בעיצומה של המלחמה, מועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי אישרה הבוקר (רביעי) לקדם כ-3,000 יחידות דיור בהתנחלויות. היחידות יקודמו במעלה אדומים, אפרת וקידר.
מפירוט התוכנית עולה כי במעלה אדומים אושרו להפקדה 2,052 יחידות דיור, באפרת אושרו לתוקף 694 יחידות דיור, ובקידר אושרו להפקדה 330 יחידות דיור.
האישור מגיע אחרי שבחודש שעבר נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי גורמים בהתיישבות מקדמים את כינוסה של מועצת התכנון העליונה, כדי להאיץ אישור אלפי יחידות דיור - אחרי שבעה חודשים ללא בנייה, ולמרות המלחמה המתנהלת והמתיחות הגוברת.
שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' אמר כי בשנה האחרונה אושרו בסך הכול 18,515 יחידות דיור ביהודה ושומרון - המספר הגדול ביותר אי-פעם של יחידות דיור בשנה אחת, לפי לשכת סמוטריץ'.
ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן אמר: "המשך הבנייה ביהודה ושומרון היא התשובה הציונית הראויה ביותר". נאמן הודה לבכירי הממשלה "ששמו את ההתיישבות על דרך המלך בדרך לתיקון עוולות היסטוריות וחיזוק הריבונות באזור. כעת נותר לאשר יחידות דיור נוספות שממתינות לאישור".
ההחלטה בממשלה על כינוס המועצה הגיעה אחרי הפיגוע במעלה אדומים בחודש שעבר, במסגרתו ניצלו שלושה מחבלים מאזור בית לחם את הפקקים בשעות הבוקר - ופתחו באש לעבר נהגים ונוסעים בכביש 1 העמוס. בפיגוע נרצח מתן אלמליח ׁ(26) ונפצעו עוד שישה בני אדם - בהם אישה בהיריון. "אויבינו מבקשים לפגוע בנו, המסר שלנו הפוך לחלוטין", אמר סמוטריץ'.
1 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
מעלה אדומים
(צילום: רויטרס)
מועצת התכנון העליונה התכנסה בפעם האחרונה ביוני אשתקד. לפי הסיכום שגובש בעבר בין נתניהו לראשי ההתיישבות ובהם ראש מועצת יש"ע, המועצה אמורה להתכנס בין שלוש לארבע פעמים בשנה. הכינוס היה צריך להתקיים מיד אחרי החגים, אך נדחה בעקבות פרוץ המלחמה.
ההחלטה מגיעה חרף התנגדות מצד ארה"ב - וחרף האפשרות שהדבר יגדיל עוד יותר את התסכול של ממשל הנשיא ג'ו ביידן מישראל, שכבר מביע ביקורת הולכת וגוברת כלפיה בעקבות התמשכות המלחמה בעזה. בשבועות האחרונים דווח גם כי ארה"ב שוקלת דרכים לקדם הקמת מדינה פלסטינית חרף התנגדות נתניהו, וכי היא בוחנת גם אפשרות של הכרה במדינה פלסטינית. הדיווחים על המהלך שנשקל הביאו להחלטה הצהרתית בכנסת נגד הכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית ללא משא ומתן מול ישראל.