מועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי תכונס לאישור אלפי יחידות דיור בהתנחלויות. כך הוחלט בדיון שהתקיים אמש (חמישי) בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר.
4 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
מעלה אדומים, ארכיון
(צילום: רויטרס)
כבר לפני כשלושה שבועות נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי גורמים בהתיישבות מקדמים את כינוסה של מועצת התכנון העליונה, כדי להאיץ אישור אלפי יחידות דיור - אחרי שבעה חודשים ללא בנייה, ולמרות המלחמה המנהלת והמתיחות הגוברת.
בהודעה מטעם לשכת שר האוצר נמסר כי יאושרו כ-2,350 יחידות דיור במעלה אדומים, כ-300 יחידות דיור בקידר ו-694 יחידות דיור באפרת. "יידע כל מחבל שזומם לפגוע בנו שכל הרמת יד נגד אזרחי ישראל תיענה במכת מוות והשמדה ובהעמקה של אחיזתנו הנצחית בארץ ישראל כולה", נכתב בהודעה. עם זאת, אין עדיין תאריך לכינוס המועצה, וגם התוכניות שיאושרו לא נקבעו סופית.
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
בצלאל סמוטריץ' מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
"כל הרמת יד נגד אזרחי ישראל תיענה בהעמקה של אחיזתנו הנצחית בארץ ישראל כולה". סמוטריץ'
(צילום: דני שם טוב / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מהודעת שר האוצר משתמע שכינוס המועצה ייעשה כתגובה על הפיגוע אתמול בבוקר ליד מעלה אדומים, שבו ניצלו שלושה מחבלים מאזור בית לחם את הפקקים בשעות הבוקר - ופתחו באש לעבר נהגים ונוסעים בכביש 1 העמוס. בפיגוע נרצח מתן אלמליח בן ה-26, ונפצעו עוד שישה בני אדם - בהם אישה בהיריון שמצבה קשה. העובר שלה לא נפגע, אבל בבית החולים שערי צדק בירושלים הביעו חשש למצבו בהמשך. אחד הפצועים, חנניה בן שמעון, הסתער על המחבלים - יחד עם אדם נוסף ושוטר. שניים מהמחבלים חוסלו, והשלישי נפצע.
ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, שלמה נאמן, בירך על ההחלטה לכנס את מועצת התכנון העליונה: "אנו מודים לראש הממשלה ושרי הביטחון, האוצר, והשר לעניינים אסטרטגיים על תשובה ציונית לפיגוע הנוראי הבוקר. ההתפתחות של ההתיישבות היא תשובה הולמת לכל מי שמנסה לפגוע בנו או לערער את זכותנו על הארץ. אנו מקווים ששאר יחידות הדיור שממתינות לאישור יאושרו בהקדם, אין צורך לחכות לעוד פיגוע רצחני. אויבינו צריכים לדעת שאנו לא נרתעים ממעשי טרור, אנחנו חייבים להמשיך לפתח ולבסס את אחיזתנו בכל חלקי ארץ ישראל״.
מועצת התכנון העליונה התכנסה בפעם האחרונה ביוני אשתקד. לפי הסיכום שגובש בעבר בין נתניהו לראשי ההתיישבות ובהם ראש מועצת יש"ע, המועצה אמורה להתכנס בין שלוש לארבע פעמים בשנה. הכינוס היה צריך להתקיים מיד אחרי החגים, אך נדחה בעקבות פרוץ המלחמה.
4 צפייה בגלריה
אפרת
אפרת
אפרת, שגם בה לפי הסיכום צפויה בנייה חדשה. הדיון באישור יחידות דיור חדשות נדחה בגלל המלחמה
(צילום: AP)
אם אכן תאושר בנייה חדשה בהתנחלויות, הדבר צפוי להיעשות חרף התנגדות מצד ארה"ב - וחרף האפשרות שהדבר יגדיל עוד יותר את התסכול של ממשל הנשיא ג'ו ביידן מישראל, שכבר מביע ביקורת הולכת וגוברת כלפיה בעקבות התמשכות המלחמה בעזה. בשבועות האחרונים דווח גם כי ארה"ב שוקלת דרכים לקדם הקמת מדינה פלסטינית חרף התנגדות נתניהו, וכי היא בוחנת גם אפשרות של הכרה במדינה פלסטינית. הדיווחים על המהלך שנשקל הביאו להחלטה הצהרתית השבוע בכנסת נגד הכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית ללא משא ומתן מול ישראל.
כינוס המועצה מגיע גם כשברקע המתיחות הרבה ביו"ש לאורך חודשי המלחמה - והחשש במערכת הביטחון מהסלמה של ממש בחזית הזו ברמדאן, שצפוי להתחיל בעוד כשבועיים. במערכת הביטחון חוששים מהתלקחות מהומות במהלך החודש שהפך בשנים האחרונות לנפיץ במיוחד, והשנה ביתר שאת – בעקבות המלחמה בעזה.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
התסכול האמריקני יגבר? ביידן ונתניהו
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
גורמי ביטחון אף העבירו אזהרה חמורה לדרג המדיני, שלפיה סוגיית מסגד אל-אקצא עלולה לאחד את המוסלמים נגד ישראל בשני צידי הקו הירוק ובמזרח התיכון כולו. האזהרה הועברה על רקע השאלה אם להגביל כניסת מוסלמים לעלייה להר הבית: במערכת הביטחון המליצו שלא להגביל כניסת ערבים-ישראלים, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל בהקשר זה את עמדתם העקרונית של המשטרה ושל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שדרשו להגביל את כניסתם.
טרם סוכם מאיזה גיל בדיוק תוגבל עליית ערבים-ישראלים, וגם לא ברור בדיוק מה תהיה ההגבלה בנוגע לפלסטינים מיו"ש: במשטרה הציעו להגביל כניסת פלסטינים לאזור גיל 60 ומעלה, ואילו עמדת מערכת הביטחון הייתה כי יש להגביל את העלייה מגיל 55 ומעלה. הרמדאן צפוי לחול בין 10 במרץ ל-9 באפריל, ולאורכו ארבעה ימי שישי שבהם עלייה מרכזית להר הבית. השישי הראשון של הרמדאן יחול ב-15 במרץ, והאחרון ב-5 באפריל.
פורסם לראשונה: 23:35, 22.02.24