6 צפייה בגלריה
רצח תאיר ראדה ז"ל
רצח תאיר ראדה ז"ל
תאיר ראדה ז"ל, תא השירותים בבית הספר ורומן זדורוב
(צילום: נחום סגל)
בתאריך סמלי מאין כמוהו, 15 שנה מאז שנרצחה, יסיירו היום (שני) השופטים במשפטו החוזר של הנאשם ברצח תאיר ראדה ז"ל בבית הספר נופי גולן שבו אירע הרצח. בסיור ישתתפו מלבד השופטים גם הנאשם רומן זדורוב, סנגורו ירום הלוי, התובעים ואנשי משטרה – והוא יתקיים בדלתיים סגורות.
למרות שחלפו 15 שנה מאז הרצח, גם במשפט החוזר מתגלים כמעט מדי דיון פרטים חדשים. במהלך העדויות התברר, לדוגמה, כי במתחם השירותים היו אנשים שאיש לא ידע עליהם (כמו אשתו של הרופא שחתם על תעודת הפטירה), ורק כעת – בהמלצת השופטים – איתרה המדינה את אנשי זק"א שפינו את גופתה של הילדה מהמקום.
רק בדיון האחרון, שבו העיד חוקר מז"פ של המשטרה, הוא טען כי לא הסכים עם החוקר הראשי, שהכין את הדו"ח המסכם (והלך מאז לעולמו) בפרטים מהותיים כמו משמעותם של כתמי דם על קיר התא, והטענה כי הרוצח עמד מחוץ לתא השירותים בעת הרצח עצמו.
פרשת הרצח של תאיר ראדה (13), תלמידת כיתה ח' בבית הספר נופי גולן מקצרין, היא התגשמות הסיוט של כל הורה. ואולי משום כך היא מסרבת לגווע גם עשור וחצי לאחר מותה של הילדה. תאיר נראתה בחיים לאחרונה ביום הרצח, סמוך לשעה 13:30. היא ישבה עם חברים בפרגולה בבית הספר, אמרה כי היא מעוניינת לשתות, ועלתה במדרגות לכיוון שירותי הבנות ומאז לא נראתה.
בשעות אחר הצהריים, כאשר לא שבה לביתה, החלו חיפושים אחריה, בין היתר בשטח בית הספר. כמה מהמחפשים שהגיעו לשירותי הבנות, ראו כי התא השני בשירותים נעול. הם הציצו מתחת לדלת וראו את רגליה של הילדה וכתמי דם. הם טיפסו על כיסא, הציצו מעל לדלת התא והבחינו בגופת הילדה. המחפשים לא הצליחו לפתוח את המנעול ואב הבית של בית הספר – שהיה אחד מהמחפשים – הביא פלאייר. ידיו רעדו מהאימה, ואחד המחלצים האחרים לקח את הפלאייר מידו, פתח את הדלת, וגילה את המחזה הנורא.
6 צפייה בגלריה
רומן זדורוב בדיון בבית המשפט המחוזי בנצרת
רומן זדורוב בדיון בבית המשפט המחוזי בנצרת
רומן זדורוב בבית המשפט המחוזי בנצרת
(צילום: שרון צור)
בימים שלאחר מכן סערה קצרין והארץ כולה. שמועות נפוצו על ילדים שרצחו את חברתם, על רקע חברותם בכת השטן, או בשל קנאה. המשטרה חקרה קרוב ל-1,000 בני נוער ומבוגרים. אף נעצרו מספר חשודים, בהם תמהוני שהתגורר באותה עת בקצרין, ואדם שעבד בבית הספר כגנן.
שישה ימים לאחר הרצח, נעצר רומן זדורוב, אז בן 28, שעבד כרצף במקלט בית הספר. החשד נגדו התעורר כבר כמה ימים קודם לכן – אמרו חוקרי המשטרה – אולם המעצר התעכב מהחשש ששמו יוכתם לשווא, כפי שקרה במעצרים הקודמים.
זדורוב נחקר פעמים רבות, ולתאו הוכנסו שני מדובבים. האחד, איש משטרה, והשני עבריין ששימש מדובב תמורת תשלום (12 אלף שקל, כפי שהתברר במהלך המשפט). בלילה שבין ה-18 ל-19 בדצמבר זדורוב הודה באוזני המדובב שרצח את ראדה, ואף הדגים עליו את הדרך בה שיסף את גרונה. למחרת, בשעות הערב, הובא לבית הספר ושחזר את המעשה בפני מצלמות המשטרה. המשטרה ערכה באותו ערב מסיבת עיתונאים ובה התגאה מפקד המחוז דאז, ניצב דן רונן, כי הרצח פוענח.
6 צפייה בגלריה
השוטר ז'ניה אשר היה המדובב של רומן זדורוב במעצר
השוטר ז'ניה אשר היה המדובב של רומן זדורוב במעצר
השוטר שדובב את רומן במעצר
(צילום: גיל נחושתן)
זמן קצר לאחר מכן התחרט זדורוב וטען באמצעות סנגוריו כי ההודאה והשחזור הוצאו ממנו בכוח, תוך ניצול היותו עולה חדש שאינו שולט בשפה, ואדם בעל אופי חלש. לימים (וגם במשפט החוזר) טען כי כל את המידע שידע על הרצח, כולל הפרטים המוכמנים שמסר, למד מכלי התקשורת או באמצעות המדובב והחוקרים ששתלו את המידע בראשו ברמזים או באמירות ישירות.
בחודש ינואר 2007 הוגש לבית המשפט המחוזי בנצרת כתב אישום שייחס לזדורוב עבירת רצח. המשפט ארך יותר משלוש שנים, וב-14 בפברואר 2010 הורשע זדורוב ברצח הילדה. השופטים קבעו כי זדורוב שיקר בחקירתו ובבית המשפט, וכי הוא אדם מניפולטיבי וקר רוח. בהכרעת הדין קבעו השופטים כי ההודאות והשחזור אמינים (קביעה עליה חזרו כל ההרכבים שדנו מאז בתיק). ובנוסף ציינו שורה של כיווני חקירה נוספים, בהם מעורבות של בני נוער ברצח, שנבדקו ונשללו. מיד לאחר מכן נגזר עליו מאסר עולם.
6 צפייה בגלריה
רצח תאיר ראדה זירת הרצח
רצח תאיר ראדה זירת הרצח
השירותים בבית הספר בקצרין
אולם הפרשה המשפטית עוד הייתה רחוקה מלהסתיים. ב-17 במרץ 2013 קבע בית המשפט העליון כי בית המשפט המחוזי ישמע עדויות נוספות בתיק, בין היתר של מומחה בתחום טביעות הנעליים. העדויות נשמעו, וב-24 בפברואר 2014 הרשיע בית המשפט המחוזי בנצרת את זדורוב פעם נוספת ברצח. זדורוב ערער לבית המשפט העליון על ההרשעה. ב-23 בדצמבר 2015 דחה העליון את הערעור, ברוב של שניים נגד אחד. בדעת המיעוט היה ראש ההרכב, השופט יורם דנציגר, שטען שיש לזכות את זדורוב מחמת הספק.
בשנים שלאחר מכן נדחתה בקשה של זדורוב למשפט חוזר. בקשה נוספת הוגשה, והפעם היא התקבלה. ב-21 במאי 2021 קיבל שופט בית המשפט העליון חנן מלצר את בקשת סנגורו של זדורוב, עו"ד ירום הלוי, והורה על קיום משפט חוזר. שתי הראיות המרכזיות שהביאו לקבלת ההחלטה הייתה כתם דם שנטף על מה שהוצג כטביעת נעל בזירת הרצח. המחלוקת הייתה בשאלה מתי נטפה טיפת הדם, אם בעת הרצח או שעות לאחר מכן. ראיה נוספת שהביאה להחלטה הייתה כתם דם שנמצא בתא השירותים השלישי במתחם. אם זדורוב ברח במסלול שאותו שחזר מעל דלת התא השני, לא ברור כיצד הגיע כתם הדם לתא השלישי.
פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן, החליט לנהל את המשפט החוזר, והוקם צוות של חמישה פרקליטים, ממחוזות שונים, כדי לנהל את התביעה. כמו כן, לקראת פתיחת המשפט החוזר קיבל שופט בית המשפט המחוזי בנצרת ערפאת טהא את עמדת סנגורו של זדורוב כי יש לשחררו עד לסיום ההליכים. לדבריו, משמעות המשפט החוזר היא שיש כרסום בחוזקן של הראיות נגדו.
6 צפייה בגלריה
טקס מנוי פרקליט המדינה משרד המשפטים
טקס מנוי פרקליט המדינה משרד המשפטים
מינה חמישה פרקליטים כדי לנהל את המשפט. פרקליט המדינה איסמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד במהלך החקירה והמשפט, נפוצו תיאוריות קונספירציה על רוצחים אחרים, על תפירת תיק לזדורוב בשל מוצאו, ועוד. בני משפחת ראדה עצמם, נחלקו בדעותיהם. אביה של תאיר, שמואל ראדה ז"ל, האמין כי זדורוב הוא הרוצח, ואילו אילנה, אמה של תאיר, לא הייתה בטוחה בכך. היא ממשיכה גם כיום להאמין שהחקירה לא מוצתה, והאשמים האמיתיים לא הובאו לדין. אפילו במהלך המשפט המקורי, עתרו בני המשפחה לבג"ץ בדרישה שיורה למשטרה להמשיך לחקור כיוונים נוספים, עתירה שנדחתה.
התיאוריות קיבלו חיזוק ומשנה תוקף בכמה תוכניות טלוויזיה (חלקן שודרו עוד במהלך המשפט), ובהן נטען כי המדובבים והחוקרים העבירו מידע לזדורוב, וכי היו הפרעות והפסקות באמצע השחזור, כמו גם כיווני חקירה נוספים לא נחקרו. השיא היה בחודש מרץ 2016, אז פורסמה הסדרה "צל של אמת" שבה עלה לראשונה שמה של אולה קרבצ'נקו, א"ק, כמי שהודתה ברצח תאיר ראדה.
מדובר באישה שהתמודדה עם בעיות נפשיות קשות ואף הייתה מאושפזת במוסדות לבריאות הנפש. היא טענה בתגובה כי מדובר בעלילה שרקם בן זוגה לשעבר, אדיר חבני (א"ח) על רקע פרידתם. החוקרים גילו כי מדובר אכן בעלילה, ובין היתר כי חבני תקף את קרבצ'נקו פיזית ומינית. במחשבו, נמצאה טיוטה של המידע שהעביר למשטרה בעניינה. שנתיים אחר כך, התגלה כי שיערה שהייתה מונחת על גופתה של תאיר הכילה DNA מיטוכונדרי שמתאים בדיוק שנע בין אלפים לעשרות אלפים לחבני עצמו.
6 צפייה בגלריה
ירום הלוי
ירום הלוי
ממשיך לטעון שקרבצ'נקו היא הרוצחת. הסנגור הלוי
(צילום: אלעד גרשגורן)
סנגורו של זדורוב ממשיך וטוען כי קרבצ'נקו הרוצחת האמיתית, למרות שהשופט שהחליט על המשפט החוזר קבע כי החשדות נגדה לא היוו עילה למשפט החוזר. פרקליט המדינה, בשלב ההחלטה לנהל את המשפט החוזר, קבע כי התיק נגדה נסגר מחוסר אשמה.
ב-12 באוקטובר נפתח שלב הראיות במשפט החוזר והדיונים מתקיימים בקצב של שניים בשבוע, ומתוכננים להימשך לפחות עד חודש יוני 2022. עד כה התקיימו קרוב ל-15 דיונים בהם נשמעו עדי התביעה, בהם קציני המשטרה שניהלו את החקירה, אנשי תחזוקה מבית הספר, אנשי רפואה שטיפלו בגופה לפני פינויה, המדובבים בפניהם הודה זדורוב, ועוד. בתקופה הקרובה אמורים להעיד מומחה בינלאומי לכתמי דם, שיעיד על כתם הדם השנוי במחלוקת על טביעת הנעל. עוד יעידו המומחה המשטרתי שקבע כי על מכנסיה של ראדה הוטבעו עקבות נעל בדם, איש המשטרה שהיה הראשון להגיע לזירה וסגר אותה, ובסופו של דבר גם של קרבצ'נקו.
פורסם לראשונה: 22:45, 05.12.21