בשעות האחרונות למבצע "שומר החומות", כשהלחץ הבינלאומי על ישראל בשיאו, ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביום חמישי ועדכן אותו כי הסבב האלים בין ישראל לחמאס עומד להיגמר. גם אחרי השיחה בין השניים, ביידן נותר זהיר וצוותו העריך שבשעות שנותרו עד לנצירת האש הכל עוד יכול להשתנות.

המבצע - והפסקת האש: כתבות נוספות

ביידן: "מתפלל שהפסקת האש תחזיק מעמד" שיקום עזה? התנאים שיקשו על הסדרה בין ישראל לחמאסביידן רצה לשכוח מהמזה"ת, עזה שיבשה לו את התוכניות"ביידן הבהיר לנתניהו: לא אהדוף את הלחץ העולמי לאורך זמן" לפי סוכנות הידיעות האמריקנית AP, ששרטטה את המתרחש מאחורי הקלעים של השעות האחרונות ללחימה, היועצים המודאגים בבית הלבן פנו לעמיתיהם בישראל ובמצרים כדי להבין אם הפסקת האש אכן תחזיק מעמד. לפי גורם המעורה בפרטים, גורמי ממשל אמריקניים וישראליים חששו שמטח רקטות מעזה יכול למוטט את כל ההסכמות שהושגו בעזרת המצרים.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ ואביב כוכבי בקריה
בנימין נתניהו, בני גנץ ואביב כוכבי בקריה
החשש: כל מטח רקטות עלול לגרום לקריסת הרגיעה. כוכבי, נתניהו וגנץ
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ואז הטלפון בוושינגטון צלצל שוב. נתניהו שוחח עם ביידן בפעם השנייה באותו יום - והתחייב בפניו שהמבצע שנכנס ליומו ה-11 בדרך להסתיים. נתניהו כמובן לא היה היחיד ששוחח עם ביידן. בבית הלבן טוענים שהנשיא וצוותו יצרו קשר יותר מ-80 פעמים עם הגורמים הרלוונטיים - בטלפון ובפגישות אישיות - כדי להגיע לפריצת דרך לקראת הפסקת אש.
בחזרה לתחילת המבצע. בימים הראשונים, שבהם נורו מאות רקטות לישראל, יועציו של ביידן היו משוכנעים שקריאה לרגיעה תיפול על אוזניים ערלות. עם זאת, בוושינגטון חששו מהסלמה משמעותית שעלולה להימשך כמה חודשים.
6 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
האמריקנים חששו מהסלמה של כמה חודשים. תקיפה בעזה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ההרס בעזה לאחר הפסקת האש
ההרס בעזה לאחר הפסקת האש
הלחץ הבינלאומי גבר, אך הקריאות מבית היו אלה שדחקו בארה"ב ללחוץ על ישראל
(צילום: רויטרס)
המשבר שביידן ניסה להימנע ממנו במזרח התיכון, בייחוד בשלב כה מוקדם של הכהונה, חשף פעם נוספת את הפער בין הנשיא לחברי מפלגתו. במשך קרוב ל-50 שנים בפוליטיקה האמריקנית, ביידן מיצב את עצמו כתומך גדול של ישראל - אך המפלגה הדמוקרטית הרבה יותר מפולגת בכל הנוגע לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. הרפובליקנים לא בזבזו את הזמן - וניצלו את ההזדמנות לתקוף את הנשיא על כך. "הקריאות להפסקת אש שקולות לתעמולה של חמאס", טען הסנאטור טום קוטון, שנחשב למועמד אפשרי בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות.
ביידן בחר שלא להתבטא בעניין התקיפות בעזה, למרות הלחץ הגובר של חברי מפלגתו. ביום שלישי, יומיים לפני הפסקת האש, לחצה חברת הקונגרס הפלסטינית רשידה טליב שהנשיא יצא נגד ישראל בשל מניין ההרוגים שטיפס במהירות ורבבות הפלסטינים שנותרו ללא קורת גג. אך מלבד ההצהרות והלחץ המילולי - הסנאטור היהודי ברני סנדרס, שהתמודד נגד ביידן בפריימריז לפני הנשיאות וחברת הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, הגישו הצעות חוק שימנעו מארה"ב למכור אמצעי לחימה בשווי של 735 מיליון דולר לישראל - עסקה שכבר אושרה על-ידי ממשל ביידן.
6 צפייה בגלריה
רשידה טליב
רשידה טליב
חברת הקונגרס הפלסטינית רשידה טליב
(צילום: רויטרס)
"מקווה שהפסקת האש בעזה תחזיק מעמד", צייץ סנדרס ביום חמישי בערב והדגיש: "אך זה לא מספיק. המשימה שלנו כעת היא לקדם את הסיוע ההומניטרי, לשקם את עזה ולמצוא את הדרך שתוביל סוף סוף לשלום". מנגד, הסנאטור כריס מרפי שיבח את ביידן ואנשיו על תפקודם אך הביע חשש שהקיפאון במגעים המדיניים בין ישראל והפלסטינים יוביל בסופו של דבר לסבבים אלימים נוספים.
עם התגברות הלחץ מבית - יועציו הבכירים של הנשיא הבהירו לעמיתיהם הישראלים שהזמן לא משחק לטובתם. ב-AP תיארו שהמכרים הוותיקים ביידן ונתניהו בחנו אחד את השני בשיחות הטלפון במהלך המבצע, אך עם זאת, המשיכו לפנות אחד לשני ב"ג'ו" ו"ביבי". נתניהו הקפיד לומר שהשיחות עם הנשיא האמריקני היו חמות וידידותיות, ושהדגיש בפניו כי אף מדינה לא יכולה לשבת בחיבוק ידיים כשתוקפים אותה עם אלפי רקטות. "הנשיא הבין אותי וזה בדיוק מה שעשינו", אמר רה"מ.
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
פנו אחד לשני בשמות פרטיים וכינויים, אך בחנו אחד את השני. ביידן ונתניהו
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
נקודת המפנה הייתה לאחר דבריו הנחרצים של ביידן בשיחת הטלפון עם נתניהו ביום רביעי, שבה הבהיר כי הוא מצפה לבלימה משמעותית של העימות עוד באותו היום. ראש הממשלה לא חיכה יותר מדי והצהיר כי ישראל נחושה להמשיך להילחם עד שתשיג את מטרותיה. בוושינגטון לא התרשמו במיוחד מההצהרה של נתניהו, שנשמעה כאילו דוחה את קריאתו של ביידן. גורמים בממשל האמריקני שהיו מעורים במגעים עם ישראל, אמרו כי זמן קצר לאחר דברי נתניהו, ישראל העבירה מסרים שהיא מוכנה לנקוב בשעה שבה האש תיפסק.
לפי האמריקנים, נתניהו ראה שהציבור הישראלי תומך בהמשך המבצע בעזה - אך חיפש דרך שבה הפסקת אש תתקבל בהבנה ורצה את עזרתה של ארה"ב. ביום חמישי בבוקר צלצל ביידן לנשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, ושאל אם הוא מוכן לערוב לכך שחמאס ושאר ארגוני הטרור ינצרו את האש אם ישראל תסכים להסדר. א-סיסי אמר שהוא משוכנע שכך יהיה - ובבית הלבן מיהרו ליצור קשר עם ישראל כדי להרגיע.
כמה שעות לאחר מכן, נתניהו כינס את הקבינט. במשך שעתיים וחצי בארצות הברית לא שמעו דבר מישראל. בסיום הדיון התקשר נתניהו לביידן והודיע שהקבינט אישר את הפסקת האש. ישראל ביקשה שההסכם ייכנס לתוקף במהרה כדי להפחית את הסיכויים למטח אחרון על תל אביב, ונתניהו הביע חשש שהפסקת האש לא תחזיק מעמד. 40 דקות לאחר מכן, בעודו מתכונן לנאום על ההסכם שהושג, ביידן קיבל שיחה נוספת מנתניהו - שכבר השתכנע שההסכם יעבוד.
6 צפייה בגלריה
שיגור רקטות מרפיח
שיגור רקטות מרפיח
שיגור רקטות מרפיח
(צילום: AFP)
את משבר מדיניות החוץ הראשון שלו בתפקיד העביר ביידן הרחק מכלי התקשורת, אך כשיצא אל המצלמות לראשונה ועדכן על המגעים המתקדמים בין ארצות הברית, מצרים, הרשות הפלסטינית ומדינות נוספות במזרח התיכון, הבהיר שמטרתו היא "למנוע את העימות המתמשך של השנים האחרונות".
דבריו של ביידן בהצהרה שהכין לכבוד הפסקת האש נמשכו שלוש דקות וחצי ופורסמו לקראת מהדורות החדשות האמריקניות. הנשיא הדגיש את תמיכתו בזכותה של ישראל להגן על עצמה, והביע את צערו על האזרחים הפלסטינים שנהרגו בהפצצות ברצועה - לצד הבטחה לסיוע הומניטרי שלדבריו כבר עושה את דרכו לעזה. את דבריו חתם הנשיא בשאיפתו לחדש את המהלך המדיני ואמר כי הוא מחויב לכך.
יממה וחצי אחרי כניסתה של הפסקת האש - מקורות בוושינגטון אישרו כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן צפוי לבקר בישראל ובגדה המערבית ביום רביעי וחמישי במסגרת המגעים לרגיעה. בלינקן אמור לבקר גם במצרים, שהוכיחה את מקומה כשחקנית מרכזית בזירה, ובירדן.