יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט תקף הבוקר (שלישי) את רה"מ בנימין נתניהו, ואת ממשלת נתניהו-גנץ, על הטיפול במגפת הקורונה: "התמכרו לקונספציית הסגרים, ממשלה נוראית שמעמידה את הפוליטיקה לפני המהות. לראשונה אני אומר - במצב הנתון מוטב ללכת לבחירות". צפו בריאיון המלא.
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט באולפן ynet, היום
(צילום: מוטי קמחי)
- שר הבריאות משך את הצעת החוק שמאפשרת פתיחת מלונות באילת ובים המלח. מה חשבת על זה? "זה איום ונורא. 67 אלף תושבים באילת חיכו, כמו לחמצן, להחלטה הזאת. אין להם עבודה. בקרב 30% מהם, שני בני הזוג מובטלים. ממשלת נתניהו הקריבה את אילת על מזבח העסקנות. הממשלה הזאת באופן עקבי שמה פוליטיקה לפני מהות. כל יום שעובר, כל שעה שעוברת, אנשים נרקבים, נעלמים. המדינה נחרבת והממשלה מתעסקת בשטויות, כל הזמן בשטויות". בנט ציין כי הוא שוחח עם ראש העיר אילת: "אנחנו לא נרפה עד שיפתחו את העיר".
- אדלשטיין משך את ההצעה מפחד לפרשנות רחבה לחוק, שיפתחו ערים בלי בקרה. אתה מתחבר לעמדה הזאת? "היה צריך לתפור את זה לפני. ממשלה מתפקדת מעבירה את זה בלי בעיה. בממשלה הזאת - כל היום סכסוכים, פוליטיקה. הבעיה היא לא יולי אדלשטיין, אלא ממשלת נתניהו-גנץ".

בנט התייחס לפתיחת עמדת הבדיקות בנתב"ג, שהושקה אתמול בטקס חגיגי: "זה קרה באיחור של שמונה חודשים. קידמתי את זה כבר במרץ. עכשיו נזכרים, באיחור עצום? כל הגל השני הזה לא היה צריך לקרות. הממשלה לא מעבירה תקציב אך ורק בגלל שיקולים פוליטיים של נתניהו".
- אתה חושש מגל שלישי? מסגר שלישי? ממשלת נתניהו התמכרה לקונספציית הסגרים. נתניהו משבח את הסגר אבל התוצאות הן מיליון מובטלים, רבבות עסקים שקורסים. מי שמדבר על סגר שני בהצלחה גדולה - מוביל אותנו לסגר שלישי ורביעי. ויש חלופה. יש מדינות מוצלחות, מדינות שבהן הממשלה הייתה עניינית, אמינה, שקופה, קיבלה החלטות שהן לא פוליטיות. אצלנו פשוט אין ממשלה, לכן מתמכרים לדבר הכי קל. סגר הוא הנשק של החלשים, של ה'לוזרים'. ממתי אנחנו חותרים להיות כאלה גרועים?".
6 צפייה בגלריה
אכיפת הסגר תחנת קצרין
אכיפת הסגר תחנת קצרין
"סגר זה לחלשים", בנט על הטיפול במגפה
(צילום: דוברות המשטרה )
- אתה בעצם פונה לרה"מ נתניהו ולרה"מ החליפי גנץ ואומר להם לפזר את הכנסת? "כן. לראשונה אני אומר, במצב הנתון של כישלון ניהולי מוחלט וממשלה שמובילה אותנו ישירות לכרוניקה של סגרים, מוטב ללכת לבחירות מאשר להיות במצב בחירות תמידי. צריך להחליף את הממשלה הזאת כמה שיותר מהר".
- ייתכן שרה"מ שומע אותך קורא לפזר את הכנסת, ודווקא אז הוא יגיע לפשרה עם כחול לבן. ייתכן שהוא מאוים ממה שהוא רואה בסקרים על מצבך. "יכול להיות. המספרים היחידים שמעניינים אותי כרגע הם מספרי האבטלה. אנשים נאנקים, ילדים מתפוגגים מול המסכים, פשוט נהרסים לנו, דור נהרס לנו בחוסר עשייה. מערכת החינוך לא מתפקדת, על אף שהיה להם זמן להיערך. שום דבר לא מתפקד במדינה".
- אתה אומר שדרושה מנהיגות חדשה. מי המנהיגות הזאת? "אנחנו. בעיתוי הנכון, אם וכאשר יהיו בחירות, אנחנו נודיע על התפיסה שלנו".
- למה אתה לא אומר: "אני ארכיב את הממשלה הבאה"? "כאשר נהיה במערכת בחירות אני אגיע לפה ואגיד בצורה הכי ברורה מי צריך להיות ראש הממשלה הבא של ישראל. לאף אחד לא יהיו סימני שאלה".
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ובנימין נתניהו
נפתלי בנט ובנימין נתניהו
בנט ונתניהו. "צריך להחליף את הממשלה"
(צילום: רויטרס)
- אתה "חשוד" בזה שברגע האמת תתיישר מאחורי נתניהו, תיכנס לממשלתו תמורת כמה תיקים בכירים ובזה תסתיים ההרפתקה. מה אתה אומר לציבור שחושש מזה? "נחכה לבחירות ואהיה מאוד ברור גם בנוגע לשאלה הזאת".
- אתה אומר שצריך לפזר את הכנסת, אז אתה צריך לתת אלטרנטיבה, להגיד - 'אני אהיה במרכז, לצדי גורמים בליכוד, אולי גורמים בכחול לבן'. מי? "כמו שאמרתי, כשיהיו בחירות נטפל בזה. כרגע הדברים החשובים הם לעצור את הקורונה, לשקם את הכלכלה, לאחד את העם".
יו"ר ימינה הוסיף לתקוף את רה"מ נתניהו: "חד-משמעית נתניהו נכשל כישלון ניהולי ומנהיגותי חרוץ, הוא מוביל אותנו פעם אחר פעם לסגרים, משבח את הסגרים, ומאמין בדרך הסגרים. אני לא מאמין בדרך הזאת".
- תתחייב לשבת איתו, בלעדיו, במקומו? "אני מתחייב שברגע שאני יוצא מפה אני הולך לפגוש עוד בעלי עסקים, לעזור לסקטור כזה ולסקטור אחר. אנשים נגמרים, הסיפורים הפוליטיים לא מעניינים אותם".
- מה יקרה קודם לדעתך, בחירות או חיסון לקורונה? "אני לא יודע. לגבי החיסון וההודעה המרשימה של פייזר, אט-אט לנו. זה לא כך כך מהר, מהודעה בעיתונות עד שאתן למשל תקבלו חיסון. אנחנו צריכים לפעול למען השגת החיסון אבל הוא לא יגיע לפני החורף - החורף הזה אנחנו בלי חיסון. עכשיו אנחנו נמצאים בצומת דרכים - האם אנחנו נכנסים שוב לסגר הקבוע הזה או מתחילים לנהל את העסק?".
6 צפייה בגלריה
פרופ' גמזו בביקור בכפר קרע
פרופ' גמזו בביקור בכפר קרע
"תוכנית הרמזור לא עובדת". גמזו בביקור בכפר קרע
(צילום: דוברות משרד הבריאות)
- מה צריך לקרות עכשיו כדי שישראל לא תגיע לסגר שלישי? מהי המדיניות שלך? "ברמה הראשונה, פשוט ניהול צמוד ויומיומי של המגפה. היא מאוד דינמית, כשר ביטחון יישמתי את מה שאני אומר, בלילה הייתי לומד מה קורה בעולם, עד השעות הקטנות, וביום מקבל החלטות, חותך".
- לא תהסס לטפל במגזרים נקודתית? "אני אתייחס לכל אזרח במדינת ישראל בצורה שוויונית. גם האכיפה תהיה שוויונית על בסיס נתונים, לא על בסיס פוליטי".
- נתניהו נסחט? "נתניהו פועל על פי שיקולים פוליטיים ולא לפי שיקולים מקצועיים בעניין המגפה. לכן בחולון כשאנחנו רואים אנשים סוגרים חנויות, במקומות אחרים אנשים חוגגים ועושים חתונות או 'טישים'. זה לא בסדר. לא ייתכן שאדם אחד משלם את המחיר בגלל אדם אחר".
בנט מתח ביקורת גם על תוכנית הרמזור של פרויקטור הקורונה היוצא, פרופ' רוני גמזו. "כל שיטת הרמזור לא מופעלת. דיברו על זה, אבל נכון להיום מכון כושר בעיר ירוקה סגור בדיוק כמו בעיר אדומה, אז מה זה הרמזור? אדם מעיר אדומה יכול לנסוע לעיר ירוקה. אני בכלל לא יודע, אף אחד לא יודע פה מי עיר ירוקה ומי אדומה. לא מיישמים את מה שאומרים".
- מה חשבת על ההתמהמהות של ישראל הרשמית בברכות לנשיא הנבחר ג'ו ביידן? "ראשית אני חושב שאנחנו צריכים להיות אסירי תודה לדונלד טראמפ שהיה ועודנו ידיד גדול של ישראל, בתחום האירני, חיסול קאסם סולימני - דבר שהציל פה חיי אדם - ואנחנו בוודאי מקבלים בברכה את הנשיא הנכנס ג'ו ביידן שהוא חבר גדול של ישראל. אנחנו נדע לעבוד איתו".
- מה למדנו מחילופי השלטון באמריקה? ששקרים ופלגנות לא משתלמים בבחירות? "אני לא רוצה להתעסק באמריקה. מבחינת מדינת ישראל אני חושב שהצבור כמה לשינוי, הוא מרגיש שהעסק לא מנוהל והוא רוצה ניהול. נמאס לו מהפלגנות, מהמריבות, מהפוליטיקה. הוא פשוט רוצה אנשים שקמים בבוקר ובאים לעבוד לטובת המדינה ועושים את זה בצורה מקצועית. זה הכול, זה לא רף כזה גבוה".
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ג'ו ביידן דונלד טראמפ
"צריך להודות לטראמפ, נדע לעבוד גם עם ביידן"
(צילום: AFP, רויטרס)
- אתה רואה מצב שגם בישראל צד אחד מסרב לקבל את התוצאות ומתבצר בעמדתו? "המפתח לניצחון המגפה הוא איחוד הציבור. זו פעם ראשונה בתולדות ישראל שאנחנו במשבר לאומי נוראי, וההנהגה מפלגת במקום לאחד. ב-67', כשהיינו בתחושה של 'תיכף השמדה', אשכול הכניס את בגין מהאופוזיציה והם הקימו ממשלת אחדות. הייתה אווירה של 'כולם למען כולם'. אבל הפעם משניאים אלה את אלה.
"הקו הנוכחי של הממשלה הוא שנתניהו וגנץ לא מסוגלים לשבת ביחד", הוסיף בנט, "זה דבר בלתי נתפס, הם לא מדברים אחד עם השני והם אמורים לנהל את המדינה. זו בדיחה. ככה לא מנצחים מגפה, ככה לא משקמים את הכלכלה".
- אבל אתה לא חושש שבמידה שנתניהו ינחל הפסד, הוא לא יפנה את בלפור? "נתניהו עשה הרבה דברים טובים למען המדינה. הוא תרם הרבה, אי אפשר לקחת ממנו את זה, וצריך להגיד לו תודה. די לצרה בשעתה, אני חושב שפה בישראל הציבור בוגר וצריך לבוא אליו עם פתרונות ולא עם עוד פוליטיקה של שנאה ורעל".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ ונפתלי בנט
בני גנץ ונפתלי בנט
"צייצני רה"מ שפכו עליי ארס בגלל פגישה עם גנץ". ארכיון
- רה"מ החליט לשתף פעולה עם חלקים ברשימה המשותפת. מה דעתך על זה? "אני חושב שזה די מדהים, בזמן שהוא תוקף אותי על שהעזתי לפגוש את בני גנץ לפני כמה ימים. פגשתי אותו ויצאה תמונה מהכניסה שלי לחדר שלו, מי ישמע, ואז צייצני רה"מ התחילו לשפוך עליי ארס, 'הוא בוגד והוא חתרן'. זה לא רציני. אני לא אכנע לפוליטיקה של הרעל הזאת ואם רה"מ בוחר לפגוש אנשים ששייכים לאחים המוסלמים בעצם, אז שיהיה בריא. זאת זכותו, אבל אני לא חושב שאחר כך הוא נמצא במקום של להגיד לאחרים איך לפעול".
בליכוד הגיבו לדברים ומסרו: "שוב בנט חוגג על סקרים ויתרסק בבחירות. ברגע האמת השמאל יעזוב אותו בגלל שהוא שותף של סמוטריץ', והימין יעזוב אותו כי הוא בברית אחים עם לפיד. למזלם של אזרחי ישראל רה"מ דחה את ההצעות הפופוליסטיות כמו אלו של בנט שהביאו לזינוק בתחלואה, ואילו המדיניות האחראית של רה"מ הביאה לירידה בתחלואה".
בתגובה לדברי הליכוד מסרו בימינה: "נתניהו שוב מתעסק בפוליטיקה ובהפצת שקרים, במקום בטובת אזרחי המדינה. עם מיליון מובטלים, עסקים קורסים, ילדים מתפוגגים מול מסכים - שוב נתניהו, רגב ואסנת מארק עוסקים כל היום בספינים ובהפצת רעל. בנט ימשיך להיאבק בקורונה, לשקם את הכלכלה ולאחד את העם".