התקיפה המיוחסת לישראל באזור מבנה הצמוד לשגרירות האיראנית בדמשק ביום שני, שבה חוסל מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון חסן מהדווי, העלתה את טהרן גבוה ברשימת האיומים על ישראל. איראן שולטת ב"ציר ההתנגדות" השיעי במדינות השונות: סוריה, עיראק, לבנון ותימן וכן מנהלת קשרים גם עם ארגוני הטרור הפלסטיניים, אם זה חמאס או הג'יהאד האיסלאמי. כך כל איום מצד איראן נחשב לאיום על ישראל מכל אחת מהזירות שאותן היא מפעילה: חיזבאללה, המיליציות הפרו-איראניות או החות'ים.
6 צפייה בגלריה
הטקס בטהרן שבו התפללו חמינאי ובכירי משטר האייתוללות מעל ארונות הבכירים שחוסלו
הטקס בטהרן שבו התפללו חמינאי ובכירי משטר האייתוללות מעל ארונות הבכירים שחוסלו
הלווייתו מהדווי באיראן. האיומים והשאלה על הפרק: האם טהרן תגיב בעצמה או באמצעות שליחיה?
(צילום: KHAMENEI.IR / AFP)
בצל העלאת הכוננות בצה"ל והחשש בציבור מתגובה, השאלות שעומדות כעת על הפרק הן האם איראן תחליט להגיב בעצמה או שתעשה זאת באמצעות שליחיה? אם, מתי ובאיזו עוצמה? עד כה נמנעה טהרן מעימות ישיר, ולפחות עד לחיסול האחרון ההערכות היו שהיא לא מעוניינת בהרחבת המלחמה.
מיד אחרי החיסול, בכירים באיראן שיגרו איומים כלפי ישראל - וחזרו על המסרים שוב ושוב בימים שחלפו. נשיא איראן איברהים ראיסי אמר שלשום כי "הפשע לא יישאר ללא תגובה. ידע האויב הציוני שחזית ההתנגדות מתחזקת מבחינת כוחה וגם מבחינת שנאתה כלפי האויב. על הציונים לדעת שלא ישיגו מטרותיהם". אתמול, במסגרת נאומים שמסרו נציגי הציר השיעי לקראת "יום ירושלים האיראני" שיצוין מחר, איים פעם נוספת: "יום ירושלים השנה מצביע על התקרבות הניצחון הסופי של העם הפלסטיני". גם היום התייחס הנשיא האיראני לנושא בשיחה עם ראש ממשלת עיראק מוחמד שיאע א-סודאני וטען כי ישראל תשלם מחיר כבד. גם הכוחות המזוינים האיראניים פרסמו הודעה לפיה, "ישראל תשלם על התקיפה".
האיומים בימים האחרונים הגיעו גם מיחיא רחים ספאווי, היועץ לענייני צבא של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, ששימש בעבר כמפקד משמרות המהפכה. "העונש של ישראל בלתי נמנע", אמר אתמול ספאווי. גם דובר משמרות המהפכה רמדאן שריף הגדיל ואמר: "בקרוב נהיה עדים לתקיפות קטלניות יותר נגד ישראל. חזית ההתנגדות תעשה את המוטל עליה".
מפרוץ המלחמה מנהלת איראן את העניינים מאחורי הקלעים ומושכת בחוטים, כשלטענתה לפחות, היא אינה נותנת הנחיות לגורמים השונים באזור וההחלטות של כל ארגון מתקבלות באופן עצמאי. בנובמבר האחרון בתגובה לטענות כי טהרן מקדמת את התקיפות של המיליציות נגד בסיסים אמריקניים בעיראק וסוריה, טען שר החוץ חוסיין אמיר עבדאללהיאן כי איראן לא אחראית לתקיפות על האינטרסים האמריקניים באזור וכי "הפלגים" מקבלים החלטות בעצמם.
6 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
זירת החיסול בדמשק. התקיפות שמיוחסות לישראל וחושפות את מעורבות האיראנים בסוריה
(צילום: Maher AL MOUNES / AFP)
בינתיים, ניסיונות העברת הנשק בציר איראן-סוריה-לבנון מתקיימים ללא הפסקה. החיסול האחרון וכך גם חיסולים קודמים של בכירים איראנים נועדו, בין היתר, לפגוע בגורמים שלוקחים חלק בציר ההעברות ובקשר של המשטר בטהרן עם גורמי הטרור באזור. איראן מחזיקה בסוריה "יועצים", אנשי משמרות המהפכה, שפועלים גם במדינות השכנות בשיתוף פעולה עם גורמים מחיזבאללה ומהמיליציות. כך, בתקיפות שיוחסו לישראל באזור מפרוץ המלחמה, ניתן היה להיחשף לשילוב המלא וההיטמעות של הכוחות האיראניים בסוריה - גם בשכונות אזרחיות לחלוטין לכאורה.
איראן שולחת "מומחים" גם לזירה הרחוקה יותר – בתימן. לפי דיווחים שונים, האיראנים מסייעים למורדים החות'ים בהתחמשות ובתקיפות בים האדום. גם את הציר הדיפלומטי היא לא מזניחה: רק לפני מספר ימים משלחות של הג'יהאד האיסלאמי וחמאס ביקרו בטהרן ונפגשו עם בכירים, בהם שר החוץ האיראני, שמתחילת המלחמה לוקח חלק פעיל בדיונים הקשורים לרצועת עזה.

חיזבאללה: "הזירה התומכת" בעזה מלבנון

בזמן שהלחימה מול לבנון נמשכת, גם שם התייחסו לחיסול בדמשק - גינו ואיימו. משרד החוץ הלבנוני טען כי "תקיפה של נציגויות דיפלומטיות מהווה הפרה של החוק הבינלאומי ושל אמנת וינה". חיזבאללה פרסם גם הוא גינוי רשמי וכתב על הקשר בין יעד החיסול לארגון הטרור: "המפקד הגדול זאהדי היה מראשוני התומכים והמקריבים, שבמשך שנים קידם את חיזבאללה בלבנון. אנו מגנים את הפשע הישראלי ומאמינים שדמו יביא לנחישות גדולה יותר להתנגד לאויב הישראלי. חיסול מנהיגים לא יעצור את ההתנגדות. הפשע לא יעבור מבלי שהאויב הישראלי ייענש".
הלחימה בגבול הצפון מתנהלת כרגע בעיקר מול חיזבאללה. ארגון הטרור הצטרף למלחמה כ"זירה תומכת" ברצועת עזה כבר ב-8 באוקטובר, יום אחרי מתקפת הפתע של חמאס. מאז, מתנהלים חילופי אש באזור, כשחיזבאללה השתמש עד כה באמצעי לחימה שונים, טילים, כטב"מים וטילי נ"ט. בכל יום, מפרסם הארגון סיכום מפורט של פעולותיו נגד אתרים ויישובים בשטח ישראל. בכירי חיזבאללה מכריזים בכל הזדמנות כי הם פועלים מתוך תמיכה ברצועת עזה ומטרתם להפעיל לחץ על ישראל "כדי שתפסיק את התוקפנות". עד כה הכריז רשמית חיזבאללה על מותם של יותר מ-260 הרוגים, ולפי הערכות צה"ל כמות ההרוגים בארגון גדולה יותר.
6 צפייה בגלריה
שיגורים שיגור מטח רקטה רקטות מדרום לבנון לישראל
שיגורים שיגור מטח רקטה רקטות מדרום לבנון לישראל
עשרות שיגורים מדרום לבנון. חיזבאללה מוביל את הלחימה בצפון - אך הוא לא היחיד
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
אמנם חיזבאללה הוא שמוביל את הלחימה בזירה הצפונית, אך הוא לא האיום היחיד מלבנון. מתחילת המלחמה ביצעו שיגורים לשטח ישראל גורמים נוספים הפועלים משטח המדינה הריבונית, בהם: גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס בלבנון, כוחות פג'ר - הזרוע הצבאית של אל-ג'מאעה אל-איסלאמיה, ארגון איסלאמי סוני הפועל בלבנון, ותנועת "אמל" בלבנון - קבוצה פוליטית שיעית ותיקה, שלפי פרסומים מחזיקה גם היא פעילים לאורך הגבול. כך, דווח בלבנון מתחילת הלחימה גם על הרוגים מפלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי.
בין הגורמים השונים בלבנון הפועלים נגד ישראל קיים שיתוף פעולה ברור וכך קיים גם קשר בין חיזבאללה וחמאס בלבנון לציר ההתנגדות האיראני-שיעי. בדרום לבנון, מלבד גורמי הטרור, פרוסים גם כוחות של צבא לבנון וכוחות יוניפי"ל - אך השפעתם אינה רחבה או משמעותית.

המיליציות בסוריה ועיראק - שהתאגדו תחת ארגון גג

התקיפה בדמשק גררה תגובות גם בסוריה ובעיראק. שר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד גינה מיד את הפעולה והגיע זמן קצר אחריה לשגרירות איראן - שם צולם משוחח בטלפון עם שר החוץ האיראני. מסוריה ועיראק פועלות נגד ישראל מתחילת המלחמה המיליציות הפרו-איראניות, שפועלות תחת ארגון הגג "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק". הן פועלות בהכוונת כוח קודס האיראני ולכן פעילותן עלולה להסלים בעקבות האירועים האחרונים.
לפי דיווח מהחודשים האחרונים בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד", תחת "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" פועלות המיליציות: "גדודי חיזבאללה בעיראק", שלהם אין כל קשר לחיזבאללה הלבנוני, "אל-נוג'בא", "סייד א-שוהדא", "אנסאר אללה אל-אופיאא" ו"האימאם עלי". אותן קבוצות חמושות, כך לפי הדיווח, בחרו להתאחד באוקטובר האחרון.
המיליציות הצטרפו ללחימה באמצע אוקטובר האחרון, כחזית נוספת "התומכת בעזה", והחלו, לפחות לטענתן, לתקוף יעדים שונים בארץ - בישראל לא מכירים חלק גדול מהתקיפות שהמיליציות טוענות שביצעו. עד סוף ינואר פעלו המיליציות בעיקר נגד בסיסים אמריקניים בעיראק וסוריה. ארה"ב נמצאת בעיראק כחלק מהקואליציה הבינלאומית ומסייעת בלחימה בגורמי הטרור באזור. בסוף ינואר הוקפאה פעילות המיליציות נגד אותם בסיסים, לפי פרסומים ככל הנראה בעקבות לחץ שהופעל עליהן.
6 צפייה בגלריה
תמונתו של הכטב"מ ששוגר לאילת מעיראק
תמונתו של הכטב"מ ששוגר לאילת מעיראק
הכטב"ם ששיגרו לכאורה המיליציות לאילת מעיראק. "נעמוד עם הפלסטינים עד הסוף"
את הבסיסים האמריקניים, תקפו מיליציות גם בגלל הסיוע של ארה"ב לישראל במלחמה - אך גם מהסיבה הפשוטה שהן שואפות לסלק את הכוחות האמריקניים מעיראק - וכעת הן מחכות להתקדמות של הממשלה המקומית מול ארה"ב בנושא. מתחילת חודש מרץ פרסמה "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" לקיחות אחריות על ירי לעבר אתרים רבים בשטח ישראל, בהם מסוף הכימיקלים בנמל חיפה, תחנת החשמל בשדה התעופה בחיפה, שדה התעופה בקריית שמונה, עמדה צבאית בשדה התעופה בראש פינה, בסיס מודיעין בצפון הגולן ובסיס תל נוף.
להודעות על לקיחות האחריות של הארגון, מצורפים בדרך כלל סרטונים המציגים כביכול את רגעי שיגור הכטב"מים לעבר ישראל. למרות הניסיון להוסיף אמינות לתקיפות באמצעות התיעוד, לא נמסר כל אימות רשמי מטעם ישראל כי ירי של הארגון נפל בשטח ישראל - למרות זאת במספר אירועים, כמו זה האחרון באילת, שבו דווח כי הכטב"ם שוגר מעיראק, לקיחת האחריות של הארגון "מסתדרת" עם הממצאים בשטח.
מזכ"ל מיליציית הנוג'בא העיראקית, אכרם אל-כעבי, דיבר גם הוא במסגרת אירוע ההכנה ליום ירושלים האיראני אתמול ואיים כי הפעולות שלהם יתרחבו ויתגברו. הוא טען כי "ההתנגדות בעיראק, לבנון ותימן תעמוד עם הפלסטינים עד הסוף. אנו אומרים לאויב הישראלי ולשותפו האמריקני כי ההתנגדות השתמשה עד כה רק בחלק קטן מעוצמתה".

שליחי איראן בתימן: החות'ים שפוגעים בכלכלה העולמית

בעיקר בזכות החיבור לטהרן והסיוע הצבאי שהם מקבלים ממנה - האיום המרכזי נגד ישראל מכיוון דרום אלו החות'ים, שליחי איראן בתימן. גם הם הצטרפו למערכה באוקטובר האחרון כ"זירה תומכת בעזה". באמצעות הדובר הצבאי של המורדים, יחיא סריע, הם החלו לפרסם לקיחות אחריות על ירי לעבר ישראל של טילים בליסטיים וכטב"מים. לטענתם, המרחק מישראל לא מפריע להם לפעול "למען תושבי רצועת עזה מתוך תחושת אחריות דתית, מוסרית, הומניטרית ולאומית".
החות'ים דורשים בהצהרותיהם את "הסרת המצור מעזה והכנסת מזון ותרופות" לרצועה. בנובמבר הגיעה פעילות החות'ים נגד ישראל גם לזירה הימית. ב-19 בנובמבר, הודיעו המורדים כי השתלטו על הספינה "גלקסי לידר", שלטענתם נמצאת בבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר. 25 אנשי הצוות של הספינה שנחטפו עדיין נמצאים בידי המיליציה - וזו הודיעה כי הם לא ישוחררו עד שתסתיים המלחמה בעזה.
6 צפייה בגלריה
הפגנות בתימן
הפגנות בתימן
החות'ים בתימן. משבשים את מעבר הסחורות העולמי וטוענים - מכוונים רק נגד ישראל
(צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
מאז, פועלים החות'ים לטענתם, נגד ספינות הקשורות לישראל או כאלה הפונות לעבר נמלי ישראל בים הערבי, בים האדום ובאזור מיצר באב אל-מנדב, המקשר בין הים האדום לאוקיינוס ההודי. עם הזמן הרחיבו המורדים את האיום, תקפו יותר ויותר ספינות וגם פגעו - מה שהפך אותם לאיום על כלל הספינות שעוברות באזור וכך גם לאיום על הכלכלה העולמית. ספינות רבות כעת, גם כאלו שאינן קשורות לישראל, בוחרות להקיף את אפריקה ולא לעבור בבאב אל-מנדב כדי לא להיקלע לתקיפה.
החות'ים מאיימים להמשיך ולהסלים את פעילותם כל עוד המלחמה בעזה נמשכת. מספר מדינות בהובלת ארה"ב נכנסו בחודשים האחרונים ללחימה מול הכוחות הפועלים מתימן ותוקפות אתרים של המיליציה באזורים שונים שבהם היא שולטת במדינה. מנהיג החות'ים, עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, הודיע בנאום ביום חמישי שעבר כי מספר הספינות שהותקפו, נכון לאותו היום, הקשורות לישראל, ארה"ב ובריטניה עומד על 86. גם הוא שיגר איומים אתמול לכבוד יום ירושלים. הוא חזר על המסר לפיו, "הנושא הפלסטיני הוא הנושא המרכזי של האומה", וכי הדרך היחידה להחזיר את זכויות הפלסטינים היא "ג'יהאד בדרכו של אללה" - וזו האופציה שעל בסיסה פועלות תנועות ההתנגדות.

מצרים וירדן - מדינות השלום

היחסים עם מצרים וירדן, שתי המדינות השכנות שאיתן ישראל חתומה על הסכמי שלום, הפכו בחודשים האחרונים מתוחים יותר ויותר. בבירה הירדנית, עמאן, מתקיימות כבר שבועיים הפגנות סוערות ברחובות הסמוכים לשגרירות הישראלית. המפגינים מנסים פעם אחר פעם להגיע לבניין השגרירות בזמן שהכוחות הירדניים מנסים למנוע את הצעדה למקום בעזרת מחסומים ומפזרים את ההמונים באמצעים לפיזור הפגנות. המוחים מביעים תמיכה ברורה בחמאס ברצועת עזה ובסרטונים שהופצו מהמחאות ניתן לשמוע קריאות כמו: "העם רוצה את גדודי אל-קסאם".
בימים האחרונים קראו מפגינים לממשלת ירדן לסגור את השגרירות - שם לא נמצא צוות ישראלי כמעט מפרוץ המלחמה, לנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל, להפסיק כל ביטוי של נורמליזציה, לחסום מעבר סחורות ממדינות המפרץ לישראל ולעצור את ייצוא הירקות אליה.
6 צפייה בגלריה
ליד שגרירות ישראל בעמאן, ירדן
ליד שגרירות ישראל בעמאן, ירדן
המחאה סמוך לשגרירות ישראל בעמאן. האיום מעבר לגבול הפרוץ
(צילום: Khalil MAZRAAWI / AFP)
גם בכירי חמאס לוקחים חלק בהסתת הרחוב הירדני - והשלטון המקומי לא אוהב את זה. ראש הסנאט הירדני פייסל אל-פאיז אמר בריאיון ל"אל-ערביה": "נכון שירדן הכי קרובה לסוגיה הפלסטינית, לפלסטין ולעם, אבל לא נאפשר לירדן להיות שדה קרב. ירדן היא ירדן ופלסטין היא פלסטין. אני אומר לחמאס ולמנהיגיו ששולחים מסרים לרחוב הירדני, שבמקום להתערב בענייני הפנים של ירדן שיישאפו לפיוס פנים פלסטיני". במהלך המלחמה היו מקרים שבהם ירדנים ניסו להגיע לגבול עם ישראל - ובשבועות האחרונים מתריעים תושבי הערבה כי האסון הבא עלול להגיע מהגבול הארוך והפרוץ.
גם במצרים התקיימו הפגנות בימים האחרונים, חלקן בתגובה לאלו הירדניות. מכיוון מצרים, לא מדובר רק בתסיסת הרחוב - לעתיד הלא ברור של הגבול בין חצי האי סיני לרצועת עזה עלולות להיות השלכות ביטחוניות על ישראל. מפרוץ המלחמה, בקהיר חזרו על המסר לפיו לא יאפשרו עקירה של עזתים למצרים - גם לא מרצון.
גם מבצע קרקעי ברפיח, שמעורר ביקורת בינלאומית חריפה, מעלה חשש בכל הנוגע ליחסים מול מצרים, שאותתה שוב ושוב כי היא מתנגדת לפעילות ישראלית סמוך לגבולותיה. לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", אחרי שישראל עדכנה את מצרים על המבצע המתוכנן שלה ברפיח - גורמים בקהיר איימו שאם פלסטינים "ייאלצו" לחצות לסיני, הסכם השלום בין ישראל למצרים יושהה.