גורם פלסטיני מסר אמש (ראשון) לסוכנות הידיעות רויטרס כי משלחת סעודית צפויה להגיע לביקור רשמי בגדה המערבית - ולהיפגש עוד השבוע עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה. הפגישה בין הצדדים תתקיים ימים אחדים לאחר שאבו מאזן התייחס ברמיזה למגעים בין ירושלים לריאד - ואמר כי "מי שחושב על שלום במזרח התיכון בלי זכויות לפלסטינים הוזה".
את המשלחת הסעודית יוביל השגריר הסעודי ברשות הפלסטינית, נאיף בן בנדר א-סדירי, שימסור את כתב האמנה שלו לאבו מאזן. מעמדו של א-סדירי מוגדר כ"שגריר לא-תושב" ברשות הפלסטינית, והוא ממשיך לפעול בשגרה מירדן. המשלחת שתגיע לרמאללה בהובלתו, כפי שאישר היום גם מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שייח, צפויה להתפלל ביום רביעי במסגד אל-אקצא.

2 צפייה בגלריה
ראיסי, בן סלמאן ואבו מאזן
ראיסי, בן סלמאן ואבו מאזן
ראיסי, בן סלמאן ואבו מאזן
(צילום: AFP ו-AP)
הביקור מגיע כאמור בצל המגעים להסכם היסטורי בין סעודיה לישראל. הסעודים מצידם רוצים להבטיח כי כל הסכם עם ישראל יכלול בתוכו ויתורים לפלסטינים. בעוד גורמים אמריקניים הבהירו אמש בשיחה עם רויטרס כי ההסכם, שצפוי לכלול ברית הגנה עם וושינגטון ותוכנית אזרחית לסעודיה, "רחוק".
בניגוד לראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתייחס בנאומו בעצרת האו"ם ביום שישי האחרון ל"הסכם שלום היסטורי" אפשרי עם סעודיה כמה פעמים, פייסל בן פרחאן - שר החוץ הסעודי - לא הזכיר בנאומו שלשום את ישראל כלל. במקום, הוא התמקד בסוגיה הפלסטינית. "סעודיה מדגישה שביטחון המזרח התיכון מחייב להאיץ את החיפוש אחר פתרון כולל וצודק לסוגיה הפלסטינית", אמר השר, "יש להתבסס על ההחלטות הבינלאומיות ויוזמת השלום הערבית, באופן שיערוב להקמת מדינה עצמאית לפלסטינים על בסיס גבולות 67 - שבירתה מזרח ירושלים".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שנחשבים לגורמים הניציים בממשלת נתניהו, הבהירו כבר כי יתנגדו לוויתורים לפלסטינים במסגרת הסכם עם ריאד. לפני כשבועיים פורסמה רשימת הדרישות שהועברה מהרשות הפלסטינית לארצות הברית ולסעודיה, ולפי רשת BBC, הפלסטינים דרשו בין היתר, העברת חלקים בגדה המערבית שנמצאים בשליטה ישראלית מלאה (שטחי C) לידי הרשות הפלסטינית וכן "הפסקה מוחלטת" של הרחבת ההתנחלויות.

2 צפייה בגלריה
 פייסל בן פרחאן
 פייסל בן פרחאן
שר החוץ הסעודי לא הזכיר את ישראל. פייסל בן פרחאן
(צילום: Caitlin Ochs/Pool via AP)
בנוסף, וכפי שכבר דווח בכלי תקשורת אמריקניים - על הפרק עמד גם חידוש התמיכה הכלכלית הסעודית ברשות, שהואטה ב-2016 - ונעצרה לחלוטין לפני כשלוש שנים, להיקף של 200 מיליון דולר בשנה. דרישה נוספת של הפלסטינים הייתה פתיחת מחודשת של הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים, שהושבתה על-ידי נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. לפי הדיווח ב-BBC, ברשות הפלסטינית אף דרשו חזרה למשא ומתן בתיווך האמריקני בין ישראל לפלסטינים, שהתקיים לאחרונה בשנת 2014 תחת מזכיר המדינה דאז ג'ון קרי.

ראיסי: "נורמליזציה לא תצליח"

נשיא איראן, איברהים ראיסי, התראיין אתמול לרשת CNN בשולי עצרת האו"ם והתייחס להסכמי הנורמליזציה השונים של ישראל עם מדינות במפרץ הפרסי. "זו עבודה שנעשתה על ידי ארה"ב, הם לקחו את הידיים של ישראל ושמו אותן בידיים של של כמה מדינות ערביות. זה לא כמו שהמדינות והעמים האלה יקבלו אותם. זה לא עולה בקנה אחד עם השקפות האזרחים שלהן (של המדינות הערביות). זה הושג תחת לחץ אמריקני".

לדבריו, בדיוק מהסיבה הזו, ההסכמים הללו לבסוף ייכשלו. "המחשבה של האמריקנים היא שהם מייצרים איכשהו ביטחון לציונים. נורמליזציה של כמה מדינות עם המשטר לא באמת מביאה לו ביטחון", קבע ראיסי, "המשטר הציוני נתקל בקשיים והוא שנואה על ידי מדינות מוסלמיות ואחרות ברחבי העולם. המשטר הכי שנוא בגלל הפשעים שלו נגד האנושות ונגד בני אדם. הנורמליזציה הזו לא תצליח, כמו במקרים קודמים".
הוא ביקר בחריפות את הדרך שמתווה וושינגטון בשנים האחרונות, במה שהתחיל כ"הסכמי אברהם" תחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ונמשך כעת במאמצים להשיג הסכם בין ישראל לסעודיה - בימי כהונת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "זה לא הפתרון. אחרי שבעה עשורים וחצי האמריקנים חייבים לתת לפלסטינים את הזכויות שמגיעות להם. במקום לטפל בסוגיות הליבה, הם מנסים לכפות נורמליזציה שלא יכולה לעזור לציונים. האזרחים של אותן מדינות רואים את זה (הסכם עם ישראל) כבגידה".
ראיסי נשאל גם על דבריו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שאמר כי אם טהרן תשיג נשק גרעיני, "גם אנחנו נהיה מוכרחים להשיג אחד". בראיון ל-CNN הוא הבהיר כי "אין מקום לשימוש בנשק גרעיני ובנשק להשמדה המונית. אנחנו לא מאמינים בזה, ולא צריכים את זה". הוא הכחיש בראיון כי איראן לא תאפשר לפקחי סבא"א להיכנס למדינה - וטען כי הסיבה שטהרן מעשירה אורניום ברמה של 60% היא כדי ללמד את האירופים לקח.