שר האנרגיה אלי כהן התייחס היום (שלישי) לטענות שנשמעות בעולם על רעב ותת-תזונה בעזה על רקע המלחמה, ואמר בריאיון ל-ynet ש"האחראי היחיד לתושבי עזה הוא חמאס - ושאף אחד לא יטיף לנו מוסר".
דבריו של כהן הגיעו זמן קצר אחרי שמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר במסיבת עיתנואים בפיליפינים כי "100% מהתושבים בעזה נמצאים במחסור רציני של ביטחון תזונתי". בלינקן התייחס בדבריו לדוח סוכנות המזון של האו"ם שפורסם אתמול, שלפיו לצפון הרצועה נשקפת "סכנת מיידית של חרפת רעב", וכ-70% מהאוכלוסייה שם מתמודדים עם "רעב קטסטרופלי". המזכיר ציין כי "זו הפעם הראשונה שאוכלוסייה שלמה מסווגת כך", וטען כי "זו חובתה של ישראל לתת עדיפות למתן סיוע לאלו שזקוקים לכך בצורה נואשת".

כהן השיב לטענות, ואמר כי "חמאס במשך שנים לקח תרומות שהוא קיבל מהעולם, ובמקום להשתמש בהן לתושבי עזה חפר מנהרות כדי לפגוע באזרחי ישראל. במקום לקחת את הכסף שהוא קיבל מארה"ב, מאונר"א ומהאיחוד האירופי - הוא בנה איתו מפעלי רקטות. מי שהתחיל במלחמת 7 באוקטובר הוא חמאס ולכן יש כתובת אחת לכל האירועים שקורים".
אתמול, שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל תקף את ישראל בחריפות והצהיר כי היא "יוצרת בעזה רעב באופן מכוון, ומשתמשת בהרעבה כנשק במסגרת המלחמה שלה". גם יו"ר אונר"א, סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים הפלסטינים, האשים שהרעב שיש לטענתו ברצועה הינו "מעשה ידי אדם".
השר כהן אמר כי הוא "מצפה גם מבלינקן, גם מג'וזפ בורל וגם מכל האחרים להיות מאוחדים נגד אותם בני עוולה. אני אמרתי את זה גם לעולם כשהייתי שר החוץ: 'שחררו את עזה מחמאס'. אני לא מכיר עוד מדינות שהיו פועלות להכניס סיוע הומניטרי כפי שישראל עושה. אז שאף אחד לא יטיף לנו מוסר. תושבי עזה סובלים, אבל זה קורה לא באשמת ישראל. מי שאשם זה חמאס ואיראן, שמממנת את ארגוני הטרור".
כהן התייחס גם לשינוי ברטוריקה של ארה"ב, שמדגישה את הצורך בהגברת הסיוע ההומניטרי ומזהירה מפני פעולה עצימה ברפיח. כשנשאל אם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והמזכיר בלינקן מכניסים את הפוליטיקה המקומית שלהם לשיקולים, השיב: "סביר להניח. אי אפשר להתעלם מזה שיש עוד שמונה חודשים בחירות בארה"ב. אבל אני מציע לבחון את היחסים האסטרטגיים עם ארה"ב על בסיס מעשים, ולא על בסיס דיבורים. עדיין יש לנו תמיכה במוסדות הבינלאומיים ובאו"ם, עדיין יש שיתוף פעולה מודיעיני, ועדיין יש סיוע בנושא של תחמושת".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
כהן על פיצול המחנה הממלכתי: "לא אנחנו פירקנו אותו"
(צילום: יואב דודקביץ')
2 צפייה בגלריה
הבית באשדוד
הבית באשדוד
"תרחיש עלטה" בעקבות מלחמה בצפון? לפי כהן - "הסיכוי קלוש"
(צילום: משה מזרחי)
כהן נשאל גם על הסערה סביב "חוק הרבנים", שהבוקר הוחלט שירד מסדר היום בעקבות המרד בליכוד ובצל ההתנגדות של השרים בני גנץ וגדעון סער. השר אמר כי תומך בהחלטה שלא לעסוק בעת הזאת בחוק מעורר המחלוקת: "אני לא מסתכל אם זה 'על הראש' של גנץ או לא. אני מסתכל על מה נכון לישראל. אנחנו צריכים להיות מאוחדים סביב ניצחון במלחמה, דברים שנויים במחלוקת - לא העת".
על האולטימטום של סער, שדורש להצטרף לקבינט ניהול המלחמה, אמר כהן כי הפיצול של המחנה הממלכתי "משנה את כללי המשחק", ולמעשה קרא לבטל את קבינט המלחמה. לדבריו, "גדעון ירצה להצטרף, ותעלה דרישה דומה מצד סמוטריץ' ובן גביר. מה שיקרה זה שתהיה אינפלציה של שרים בקבינט המלחמה. לגנץ ואיזנקוט יש שמונה מנדטים ושני שרים, לפי אותו מפתח גדעון סער רוצה שר אחד, וסמוטריץ' ובן גביר, שלהם יש יותר מנדטים, ירצו גם. ההסכם נחתם עם המחנה הממלכתי, שהתפרק משיקולים של מי שמוביל אותו - אנחנו לא פירקנו אותו".
כהן התייחס גם לסערה סביב חוק הגיוס, וטען כי "אחרי 7 באוקטובר, כל מי שעיניו בראשו מבין שאנחנו צריכים שיותר גורמים ייכנסו תחת הנטל".
שר האנרגיה דיבר גם על "תרחיש העלטה" שנכנס לשיח בצל האיום של מלחמה כוללת עם חיזבאללה. "קיימתי מספר דיונים בנושא. מה זה תרחיש עלטה? זה תרחיש שבו יותר מ-60% ממשקי הבית בישראל יהיו ללא חשמל למשך לפחות יומיים". לדבריו, "הסיכוי לתרחיש עלטה הוא קלוש. זה אומר שאנחנו לא צריכים להיות שאננים אבל בטח שאנחנו לא צריכים להיות בהיסטריה. אנחנו נערכים עם דלקים ופחם, עם מוניות שנמצאות וערוכות, גנרטורים, עם תחנות משנה על מנת לתת מענה לאזרחים ולמתקנים האסטרטגיים. עדיין לא רכשתי גנרטור. בהתאם להוראות פיקוד העורף, אפשר לרכוש סוללות, פנס, דברים בסיסיים, אך אין מקום להיכנס להיסטריה".