקוראת לפינוי מיידי של התחנה.
בנוסח העצומה, שנפתחה באתר "זזים בקהילה", הן קראו לשרת התחבורה מרב מיכאלי, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג וראש העיר רון חולדאי להגיע להסכמות ביניהם על מנת לאפשר פינוי מיידי של המבנה לטובת ילדי האזור. "אנו קוראות לכם לפעול למען האוכלוסיות המוחלשות ביותר בדרום העיר", כתבו. "אלו שלא יכולות להרשות לעצמן לעבור למקום שלא יסכן את בריאותן. ילדים שרואים מדי בוקר נרקומנים שרועים על הרצפה בדרך לגן, שרואים מול העיניים סחר בסמים וסחר בנשים. אנחנו מבקשות, הגיעו להסכמות ביניכם ופעלו לפינוי התחנה המרכזית מיד".
5 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
"שלא תהיה תקופה שהמקום יהפוך למפגע יותר גדול ממה שהוא כרגע". התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: רויטרס)

הסחבת בפינוי התחנה המרכזית - מעקב ynet

השתיים, שילדיהן לומדים בבתי ספר הסמוכים לתחנה המרכזית, פתחו לפני כשבוע את הקמפיין, והן קוראות לשרת התחבורה ולראש העיר "לא לנהל קרבות על גבם של ילדים". ואכן, תושב שכונת שפירא סיון שדמון, שבתו אסיה לומדת בבית הספר בשכונה הסמוך לתחנה המרכזית, אמר ל-ynet כי הוא אופטימי לאפשרות של שינוי. "אנחנו יודעים שנים על זיהום האוויר הגבוה באזור, ועברנו הנה לדיור בר השגה באדיבות עיריית תל אביב בתקווה שהתחנה תפונה. עכשיו אנחנו יודעים וחושבים שיש הזדמנות היסטורית להזיז את התחנה מפה ולעשות משהו לטובת השכונות שנפגעו, ולטובת הורדת זיהום האוויר. כמובן שמכיוון שאנחנו שולחים את הילדים לבית הספר שנמצא ממש צמוד לתחנה המרכזית, אנחנו מלאי תקווה שהפוליטיקאים העירוניים והממשלתיים יעשו את מה שצריך כדי שזה יקרה מהר, וכדי שמה שיקום פה במקום ישרת את התושבים ואת האוכלוסיות שנפגעו מאוד מהתחנה".
5 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
"הזדמנות היסטורית להזזת התחנה לטובת השכונות". התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
עם זאת, לדברי שדמון התושבים חוששים שאם התחנה המרכזית תפונה מאוטובוסים - הבניין יישאר כפיל לבן. "זה קורה בהרבה מקומות, שמקימים פתאום גדר לאתר בנייה וזה הופך למחסה של הומלסים שמביא לאזור הזה עוד אוכלוסיות חלשות שקשה לגדל לידם ילדים", הסביר. "אני מקווה שהעירייה והממשלה יפקחו על החברה שתבנה במקוםויוודאו שזה לא יקרה, ושלא תהיה תקופה שהמקום יהפוך למפגע יותר גדול ממה שהוא כרגע". אסיה בת ה-7 הוסיפה כי היא וחבריה אמנם אוהבים ללמוד בבית הספר, "אבל אנחנו לא אוהבים שאנחנו ליד מקום כזה מלוכלך ומזהם".
5 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית
התחנה המרכזית
"התלקחות אפשרית - סכנת נפשות". התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
5 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
גם בנה של מבט, ממארגנות העצומה, לומד בבית הספר בשכונת שפירא. "מדובר בילדים קטנים שמערכת הנשימה שלהם בתהליכי גדילה והתבגרות, וזה משפיע עליהם עוד יותר", אמרה. "אנחנו מודאגים ממחלות עתידיות ומפגיעה בבריאות, ומעבר לזה דבר לא פחות מפחיד הוא שהמקום לא בטיחותי לאש ואין שם את הפיקוח הנדרש כבר קרוב ל-20 שנה. אם המקום הזה חלילה מתלקח, בית הספר פשוט צמוד לשם וזו סכנת נפשות. בכלל, יש לזה הרבה השלכות סביבתיות ואנחנו מעוניינים שיעבירו את האוטובוסים למקום אחר - וששם יהיה מקום שישרת את הקהילה המגוונת בדרום תל אביב", הוסיפה.
גדי טונס, ממטה המאבק בתחנה המרכזית, ציין כי נתוני הזיהום ב-2019 היו קשים מאוד. במכתב שנשלח מהמשרד להגנת הסביבה לעיריית תל אביב, צוין כי נתוני הניטור הם מהחמורים שנמדדו בישראל - ונחשבים לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר לפי החוק בישראל. בנתונים משנת 2020 נרשם שיפור, אך בשל הסגרים פעילותה של התחבורה הציבורית צומצמה דרמטית. "בסגר הראשון והנוקשה מכולם הייתה ירידה של שני שלישים בזיהום האוויר, ורמות החנקן הדו-חמצני ירדו למחצית מערך הסביבה הנדרש. כל זה רק מדגיש לאיזו איכות אוויר מצויינת היו זוכים התושבים אם התחנה המרכזית הייתה יוצאת משכונות המגורים", נכתב.
פינוי התחנה המרכזית טרם נחתם, אך גורמים המעורבים במשא ומתן תיארו בשיחות עם ynet "רוח חיובית" לסגירתו בימים הקרובים. לפי המתווה שמגובש בין משרד התחבורה, עיריית תל אביב וחברת נצב"א שמנהלת את התחנה, ובמעורבות רשות מקרקעי ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה, עד לתחילת 2023 יוכשרו במקומה מסופים חלופיים. בהם, מתחם הלוחמים שיוקם במימון עיריית תל אביב, ומתחם פנורמה בדרום העיר שאליו תופנה תנועת האוטובוסים. הקושי העיקרי במתווה הוא מול רשות מקרקעי ישראל, שכן השטח במתחם פנורמה יועד ל-2,000 יחידות דיור ותעסוקה - ושם חוששים שהפתרון הזמני להסטת אוטובוסים יהפוך קבוע.
על פי המתווה, אם יאושר באופן סופי, רמפות הענק שעליהן נוסעים האוטובוסים אל מתחם התחנה וחוצצים את המרחב העירוני, יפורקו תוך ארבע שנים, ורק בעוד 15-10 שנים תושלם בנייתו של בניין אחר במקומו.
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
לא מסרה את תגובתה. שרת התחבורה מרב מיכאלי
(צילום: אביגיל עוזי)

תגובות

מנצב"א נמסר בתגובה כי "פינוי התחנה הוא בסמכות משרד התחבורה ועיריית תל אביב יפו ועל כן יש לפנות אליהם בכל נושא הקשור לזה".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "עיריית תל אביב-יפו רואה בצמצום המטרדיות שכרוכה בפעילות התחנה המרכזית מטרה חשובה. אנו פועלים מזה שנים רבות מול משרד התחבורה, אשר הנושא בסמכותו, וכן מול משרדי ממשלה נוספים ומול הבעלים הפרטיים של התחנה המרכזית לקידום העתקת התחנה, שיפור בתקני היורו של האוטובוסים, הסטת קווים, המשך רכש של אוטובוסים חשמליים ועוד. כחלק ממאמצי העירייה בנושא, מקודמות מול משרד התחבורה הסכמות לטובת הקמת מסופים חלופיים שיאפשרו את העתקת מרבית פעילות התחנה. לצערנו טרם הושג הסכם סופי שיאפשר את הסרת המפגע שמהווה התחנה בלב שכונת נווה שאנן ואת פיתוח המתחם לטובת תושבי השכונה והעיר כולה".
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מסרה בתגובה כי היא "מחזקת את התושבים שמנהלים מאבק צודק לסגירת התחנה המרכזית בתל אביב. התחנה יוצרת זיהום אוויר חמור, אשר מסכן את בריאות תושבי האזור ופוגע בסביבה. אין ספק שפינוי התחנה המרכזית יביא לשיפור ממשי באיכות החיים של תושבי האזור, וכן באיכות הסביבה. המשרד להגנת הסביבה יעמוד לרשות משרד התחבורה ועיריית תל אביב לכל דבר שיידרש בכדי לקדם את פינוי התחנה המרכזית".
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.