בישראל זוהו עד כה 11 מאומתים בלבד לזן האומיקרון - אבל מנכ"ל משרד הבריאות מבהיר כי בינתיים לפחות הוא לא רואה סיבה להקלה בהגבלות. בריאיון לאולפן ynet אמר המנכ"ל, פרופ' נחמן אש, כי "על בסיס הנתונים הקיימים היום אין בסיס לשינוי ההנחיות. לטעמי, אם זה יהיה המצב גם בעת קבלת ההחלטה נצטרך להאריך את ההגבלות עד שיהיו לנו יותר נתונים כי כרגע אנחנו עדיין לא יכולים להגיד בוודאות שהחיסון מגן מפני הווריאנט ולכן לא יכולים לעשות את ההקלות בכניסה לארץ של מחוסנים". צפו בריאיון.
פרופ' אש התראיין על רקע עלייה מחודשת במקדם ההדבקה, שטיפס ל-1.05 - כשהמשמעות היא שמגפת הקורונה שוב מתפשטת. בישראל ארבעה יישובים אדומים, ובהם רמת השרון - שם כבר 77 חולים פעילים. בסך הכול, אתמול נמנו 521 מאומתים לקורונה ושיעור החיוביים היה 0.6%. מספר החולים קשה עומד על 112, מתוכם 62 מונשמים.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
פרופ' נחמן אש. מודאג מהדיווחים על האומיקרון, ומקצב ההתחסנות של הילדים
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
נוסעים בנתב"ג. פרופ' אש תומך בהארכת ההגבלות
(צילום: יריב כץ)
בריאיון התייחס אש לתעלומה סביב האומיקרון, ואמר כי "חלק מהדיווחים שאנחנו מקבלים מדרום אפריקה הם שהווריאנט הזה תוקף יותר מחלימים מאשר וריאנטים אחרים. קיבלנו גם דיווחים שהזן הזה מדביק יותר ילדים. זה מידע שמגיע עדיין בצורה לא מבוססת, אבל זה בהחלט משהו שמטריד אותנו. לכן אנחנו גם ממשיכים במאמצים כדי למנוע את ההתפשטות של הווריאנט החדש בארץ. גם בכניסה מחו"ל וגם בתוך הארץ".
-מה זה אומר לגבי ההגבלות? "נראה את זה על פי הנתונים. למעשה הנתון הכי חשוב זה העמידות של החיסון כלפי הווריאנט. כלומר, אם הווריאנט הזה מושפע מהחיסון או לא, אם אנחנו מוגנים מהחיסון מפני הווריאנט או לא. אני מקווה שנדע יותר על הדבר הזה בימים הקרובים, גם עם בדיקות מעבדה מיוחדות שנעשות וגם ממידע שיגיע מהעולם. בארץ מאוד קשה לדעת כי המספרים הם נמוכים".
בעקבות גילוי הזן החדש, נזכיר, קיבל קבינט הקורונה שורת הגבלות במטרה למנוע חדירה אפשרית של האומיקרון לישראל. בין היתר נדרשים כל השבים מחו"ל, לעבור בידוד ביתי (שלושה ימים למחוסנים ומחלימים ושבעה ללא מחוסנים), ובדיקת PCR שנייה כדי להשתחרר ממנו ולא להשלים בידוד מלא של שבועיים. אלו שחוזרים ממדינות אדומות נדרשים גם לבידוד ראשוני במלוניות קורונה, עד לקבלת תצואות בדיקת ה-PCR הראשונה, זו שנערכת מיד עם הנחיתה בנתב"ג, ולאחריה נדרשים להמשיך בבידוד ביתי.
4 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בכללית, קריית גת
חיסוני ילדים בכללית, קריית גת
מחסנים ילדים במתחם של קופת החולים מאוחדת בנתניה. "הקצב מדאיג"
(צילום: בראל אפרים)
4 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בירושלים
חיסוני ילדים בירושלים
ילדה מקבלת את הזריקה במתחם של כללית בירושלים
(צילום: EPA)
בנוסף הודק במעט התו הירוק. תחילה אישרה הממשלה גם את החזרת איכוני השב"כ, אך בתוך ימים אחדים ביטלה את השימוש בכלי הזה. תוקפן של ההגבלות הוגבל מראש לשבועיים, כך שהממשלה תצטרך בקרוב להאריכן אם תבחר לעשות זאת.
-אנחנו נמצאים שבועיים לאחר תחילת מבצע החיסונים. על פי הנתונים שלכם רק 6% מהילדים עד כה התחסנו במנה הראשונה. "אנחנו באמת מודאגים מהקצב של ההתחסנות. אני מצפה שבעת הזאת כבר שיעור הילדים המתחסנים יעלה כי עברו כמה שבועות ורואים שהכול בסדר. גם הזמן שחולף לא משחק לטובתנו בעניין של החשש מהתפרצות של גל נוסף ולכן באמת אנחנו צריכים להגדיל את המאמצים שלנו בכל המובנים כדי שיתחסנו גם בבוסטר היותר מבוגרים, ובוודאי שגם הילדים".
-למה ילדים שהחלימו לא יכולים להתחסן והאם תקבלו החלטה בימים הקרובים? "כן, ההחלטה תידון בצוות לטיפול במגפות ונקבל החלטה. נכון לעכשיו הקופות באמת ממתינות להחלטה שלנו כדי להתחיל לחסן או לא לחסן. נקבל את ההחלטה על בסיס הנתונים של ההדבקות במחלימים. אנחנו מעריכים שהילדים שחלו מוגנים למדי, ולכן לא הרגשנו דחיפות בקבלת ההחלטה הזאת, אבל אני מבין שאי אפשר למשוך את זה מעבר".

-אתה מודאג מהתפרצות שנייה? "זה בהחלט יכול להגדיל את התחלואה. אני לא מוטרד ומודאג באופן מיוחד, אבל ברור לי שהמפגשים בבתי הספר, בייחוד בחורף כשהכיתות סגורות ופחות מאווררות, עלולים להוביל לעלייה בתחלואה. בהחלט עם הכניסה לעונת החורף, יש חשש שתהיה עלייה בתחלואה".
-יש תרחיש לחיסון רביעי חצי שנה בדיוק לאחר החיסון השלישי? "זה נמצא עדיין על השולחן. אני חושב שזה קרוב מדי בשביל שבאמת נקבל את ההחלטה בינתיים, אבל אנחנו כבר מתקרבים לזה מאוד. זה בהחלט יכול להיות אם נראה שיש דעיכה בחיסונים. נכנס פה שיקול נוסף של כניסת וריאנט חדש וכמה הוא יהיה עמיד לחיסונים. זו אחת האפשרויות וצריך להיות מוכנים לזה".