מחכים לתשובת חמאס, אבל שומרים על זהירות: יועץ בכיר בקבינט ניהול המלחמה אמר הלילה (בין חמישי לשישי) לרשת NBC כי הקבינט ממתין כעת לתשובת חמאס להצעה שגובשה בפסגת פריז, הצעה שאותה הגדיר כהסכם עקרונות ולא כהצעה מוגמרת לעסקת חטופים. "כולם מחכים לראות מה תהיה תגובת חמאס", אמר הגורם שביקש לשמור על עילום שם. הוא הוסיף כי ייתכן שהתשובה תגיע רק בעוד כמה ימים.
4 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
סינוואר יוותר על 3 הדרישות המרכזיות שלו? "העסקה תתאפשר במקרה כזה"
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
בחמאס, נזכיר, אמרו אמש כי ארגון הטרור קיבל אמנם את ההצעה – אבל הדגישו שלא נמסרה עליה תגובה כלשהי, אחרי שקטאר הודיעה שחמאס העניק "אישור חיובי ראשוני" להצעה. "אנחנו לא יכולים לומר שהשלב הנוכחי במשא ומתן הוא אפסי, ובמקביל אי-אפשר להצהיר שהגענו להסכמות. הפרטים נלמדים", אמר גורם בחמאס לסוכנות הידיעות רויטרס. גורם קטארי הבהיר שאמנם לא הייתה תשובה רשמית, אך לדבריו חמאס כן קיבל את ההצעה "באופן חיובי". למרות ההבהרות הללו, ברצועת עזה כבר נראו אמש תושבים פלסטינים חוגגים "הפסקת אש" – שעדיין לא קיימת.
היועץ של קבינט המלחמה – שבו חברים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ (וכמשקיפים גם השרים גדי איזנקוט ורון דרמר) – הוסיף כי הקבינט המצומצם צפוי להתחיל במשא ומתן על בסיס אותם עקרונות שנקבעו בהצעה שגובשה בפסגה בתחילת השבוע בפריז. בפסגה, בהובלת ראש ה-CIA וויליאם ברנס, השתתפו ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני וראש המודיעין המצרי עבאס כמאל. קבינט המלחמה, יצוין, כונס אמש לדיון בצל המגעים.

עם NBC שוחח בכיר ישראלי נוסף, שגם הוא שמר על עילום שם, והוא הדגיש כי יש לשמור על זהירות בכל הנוגע לדיווחים על העסקה. לדבריו, לנוכח האתגרים הרבים בדרך להסכם, לא ברור אם הוא אכן יתממש. "אני לא חושב שהסיכויים שהעסקה תתממש הם יותר מ-50/50", אמר.
ב-NBC ציינו בהקשר זה שלל אתגרים במגעים, ובראשם דרישת חמאס לנסיגת צה"ל מרצועת עזה וסיום המלחמה, כמו גם התנגדות לשינויים בגבול הרצועה. נתניהו כבר הצהיר שיסרב לנסיגה מרצועת עזה, לסיום המלחמה מבלי השלמת יעדיה המוצהרים או לשחרור אלפי מחבלים במסגרת עסקה כלשהי.
4 צפייה בגלריה
שרשרת א.נשים מקיפים את הקריה בקריאה להשבת החטופים
שרשרת א.נשים מקיפים את הקריה בקריאה להשבת החטופים
מפגינים אמש בתל אביב בדרישה לעסקה מיידית. "הזמן אזל!"
(צילום: עידו ארז)
ברשת החדשות האמריקנית מציינים בנוסף גם את חילוקי הדעות הפנימיים בתוך חמאס כאחד המכשולים הצפויים בדרך לעסקה. בין ההנהגה בתוך הרצועה לבין זו שנמצאת מחוצה לה יש לא רק מחלוקות אידיאולוגיות, אלא גם קשיים לוגיסטיים: מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר מתחבא לפי ההערכות במנהרות, ופועל להסוות את אמצעי התקשורת שלו כדי למנוע מצה"ל לגלות את מקום המסתור שלו.
"ייתכן שתהיה עסקה אם סינוואר יוותר על שלוש הדרישות הבסיסיות שלו, שמשמעותן חזרה ל-6 באוקטובר", אמר ל-NBC פרופ' ותת-אלוף במילואים יעקב נגל, שכיהן בעבר כראש המל"ל ומתואר בדיווח כמי שמקורב לסביבת נתניהו. נגל מעריך גם שסינוואר יבקש לשמור על חלק מהחטופים בשבי, כ"תעודת ביטוח". לדבריו, "אנחנו רוצים שהעסקה תהיה לשחרור כל החטופים, לא רק 35 החטופים ההומניטריים", כשכוונתו למספר המדובר בשלב הראשון של העסקה המתגבשת, שבו ישוחררו נשים, ילדים, מבוגרים וחולים.
4 צפייה בגלריה
מחאת הנשים בקריאה להשבת החטופים מול בניין האו"ם בניו יורק, ארה"ב
מחאת הנשים בקריאה להשבת החטופים מול בניין האו"ם בניו יורק, ארה"ב
"הצילו!". גם ליד מטה האו"ם הפגינו אמש
(צילום: דני טננבאום, בנימין קולנה)
גורמים ישראליים שצוטטו בדיווח הדגישו כי בנוגע למתווה עצמו אף סעיף "אינו חקוק באבן", כשכוונתם לכך שעוד נותרו פרטים ללבן במשא ומתן. השבוע כבר דווח כי נקודות המחלוקת העיקריות כעת הן "איכות" ומספר האסירים המחבלים שישוחררו מבתי הכלא הישראליים – חמאס צפוי לדרוש הפעם מחבלים "כבדים" עם דם על הידיים – וגם דרישת ארגון הטרור לערובות לכך שהמלחמה תסתיים.
"אנחנו עדיין בהתחלה ולא יכולים לדבר על הגעה להסכם", אמר אתמול בכיר חמאס אוסאמה חמדאן, נציג חמאס בלבנון. "עד עכשיו אי-אפשר לדבר על הגעה להסכמה". משרד החוץ בקטאר, שלצד מצרים מתווכת מול חמאס במגעים, אמר אמש כי גם בצד הישראלי וגם בצד הפלסטיני הסכימו על בסיס שיכול להוביל להפוגה הבאה, שתהיה ממושכת מהקודמת. הוא ציין כי הוא מקווה שהעניין ייפתר "תוך כמה שבועות" – טווח זמנים שמצנן מעט את האופטימיות שהייתה בימים האחרונים סביב התקדמות העסקה.
4 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה. העסקה המתגבשת - ב-3 שלבים
(צילום: דובר צה"ל )
טיוטת ההסכם המסתמן עוסקת בשלושה שלבים של שחרור חטופים ישראלים ואסירים פלסטינים. גורמים שבקיאים במגעים אמרו אתמול ל"וול סטריט ג'ורנל" כי בשלב הראשון של העסקה יידרש מישראל לנצור את האש למשך שישה שבועות – ולהפסיק גם את פעילות הכטב"מים והרחפנים שלה ברצועה.
לפי הדיווח אתמול, השלב הראשון כולל שחרור של ישראלים שאינם בגיל גיוס – ולכן לא מוגדרים על ידי חמאס כ"חיילים". נטען כי בשלב זה חמאס ישחרר מהשבי קשישים, ילדים וחטופים חולים. השלב הראשון קובע כי יתאפשר לאזרחים העזתים לנוע בחופשיות ברחבי הרצועה, והסיוע הדרוש יוכל להגיע לכל האזורים. מדובר בשלב שיימשך ככל הנראה 45 ימים – 35 לטובת שחרור 35 חטופים, ועוד 10 ימים שבהם חמאס יוכל לשחרר חטופים נוספים שיבחר, ולנהל מו"מ על המשך העסקה.
אם השלב הראשון של העסקה יצליח, הצדדים יתקדמו לשלב השני, שבו ישוחררו גם חיילות ישראליות מהשבי, בתמורה להגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה. בשלב השלישי, כך לפי המתווה שהוצג בפריז, ישחרר חמאס חיילים ישראלים וגופות של חטופים. חמאס דורש בנוסף לקבל מישראל את גופותיהם של מחבלים פלסטינים שנהרגו במהלך מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר.