שוטר מצרי הרג 3 לוחמים בגבול

תקרית קשה וחריגה התרחשה הבוקר בגבול: סמל ליה בן נון מראשון לציון (19) ולוחם נוסף נהרגו בעמדה ליד גדר הגבול עם מצרים, מירי של שוטר מצרי שחדר לשטח ישראל. סמ"ר אוהד דהן (20) מאופקים, נהרג מאוחר יותר, במהלך חיסול המחבל. צה"ל מסר כי "מתקיים תחקיר בשיתוף פעולה הדוק ומלא עם הצבא המצרי". שמו של הלוחם שנהרג לצד ליה טרם הותר בפרסום.
סמל ליה בן נון והלוחם שהיה עמה יצרו קשר בפעם האחרונה סמוך לשעה 04:15, ובשעה 09:00 - כמעט חמש שעות לאחר מכן - אותרו גופותיהם. להערכת צה"ל, המחבל ירה בלוחמים סביב השעה 06:30. השניים נמצאו מטרים ספורים זה מזה בעמדה שבה שמרו, וממצאי התחקיר הראשוני מעידים שהם לא הספיקו לירות מנשקם לעבר המחבל.
ליה והלוחם שהיה עמה הוצבו בעמדת השמירה ליד הר חריף אמש ב-21:00 למשמרת של 12 שעות, ובצה"ל מעריכים כי השניים נורו בנפרד מחוץ לעמדה. בבוקר השניים לא ענו בקשר, וכוח בפיקוד קצין שיצא לכיוונם מצא אותם בסביבות 9:00, מתים עם פצעי ירי. המחבל זוהה בסריקות שנערכו לאחר מכן, וכוחות צה"ל הצליחו לחסל אותו בתום חילופי אש בתנאי שטח קשים, בהובלת חפ"ק מח"ט הגזרה. מצה"ל נמסר כי דהן היה חלק מהכוח שחיפש את המחבל עם מציאת גופותיהם של סמ"ר בן נון והלוחם הנוסף שנהרג עמה. "סמל-ראשון אוהד דהן ז"ל נהרג במהלך חילופי האש עם המחבל", נמסר. "הלוחמים והמפקדים בכוח חתרו למגע, ירו והרגו את המחבל".

5 צפייה בגלריה
סמ"ר אוהד דהן וסמל ליה בן נון שנהרגו הבוקר בתקרית
סמ"ר אוהד דהן וסמל ליה בן נון שנהרגו הבוקר בתקרית
סמ"ר אוהד דהן וסמל ליה בן נון שנהרגו הבוקר בתקרית
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
הזירה בהר חריף
(צילום: רויטרס)
דובר צה"ל מסר כי החיישנים בגבול היו אמורים להתריע על החדירה, והצבא מתחקר כדי להבין למה זה לא קרה. דובר צה"ל ציין כי "יש בגדר כמה מעברים קטנים ובטיחותיים לחירום, והמחבל עבר דרך אחר מהם. נתחקר כדי לשפר זאת. חלק מהמעברים הללו מתואמים עם המצרים".
שר הביטחון יואב גלנט שוחח בערב עם שר ההגנה המצרי, רב-אלוף מוחמד אחמד זכי. מלשכתו נמסר כי גלנט "הביע את הערכתו למחויבות שר ההגנה המצרי לחקירה משותפת של פרטי האירוע החמור, והדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה בחקירת הפיגוע למניעת מקרים נוספים בעתיד". בנוסף, נמסר כי "שר הביטחון אמר לשר ההגנה המצרי כי מערכת היחסים בין ישראל למצרים חשובה מאוד לשתי המדינות, וכי על שני הצדדים לוודא שהאירוע הקשה לא יפגע במערכת היחסים הביטחוניים הטובה בין המדינות".
גורמים ישראלים אמרו כי השאלה המרכזית שמתוחקרת כעת היא אם השוטר המצרי פעל על דעת עצמו - או שהיה חלק מארגון כמו דאעש או חמאס. "זה משמעותי מאוד", אמרו, ככל הנראה כי ייתכנו תגובות נגד מפעילי המחבל והארגון שעמד מאחוריו, אם היה כזה. "יש מגעים הדוקים עם המצרים, שהעבירו מסרים שהם מתנערים מהפעולה שלו והבהירו שלא היה כל מידע על כוונותיו".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים תחקיר והערכת מצב בזירת האירוע לצד מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ומפקד אוגדה 80 תת-אלוף איציק כהן. לאחר מכן הבהיר הרמטכ"ל כי "אנחנו מתחקרים את האירוע בצורה מעמיקה, ויחד עם צבא מצרים נפיק את הלקחים הנדרשים".
מנגד, ולפחות באופן רשמי, צבא מצרים נמנע מלתאר את השוטר כמחבל - וגם לא האשים אותו בהרג הלוחמים. בהתייחסות ראשונה תמוהה טען הצבא המצרי כי "אחד מאנשי הביטחון, מהכוח האמון לשמירת הגבול, רדף אחר מבריחי סמים - ובמהלך המרדף חצה את הגבול והיה מעורב בחילופי אש שגרמו למותם של 3 חיילים ישראלים". הצבא המצרי ציין שאיש הביטחון נהרג גם הוא באותם חילופי אש, ולאחר מכן "בוצעו סריקות, חיפוש וצעדים נוספים כדי להבטיח את הביטחון באזור, כמו גם צעדים לחקירת האירוע. אנו שולחים את תנחומינו למשפחות ההרוגים ומאחלים החלמה מלאה לפצועים".

בישראל טענו שההודעה של הצבא המצרי "מוזרה מאוד ולא מובנת", אך בהודעות רשמיות נמנעו מלהתייחס אליה ובחרו להזכיר רק את שיתוף הפעולה שמתנהל בחקירת התקרית, וגם לפניה. גם לאורך הלילה, כשטופלה הברחת הסמים בגבול, התנהלו מגעים מול המצרים בדרגי מודיעין ושב"כ, וכן בין הצבאות.

עימותים בהפגנה ליד בית נתניהו אתמול, המוחים שבו לשם היום

עימותים קשים פרצו אמש בהפגנה של פעילים נגד המהפכה המשפטית מול ביתו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה. הפעילים האשימו את המשטרה באלימות חריגה, וטענו ששוטרי יס"מ גרמו לשבירת אפו של אחד מהם. במשטרה טענו בתגובה כי המפגינים תקפו בעצמם את השוטרים. שלושה מפגינים נעצרו, בהם משה רדמן, אחד הפעילים הבולטים במחאה. אחרי חצות עברה המחאה לשערי תחנת חדרה, ושם נרשמו עימותים, ו-14 מפגינים שהגיעו לתמוך במוחים נעצרו גם הם.

5 צפייה בגלריה
מפגינים מחוץ לביתו של בנימין נתניהו בקיסריה
מפגינים מחוץ לביתו של בנימין נתניהו בקיסריה
ההפגנה מחוץ לבית נתניהו בקיסריה, היום
(צילום: אביהו שפירא)
לטענת הפעילים, ההפגנה אמש התפתחה באופן ספונטני, אחרי שהחלה במצודת זאב בתל אביב, שם שהה נתניהו, והם עברו לבית בקיסריה כשהבינו שנסע לשם. לדבריהם כ-300 השתתפו בהפגנה, שבמהלכה חסמו את רחוב רוטשילד - רחוב ראשי בקיסריה. לטענתם, שוטרי היס"מ תקפו אותם ואחד מהם כאמור נפצע באפו. עוד טוענים המפגינים כי השוטרים החרימו את ציוד ההגברה שלהם. המפגינים מצדם הדביקו על ניידות המשטרה במקום מדבקות שעליהן נכתב: "ביטחון לאומי עלק".
יותר מאלף מוחים שבו היום להפגין מול ביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה. המוחים קראו לשוטרים: "אתם ביזיון, היכיתם נשים. אתם משרתים את המלך הנאשם, לא נוותר". במקביל, מארגני המחאה בקפלן הודיעו על שינוי מתכונת ההפגנה הערב, ה-22 במספר, כשתתקיים דקת דומיה לזכר הלוחמים שנהרגו ביממה האחרונה ויבוטלו הקטעים האומנותיים. בין הנואמים: משה רדמן, שנעצר אתמול בעימותים.

5 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן חוטף את המגפון ממפגינה בניו יורק
שמחה רוטמן חוטף את המגפון ממפגינה בניו יורק
שמחה רוטמן חוטף את המגפון ממפגינה בניו יורק, אמש
(צילום: שני גרנות לובטון)

שמחה רוטמן חטף מגפון ממפגינה בניו יורק: "בחר לתקוף אישה"

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן חטף מגפון הלילה ממפגינה נגד המהפכה המשפטית בניו יורק - והיא הגישה נגדו תלונה במשטרה. "אף פעם בחיים לא הייתי בתגרה פיזית, והייתי מבוהלת אחרי שזה קרה", סיפרה. "חששתי מאוד להגיש תלונה בגלל האופי של הבן אדם, התפקיד שלו ומי שהוא. אני ישראלית ומתכוונת לחזור לארץ אחרי סיום הלימודים שלי כאן. יש לו המון כוח והוא יכול איכשהו לסובב את הסיפור הזה ולהפנות אותו נגדי".
לדברי המפגינה, "פשוט קראתי קריאות נגדו על מה שהוא עושה לעם ישראל, והוא פשוט רצה שזה ייפסק - אז הוא תקף אותי. הוא אגב בשום שלב לא לקח על זה אחריות, אלא טען שהוא הקורבן ושאני תקפתי אותו בצעקות. זה די מעורר רחמים, מדהים שהוא לא יודע לקחת אחריות על המעשים שלו, כמו ילד. הוא יכול היה לבקש סליחה ולהודות שטעה". היא הוסיפה: "אי אפשר שלא לשים לב לזה שהיו שם ארבעה גברים בנוסף אליי, ומכל האנשים שקראו נגדו קריאות, הוא בחר לתקוף דווקא את האישה - מקרה קלאסי של חזק על חלשים".

5 צפייה בגלריה
הודו אסון רכבות ב אודישה יותר מ 280 הרוגים רכבת
הודו אסון רכבות ב אודישה יותר מ 280 הרוגים רכבת
ההערכה: יש עוד הרוגים בתוך הרכבות. כמה מהקרונות שסטו והתהפכו
(צילום: Jayanta SHAW / AFPTV / AFP)

הודו: אסון הרכבת הקטלני זה 28 שנה - 288 נהרגו, 900 נפצעו

לפחות 288 בני אדם נהרגו אמש בהתנגשות בין שתי רכבות נוסעים במזרח הודו, וכ-900 נוספים נפצעו. כוחות ההצלה בהודו המשיכו היום בניסיונות לחלץ לכודים מבין הקרונות ההרוסים של שתי רכבות הנוסעים שסטו אמש מהמסילה במדינת המחוז אודישה. כבר עתה מדובר בתאונת הרכבת הקטלנית ביותר שידעה הודו זה 28 שנה, וההערכה היא כי מניין הנספים עוד יעלה. במשרד החוץ בירושלים עדכנו הבוקר כי לא ידוע על ישראלים שנפגעו באסון. מדובר באזור שאליו תיירים מישראל אינם נוהגים להגיע.

300 אלף נותקו מחשמל בשיא החום: מחדל היערכות? בחברת החשמל מאשימים את "נגה"

החזאים הזהירו במשך ימים מהשרב הכבד ששרר אתמול בכל חלקי הארץ, ולמרות זאת מערכת החשמל קרסה. המוני ישראלים נאלצו להתמודד עם הפסקות חשמל ברחבי הארץ, רובן יזומות, עקב העומס הכבד על המערכת. בעקבות הביקוש העז החליטה חברת "נגה", זו שאחראית לנהל את משק החשמל, על הפסקות יזומות כדי למנוע פגיעה בתחנות הכוח. הניתוקים נעשו אמנם באופן זמני בכל אזור, אבל בשיא היו 300 אלף ישראלים ללא חשמל והיו כאלה שהתלוננו על כך שהפסקת החשמל נמשכה כמה שעות ולא לזמן קצר בלבד.
בחברת חשמל הפנו אמש אצבע מאשימה לעבר "נגה", שאחראית להבטחת אספקת חשמל סדירה ואמינה, והיא גם זו שמנהלת את הסחר בחשמל, וטענו כי מנעה מהם להפעיל שתיים מהיחידות הפחמיות בתחנות הכוח רוטנברג באשקלון ואורות רבין בחדרה. על שתי היחידות שלא הופעלו, שהן יחידות מזהמות הפועלות על פחם, נוספה העובדה שהאובך הקטין את כושר הייצור של חשמל מאנרגיות מתחדשות. לכך יש להוסיף גם תקלה בתחנת הכוח דליה, שהיא תחנה פרטית לייצור חשמל. גם בתחנת הכוח אשכול היה אירוע נקודתי שתוקן, ויחידה אחת מתוך ארבע הושבתה.