צעיר בן 28 נפצע אמש (יום שלישי) באורח קל אחרי ירי לעבר רכבו באזור הכניסה הדרומית לחווארה, בין צומת תפוח לצומת הביתות. המחבל נמלט, וכוחות צה"ל עורכים סריקות במקום. נהג הרכב שלעברו נפתחה האש נפצע ככל הנראה מרסיסים ולא מהירי עצמו, והמשיך בנסיעה לחטמ"ר שומרון. ברכב אותרו 12 פגיעות.
החשד הראשוני הוא שהירי בוצע מרכב חולף בירידות מתפוח לחווארה. המצוד אחר המחבל מתמקד סביב הכפר ביתא הסמוך, שבו התרחשו הפרות סדר אלימות רבות ונחשב לעוין מאוד.
הדיווח על הפיגוע התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב ירקון בשעה 21:32. לפי מד"א, הנהג הגיע למוקד רפואי בשומרון עם שריטה קלה בכתף. צוותי מד"א וכוח רפואי של צה"ל העניקו לו טיפול במקום. מצה"ל נמסר כי "במהלך סריקות של כוחות צה"ל במרחב נמצאו תרמילים, הכוחות ממשיכים לסרוק אחר חשודים".
2 צפייה בגלריה
הזירה בחווארה
הזירה בחווארה
יותר מ-10 פגיעות. הרכב שנפגע מהירי בחווארה
ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, אמר בדרכו למקום הפיגוע כי "המצב הזה לא יכול להימשך. אזרחים ישראלים נמצאים בתוך רולטה רוסית שיש דרך לעצור אותה - להחזיר את המחסומים. היינו כפסע מעוד משפחה שכולה. הממשלה הזו לא יכולה להמשיך לסמוך על הנס. אנחנו דורשים לעצור את האינתיפאדה השלישית שמשתוללת כאן". חבר הכנסת צבי סוכות (הציונות הדתית) הגיע לזירת הפיגוע בחווארה, וקרא גם הוא להשבת המחסומים. "חייבים להחזיר אותם מיד", אמר.
רק שלשום נפצעו שני לוחמים באורח בינוני וקל כתוצאה מדריסה בכיכר עינבוס בחווארה. למעשה, העיירה הפכה למוקד של פיגועים מאז חודש פברואר, אז נרצחו בעיירה האחים הלל ויגל יניב בפיגוע ירי. לאחר כשלושה שבועות נפצע בפיגוע נוסף דיוויד שטרן, שנורה (41) לעיני אשתו - שלקתה בחרדה ופונתה לבית החולים יחד איתו. שטרן, שהיה חמוש, הצליח להשיב אש לעבר המחבל חרף פציעתו ופגע בו.
בחודש מרץ נפצעו באורח בינוני שני לוחמי צה"ל בפיגוע ירי נוסף בחווארה, לאחר שמחבל ירה מרכב חולף במשך שניות אחדות ונמלט מהזירה. לבסוף, בכיכר עינבוס התרחש בחודש שעבר גם פיגוע דקירה, שבמהלכו מחבלת בת 26 דקרה חייל צה"ל בן 20. כוח צה"ל נטרל בירי את המחבלת ופצע אותה קשה. היא פונתה לבית חולים בשכם - ושם נקבע מותה. החייל שאותו דקרה בכתף נפצע באורח קל.
לנוכח רצף הפיגועים, 180 חיילים - חלקם מאחורי שקי חול ועמדות מבוצרות - הוצבו לאורך "מסדרון חווארה" שאורכו כחמישה קילומטרים, והשגרה בעיירה תוארה כמתוחה מאוד. "הלוחמים נמצאים שם כדי לתת מענה מהיר במקרה של פיגוע, חלילה, ולמען הענקת תחושת ביטחון לנוסעים", אמר אז גורם ביטחוני. בצה"ל סימנו את כיכר עינבוס, שבה התרחש הפיגוע שלשום וכן שלושה מהפיגועים האחרים, כנקודת תורפה, בשל צוואר הבקבוק המכריח את כלי הרכב להאט את נסיעתם ובכך להפוך למטרה קלה.
כבר לאחר הפיגוע שבו נרצחו האחים יניב אמר מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס כי הוא יבצע שינויים בכל המרחב. "זרימת התנועה בציר הראשי של חווארה היא מרכיב ביטחוני מרכזי", ציין, "פריסת הכוחות, החסמים ומרכיבי תצפית נוספים יאפשרו שליטה במרחב ובתנועות, בנוסף לכוחות הלוחמים הפרוסים לכל אורך הציר". עקב כך, כיכר עינבוס הורחבה לכיכר דו נתיבית - מה שמאפשר לתנועה לזרום. בנוסף, בוטלה בחווארה כיכר יצהר הגדולה.
פורסם לראשונה: 21:50, 06.06.23