הוא הואשם בתשלום דמי שתיקה לכוכבת פורנו ונדרש לשלם מיליוני דולר כפיצויים לאישה שטענה שתקף אותה מינית, אבל האוונגליסטים בארצות הברית, שמקדמים שם יותר מכל את ערכי השמרנות הנוצרית, ממשיכים לעמוד לצד דונלד טראמפ ולתמוך בו במרוץ המחודש שלו לנשיאות.
טראמפ בן ה-77 – המועמד המוביל בפריימריז הרפובליקניים, שבהם ייבחר המועמד שימשיך לקרב הסופי בבחירות 2024, ככל הנראה מול הנשיא המכהן ג'ו ביידן – הסתבך לאורך השנים בשורה ארוכה של פרשיות מביכות וטענות להתנהגות מינית לא-הולמת, וגם העובדה שהתגרש פעמיים הייתה יכולה להיתפס ככשל מוסרי מבחינתו בקרב האוונגליסטים. אבל כבר ב-2016 הוא הצליח לסחוף אותם בנאומיו הפופוליסטיים, וכעת, גם אחרי האישומים נגדו, הם לא נוטשים אותו.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 24 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 24 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
טראמפ מחויך בכנס אתמול בוושינגטון. "בכל פעם שאני מואשם על ידי הפשיסטים, זה אות של אומץ עבורי"
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 24 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 24 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
טראמפ בכנס האוונגליסטי. מינה 3 שופטים שמרנים, ואפשר בכך את ביטול ההגנה על הפלות
(צילום: EPA)
התמיכה בטראמפ בקרב הימין הנוצרי ניכרה בבירור בכנס שמרני גדול שנערך בסוף השבוע בבירה וושינגטון, תחת הכותרת "הדרך אל הרוב", שאסף אליו כ-3,000 אוונגליסטים. טראמפ היה הנואם המרכזי באירוע, ובין היתר הצהיר לקול תשואות הקהל: "יחד אנחנו לוחמים במסע צלב שמטרתו לעצור את האתאיסטים, את הגלובליסטים ואת המרקסיסטים. זה מה שהם. אנחנו נחדש את הרפובליקה שלנו כאומה אחת תחת האל".
לצד האישום בפרשת תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, טראמפ מואשם גם בהחזקה לא-חוקית של מסמכים מסווגים ובניסיון להסתירם מהשלטונות הפדרליים, ובנאומו אתמול הוא המשיך לטעון כי הוא חף מפשע וכי מדובר ברדיפה פוליטית נגדו ונגד התנועה הפוליטית שהוא מוביל. "בכל פעם שהדמוקרטים הקיצונים מהשמאל, המרקסיסטים, הקומוניסטים והפשיסטים מעמידים אותי לדין, אני מחשיב את זה לאות גדול של אומץ. אני מואשם בשבילכם – ואני מאמין ש'אתם' זה יותר מ-200 מיליון איש שאוהבים את המדינה שלנו", הוא אמר לקהל, וזכה שוב לתשואות ומחיאות כפיים.
סקרים בארה"ב הראו לאורך השנים שלבנים לא-היספנים, שנוהגים ללכת בקביעות לכנסייה, תומכים בטראמפ במספרים עצומים: ב-2016 התמיכה בו בקרבם עמדה על 81% וב-2020 היא עמדה על 76%. הפרשנים הפוליטיים אולי מתקשים להסביר את התמיכה הזו עבור מי שהסתבך בשלל שערוריות מיניות ולא אחת גם הוטלו ספקות באשר לאדיקותו הדתית, אבל השמרנים מצדם מתעקשים שלא האיש הוא הסוגייה – אלא ההישגים שרשם. "זה ההבדל בין נציג ציבור לבין מנהיג", מסבירה הפעילה השמרנית סוזנה מונק. "פוליטיקאים רבים שראינו לאורך עשרות שנים הם נציגים. הם יעשו את המינימום המוחלט כדי להבטיח שייבחרו מחדש. אבל דונלד טראמפ מסתכל על הסיטואציה ומנסה לתקן אותה".
7 צפייה בגלריה
Reuters_2023-06-25T003111Z_539047677_RC20Q1APN0N3_RTRMADP_711147.jpg
Reuters_2023-06-25T003111Z_539047677_RC20Q1APN0N3_RTRMADP_711147.jpg
תומכי טראמפ מריעים לו בכנס בסוף השבוע. "רק הוא יילחם עבורנו"
(צילום: רויטרס)
הכנס בסוף השבוע נערך לציון שנה אחת מאז הפסיקה הדרמטית של בית המשפט העליון, שבה ביטל את התקדים ההיסטורי שקבע כי לנשים יש זכות חוקתית לבצע הפלה – ואפשר בכך לשורת מדינות עם שלטון רפובליקני להטיל על ההליך הגבלות נוקשות ביותר. אף שטראמפ עצמו מסתייג מאיסורים נוקשים על הפלות – ובכך מבדיל עצמו ממועמדים שמרנים יותר בפריימריז – האוונגליסטים זוקפים לנשיא לשעבר את עצם ההחלטה הדרמטית של העליון: הוא זה שמינה שלושה שופטים שמרנים שאפשרו להשיג את הרוב הדרוש לשם כך.
"זו לא כת אישיות", הצהיר ראלף ריד, מייסד הארגון שעומד מאחורי הכנס. מונק, הפעילה השמרנית, מציינת גם את העובדה שב-2020 טראמפ היה לנשיא הראשון אי-פעם שמשתתף ב"צעדה למען החיים", זו שעורכים מדי שנה מתנגדי ההפלות בוושינגטון. "השאלה היא לא 'האם אנחנו מתאימים? האם אנחנו דומים?' אלא היא 'האם אתה מטמיע עם הערכים שלי במדיניות שלך?'. וזו הסיבה שכולם אוהבים את דונלד טראמפ".
בין משתתפי הכנס השמרני היה אנזו אלסינדור, איש נדל"ן מפלורידה שהצביע בה בבחירות המקומיות למושל רון דסנטיס – היריב המרכזי של טראמפ בפריימריז – אולם בשיחה עם סוכנות הידיעות AFP אומר אלסינדור כי בפריימריז הוא יצביע דווקא לטראמפ. הוא אומר, תוך שהוא משתמש במילה מעודנת לניסוח הסלנג "ביצים", כי "למועמדים אחרים אין את המלונים לייצג אותנו, להילחם עבורנו, להגן עלינו מפני 'המכונה'". אלסינדור, שהיגר לארה"ב מהאיטי ב-1986, מוסיף: "עבורי יש רק מועמד אחד, רק אחד. וזהו הנשיא דונלד טראמפ".
7 צפייה בגלריה
סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 23 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 23 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
פנס בכנס השמרני, שלשום. ניסה לעקוץ את טראמפ ודרש שכל המועמדים יתמכו באיסור פדרלי על הפלות
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 23 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
מושל פלורידה רון דסנטיס ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 23 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
מושל פלורידה דסנטיס, שנאם גם הוא בכנס. נלחם בדיסני ובפרוגרסיבים
(צילום: AFP)
בכנס השמרני בסוף השבוע נאמו לצד טראמפ שורה של מועמדים אחרים בפריימריז, בהם גם סגנו לשעבר מייק פנס, שמשתייך בעצמו למחנה האוונגליסטי ומקווה לסחוף אחריו את הבוחרים הדתיים. בנאומו ביום שישי פנס התמקד בסוגיית ההפלות, ונראה כמי שמנסה לעקוץ את הבוס שלו לשעבר כאשר הצהיר כי כל המועמדים בפריימריז צריכים לתמוך באיסור פדרלי על הפלות אחרי השבוע ה-15 להיריון. טראמפ עצמו הביע בעבר התנגדות לאיסור פדרלי על הפלות וגרס שוב ושוב שאת ההחלטה בנושא יש להשאיר בידי המדינות השונות, אבל ריכך מעט את העמדה הזו בצל לחץ מצד השמרנים: בנאומו אתמול אמר כי לממשלה הפדרלית צריך להיות תפקיד ב"רגולציה" על הפלות בשלבים מאוחרים של ההיריון, מבלי לפרט מה כוונתו.
פנס, שהסתכסך עם טראמפ כשסירב לשתף עמו פעולה בסיכול אישור הניצחון של ביידן בבחירות 2020, ספג שנה לאחר מכן, בגלול קודם של אותו כינוס שמרני, קריאות בוז מהקהל – אבל כעת נאומו עבר ללא קריאות שכאלו. מי שכן ספג קריאות בוז הוא מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי, שמתמודד גם הוא בפריימריז ונוהג למתוח ביקורת קשה על טראמפ: הוא ספג את קריאות הבוז כשכינה אותו "מנהיג כושל", שלא ראוי לדבריו לחזור לבית הלבן.
קריאות הבוז לכריס כריסטי:
"אתם יכולים להשמיע בוז כמה שאתם רוצים", הוא השיב לקהל בהתרסה. "אבל זה העניין: האמונה שלנו מלמדת אותנו שאנשים צריכים לקחת אחריות על מה שהם עושים". כריסטי הזכיר בין היתר את העובדה שטראמפ מקניט את יריביו וקורא להם בשמות גנאי: "הדברים הללו הופכים את המדינה שלנו לקטנה יותר", אמר – בפרפרזה על סיסמתו המפורסמת של טראמפ "להחזיר את אמריקה לגדולתה".
בכנס נאם גם מושל פלורידה דנסטיס, שמבקש אף הוא להשיג את תמיכת האוונגליסטים ופועל למתג עצמו כנושא הדגל השמרני ב"מלחמת התרבות" נגד הפרוגרסיבים באמריקה. בין היתר הזכיר את המאבק שלו בתאגיד דיסני ואת התנגדותו למה שכינה "אידאולוגיית מגדר", אבל התייחס רק בקצרה לסוגיית ההפלות וציין את החוק שחתם בפלורידה האוסר שם על ההליך מהשבוע השישי להריון.
למרות שדסנטיס נחשב ליריב הבולט ביותר של טראמפ בפריימריז ומתברג בקביעות במקום השני בסקרים, הוא עדיין משתרך מאחורי הנשיא לשעבר בפער גדול: לפי ממוצע הסקרים של אתר Real Clear Politics טראמפ מוביל את המרוץ עם כ-52% תמיכה, ומושל פלורידה זוכה ל-21%. במקום השלישי, עם כ-6% בלבד, ניצב פנס. שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי, שהכריזה גם היא על התמודדותה, מגיעה למקום הרביעי עם כ-4%. מועמד נוסף, הסנאטור טים סקוט, מקבל 3% וכריסטי רק 2%.