"אנחנו נמצאים באירוע קטסטרופלי", אמר היום (ראשון) יו"ר מפלגת רע"מ ח"כ מנסור עבאס שהתייחס בריאיון לאולפן ynet למניין הנרצחים בחברה הערבית, שעומד כעת על 102 קורבנות מתחילת השנה. לדבריו, "חובתה של המדינה לספק ביטחון לאזרחים, אבל מפלגת השלטון לא שולטת. גם שרים בממשלה מבינים שהם נמצאים באירוע מביך. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נכשל - הוא לא טוב לערבים, ולא טוב ליהודים".
הוא האשים את הממשלה, ותקף: "ארגוני הפשע לא מרגישים התנגדות מולם, הם כובשים את השטח בחברה הערבית ללא הפרעה ועושים ככל העולה על רוחם. מישהו יוצא ויורה בחמישה אנשים, רוצח אותם - ואחרי הטבח הזה הרציחות ממשיכות. הגענו לעלייה של 300% בפשיעה ובאלימות. בסיטואציה נורמלית לא רק בן גביר היה עף, גם ראש הממשלה שמינה אותו היה מסיים את תפקידו. מדובר במחדל ברמה היסטורית".
2 צפייה בגלריה
"מחדל ברמה היסטורית". ראש הממשלה והשר לביטחון לאומי
"מחדל ברמה היסטורית". ראש הממשלה והשר לביטחון לאומי
"מחדל ברמה היסטורית". ראש הממשלה והשר לביטחון לאומי
(צילום: אלכס קולמויסקי, רפי קוץ)
אחר הצהריים יקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו - שסבור כי יש מקום לשילוב השב"כ במאבק בפשיעה בחברה הערבית - דיון רב משתתפים בנושא. בדיון ייקחו חלק בין השאר בן גביר, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, ראש השב"כ רונן בר, היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, נציגי משרד המשפטים, נציגי האגף לענייני פנים במל"ל וגורמים נוספים.
כשנשאל על כך, השיב עבאס כי "רק מי שאין לו מה לעשות ברמת מדיניות ומנהיגות מתחבא מאחוריו, השב"כ לא יכנס לזירה הזאת. צריך לתת למשטרה עוד סמכויות ועוד כלים, האחריות היא על המדינה.
"בשנה שעברה היינו בממשלה שנלחמה עד אחרון השרים והשגנו תוצאות יפות, הנושא היה בראש סדר העדיפויות וזה יצר הרתעה. המשטרה היא אותה המשטרה והערבים הם אותם הערבים - מה השתנה? הממשלה והעובדה שאין לה מדיניות. ככה אי אפשר לנצח את הפשיעה", אמר.
2 צפייה בגלריה
זירת הירי שגרם לתאונה סמוך לראש העין, זירת הירי ביפיע, שרית אחמד
זירת הירי שגרם לתאונה סמוך לראש העין, זירת הירי ביפיע, שרית אחמד
שתי זירות ירי ושרית אחמד, הקורבן ה-99 מתחילת השנה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א, נחום סגל)
הוא הוסיף כי "החברה הערבית יכולה להתמודד עם פשיעה חברתית, אבל לא לעמוד מול ארגוני פשע חמושים. למדינה יש אחריות על מה שקורה בשטחה. היא והעומד בראשה צריכים להתמודד באופן אפקטיבי ועוצמתי מול הארגונים, אחרת ניכנס לתוהו ובוהו".
סוף השבוע הקשה שעבר על החברה הערבית התחיל בחמישה נרצחים ביפיע, במסע הרצח הפלילי הקטלני ביותר בארץ מאז שנת 2009, והמשיך ברצח בן 31 מג'לג'וליה בכביש 5, ליד מחלף קסם. מאוחר יותר נרצחה שרית אחמד, בת 18, בגליל המערבי - לאחר שאחיה שאיימו עליה קיבלו עונש קל, ואחרי שהיא שהתה במקלט. אמש נרצח ואתק קשקוש, סטודנט לסיעוד בן 28 בקלנסווה - ובג'לג'וליה נרצח ביריות בביתו אשרף כרוב. לכך ניתן להוסיף את הלילה שבין שישי לשבת, אז התרחש עימות בין עובדים זרים לעבריין מהפזורה הבדואית, שלפי החשד הגיע עם שותפים לגנוב טרקטור, והסתיים בדקירתו למוות.