השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הצהיר לא אחת בעבר שבכוונתו לפעול למיגור הפשיעה בחברה הערבית. אחרי הטבח שאירע לפני כחודשיים בכפר יפיע שליד נצרת - אז נרצחו חמישה בני אדם בבת אחת - הוא מיהר יחד עם המפכ"ל יעקב שבתאי לזירה, שם הטיל את האחריות על האלימות המשתוללת על "שנים של הזנחה" שיצרה לדבריו "מערב פרוע".
4 צפייה בגלריה
 איתמר בן גביר וניצב יורם סופר בפתח הישיבה הראשונה של התוכנית מסלול ירוק - למיגור הפשיעה במגזר הערבי
 איתמר בן גביר וניצב יורם סופר בפתח הישיבה הראשונה של התוכנית מסלול ירוק - למיגור הפשיעה במגזר הערבי
השר בן גביר. שומר על שתיקה
(צילום: אלכס קולומויסקי )
אבל מאז, למרות ההבטחות שלו ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול למיגור הפשיעה הזו, היא ממשיכה לגבות מחיר דמים כבד. אמש אירע טבח נוסף של ארבעה בני אדם במועצה המקומית אבו סנאן שבגליל המערבי, שבו נורה למוות גם גאזי סעב, קצין לשעבר בצה"ל ובמג"ב שהתמודד לראשות המועצה בבחירות המקומיות. בניגוד לרצח הקשה ביפיע, הפעם בן גביר לא טרח להגיע לזירה, ועד הבוקר שמר על שתיקה - ולא התייחס לטבח באבו סנאן וגם לא לרצח שלשום של מנכ"ל עיריית טירה עבד אלרחמן קשוע.
הבוקר התייחס סוף-סוף למקרי הרצח האחרונים - ונמנע מלקחת אחריות. הוא טען שמדובר בתוצאה של הזנחה ארוכת שנים, וגם תקף את היועצת המשפטית לממשלה שלדבריו לא אישרה את בקשותיו לצווי מעצר מנהליים. בפוסט ארוך בפייסבוק כתב כי ארגוני הפשיעה במגזר הם ארגוני טרור לכל דבר, שמהווים לדבריו "מיליציות חמושות עם אלפי חיילים והיררכיה פיקודית" - והוסיף: "כרגע אמנם הם מפנים את החיסולים פנימה כלפי המגזר הערבי והכנופיות היריבות, אבל לפי האזהרות שאני מקבל - במצב של עימות רחב, המיליציות הללו יפנו את האש כנגד מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
גאזי סעב אחד מהפצועים באבו סאנן
גאזי סעב אחד מהפצועים באבו סאנן
גאזי סעב, המתמודד לראשות אבו סנאן שנרצח באבו סנאן
(מתוך פייסבוק)
לדבריו, "המציאות הזו היא תוצאה של הזנחה במשך שנים רבות, והתעלמות מאותות האזהרה. זוהי סכנה קיומית למדינת ישראל המדירה שינה מעיננו. החיסולים כעת הם רק פרומו למה שעתיד להתרחש חלילה אם לא נטפל בזה במלוא הנחישות והכלים". הוא טען שמאז שנכנס לתפקיד "הפכתי את העולם" כדי למצוא משאבים למשטרה ולהקים את המשמר הלאומי וכי כעת המשטרה אכן נמצאת ב"תהליך גיוס מדהים". "אולם האמת חייבת להיאמר: משטרת ישראל, בפרט בכוחה המצומצם כיום, חייבת לקבל כלים נוספים וסמכויות נוספות".
בן גביר הוסיף: "עד שנצליח לאייש את השורות ולהקים את המשמר הלאומי חייבים להכניס את שב"כ לכל חקירות הרצח. מדובר באיום ביטחוני בקנה מידה לאומי". לדבריו, "זה מצב חירום שמחייב הפעלת כל הכלים, בראשם התערבות מלאה של שב"כ במלחמה בארגוני הפשיעה הגדולים, יחד עם מעצרים מנהליים לראשי הארגונים הללו". הוא טען עוד: "יש כאן בלון שניפחו במשך 30 שנה, שאם רק נשקיע תקציבים ברשויות הערביות מבלי לטפל בעומק הפשיעה ומבלי לחזק את המשטרה הכול יהיה בסדר, ועכשיו הבלון מתפוצץ".
4 צפייה בגלריה
הזירה באבו סנאן
הזירה באבו סנאן
זירת הרצח באבו סנאן
באופוזיציה ממשיכים בינתיים לתקוף אותו בחריפות, וקוראים לנתניהו להדיחו בשל האלימות המשתוללת - שגבתה כבר את חייהם של 159 קורבנות בחברה הערבית מתחילת השנה. יו"ר רע"מ מנסור עבאס האשים הבוקר בריאיון ל-ynet Live כי הסוגיה לא נמצאת כלל בסדר העדיפויות של הממשלה וכי היא לא מצליחה למשול. לדבריו, הדחת בן גביר היא צעד הכרחי: "צריך להחליף את השר לביטחון לאומי. אין אמון צריך להחליף אותו. זה צעד מתבקש".
"זה לא רק הרציחות זה גם כמה אנשים שנורו", ציין עבאס. "הממשלה לא מפנימה את זה שאם היא לא תעשה צעדים משמעותיים זה רק יגבר. ארגוני פשיעה השתלטו על חייהם של האזרחים. ארגוני הפשע מזלזלים בממשלה. ראש הממשלה הוא זה שאחראי. הוא מינה את בן גביר לתפקיד. צריך לרשת את היישובים הערבים במצלמות ולהקים עוד 10 תחנות משטרה באזורים האלה ולתגבר את המשטרה הקהילתית".
בנוגע למעורבות שב"כ אמר עבאס: "הוא יכול לטפל באירוע אחד שניים או שלושה - ולא מעבר לזה. יש כאן 150 סכסוכים. צריך להעביר את בן גביר לתפקיד אחר ולהביא שר מקצועי שיטפל בזה. היועצת המשפטית לממשלה, יש לה כלים למעקב אחרי הארגונים האלה".
4 צפייה בגלריה
זירת הירי ביפיע
זירת הירי ביפיע
זירת הרצח ביפיע
(צילום: נחום סגל)
קריאה להדיח את בן גביר השמיע ב-ynet Live גם ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי. "הגענו למספר שיא של כל הזמנים בפשיעה הערבית לעומת ירידה בזמן הממשלה הקודמת. כשיש שר לביטחון לאומי שכל מה שמעניין אותו זה גימיקים של בחירות ותקשורת אז אתה רואה את התוצאה. המספרים מדברים בעד עצמם. איתמר בן גביר הפך לליצן חצר ונכשל כישלון חרוץ".
ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד הדגיש מצדו - על רקע הודעתו של נתניהו כי יכנס היום לדיון מיוחד את ועדת המשנה למלחמה בפשיעה בחברה הערבית - כי "ראש הממשלה לקח את הטיפול של הנושא הזו תחת ידיו". על המתקפות מהאופוזיציה והקריאה להדיח את בן גביר אמר: "זה ניצול ציני שעושים חלק מהפוליטיקאים הערבים בזמן הזה. זהות השר זה לא העניין כאן. המשבר שיש בחברה הערבית מול המשטרה הישראלית זה חוסר שיתוף פעולה של הרבה מאוד שנים".
ח"כ טלי גוטליב מהליכוד התייחסה בצהריים אף היא לפשיעה המשתוללת במגזר הערבי - והאשימה דווקא את היועצת המשפטית לממשלה. "דם הנרצחים על ידיה של הגב' מיארה! כך זה כשיש סמכות עם אפס אחריות. המשטרה ביקשה ממיארה לפני מספר חודשים צווי מעצר מנהליים לשישה יעדים סופר מסוכנים! מיארה סירבה! מאז חמישה מהם היו מעורבים במעשי רצח וניסיונות רצח. טוב, העיקר שהגב' מיארה מצאה זמן למה שחשוב באמת וזה להפריע לממשלה למשול", כתבה גוטליב בטוויטר.