מותו הדרמטי בכלא של מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, לא הפתיע אף אחד שבקיא בדרכי פעולתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, יריבו המושבע. במערב, בכל זאת, קיבלו בדאגה את הבשורה על מותו של האיש שנרדף במשך שנים כי העז להתנגד לממשל פוטין. בשנים האחרונות הלכו וגברו הפרסומים על מצבו הבריאותי ההולך ומידרדר של נבלני, שרק בחודש אוגוסט נגזרו עליו 19 שנה נוספות על עבירות של קיצוניות - בכלא שהתנאים בו הם מהגרועים ביותר במדינה.

4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני. התנגד גם לפלישה לאוקראינה, שאותה כינה "פשע נגד המדינה שלי"
(צילום: AP)
בתחילת החודש הודיעו מקורביו של מנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני, שנידון ליותר מ-30 שנות מאסר ברוסיה, כי הוא הוצא ממושבת העונשין IK-6 שבה היה כלוא במחוז ולדימיר, כ-235 ק"מ מהבירה מוסקבה, והועבר למקום לא ידוע. הדיווח על היעלמותו של נבלני ב-6 בדצמבר עורר דאגה בבית הלבן, ופוליטיקאים במערב הביעו חשש למצבו של היריב הגדול ביותר של ולדימיר פוטין ברוסיה - לפני שהודיעו אנשיו של נבלני כי הוא אותר אחרי יותר משבועיים.
נבלני ותומכיו היו משוכנעים לאורך כל הדרך שהעונשים שהוטלו עליו היו חלק ממדיניות מכוונת של הקרמלין להשתיק את המתנגד הגדול ביותר שלהם. נבלני הוביל את ההפגנות נגד הנשיא הרוסי, זכה לתמיכה רחבה וחשף פרטים על שחיתויות בכירי הקרמלין. כנקמה, רוסיה שלחה אותו לכלא לשנים ארוכות, והוא לא היה צפוי להשתחרר כל עוד פוטין בחיים.
עוד לפני שהוטלו עליו 19 שנים נוספות, הוא ריצה תשע שנות מאסר על עבירות מעילה. תומכיו הגדירו את העבירות שמיוחסות לו כעונש על האתגר שהוא מהווה לקרמלין. הוא, מצידו, המשיך למחות ממושבת העונשין שבה היה כלוא נגד המשטרה, ונגד המלחמה באוקראינה. הוא אמר שהפלישה הרוסית היא "טרגדיה" ו"פשע נגד המדינה שלי".
השופט קבע שנבלני ירצה את עונשו בכלא שהתנאים בו לא יאפשרו לו לקבל מבקרים או לכתוב ולקבל מכתבים. תנאים אלו הקשו על נבלני עוד יותר להוביל את תנועת האופוזיציה שהקים ברוסיה, ושאותה המשיך לנהל גם לאחר שנכלא ב-2021. "הם מנסים להשתיק אותו, להפוך אותו למת עבור העולם החיצון", אמרה העיתונאית הרוסייה העצמאית יבגניה אלבץ, שהייתה בקשר תדיר עם נבלני.
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
שרד ניסיונות התנקשות ושנים של רדיפה. נבלני
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
כלא של אלכסיי נבלני מחוז ולדימיר רוסיה מתקן מספר 2 מושבת עונשין
כלא של אלכסיי נבלני מחוז ולדימיר רוסיה מתקן מספר 2 מושבת עונשין
מושבת עונשין שאליה נשלח נבלני אחרי מעצרו. הצצה סאטירית לבירוקרטיה של אנשי הכלא
(צילום: רויטרס)
נבלני היה המנהיג הבכיר ביותר של האופוזיציה ברוסיה. לפני כארבע שנים ניסתה מוסקבה לחסלו בהרעלה באמצעות החומר הכימי "נוביצ'וק", אבל אחרי שהתמוטט בטיסה הוא הועבר לגרמניה ושם הצליח להשתקם. אף שידע כי ברוסיה תלוי ועומד נגדו צו מעצר הוא שב בהפגנתיות למולדתו, ואז הורשע בשלל עבירות, בהן הונאה וביזוי של בית המשפט, ונידון ל-11.5 שנות מאסר.
נבלני נשא אז נאום תוכחה בסגנון "אני מאשים", ותקף את המשטר ואת הנשיא פוטין. הוא התייחס אז לניסיון להרעילו, להצלתו בנס ולהרשעתו ואמר בבית המשפט: "בעצם הישרדותי ביצעתי עבירה חמורה, תודות לאנשים טובים - טייסים ורופאים. לאחר מכן פגעתי בפוטין עוד יותר בכך שלא הסתתרתי - ואז קרה דבר נורא. הייתי מעורב בחקירת הרעלתי שלי, והצלחנו להוכיח שפוטין הוא שהורה על ניסיון ההתנקשות הזה. זוהי דרך הפעולה היחידה שלו - להרוג אנשים. לא משנה כמה הוא מעמיד פנים שהוא מדינאי דגול, הוא ייזכר בהיסטוריה כמרעיל. היו לנו את אלכסנדר המשחרר, ירוסלאב החכם וולדימיר מרעיל התחתונים". על פי תחקיר שפורסם, סוכני שירות הביטחון הרוסי פיזרו את הנוביצ'וק בתחתוניו של נבלני.
היה ברור שלנבלני אין סיכוי להשתחרר מכלאו כל עוד הנשיא פוטין בקרמלין, ואכן כעבור זמן מה נפתחו נגדו חקירות חדשות, והוא הורשע שוב ושוב, בין השאר באישומים של הונאה וקיצוניות, עד שעונש המאסר המצטבר שלו תפח ליותר מ-30 שנות מאסר.
בשנים לפני כליאתו עמד נבלני בראש "הקרן נגד השחיתות", ופרסם אין ספור תחקירים מצולמים של מקרי שחיתות בקרב חברי האליטה השלטונית הרוסית, כולל תחקירו המפורסם ביותר שחשף את ארמונו של הנשיא פוטין לחופי הים השחור באזור סוצ'י, תחקיר שבו צפו מאות מיליונים.

שמר על הומור בכלא: "אני סנטה קלאוס החדש שלכם"

נבלני עלה לתודעה בזמן המחאה הגדולה ברוסיה לפני יותר מעשור נגד הבחירות הפרלמנטריות שנערכו אז, שבהן נחשפו זיופים המוניים ואי-סדרים. הוא הוביל את הקמפיין הציבורי נגד הממסד - הנשיא דאז דמיטרי מדבדב וראש הממשלה פוטין - עמד בראש ההפגנות, וקרא לבטל את תוצאות הבחירות ולבער את השחיתות. הוא החל לסחוף אחריו צעירים רבים, והפך למעשה למנהיג האופוזיציה החוץ-ממסדית ברוסיה.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראיון לטלוויזיה הרוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראיון לטלוויזיה הרוסית
פוטין. "ייזכר כוולדימיר מרעיל התחתונים", אמר עליו נבלני
(צילום: EPA/ALEXANDER KAZAKOV/SPUTNIK/KREMLIN POOL)
למרות התלאות שעבר, הקפיד נבלני לשמור על חוש הומור. כשהועבר למושבת עונשין אחרת בחודש דצמבר, הוא כתב: "אני סנטה קלאוס החדש שלכם". הוא סיפר: "יש לי עכשיו מעיל צמר וכובע פרווה, ובקרוב אני אקבל ואלנקי (מגפיים רוסיים מסורתיים). 20 הימים של ההעברה לכאן היו די מתישים, אבל אני עדיין במצב רוח מצוין, כמו שצריך להיות לסנטה קלאוס".
"יצאתי להליכה. החצר נמצאת בתא הסמוך, והשלג מכסה את הרצפה", כתב נבלני. הוא סיפר שהוא ראה את השומרים בכניסה לכלא, שהיו חמושים במקלעים. בעדכון בטוויטר הודה נבלני לתומכיו ולכל מי שדאג החודש לשלומו. "אל תדאגו בקשר אליי, אני נורא שמח שסוף-סוף הגעתי לכאן", הוא מסר.
בחודש יוני האחרון הוא המשיך להפגין אורך רוח יוצא דופן מאחורי הסורגים, ומתאו במושבת העונשין ניסה לעודד את תומכיו בימים שבהם כל קול מחאה בארצו של פוטין עלול לגרור ענישה קשה. בהתכתבות שניהל עם רשויות הכלא אז, הוא העלה שאלות ובקשות מוזרות, בהן בקשות לקבל לתאו קימונו, בללייקה, חיפושית – ואפילו קנגורו.
"כשאתה סגור בתא בכלא ואין לך יותר מדי דרכים לבדר את עצמך, אתה תמיד יכול להשתעשע קצת בהתכתבות עם הנהלת המתקן", מסר אז נבלני מתאו דרך חשבון ה-X שלו. מהמכתבים שפרסם עולה כי הנהלת הכלא שבו הוא הוחזק – דחתה את כל בקשותיו.